Här är Playstation 5 Pro – släpps den 7 november 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ändå svårt att greppa det. Stod nånstans att det tagit dom 19 månader att utveckla härket.
Varför lägga all tid och pengar på att bygga något som så få köper?

Det känns mer som nått strategiskt, "titta på oss, vi släppte minsann en mid-generation update". Alternativt att man räknar med att "dom som inte köpt en vanlig PS5:a vid det här laget kommer inte göra det andra halvan av generationen heller, däremot kanske dom kan lockas av en PRO".

Men det kanske är därför priset är satt så högt, dom som väl köper den behöver bekosta utvecklingen.

För jag menar, det är ju inte direkt så att jag som PS5-ägare mitt i generationen kommer tänka "jaha, kom det ingen PRO? Då går jag till XBOX eller PC istället"....

Maskinen är i min mening ändå en bra grej, men det dom borde gjort hade att helt enkelt vara att ersätta den vanliga maskinen med denna så att kraften och möjligheterna kommer ut till alla gamers.
Det är definitivt inte värt den price-pointen som den säljs för.
Det är också snett att utvecklarna ska behöva lägga tid på att "optimera" för PRO, som kanske max 10% av spelarbasen lär köpa sig tillgång till.

Jag hade räknat med max 10% högre pris än PS5-vanilla. Alternativt samma pris med en säkning på PS5-vanilla.

Tillverkningskostnaderna sjunker ju typ inte längre så det handlar mer om att betala mer för att få mer, vilket vi får se med Pro. PS4 Pro kändes ju väldigt trevlig då den gick in på samma pris som PS4 hade på launch men dem tiderna är förbi.

En annan viktig del är att Xbox inte får någon Pro variant. Jag menar Xbox 2Tb kostar väl 8500kr, så för en dryg tusenlapp mer lär du få en mycket snabbare konsol (dock utan BD-spelare…). Sony känner nog att de kan ta lite extra betalt iaf nu när konkurrensen inte riktigt finns.

Sony hoppas nog att GTA 6 driver på Pro försäljningen. Om skillnaden är stor mellan vanilla och pro så finns det säkert många som känner att det är värt att få en mycket bättre upplevelse på en sådan hypad release som GTA 6

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Problemet för Sony är att det inte finns något instegsalternativ, för de erbjuder enbart två premiumprodukter.

Så välj Nintendo eller Xbox istället. Eller en äldre generation. Ingen är låst till att endast få köpa en produkt av Sony.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Apropå inflation, här är tabell från ChatGPT med tidigare PlayStation. Sista kolumnen är priser justerat för inflation.

Då verkar 800 euro vara ok tycker jag? Det är ju billigare än både ettan, tvåan och trean.

<Uppladdad bildlänk>

Kostade första verkligen 400 på releasen?

I Usa var priset $299 och det motsvarar $617 idag vilket är lägre än Ps5 Pro.

Hursomhelst tycker jag den intressantaste jämförelsen är med Ps4 Pro. Den hade samma pris som Ps4 hade när den släpptes och det är där man borde försöka landa med Ps5 Pro (samma pris som Ps5 när den släpptes).
Nu får vi en Pro som blir mycket dyrare och är nog en sämre uppgradering än vad Ps4 Pro var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Apropå inflation, här är tabell från ChatGPT med tidigare PlayStation. Sista kolumnen är priser justerat för inflation.

Då verkar 800 euro vara ok tycker jag? Det är ju billigare än både ettan, tvåan och trean.

<Uppladdad bildlänk>

PS4 kostade dock 400 Euro på launch och PS5 gick på 500 Euro. Sen tror jag varken PS1 och PS2 priserna stämmer heller men hittar inget exakt källa för det. Lutar dock mot att de matchade euro priset med dollar MSRP, vilket var 299$ för båda.

tillägg
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Den listan tar dock inte hänsyn till att PSX, PS2, PS3 och PS4 såldes för 199-299 EUR senare. Tror jag köpte PS3 Slim för 1899 SEK (Webhallen i Fruängen).

Bara PS5:an som aldrig fått någon ordentlig prissänkning här.

Edit: I övrigt ett bra exempel på varför man inte ska lita på ChatGPT. Listpriserna stämmer dåligt med vad Wikipedia visar.

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara the bad guy på sweclockers:

Vad som är dyrt beror ju helt på vilken situation man har och vad man vill göra med enheten. Jag har t ex en iMac och PS5 och oled-tv. Min bildskärm till mina tidigare datorer har gått sönder. Jag är nöjd med min iMac för allt utom spel.

Ska jag uppgradera till PS5 Pro eller ”byta” till pc? Dator tycker jag inte ger en bra upplevelse kopplad till tv. Dator ska kopplas till bildskärm. Alltså behöver jag en likvärdig pc + en bildskärm som är likvärdig min oled-tv + PS5 Pro. Hur man än vänder och vrider blir det evbytet till pc mycket dyrare än att uppgradera till PS5 Pro.

Jag försvarar inte Sony. Men det är ungefär så här Sony resonerar tror jag. Trots den saftiga prislappen bli PS billigare om man bara ska spela på enheten.

Dock är det ren jävla girighet att inte bjuda på ett vertikalt ställ och skivläsare. Jag köpte Astro bot i fredags på skriva (som jag inte kan spela på PS5 PRO utan tillval). Det är fan inte OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är inte hårdvaran som gör det värt priset, det är upplevelsen. En PC är INTE underhållsfri och funkar inte lika "bra" för nån som bara vill spela. Spel för 900-1000 kan anses "dyrt" , men redan 96 kostande spel till nintendo 64 700kr. Sen är skillnaden mellan PC och consol hårfin förutom gällande "reor".

Underhållsfri? Sköter man den så är en pc ingen skillnad mot en konsol? Vad är det för underhåll man behöver göra på en PC?

Nej en pc kommer inte va lika bra för någon som vill spela, den kommer va mycket bättre på alla sätt och vis utöver UI't och uppsättning som på en konsol såklart är extremt mycket enklare. Men annars så är det inget på en konsol som är bättre direkt.

Sen att sedan ha möjligheterna att välja spel ur ett otroligt mycket större bibliotek av spel är också en grej där konsollerna faller efter många gånger. Speciellt när de gäller äldre spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Dock är det ren jävla girighet att inte bjuda på ett vertikalt ställ och skivläsare. Jag köpte Astro bot i fredags på skriva (som jag inte kan spela på PS5 PRO utan tillval). Det är fan inte OK.

Ja det är ju främst detta folk reagerar på. En sak om det var i början av en generation, men nu sitter ju många på en PS5 Disc och vill uppgradera, då ska man hosta upp 1500:- extra för en discläsare man redan har i sin befintliga enhet.

Priset hade varit högt men iaf inom rimlighetens gränser om det hade suttit en discläsare i den.

Jag ser dystert på framtiden, i den här utvecklingen kanske PS6 blir digital only.

Permalänk
Medlem

Den är för dyr.

På andra marknader kostar den 75 procent mer än vanliga PS5 digital edition. Om samma prisförhållande gäller i Sverige kommer PS5 pro att kosta 10 500 kronor, utan optisk läsare!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Man kommer kunna se löv tydligare och publik tydligare i många spel. Riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Man kommer kunna se löv tydligare och publik tydligare i många spel. Riktigt bra.

Att raljera är nog inte så produktivt. Idag är det inte så stor skillnad mellan PS5 Amatör och PS5 Pro. Men det kommer nog bli större skillnad i spelen som släpps 25-28.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så välj Nintendo eller Xbox istället. Eller en äldre generation. Ingen är låst till att endast få köpa en produkt av Sony.

Absolut, men då får Sony också leva med en betydligt mer begränsad marknad, som jag skrev... Det blir mer av en lite mer nichad premium-produkt för rika västländer.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Att raljera är nog inte så produktivt. Idag är det inte så stor skillnad mellan PS5 Amatör och PS5 Pro. Men det kommer nog bli större skillnad i spelen som släpps 25-28.

NJeaoao jag tänker nog lite annorlunda här. Just att slippa välja, och kunna köra fidelity-mode i 60fps är en stor upgrade i min mening.

Det har varit en stor källa till frustration att behöva välja mellan fidelity och 60 fps, det är därför jag kör Konsol och inte PC, jag vill ha en optimerad upplevelse utan val, och jag hade faktiskt förväntat mig att denna generation (PS5) skulle rulla i 60 fps.

Så jag ser en stor fördel och "själsro" i att kunna köra 60FPS i "fidelity". (Jag får the "full" experience så att säga. Men, som nedan... även FIDELITY på en PS5 är ju inte samma sak som att maxa allt på ULTRA på en PCMASTERRACE med ett 4090...)

Men! Det finns ett men!
Vad säger att utvecklarna nu inte kommer hålla fast vid "fidelity" och "performance", bara att "fidelity" på PS5 Pro kan bli ännu mer grafiksettings?

Så det är ju det som också är lite festligt. Hur stark GPU dom än trycker in i PS5:an så kommer ju utvecklarna ändå kunna kräma på mer ännu mer "grafik" som gör att man återigen hamnar ner på 30 fps....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

NJeaoao jag tänker nog lite annorlunda här. Just att slippa välja, och kunna köra fidelity-mode i 60fps är en stor upgrade i min mening.

Det har varit en stor källa till frustration att behöva välja mellan fidelity och 60 fps, det är därför jag kör Konsol och inte PC, jag vill ha en optimerad upplevelse utan val, och jag hade faktiskt förväntat mig att denna generation (PS5) skulle rulla i 60 fps.

Så jag ser en stor fördel och "själsro" i att kunna köra 60FPS i "fidelity". (Jag får the "full" experience så att säga. Men, som nedan... även FIDELITY på en PS5 är ju inte samma sak som att maxa allt på ULTRA på en PCMASTERRACE med ett 4090...)

Men! Det finns ett men!
Vad säger att utvecklarna nu inte kommer hålla fast vid "fidelity" och "performance", bara att "fidelity" på PS5 Pro kan bli ännu mer grafiksettings?

Så det är ju det som också är lite festligt. Hur stark GPU dom än trycker in i PS5:an så kommer ju utvecklarna ändå kunna kräma på mer ännu mer "grafik" som gör att man återigen hamnar ner på 30 fps....

Har man en oled 120hz-tv blir det dock mindre skillnad eftersom man kan spela Fidelity mode i 40 fps i vissa titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Har man en oled 120hz-tv blir det dock mindre skillnad eftersom man kan spela Fidelity mode i 40 fps i vissa titlar.

Sant, märkte det på Spider Man 2, mkt nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ger ju, för den ambitiöse utvecklaren, utrymme att ta ta fram "Fidelity+" i 60 fps i så fall.

(i verkligheten så ska man nog ta Cerny på orden här, det kommer ofta bli "near Fidelity" i Performance framerates som gäller)

Permalänk
Medlem

Jag som fortfarande väntar på att den där super-ssdn i min ps5a ska göra stordåd inte ens en fet gaming pc klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag som fortfarande väntar på att den där super-ssdn i min ps5a ska göra stordåd inte ens en fet gaming pc klarar av.

Juste det var ju en grej spelade ingen roll hur kraftfull gpun var det var ssdn som skulle göra den stora skillnaden mot Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Det spelar roll på så sätt att AMD är på g att lansera sin RDNA4-kort och skulle det vara en föraning dessa GPU:er i PS5 pro så hade det varit väldigt intressant...

RT-tekniken är högst troligt samma/snarlikt vad RDNA4 kommer köra med ja. Bekräftat av Cerny:

Citat:

PS5 Pro uses the new advanced [ray tracing] feature sets that AMD created as the next step in their roadmap architecture," Cerny told me. "But if you look around, there are no other AMD GPUs that use it yet. We motivated the development, and I'm very happy we did so -- the response from the developers has been extraordinarily great."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

RT-tekniken är högst troligt samma/snarlikt vad RDNA4 kommer köra med ja. Bekräftat av Cerny:

Det är nog ’bara’ dubbelt så mycket RT per work unit. Såklart bättre än inget, men kanske inte så revolutionerande heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Den listan tar dock inte hänsyn till att PSX, PS2, PS3 och PS4 såldes för 199-299 EUR senare. Tror jag köpte PS3 Slim för 1899 SEK (Webhallen i Fruängen).

Bara PS5:an som aldrig fått någon ordentlig prissänkning här.

Edit: I övrigt ett bra exempel på varför man inte ska lita på ChatGPT. Listpriserna stämmer dåligt med vad Wikipedia visar.

Ja, det var ju avsiktligt att jag bad ChatGPT göra en tabell med releasepriser, eftersom PS5 Pro ska släppas nu.

Om ett antal år vid slutet av livscykeln kommer kanske PS5 Pro att prissänkas också, då kan man jämföra slutpriser om man vill.

Och då har ChatGPT kanske blivit bättre på att inhämta prisuppgifter också.

Permalänk

Easy köp dag 1 för min del, men jäkligt snålt inte stativ följer med ens!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Köper hellre ett par Nintendo Switch 2:or istället

Jo vad tror du en sån kommer kosta då? lmao...

449 usd så typ 6500kr? hoppas jag har fel men trenderna säger annat.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jo vad tror du en sån kommer kosta då? lmao...

449 usd så typ 6500kr?

Tror du kan vara nära sanningen med 449 USD för Switch 2. Dock lär det även dyka upp en Switch 2 Lite för kanske 299 USD senare.

Däremot är det betydligt lättare att köpa portabla konsoler i/från utlandet. Gav 2400 SEK för min Nintendo Switch OG ett par dagar efter release i Japan. En Switch Lite gick på ca 1600 SEK där. Köpte doxl min Lite i Sverige för att få EU-anpassad batterieliminator, så 1995 SEK här var helt ok för min limiterade PokéMon-utgåva.

Skulle bli väldigt förvånad om en Switch 2 kostar över motsvarande 4500 SEK i Japan. Troligtvis finns det även varianter utan docka, laddare etc.

Att köpa elektronik i Sverige nu börjar bli lika tokigt som på 90-talet! Vi har hög inflation, svag valuta samt extra påslag (kemikalieskatt, copyswede...) att slåss mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror du kan vara nära sanningen med 449 USD för Switch 2. Dock lär det även dyka upp en Switch 2 Lite för kanske 299 USD senare.

Däremot är det betydligt lättare att köpa portabla konsoler i/från utlandet. Gav 2400 SEK för min Nintendo Switch OG ett par dagar efter release i Japan. En Switch Lite gick på ca 1600 SEK där. Köpte doxl min Lite i Sverige för att få EU-anpassad batterieliminator, så 1995 SEK här var helt ok för min limiterade PokéMon-utgåva.

Skulle bli väldigt förvånad om en Switch 2 kostar över motsvarande 4500 SEK i Japan.

Att köpa elektronik i Sverige nu börjar bli lika tokigt som på 90-talet! Vi har hög inflation, svag valuta samt extra påslag (kemikalieskatt, copyswede...) att slåss mot.

Köpte också min OG switch i japan då jag bodde där då, men vill minnas jag fick ge närmre 3000 kr för den...
Jo elektronik blir bara dyrare och dyrare i sverige med alla påslag och svag krona (mot dollarn?). synd.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Köpte också min OG switch i japan då jag bodde där då, men vill minnas jag fick ge närmre 3000 kr för den...
Jo elektronik blir bara dyrare och dyrare i sverige med alla påslag och svag krona (mot dollarn?). synd.

Min sambos mamma plockade upp den till mig på Toys 'R Us i Gifu, men i övriga Japan så var väl många duktiga på extra påslag? Vill minnas att det var stökigt i Akihabara under den tiden.

Har inte själv varit i Japan sedan 2017, så dags att åka tillbaka snart. Förhoppningsvis kan jag synka med Switch 2-släppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Det är väl precis det som sker när du spelar Ratchet & Clank och Astro Bot och slipper laddtider?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

dyrt för en uppgradering som knappt märks när man spelar

Har man inget PS5 så är det värt de extra lapparna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag vet inte vad du har för PC men mina har alltid "bara fungerat" optimalt för alla spel jag kastat på den.
Till skillnad från konsol där spelen ibland är i ett högst icke-fungerande läge som kallas 30FPS. Sen kan en PC underhålla dig på enormt många fler sätt än usla versioner av spel.

Ett helt låst system med endast tillgång till en butik med monopol, ej uppgraderingsbar, ej bakåtkompatibel med skivor, utan ens en jävla plastbit så de kan stå upp, är DYRT.

Det framgår i sign , Consoler är till för att bara fungera, att din gräns är annorlunda än vanliga svenssons som bara vill spela får stå för dig. Skulle aldrig rekommendera en "speldator" över en konsol för någon som bara vill spela och inte har ett allmänt datorintresse. Dator är mer pill, det är inget som behöver "diskuteras" det är hela poängen med en consol. Den ska bara funka och leverera en ok upplevelse. Ej uppgraderingsbar är ett + i sammanhanget, de ska va lätt man ska inte behöva fundera på om ens grafikkort räcker till.... Har du PS5 ? Ja bra då kan du spela spelet. Målgruppen är inte "nördar".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9