Bank med fysiskt kontor och kontanthantering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok. Jag trodde att man fortfarande kunde få det om man besökte banken.

Bara om du är kund och har haft bank-id tidigare, men det kan vara så att det inte heller godkänns.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Id-Kort eller pass för Bank-id krävs av alla banker. om du inte redan är kund

Men behövs för befintliga kunder om de skall förnya sitt mobila bank-id.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jobbar på Bank, nej du kan inte får bank-id med körkort. Inte ens jag som anställd kan få Bank-id utan pass/ID-kort.

Skrivet av robbankentor:

Bara om du är kund och har haft bank-id tidigare, men det kan vara så att det inte heller godkänns.

Det är nog olika per bank. Hos Länsförsäkringar t.ex. så står det "Om du behöver ett Mobilt BankID och fortfarande saknar ett pass eller nationellt ID-kort kan du besöka ditt lokala bankkontor så hjälper de dig. På kontoret kan du identifiera dig med till exempel ett körkort eller Skatteverkets ID-kort." Så hos LF går det med körkort. Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är nog olika per bank. Hos Länsförsäkringar t.ex. så står det "Om du behöver ett Mobilt BankID och fortfarande saknar ett pass eller nationellt ID-kort kan du besöka ditt lokala bankkontor så hjälper de dig. På kontoret kan du identifiera dig med till exempel ett körkort eller Skatteverkets ID-kort." Så hos LF går det med körkort. Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press...

Tydligen olika på olika banker.

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Där kan jag har fel, det kanske fungerar ett tag men du kan inte förnya eller byta device. Reglerna runt bank-it har skärps en hel del senaste tiden.

Självklart kan du inte förnya/få en ny aktivering från en bank du inte längre har.

Skrivet av robbankentor:

Tydligen olika på olika banker.

Ja, det är därför man sällan ska vara säker på att bara för att det är på ett sätt hos en bank, är det inte samma hos alla banker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Självklart kan du inte förnya/få en ny aktivering från en bank du inte längre har.
Ja, det är därför man sällan ska vara säker på att bara för att det är på ett sätt hos en bank, är det inte samma hos alla banker

Nej, men jag trodde regelverket kom från Bank-id och inte var upp till varje utgivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Var just denna som sket sig... Behövdes ett idkort eller bankdosan som troligen varit död ett tag....

Men såg att mönsterås sparbank hade öppnat här också så de fanns ett ställe iaf öppet till 15 varje dag man kan gå till istället.

Får bunkra pengar och sätta in dem när man jobbar kväll helt enkelt.

Lycka till att få banken att ta emot dina bunkrade kontanter. De kommer kräva full redovisning av var pengarna kommer ifrån vilket normalt sett inte är helt lätt att visa ens vid enstaka tillfällen. Kommer du ofta med en sedelbunt kommer de tro att du är knarklangare eller tvättar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, men jag trodde regelverket kom från Bank-id och inte var upp till varje utgivare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för specialräkning du måste betala genom att få manuell service? Du betalar väl den som vilken hyra som helst på deras web-sida genom att logga in med dosan. Är det en utlandsbetalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad är det för specialräkning du måste betala genom att få manuell service? Du betalar väl den som vilken hyra som helst på deras web-sida genom att logga in med dosan. Är det en utlandsbetalning?

Enligt det som står i tråden så var det en ny mottagare och det gick inte att lägga till via mobilt bankid. På swedbank krävs det att "utäkad användning" är aktiverat för att man skall kunna lägga till nya mottagare.

Permalänk
Medlem

Bara ta ut lite ledig tid. Pratat med jobbet o förklara läget. Du kanske kan passa in så du inte behöver vara ledig en hel dag. Bara nån timme elr två.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hinner inte på 20 min lunch... Tar typ 10 min dit bara...

Fick ta komptid nu för att gå te banken å betala en räkning... För att det behövdes id eller dosa för att lägga till nya mottagare och dosan var stendöd...

Så där rök typ 2 veckor komp vilket ä surt... Finns 2000 roligare jaker jag kunde gjort på dessa 40 min...

Ja dela ut gratis kortläsare så man kan läsa id kort och gör körkort giltiga som idkort...

Vad är det för skunkig arbetsgivare som drar 2 veckor komp för att du är borta en timme? Dags att byta jobb låter det som 👍🏻

Får du lönen i ett kuvert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Bank-IDs digitala kontroll t.ex. har alltid varit upp till bankerna hur de vill använda det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver en bank med fysisktkontor i oskarshamn som har öppet vid normala tider ~10-19 eller nått varje dag mån-fre
Krav:
1. där man kan sätta in ta ut kontanter.
2. Inte kräver idkort för bankid.
3. Inte är Nordea. Vill aldrig ha med dem att göra igen...någonsin.

Någon som har några tips?

För swedbank ryker nu ä så jävla less på deras nu mer totalt oanvändbara banktjänster...

Swedbank Kontoret öppet 10-13 mån-tis, 10-17 torsdag är fan totalt oanvändbart... Hinner ju inte dit efter jobbet en enda dag...

1. ICABanken är antagligen en av de få som gör det idag, du gör insättning/uttag i kassan, Handelsbanken har viss kontanthantering på vissa kontor
2. Tror inte detta finns alls längre. Pass funkar också för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

2. Tror inte detta finns alls längre.

Om man går till ett bankkontor kan man aktivera mobil bankid även utan idkort, så länge man har körkort, vilket jag antar att TS har

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Lycka till att få banken att ta emot dina bunkrade kontanter. De kommer kräva full redovisning av var pengarna kommer ifrån vilket normalt sett inte är helt lätt att visa ens vid enstaka tillfällen. Kommer du ofta med en sedelbunt kommer de tro att du är knarklangare eller tvättar pengar.

Redovisningen brukar aldrig va ett problem sålänge man har med redovisningen.

Skrivet av Linus:

Vad är det för skunkig arbetsgivare som drar 2 veckor komp för att du är borta en timme? Dags att byta jobb låter det som 👍🏻

Får du lönen i ett kuvert?

Altså inte 2 veckor i tid utan va man fått in i komp på ~2 veckor. Så ca 10 min per vecka så kompen är helig när man jobbar 40h/h vecka. plus att ja fick va utan frukost. Och nej den kommer direkt på kontot.

Löst för denna gången iaf. Men överväger ändå att gå ifrån swedbank ska bara hitta något lämpligare med lämpligare öppettider.

Överväger att skita i bankid f.ö känns meningslöst om man ändå måste verifiera sig på andra sätt... Id/dosa...

Det enda jag använt det till var ju banken...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att lägga till betalningsmottagare utan dosa på din internetbank. Vi är ju ändå 10 miljoner människor i Sverige, tror du vi alla går till banken för att betala våra räkningar som om det vore 1986?

Det måste ju vara något annat problem som ligger här och spökar, det känns inte som att tråden är helt ärlig.

1. Klart som faan att du måste ha en giltig ID handling.
2. Det har i årtionden varit skitbesvärligt med kontanter, det är ju otroligt ovanligt att man hanterar kontanter över huvud taget, speciellt som privatperson.
3. Jag kan utföra alla ärenden via min internetbank så länge jag har identifierat mig hos banken när jag öppnade konto, i enlighet med känn-din-kund reglerna. Det går utmärkt att signera lån på tiotals miljoner med BankId, till exempel. I vissa fall får man ta till snigelpost, men inte behöver man besöka kontoret inte.

Permalänk
Medlem

Den något mer intressanta frågeställningen är du kan ha en sån omfattande kontanthantering som avlönad arbetare där lönen går in på bankkonto.
Om du kan hantera dina övriga penningtransaktioner digitalt är problemet troligtvis löst.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Redovisningen brukar aldrig va ett problem sålänge man har med redovisningen.

Altså inte 2 veckor i tid utan va man fått in i komp på ~2 veckor. Så ca 10 min per vecka så kompen är helig när man jobbar 40h/h vecka. plus att ja fick va utan frukost. Och nej den kommer direkt på kontot.

Löst för denna gången iaf. Men överväger ändå att gå ifrån swedbank ska bara hitta något lämpligare med lämpligare öppettider.

Överväger att skita i bankid f.ö känns meningslöst om man ändå måste verifiera sig på andra sätt... Id/dosa...

Det enda jag använt det till var ju banken...

Du behöver bara legitimera dig när du skapar ett bankid, sen är det giltigt i tre år.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det går utmärkt att lägga till betalningsmottagare utan dosa på din internetbank.

Detta förutsätter att man som Swedbank-kund har aktiverat utökad användning .

Permalänk
Medlem

Känns som TS inte vill lyssna på folk som skrivit flera råd och tips ex utökat bank-id etc
Sen vet jag inte varför man inte bara sätter in pengar i automat istället för besöka kontor men ja.
Känns inte som det finns någon anledning för TS att besöka kontor alls, då allt kan lösas digitalt och via automat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enligt det som står i tråden så var det en ny mottagare och det gick inte att lägga till via mobilt bankid. På swedbank krävs det att "utäkad användning" är aktiverat för att man skall kunna lägga till nya mottagare.

Ajdå, den förändringen i Swedbank har jag missat. Jahop; snaran dras sakta åt...

Det är ju på tal om att införa en överförings-karantän också, d.v.s. att banken fryser pengarna en tid innan de faktiskt hamnar på mottagarens konto. Även föranmälan på stora belopp är på tapeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ajdå, den förändringen i Swedbank har jag missat. Jahop; snaran dras sakta åt...

Jag kan inte minnas att det är en förändring, i varje fall inte något som har skett nyligen.

Vad menar du att snaran dras åt? Det enda som krävs i ditta fallet är att man verifierar att man vill ha utökad användning aktiverad och att man bekräftar detta via sin bankdosa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är ju på tal om att införa en överförings-karantän också, d.v.s. att banken fryser pengarna en tid innan de faktiskt hamnar på mottagarens konto. Även föranmälan på stora belopp är på tapeten.

Utökat bank-id har funnits typ alla år, kan inte ens minnas när det inte fanns. Absolut inget nytt.

Jag tycker inte om utökad, de få gånger jag lägger till mottagare så använder jag bank dosan.
Har heller inget behov att utöka min Swish gräns plötsligt när jag är ute, så då finns de ingen anledning.

Bra för de som behöver det, bra med val för oss som inte behöver det.

Permalänk
Medlem

Er vel bare å ordne nettbank og bankid? Hva er problemet egentlig? Ja du må kanskje bruke en lunsj på det, men når det er gjort så er det jo gjort. Ferdig. Done?

Til og med jeg som Norsk hadde ingen problemer med det når jeg bodde i Sverige. Og det begynner å bli ganske mange år siden siden.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Er vel bare å ordne nettbank og bankid? Hva er problemet egentlig? Ja du må kanskje bruke en lunsj på det, men når det er gjort så er det jo gjort. Ferdig. Done?

Har du verkligen läst tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du verkligen läst tråden?

Ja, mulig det er uklart. At man må ha bankid for å sette inn kontanter?

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

I sammanhanget kan jag nämna att det är ganska lätt att bli av med sitt bank-id på telefonen av misstag. Jag använde bank-id appen för att logga in någonstans men då stängde telefonen av sig helt plötsligt pga dåligt med batteri och efter det så gick det inte att använda längre, kom upp något felmeddelande varje gång. Har inte nationellt ID eller pass så var tvungen att besöka lokalt swedbank kontor, men där gick det naturligtvis att legitimera sig med körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Utökat bank-id har funnits typ alla år, kan inte ens minnas när det inte fanns. Absolut inget nytt.

Jag tycker inte om utökad, de få gånger jag lägger till mottagare så använder jag bank dosan.
Har heller inget behov att utöka min Swish gräns plötsligt när jag är ute, så då finns de ingen anledning.

Bra för de som behöver det, bra med val för oss som inte behöver det.

Jag har det inte heller aktiverat. En bra säkerhetsspärr att behöva använda dosan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Swedbank har alltid haft det så, välj en annan bank om du inte gillar det.

Det du talar om är en frivillig tjänst du kan välja hos t ex Nordea, för personer som är lite gaggiga i roten och löper risk att råka skicka iväg alla pengar till ett "säkerhetskonto", om det skulle ringa någon som säger att de arbetar på "polisdirektoratet".

https://www.nordea.se/privat/liv/sakerhet/tillval-forsiktig.h...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem