Jag har ändå svårt att greppa det. Stod nånstans att det tagit dom 19 månader att utveckla härket.
Varför lägga all tid och pengar på att bygga något som så få köper?
Det känns mer som nått strategiskt, "titta på oss, vi släppte minsann en mid-generation update". Alternativt att man räknar med att "dom som inte köpt en vanlig PS5:a vid det här laget kommer inte göra det andra halvan av generationen heller, däremot kanske dom kan lockas av en PRO".
Men det kanske är därför priset är satt så högt, dom som väl köper den behöver bekosta utvecklingen.
För jag menar, det är ju inte direkt så att jag som PS5-ägare mitt i generationen kommer tänka "jaha, kom det ingen PRO? Då går jag till XBOX eller PC istället"....
Maskinen är i min mening ändå en bra grej, men det dom borde gjort hade att helt enkelt vara att ersätta den vanliga maskinen med denna så att kraften och möjligheterna kommer ut till alla gamers.
Det är definitivt inte värt den price-pointen som den säljs för.
Det är också snett att utvecklarna ska behöva lägga tid på att "optimera" för PRO, som kanske max 10% av spelarbasen lär köpa sig tillgång till.
Jag hade räknat med max 10% högre pris än PS5-vanilla. Alternativt samma pris med en säkning på PS5-vanilla.
Tillverkningskostnaderna sjunker ju typ inte längre så det handlar mer om att betala mer för att få mer, vilket vi får se med Pro. PS4 Pro kändes ju väldigt trevlig då den gick in på samma pris som PS4 hade på launch men dem tiderna är förbi.
En annan viktig del är att Xbox inte får någon Pro variant. Jag menar Xbox 2Tb kostar väl 8500kr, så för en dryg tusenlapp mer lär du få en mycket snabbare konsol (dock utan BD-spelare…). Sony känner nog att de kan ta lite extra betalt iaf nu när konkurrensen inte riktigt finns.
Sony hoppas nog att GTA 6 driver på Pro försäljningen. Om skillnaden är stor mellan vanilla och pro så finns det säkert många som känner att det är värt att få en mycket bättre upplevelse på en sådan hypad release som GTA 6
f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT