Här är Playstation 5 Pro – släpps den 7 november 2024

Permalänk
Medlem

av ren stolthet så vägrar jag ge pengar till sony för en ps5pro. sån girighet och lurendrejeri att inte ens skicka med ett ställ. dom som köper denna bör nog tänka till lite. bojkotta för att stoppa denna utveckling.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen, gta kommer ju 2026 nångång skulle det kommit i år det spelet hade jag nog köpt en pro, men i dagsläget ? inte motiverat alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag är säkert ute och cyklar, men varför går det inte hand i hand? Spel som spelas i native kan få upp till 45% prestanda, spel som spelas mha uppskalning kan få upp till 45% extra prestanda. Vem säger att det är varken eller?

Det är inte frågan om varken eller. Det är frågan om att det är två helt saker. Aldrig någonsin så har uppskalning av skärmbufferten förbättrat renderings-prestandan* så påståenden i stil med "45% bättre renderingsprestanda är inte native, bara inkl uppskalning" är ren rapakalja.

* (om nått så kostar uppskalning alltid något, ingen form av processing är gratis - och specifikt PSSR är ganska kostsamt, enl Sonys egna dokumentation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Dyrt? Ja.
Likt förbannat kommer man stå där som en jävla dräng pga att jag är en skamlös Sony fanboy som absolut måste uppgradera från min PS5 Amateur.

Dyrt för vad ? 10 Tusen för en maskin kapabel till att lira de senaste spelen i kanske 3 år till innan ps6 ? Konsoler må ha varit "billigare", men de hade inte varit dyrt ens för 20 mot vad man kan få ut i underhållning och nånting som bara fungerar tillskillnad från PC.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är inte frågan om varken eller. Det är frågan om att det är två helt saker. Aldrig någonsin så har uppskalning av skärmbufferten förbättrat renderings-prestandan* så påståenden i stil med "45% bättre renderingsprestanda är inte native, bara inkl uppskalning" är ren rapakalja.

* (om nått så kostar uppskalning alltid något, ingen form av processing är gratis - och specifikt PSSR är ganska kostsamt, enl Sonys egna dokumentation)

Nu menade han nog i relation till varandra. Om 1080P får 45% boost i fps "borde" 4k renderat i 1080P få det också i relation till nuvarande fps.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Dyrt för vad ? 10 Tusen för en maskin kapabel till att lira de senaste spelen i kanske 3 år till innan ps6 ? Konsoler må ha varit "billigare", men de hade inte varit dyrt ens för 20 mot vad man kan få ut i underhållning och nånting som bara fungerar tillskillnad från PC.

Är inte Playstation Plus även nära nog ett måste numera? Så man bör räkna med minst 760 SEK per år för att ens få spela online?

Permalänk
Medlem

Tror ni att dessa kommer att vara svåra att få tag på? Alltså att högt tryck + scalpers kommer att göra så att det blir likt när första ps5an kom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sony har fattat det Nvidia har fattat. Det finns en jäkla massa gamers på toppen av karriärsstegen med >50k i inkomst. Dom vill ha en premium-upplevelse och både kan och vill betala för det.

Tror nog att ju mer du tjänar>ju mer jobbar du>ju mindre spelar du. Spela är för vanliga knegare som vill fly verkligheten emellanåt. De som har mycket pengar lever ju redan ett bekvämt och äventyrligt liv och lär knappast vara brydda i saker som TV-spel, generellt.

Är du i karriärstegen så förstår jag inte hur du har tid att spela timtal i veckorna.😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neodymen:

Tror ni att dessa kommer att vara svåra att få tag på? Alltså att högt tryck + scalpers kommer att göra så att det blir likt när första ps5an kom?

PS4 Pro var inga problem att få tag i vad jag minns. Priset (du ser ju själv här i tråden att folk vill bojkotta sony ) kombinerat med att det är en lyxprodukt (som i, det går utmärkt att spela alla ps5 spel på vanliga/slim) så kommer trycket inte vara lika högt som när ny generation kommer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

"PS5 Pro is available as a disc-less console, with the option to purchase the currently available Disc Drive for PS5 separately."

Så befintliga läsaren ska passa.

https://blog.playstation.com/2024/09/10/welcome-playstation-5...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

dyrt för en uppgradering som knappt märks när man spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jag vet inte vad du har för PC men mina har alltid "bara fungerat" optimalt för alla spel jag kastat på den.
Till skillnad från konsol där spelen ibland är i ett högst icke-fungerande läge som kallas 30FPS. Sen kan en PC underhålla dig på enormt många fler sätt än usla versioner av spel.

Ett helt låst system med endast tillgång till en butik med monopol, ej uppgraderingsbar, ej bakåtkompatibel med skivor, utan ens en jävla plastbit så de kan stå upp, är DYRT.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Löjligt pris och ingen skivläsare. Blir absolut inget köp.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är 60 CU istället för 36 så frekvensen måste vara sjukt låg om det ska landa på 45% högre prestanda MED uppskalning. Helt orimligt.

Det är bara ca 20% snabbare minne, så GPU hålls nog tillbaka av det

Permalänk

Utan disc drive och utan stativ för de priset är sjukt.
Lägg till vår dumma skatt för elektronik/kemikalie plus copyswede så blir det ännu dyrare.
Nä jag var taggad på PS5 pro då jag sitter med PS4 pro, men nu känns det inte värt det priset.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att hela idén med tv-spelskonsoler var att de skulle vara subventionerad och billig instegshårdvara, varav företaget tjänar pengar på spelförsäljning och tjänster. Förstår inte vitsen med premium-hårdvara som lockar en liten och nichad yuppie-marknad. Ifall Sony fortsätter att erbjuda enbart premium-produkter så kommer deras konsoldivision att dö ut.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Palme_570:

Dyrt i förhållande till alla andra konsoler på marknaden. Sen om det är värt pengarna är en helt annan diskussion. Jag tycker att det är det absolut.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av _genki:

Jag trodde att hela idén med tv-spelskonsoler var att de skulle vara subventionerad och billig instegshårdvara, varav företaget tjänar pengar på spelförsäljning och tjänster. Förstår inte vitsen med premium-hårdvara som lockar en liten och nichad yuppie-marknad. Ifall Sony fortsätter att erbjuda enbart premium-produkter så kommer deras konsoldivision att dö ut.

Det är hela idén.
PS5 Pro är inte en ersättare av PS5, den är ett alternativ för de som vill ha det lilla extra.
Man kan tycka det är dumt men det lär visa sig om efterfrågan finns eller inte. Det finns alltid en liten skara som vill ha ett mer premiumalternativ och det är vad Sony nu erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är hela idén.
PS5 Pro är inte en ersättare av PS5, den är ett alternativ för de som vill ha det lilla extra.
Man kan tycka det är dumt men det lär visa sig om efterfrågan finns eller inte. Det finns alltid en liten skara som vill ha ett mer premiumalternativ och det är vad Sony nu erbjuder.

Problemet för Sony är att det inte finns något instegsalternativ, för de erbjuder enbart två premiumprodukter.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

så 800€ alltså plus 150€ för en disk enhet om man tar samma pris som slim har, som hittat, antar att det blir i runda slängar mellan 10-12k om man vill ha en disk enhet eller ej.

Man kan inte översätta det rätt av då Moms inte tagits med. Blir altlså än svindyrare (+25%). räkna med 14-15k för ditt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Och till din värsting PC behöver du självfallet Valve Index för bästa VR gaming +12000kr på ditt 5070 och dessutom triple ultrawide OLED skärmar för att dra nytta av grafikkraften fullt ut för 12000krx3 alltså blir det totalt minst ca 80k. Och utöver det så tar ditt 5070/5080 upp lika mycket plats som hela PS5 pro utan resten av datordelarna.

En PC med dess delar är något man redan äger. Man köper bara till grafikkortet.
Om man uppgraderar PC:n med andra komponenter så drar man nytta av det till en mängd andra saker vilket man inte gör med spelkonsollen.
Man behöver enbart räkna på grafikkortet som ger en extraprestandan för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Man kan inte översätta det rätt av då Moms inte tagits med. Blir altlså än svindyrare (+25%). räkna med 14-15k för ditt alternativ.

"moms" är inkluderat i euro-priset, men eftersom vi har lite högre så är det väl rimligt att lägga på 5% moms ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Moms är alltid med i Europeiska priset, skillnaden är bara att EU snitt moms är 19% så man får lägga på lite vilket jag gjorde i min uppskattning men att lägga på 25% är fel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är bara ca 20% snabbare minne, så GPU hålls nog tillbaka av det

Fortfarande orimligt, men han trollar ju uppenbarligen bara så har lämnat den där diskussionen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Och till din värsting PC behöver du självfallet Valve Index för bästa VR gaming +12000kr på ditt 5070 och dessutom triple ultrawide OLED skärmar för att dra nytta av grafikkraften fullt ut för 12000krx3 alltså blir det totalt minst ca 80k. Och utöver det så tar ditt 5070/5080 upp lika mycket plats som hela PS5 pro utan resten av datordelarna.

Då väljer jag hellre datorn du listar för motsvarande ~30000 SEK i nettolön under ett helt år.

Som många redan är inne på, så är datorn i sig en nödvändighet för många av oss. Dvs inte så svårt att motivera ett köp via firman/konsultbolaget etc.

En Playstation 5 Pro är däremot svårare att motivera, där priset på 11000 SEK inkl. moms vägs mot en komplett dator för 27500 SEK inkl. moms för mig som konsult/egenföretagare.

Annat var det förr när kollegor köpte PS3:or för att lära sig utveckla Blu-ray Disc Java samt att Linux var körbart.

Känner mig hittills ganska ensam om att inte ha tagit ut en komplett speldator på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sony har fattat det Nvidia har fattat. Det finns en jäkla massa gamers på toppen av karriärsstegen med >50k i inkomst. Dom vill ha en premium-upplevelse och både kan och vill betala för det.

Jag har ändå svårt att greppa det. Stod nånstans att det tagit dom 19 månader att utveckla härket.
Varför lägga all tid och pengar på att bygga något som så få köper?

Det känns mer som nått strategiskt, "titta på oss, vi släppte minsann en mid-generation update". Alternativt att man räknar med att "dom som inte köpt en vanlig PS5:a vid det här laget kommer inte göra det andra halvan av generationen heller, däremot kanske dom kan lockas av en PRO".

Men det kanske är därför priset är satt så högt, dom som väl köper den behöver bekosta utvecklingen.

För jag menar, det är ju inte direkt så att jag som PS5-ägare mitt i generationen kommer tänka "jaha, kom det ingen PRO? Då går jag till XBOX eller PC istället"....

Maskinen är i min mening ändå en bra grej, men det dom borde gjort hade att helt enkelt vara att ersätta den vanliga maskinen med denna så att kraften och möjligheterna kommer ut till alla gamers.
Det är definitivt inte värt den price-pointen som den säljs för.
Det är också snett att utvecklarna ska behöva lägga tid på att "optimera" för PRO, som kanske max 10% av spelarbasen lär köpa sig tillgång till.

Jag hade räknat med max 10% högre pris än PS5-vanilla. Alternativt samma pris med en säkning på PS5-vanilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Fast för 10 000kr så får man en MARKANT mycket bättre stationär dator! Sure ska man köpa en helt ny dator så kan man få en 5600 och ett 4060 TI som kommer vara likvärdig rent tekniskt med en PS5 pro.

Så konsoller är inte direkt prisvärt, speciellt då man är extremt begränsad vad man kan göra med den. Och tar man sen in att många redan har en dator som kanske kan gå att uppgradera så kan man då få en mycket bättre upplevelse för samma pris.

Sen ska man även tänka på att spel överlag till konsollerna kostar nästan 1000kr styck, medans dom ofta brukar vara märkbart billigare till PC.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast för 10 000kr så får man en MARKANT mycket bättre stationär dator! Sure ska man köpa en helt ny dator så kan man få en 5600 och ett 4060 TI som kommer vara likvärdig rent tekniskt med en PS5 pro.

Så konsoller är inte direkt prisvärt, speciellt då man är extremt begränsad vad man kan göra med den. Och tar man sen in att många redan har en dator som kanske kan gå att uppgradera så kan man då få en mycket bättre upplevelse för samma pris.

Sen ska man även tänka på att spel överlag till konsollerna kostar nästan 1000kr styck, medans dom ofta brukar vara märkbart billigare till PC.

Ja, någonting har hänt här, och det sa dom även i DF-analysen. Deras uppfattning var att Sony till och med bör göra -vinst- på PS5 Pro, och historiskt sett har ju konsoler på sin höjd gått break even.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det är inte hårdvaran som gör det värt priset, det är upplevelsen. En PC är INTE underhållsfri och funkar inte lika "bra" för nån som bara vill spela. Spel för 900-1000 kan anses "dyrt" , men redan 96 kostande spel till nintendo 64 700kr. Sen är skillnaden mellan PC och consol hårfin förutom gällande "reor".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Helt jävla galet vad priser skenar iväg. En telefon för typ 20k. En konsol för 10k. Grafikkort typ 10-15k. Byta kamrem i en bil, 20-25k. Listan kan definitivt bli avsevärt längre.

Tänk om lönerna och alla ersättningar (från typ FK för folk som är sjuka etc) hade ökat lika mycket. Jösses.

Apropå inflation, här är tabell från ChatGPT med tidigare PlayStation. Sista kolumnen är priser justerat för inflation.

Då verkar 800 euro vara ok tycker jag? Det är ju billigare än både ettan, tvåan och trean.