Kanske gjort något förhastat... Verisure Villa Larm

Permalänk
Medlem

Kanske gjort något förhastat... Verisure Villa Larm

Hej, jag och min kära sambo hade ett par besökare under helgen och som gick och sedan hade min Arlo kamera upptäckt rörelser av en liknande bil på våran uppfart kl 05. Vi blev såklart lite ställda och började direkt kolla efter larm och bad våra grannar ha lite mer uppsikt.

Jag använde larmkollen och blev kontaktad av flera olika larmleverantörer. den ena säljaren värre än den andre.

Vårt val föll på Verisure då säljaren vart en lokal profil som vi alla känner igen sedan tidigare.

Vi fick ett bra pris på typ allt och ett digital lås. Nu kommer de och installerar det imorgon.

Nu känns det dock som jag har agerat i affekt och kanske gjorde ett beslut som kändes bra sett till omständigheterna men som ekonomisk kanske inte vart det sundaste....

Ska jag avbryta installationen eller undersöka det under min 14 dagars ångerperiod?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle du ha agerat i affekt? Använd iaf din 14-dagarsperiod.
Nån form av kameraövervakning lär iaf samla bevis om vad/när/hur och annat

Permalänk
Medlem

Varför skulle era besökare dyka upp igen & varför skulle ni vara oroliga för dem?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Quim:

Varför skulle era besökare dyka upp igen & varför skulle ni vara oroliga för dem?

För att besökare kan mycket väl dyka upp igen? även om det inte är samma som gången innan.

Permalänk
Medlem

Har du nåt som är dyrare att stjäla än vad larmet kostar på säg 5 år? Och om nåt stjäls så är den kassa videon värt noll o ingenting. Till att börja med gör polisen inget och OM de mot förmodan gör så är inbrottstjuvarna garanterat täckta för huvet. Och "utryckningen" från lokala väktare som vissa bolag har? De dyker upp efter ca 45-60 minuter och har inte juridisk rätt att göra nånting typ.

Ja, du hör vad min åsikt är
Men för all del, köp en kamera/larm skylt o spika upp. Kan vara avskräckande nog så de väljer grannens hus istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Falsk trygghet... Säg upp skiten

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Arlo doorbell och en Arlo Essential.

Besöket vi fick i helgen vart av icke-svenska "arbetare", Bilen var rumänsk registrerad, Bilen som syntes i kameran var av samma märke och modell men såg ej regnr på kameran. Såklart man blir lite orolig när man till morgonkaffet får se att det varit en rörelse på gården.

Fördelarna som jag ser med ett larm från Sector, Verisure etc är Seriekopplade brandvarnare, Vattendetektorer, vibrationsdetektorer, Kameradetektorer och möjligheten att hantera larmet på distans.

Visst med ett Vanderbilt SPC så hade jag kunnat få allt rakt in i telefonen men det kräver också en jobbig omtrådning i en villa från 30-talet, Lövestad larmcentral eller liknande och man får själv se till att grejerna fungerar.

Min förhoppning vart ju att slippa en massa bök och stök samtidigt som vi kan få en någorlunda känsla av säkerhet att om något oväntat som inbrott, vattenläcka eller brand så kommer vi få reda på det.

Vad jag har för värdesaker i mitt hem kan ju förändras med åren. vad jag har där hemma om 5 år skiljer sig säkert från vad jag har idag.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Falsk trygghet... Säg upp skiten

Det här svaret gör mig faktiskt lite irriterad. Du säger falsk trygghet mot vad? Ska man inte ha något alls och bara hoppas på det bästa, då kan jag ju lika gärna säga upp hem och villaförsäkringen med samt låta dörren vara olåst och öppen.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Verisure när jag köpte mitt hus, det är inte det billigaste men jag tycker att det är en trygghet. Brandlarm och inbrottslarm som är direktuppkopplat så går ett larm så kollar någon kamerorna och larmar vidare.
Videon är inte kass vad jag kan se och skyltarna avskräcker nog mer än nåt annat förutom vakthund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det här svaret gör mig faktiskt lite irriterad. Du säger falsk trygghet mot vad? Ska man inte ha något alls och bara hoppas på det bästa, då kan jag ju lika gärna säga upp hem och villaförsäkringen med samt låta dörren vara olåst och öppen.

Dåså, ha kvar det

Permalänk
Sötast
Skrivet av Donkey:

Vänd på frågan då:

Vilken typ av trygghet ger larmen dig? (Gå nu inte på vad försäljarna har matat dig i 60 minuter)

Är det faktumet att väktare kommer långt efter inbrottet skett?
Är det faktumet att om väktare skulle råka vara nära nog till att vara där på 30sek så får de inte ingripa oavsett?

Vibrationsdetektorer.... vad gör en sådan?
Seriekopplade brandvarnare? Nice.... man kan inte bara sätta upp 2st för 99:- st istället?

De flesta andra grejer du nämner går att köpa till en engångssumma och ger, så vitt jag vet samma funktioner som deras paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Beror väl på hur priskänslig man är, men jag tycker personligen att alarmet adderar en viss avskräckande effekt som är värd att betala för. Har själv kompletterat Verisure med Arlo både som dörrklocka och lösa kameror.

Uppkopplade brandvarnare, klimatsensorer (krypgrund+garage) är dessutom fint för att hålla ordning på kåken över tid. Man kan säkert sätta upp system för det mesta själv och få det billigare, men det är hiskeligt smidigt att ha rubbet samlat hos exempelvis Verisure. Jag har inte mycket förtroende för eventuell utryckning den dag det väl händer något, men avskräckande + bevissamlande är det garanterat.

Har en nära vän vars hus blev rekat, men då en av "besökarna" såg och pekade på kameran vände de utan att agera och kom aldrig mer tillbaka.

Med det sagt, om någon verkligen vill in hos just dig kommer de in oavsett vad man har för larm, kameror osv.

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Jag skaffade Verisure när jag köpte mitt hus, det är inte det billigaste men jag tycker att det är en trygghet. Brandlarm och inbrottslarm som är direktuppkopplat så går ett larm så kollar någon kamerorna och larmar vidare.
Videon är inte kass vad jag kan se och skyltarna avskräcker nog mer än nåt annat förutom vakthund.

Visst det finns billigare alternativ men inga av de hade ett så bra erbjudande mot vad jag fick med.

Verisure 529 kr/Mån obundet Installation 4990 inklusive Elektroniskt lås uppkopplat.
Sector Alarm installationskostnad 6490 Sek, 499 kr /mån Utan lås
Sector alarm med lås 499 kr/mån installationskostnad 8990
Svenska alarm 599 kr/mån i 36 månader första 12 månaderna larmtjänst gratis utan elektroniskt lås.

Jag tror att det vart låset och rökgeneratorn som fångade mitt intresse då de mesta av det vart mer same of the same.

Jag kommer testa det under de kommande dagarna och se hur det känns och om det är värt eller ej.

Skulle vi på sikt riva kåken och bygga nytt så blir det nog ett trådat system men för tillfället så får det kosta lite för enkelhetens skull. sen om vi valde rätt eller fel leverantör lär väl visa sig om man blir utsatt för det värsta.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Visst det finns billigare alternativ men inga av de hade ett så bra erbjudande mot vad jag fick med.

Verisure 529 kr/Mån obundet Installation 4990 inklusive Elektroniskt lås uppkopplat.
Sector Alarm installationskostnad 6490 Sek, 499 kr /mån Utan lås
Sector alarm med lås 499 kr/mån installationskostnad 8990
Svenska alarm 599 kr/mån i 36 månader första 12 månaderna larmtjänst gratis utan elektroniskt lås.

Jag tror att det vart låset och rökgeneratorn som fångade mitt intresse då de mesta av det vart mer same of the same.

Jag kommer testa det under de kommande dagarna och se hur det känns och om det är värt eller ej.

Skulle vi på sikt riva kåken och bygga nytt så blir det nog ett trådat system men för tillfället så får det kosta lite för enkelhetens skull. sen om vi valde rätt eller fel leverantör lär väl visa sig om man blir utsatt för det värsta.

Låsen är fantastiskt smidiga om det kommer släkt/vänner/hantverkare/whatever samt även till vardags. Du kommer inte att bli besviken!

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Ett par släktingar har haft 2 st inbrott trots larm. Däremot har larmet låtit som fan i villaområdet och tjuvarna har sprungit därifrån rätt kvickt, efter ca en minut vad det verkar. De var bara ute efter guld eller andra småsaker, sprang direkt till sovrummet och började rota, hittade inget och sprang sedan iväg. Lämnade helt ny ännu ej uppackad Macbook Pro på bordet i vardagsrummet osv. Hade de kunnat gå runt i huset ostört hade de säkert kunnat hitta en hel del att stjäla. Man blir ju då också meddelad att huset står uppbrutet och kan fixa att någon man känner kan kolla upp det, om man är bortrest alltså.

Jag själv har dock inget larm, bor några trappor upp i en lägenhet med bra dörrar etc. Men har haft kamera uppsatt när jag är borta längre, mest för nyfikenhet och för att kolla så inte strömmen försvunnit pga jordfelsbrytare....kameran går då på batteri och simkort men sjunker i laddning. Sen kom jag på att jag kan kolla via elbolagets app om strömmen är på eller inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vänd på frågan då:

Vilken typ av trygghet ger larmen dig? (Gå nu inte på vad försäljarna har matat dig i 60 minuter)

Är det faktumet att väktare kommer långt efter inbrottet skett?
Är det faktumet att om väktare skulle råka vara nära nog till att vara där på 30sek så får de inte ingripa oavsett?

Vibrationsdetektorer.... vad gör en sådan?
Seriekopplade brandvarnare? Nice.... man kan inte bara sätta upp 2st för 99:- st istället?

De flesta andra grejer du nämner går att köpa till en engångssumma och ger, så vitt jag vet samma funktioner som deras paket

Vibrationsdetektorerna är ju både magnetsensor och agerar på vibrationer vid eventuell pågående inbrottsförsök "innan" Dörren blivit öppnad.

Tryggheten oavsett leverantör ett larm ger mig är följande:
*Avskräckande ( går att lösa med lite dekaler och attrapper) men det är ju en klentröst om kåken råkar brinna ner eller källaren svämmar över.
*Övervakning direkt av vattendetektorer i källaren gör ju att vi kan åka på semester och förhoppningsvis bli varse om ett pågående vattenläckage sker och kan agera på det direkt med hjälp av nära och kära. (går väl att lösa med smart hem integration etc)
*Brandlarm som både är uppkopplad och seriekopplat är ju bra om man inte är hemma eller om det råkar börjar brinna i källaren medans man är på vinden.

Angående utryckningar så kan inte svara på det då jag inte vet hur Verisure har det i nuläget mer än vad säljsnacket gick, det är iofs inspelat så man kan ju ha det med sig i framtiden. När företaget hette Securitas Direct så kom väktaren på 5 minuter till morsans gamla hus vid ett falsk larm.

Korrekt att en väktare inte juridiskt kan ingripa men Polis kan ju tillkallas både av larmcentralen, mig och väktare. Sen hur staten sköter brottsbekämpningen är ju något man ej kan styra över.

Jag tror jag har svarat på min egna fråga nu och kommer känna efter under ångerperioden.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ett par släktingar har haft 2 st inbrott trots larm. Däremot har larmet låtit som fan i villaområdet och tjuvarna har sprungit därifrån rätt kvickt, efter ca en minut vad det verkar. De var bara ute efter guld eller andra småsaker, sprang direkt till sovrummet och började rota, hittade inget och sprang sedan iväg. Lämnade helt ny ännu ej uppackad Macbook Pro på bordet i vardagsrummet osv. Hade de kunnat gå runt i huset ostört hade de säkert kunnat hitta en hel del att stjäla. Man blir ju då också meddelad att huset står uppbrutet och kan fixa att någon man känner kan kolla upp det, om man är bortrest alltså.

Jag själv har dock inget larm, bor några trappor upp i en lägenhet med bra dörrar etc. Men har haft kamera uppsatt när jag är borta längre, mest för nyfikenhet och för att kolla så inte strömmen försvunnit pga jordfelsbrytare....kameran går då på batteri och simkort men sjunker i laddning. Sen kom jag på att jag kan kolla via elbolagets app om strömmen är på eller inte.

Jag har själv bott i lägenhet tidigare och inte egentligen behövt bry mig då jag bodde på våning 8 och säkerhetsdörrar med brytskydd etc.

Men man märkte ganska snabbt efter helgen att man blev lite förvånad då man aldrig behövt tänka på dessa saker tidigare men som nybliven husägare så blev det lite snabba puckar efter helgens oroande besök.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Problemet är att det är en flummig sak man köper som är svår att mäta hur bra den är. Beroende på var man bor är deras väktares utryckning olika meningsfull. Bor man på glesbygden tar det lång tid och åker en väktare ut ensam på ett sådant larm?
Så på landet kan eget larm plus grannsamverkan vara bra. Till det egna larmet kan man koppla på brandlarm, vattenlarm etc.

När det gäller montera kameror så undvik ha såna som kan visa känslig information som inomhus. Jag vet folk som har en larmtjänst som har en sådan.

*edit*
Populärt på landet är en vanlig sällskapshund som också vakthund. Ja de är dyra. Men vakthundars utryckningstid är en aning kortare än en väktare som ska åka ett par mil för att ens komma till platsen.

*edit2*
Jag tycker det inte finns ett självklart svar på om man ska ha eget larm eller betala extra för att anlita en tjänst. Det beror beror på flera saker som var man bor och hur bra kontakt med grannar. För de som bor i en lägenhet så är tjuvar redan inne i samma hus som grannarna bor i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jag har haft Verisure och skulle säga att det är egentligen bara värt om du är bortrest ofta och inte har någon som kolla till huset om något händer.

Månadskostnaden är hög och den tenderar att dra iväg ännu mer efter något år om du inte är på dem om rabatter.

"Tryggheten" består mest av larmskyltarna och förhoppningen att busarna väljer något annat hus utan larmskylt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Får det dig att känna dig tryggare i ditt eget hem så är det värt det.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo flyttade nyligen till villa, och stod inför en liknande frågeställning som du/ni. Vi hade ingen "scare" så som ni hade, och de förra ägarna hade ett larm sedan innan (Sector Alarm). Vi valde att fortsätta med larmet och betalar 439kr/mån. Vi tror väl inte att det är jättestor risk att någon skulle göra inbrott här, det är typ alltid någon hemma och vi har inga jättedyra prylar. Men det känns tryggt, och framförallt känns det bra att vi har uppkopplade brandvarnare och vattenlarm som går direkt till Sector Alarm om det skulle uppstå en vattenläcka eller brand.

Permalänk
Medlem

Ens egen känsla av trygghet är värt det man själv anser det vara värt. Känns det skönt att ha "uppkopplat" larmsystem med ex verisure så är det värt det.

Det viktigaste anser jag är ett larm system med en hög jävla siren som tjuter så grannar reagerar.
Det ännu bättre är hund.

Min mor har eget larmsystem med siren, samt hundar så hon känner sig trygg. Ingen mening med vaktbolag då hon bor i en liten ort där väktare nog hade tagit 30-60 min innan de kommit
Men hon känner sina grannar och går en siren så reagerar folk.