Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av tyvar1:

Vet man om det är dessa som kommer fungera till PS5 PRO?

Vertical Stand

Disc Drive

Det jag hörde så var det samma skivläsare

Tänkte på det, man kanske kan ta loss sin från ps5 och sätta på Pro? Oklart hur de aktiveras dock

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av medbor:

Tänkte på det, man kanske kan ta loss sin från ps5 och sätta på Pro? Oklart hur de aktiveras dock

Går bara med slim-läsare. Den har en inbyggd krypterad krets som matchar mot konsolen vid onlineaktivering.

Permalänk
Konsolgrävare
Citat:Skrivet av medbor:

Det jag hörde så var det samma skivläsare

”PS5 Pro is available as a disc-less console, with the option to purchase the currently available Disc Drive for PS5 separately.”

Så för folk som redan har PS5 Slim med en disc drive så kan man bara flytta över sin drive till sin PS5 PRO om jag förstår rätt.

Sen står det så här också:

”Players can add an Ultra HD Blu-ray Disc Drive, or swap out console covers when they become available.”

Då kanske dom bara menar nya Console covers för PS5 Pro?

https://blog.playstation.com/2024/09/10/welcome-playstation-5...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Är inte så farligt pris om du spelar mycket och har intresset men förstår att spelar man en timme i veckan kan det kännas lite dyrt. Detta är ju en lyx produkt så har du en ps5 redan behövs den inte om du inte vill ha det lilla extra, ungefär som att välja ett dyrare grafikkort framför ett billigare alternativ. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII Rebirth will support “PS5 Pro Enhanced” which was announced in today’s PlayStation 5 Technical Presentation.
https://x.com/finalfantasyvii/status/1833528192621285540

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Bozzeta:

Att han inte nämnde några kommande spel eller ens VR2 visar att Sony egentligen inte har någon vision annat än - spela samma remaster/remake med bättre prestanda.
Tror de någon köper en Pro för 12000 för att spela PS4 spel när de inte ens patchar Bloodborne :=

Är rätt säker Sony kommer visa en hel del mer info från till PS5 Pro på sitt eget State of Play nu i September och även på Tokyo Game Show där dom också ska vara med.

Är också rätt säker på att den kommer sälja rätt bra. 12 000kr lär det inte bli med skivläsare (skulle tro strax över 10 000kr vilket förvisso också är jäkligt dyrt), men den lär sälja ändå. IGN hade en omröstning igår redan efter streamen och då var det 10-15% som tänkte köpa en och det är ju ändå 6-10 miljoner användare redan där om man räknar att dom är befintliga PS5 ägare, men det ska man kanske förvisso inte göra så kanske ska ignorera det
Kommer säkert öka lite också när dom börjar visa upp mer spel som tar nytta av det. Nu ska man inte lita på undersökningarna helt och hållet så klart, men att tro att ingen kommer köpa denna är nog väldigt naivt.

Som någon sa innan streamen så var där 3 punkter som garanterat kommer hända.

1. Den kommer vara jätte dyr.
2. "Alla" kommer säja det inte är värt det priset.
3. Förhandsbokningarna tar slut typ direkt ändå.

Precis som där är folk som köper nya iphones varje eller vartannat år för 15 000kr så kommer där garanterat vara folk som köper PS5 Pro också

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Paddan_3:

Jag måste bara fråga var namnet Poor kommer ifrån?

Från mig, när jag är lat och menar icke-Pro.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Kan man ta loss en diskläsare från non-slim?

Bra att de går att flytta i alla fall

Permalänk
Medlem

https://feber.se/spel/astro-bot-far-dlc-i-ar/471669/

Gratis DLC till Astro Bot kommer senare i år!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Att skippa skivläsare är nog ett rimligt beslut om man ser det ur ett större perspektiv än sina egna preferenser. Omkring 85% av spelförsäljningen sker digitalt och det finns redan en användarbas som har kompletterat sina slimkonsoler med skivläsare som kan plockas med vid övergången.

Den som köper fysiska spel är oftast mer prismedveten och då är det också svårt att sälja in en obligatorisk skivläsare som innebär att konsolens pris ökar med ytterligare 1500kr. Sedan kan man så klart ha synpunkter på prissättningen men beslutet att göra skivläsaren valfri precis som med slim är inget konstigt beslut i sig.

”Ägandet” av digitala licenser är också ett hett ämne men alla har ju trots allt möjlighet att köpa fysisk media om man så vill oavsett typ av konsol men de flesta väljer alltså att inte göra det och då vore det kanske lite konstigt att tvinga på kunder en optisk läsare för 1500kr. 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av ågren:

Att skippa skivläsare är nog ett rimligt beslut om man ser det ur ett större perspektiv än sina egna preferenser. Omkring 85% av spelförsäljningen sker digitalt och det finns redan en användarbas som har kompletterat sina slimkonsoler med skivläsare som kan plockas med vid övergången.

Den som köper fysiska spel är oftast mer prismedveten och då är det också svårt att sälja in en obligatorisk skivläsare som innebär att konsolens pris ökar med ytterligare 1500kr. Sedan kan man så klart ha synpunkter på prissättningen men beslutet att göra skivläsaren valfri precis som med slim är inget konstigt beslut i sig.

”Ägandet” av digitala licenser är också ett hett ämne men alla har ju trots allt möjlighet att köpa fysisk media om man så vill oavsett typ av konsol men de flesta väljer alltså att inte göra det och då vore det kanske lite konstigt att tvinga på kunder en optisk läsare för 1500kr. 🙂

Har du tittat någon gång i bakgrunden på alla videos som dessa "entusiaster" lägger upp så ser du ofta en fysisk spelsamling för hundratusentals kronor som sträcker sig ofta tillbaka till PS1-tiden.
Det är ju skrattretande att resonera i dessa termer när det är dessa som är målgruppen för konsolen.
Men betala kommer de göra.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Bozzeta:

Har du tittat någon gång i bakgrunden på alla videos som dessa "entusiaster" lägger upp så ser du ofta en fysisk spelsamling för hundratusentals kronor som sträcker sig ofta tillbaka till PS1-tiden.
Det är ju skrattretande att resonera i dessa termer när det är dessa som är målgruppen för konsolen.
Men betala kommer de göra.

De utgör troligtvis en försvinnande liten del av de ungefär 60 miljoner användarna och är knappast representativa för den genomsnittliga kunden. Om något så är det väl snarare skrattretande att visa upp en fåtal udda individer med spelsamlingar för hundratusentals kronor och mena att dessa skulle utgöra den primära målgruppen.

Statistiken kring digital försäljning är väldigt tydlig och med tanke på att dessa personer rimligtvis även köper betydligt fler fysiska spel är snittet och därmed drar upp försäljningssiffrorna så skulle jag uppskatta att det rör sig om kanske 5-10% av spelarna som faktiskt köper fysiska spel över huvud taget om ens det. Det är så klart spekulation men med tanke på att den totala försäljningen uppgår till maximalt 15% så är andelen kunder som köper fysisk media i absolut minoritet och att alla då skulle tvingas köpa en optisk läsare för 1500kr är inte rimligt.

Det finns ju inget som hindrar någon från att köpa en läsare så det känns som att kritiken är missriktad och snarare handlar om prissättningen och inte valet kring att ta bort läsaren per default.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

85% inkluderar DLC. En mycket högre andel av försäljning av faktiska spel sker på skiva.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Det är intressant att de håller fast på sin teori om att APU:n ligger kvar på TSMC N6.
Och jag säger inte att de har fel, det lär väl ge sig tids nog, även om jag initialt inte skulle gissa det.

Vore dock en besvikelse. att så pass dyr hårdvara år 2024 inte ger modernare teknik.

Och som sagt, avigt designval givet hur PS5 APU:n motiverades.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Hela diskussionen är duktigt överdriven. I Sverige är iofs Add-on spelaren märkligt dyr (men det är väl normal Nordisk Film skatt, de jobbar lite så...) men om vi ser i Euro-perspektivet så adderar PS5 med BD typiskt 100 Euro över DE-versionen. Add-on spelaren kostar 120 Euro. Att folk går bananas över 20 Euro är rent av skrattretande. Givetvis är det ett greedy val av Sony men 20 Euro som sagt, lite proportion tack...

Men - få pratar om den riktiga elefanten i rummet. För en annan sak som typiskt adderar ca 100 Euro är 1TB extra SSD utrymme, direkt i lådan. Och det är ju precis det Sony försöker göra här (pss som 2TB SSD används av MS för att ta ut 100 Euro extra för Galaxy Black) och det är ju ingen slump att Pro har en prislapp som ligger just 100 $/Euro över vad många förväntade sig.

Förvånande att många Pro pris-diskussionerna därute (inkl DFs) helt tycks missa att stoppa in denna 2TB SSD i ekvationen!

Dessutom adderas möjligheten att det släpps en 1TB version framöver även om det absolut inte är säkert.

Men det är ett sånt udda val. Och surt för de entusiaster som köpt på sig en extra 1/2TB sticka sen tidigare. Många av de tycker nog att de har "köpt på sig lagring så de klarar sig". Nu tvingas de (om de vill vara professionella) på ett "onödigt stort" lagringsminne.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

PS5 Pro: A New, Expensive Way to Play PS4 Games
https://www.youtube.com/watch?v=CD50pSAbOhg

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av BasseBaba:

Jag funderar lite samma, men tänker att det ändå är 3-4 år kvar av denna generation. Och just att välja mellan fps/fidelity är något jag stört mig på.

Det som blev tipping point för mig var discläsaren. För vad nu 799 euro blir hade jag köpt om disc var med, men runt 1500:- ytterligare är fasen inte okej.

Framförallt eftersom man har gimpat något som heter PRO. Och inte en chans att en discläsare kan kosta 1500:- att tillverka.

Jag hopps ju dom ska pudla innan 7e november men tvivlar på det…

Det minsta dom kan göra är att bundla med disc kostnadsfritt.

Jag tror att det finns en möjlighet att de pudlar. Igår var det massiv kritik överallt. Verkligen massiv.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av ipac:

Hela diskussionen är duktigt överdriven. I Sverige är iofs Add-on spelaren märkligt dyr (men det är väl normal Nordisk Film skatt, de jobbar lite så...) men om vi ser i Euro-perspektivet så adderar PS5 med BD typiskt 100 Euro över DE-versionen. Add-on spelaren kostar 120 Euro. Att folk går bananas över 20 Euro är rent av skrattretande. Givetvis är det ett greedy val av Sony men 20 Euro som sagt, lite proportion tack...

Tycker inte problemet är att det kostar 20€ extra, problemet är att detta vallar in folk i att gå fullt digitalt, och det sätter även förväntningar på att även Ps6 kan vara bara digital.

Det är en dålig utveckling tycker jag som vill kunna köpa spel på skiva.
Men det är ju svinbra för Sony.

(och jag skulle ju personligen, och av ovan anledning, mycket hellre få skivläsare än 1TB extra lagring...)

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Squallie:

Tycker inte problemet är att det kostar 20€ extra, problemet är att detta vallar in folk i att gå fullt digitalt, och det sätter även förväntningar på att även Ps6 kan vara bara digital.

Det är en dålig utveckling tycker jag som vill kunna köpa spel på skiva.
Men det är ju svinbra för Sony.

Kan tycka att det är folket som är problemet om de låter sig vallas iofs...

Men ja, säger inte att Sonys tilltag inte ett dumt - men det är minimalt mot "2TB tricket" som ingen tycks reflektera över. Iaf inte där jag läst

Citat:Skrivet av 0:

(och jag skulle ju personligen, och av ovan anledning, mycket hellre få skivläsare än 1TB extra lagring...)

Gissar att pris-reaktionen överlag hade varit mildare om det hade sett ut så. De kunde slängt med ett stand oxå, då hade den iaf setts som ett "en PS5 med extra allt-inkluderat, för entusiast-fansen"-paket och mindre skadad mind-share. En skada som nog kommer kosta dem mer än vad krängandet av add-on drives och stands kommer ge.

Ok produkt men Sonys produktstrategiker borde få sparken.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Waliant:

85% inkluderar DLC. En mycket högre andel av försäljning av faktiska spel sker på skiva.

Jag förstår fortfarande inte kritiken. Priset för en skivläsare motsvarar som sagt mer eller mindre prisskillnaden mellan digital och disc vilket ger konsumenterna möjlighet att välja själva om de vill betala extra för möjligheten att använda fysisk media vilket bara är positivt i min mening. Det känns snarare som att vissa förväntar sig att en optisk läsare alltid ska ingå oavsett pris? 🤷‍♂️

Det blir så klart väldigt anekdotiskt men känner ni någon med digital som faktiskt har köpt till skivläsaren? Jag har nog aldrig ens stött på det online i forum osv. även om de så klart finns, jag menar bara att andelen verkar vara extremt liten i förhållande till hur många som går all-in på digitala köp. Vill man ha en optisk läsare så finns det ju inget som hindrar någon från att skaffa det. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Entusiasterna" vill inte välja till en diskläsare.
De är inte intresserade av Sonys monopol av digital marknadsplats och de är heller inte intresserade av stödja beteenden som nedstängda marknadsplatser eller delistade spel.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte kritiken. Priset för en skivläsare motsvarar som sagt mer eller mindre prisskillnaden mellan digital och disc vilket ger konsumenterna möjlighet att välja själva om de vill betala extra för möjligheten att använda fysisk media vilket bara är positivt i min mening. Det känns snarare som att vissa förväntar sig att en optisk läsare alltid ska ingå oavsett pris? 🤷‍♂️

Det blir så klart väldigt anekdotiskt men känner ni någon med digital som faktiskt har köpt till skivläsaren? Jag har nog aldrig ens stött på det online i forum osv. även om de så klart finns, jag menar bara att andelen verkar vara extremt liten i förhållande till hur många som går all-in på digitala köp. Vill man ha en optisk läsare så finns det ju inget som hindrar någon från att skaffa det. 🙂

En Pro-enhet ska naturligtvis ha alla funktioner. Jag förstår inte hur du tänker. En Pro-enhets målgrupp har definitivt flera fysiska spel än genomsnittet.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

52 min gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=5kZlWBkC0Mk

Permalänk
Medlem

Många visuellt intressanta animationer...

Permalänk
Konsolgrävare

Secret Agent Clank kommer till Playstation 5, 17 September!

https://blog.playstation.com/2024/09/11/playstation-plus-game...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av EdvinR:

En Pro-enhet ska naturligtvis ha alla funktioner. Jag förstår inte hur du tänker. En Pro-enhets målgrupp har definitivt flera fysiska spel än genomsnittet.

Det har den ju också om man köper till skivläsaren så återigen verkar det bara handla om prissättningen och att man anser att det borde ingå vid en viss prisnivå snarare än dess faktiska vara eller inte vara.

Hade ni varit nöjda om det fanns en färdig bundle eller variant med inbyggd läsare för €900?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kommer denna uppgradering bli för oss med ps5 "slow". Kommer alla utvecklare sikta på 60fps till enbart pro och 30fps duger åt de med "slow"?
Hade gärna sett ett inbytesprogram hos sony, skicka tillbaka konsolen få pro för 5000-6000

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Kibev:

Hur kommer denna uppgradering bli för oss med ps5 "slow". Kommer alla utvecklare sikta på 60fps till enbart pro och 30fps duger åt de med "slow"?

Det kommer inte bli någon skillnad.
Spelen på Pro kommer antagligen bara bli mindre blurriga pga PiSSeR.
CPU-krävande spel kommer fortsatt gå på knäna på båda maskinerna.

Kolla bara på Space Marine 2, går ner till 30fps när det kommer cpu-intensiva svarmar av fiender.
Vet inte hur Pro magiskt ska lösa detta.

Citera flera Citera