Här är Playstation 5 Pro – släpps den 7 november 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De lär ju sälja nycklar löst annars får de nog lite press från eu. Till Xbox går det redan att köpa nycklar och aktivera.
Förhoppningsvis får vi möjlighet att sälja ”digitala” spel i framtiden.

Skulle säga att nycklar löst har mindre intresse än fysiska spel då fysiska spel idag iaf på single player säljer bättre än digitalt, det finns en marknad för fysiska spel men det är en marknad som tillverkarna vill få bort.

Jag personligen har noll intresse för digitala köp på playstation store eller utanför, när fysiska spel försvinner så gör även alla pengar jag spenderar.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är subjektivt, men personligen tycker jag PS5an är en av de fulaste konsollerna någonsin. Nu när den dessutom inte har någon skivläsare längre så finns ju ingen anledning att ha det synlig, så kanske är de så de tänker. En konsol ska gömmas i dammet längst bak i tevebänken.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig någonsin köpa en spelkonsoll utan inbyggt stöd för fysisk media.

Sedan blir jag ganska irriterad på den här trenden med "pro/elite/supermega" varianter av spelkonsoller, då hela poängen med en konsoll är ju att utvecklare ska kunna fullt optimera sina spel för att ge samma och bästa möjliga upplevelse för alla.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Tänk om de skulle släppa mus och tangentbord till PS5 Pro! Då skulle man kunna spela alla typer av spel på Playstation och PC skulle inte kännas lika viktigt. Då skulle man få en rätt bra maskin under 10.000 kr vs en PC som kanske landar en bit över 20.000 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sony har fattat det Nvidia har fattat. Det finns en jäkla massa gamers på toppen av karriärsstegen med >50k i inkomst. Dom vill ha en premium-upplevelse och både kan och vill betala för det.

Jag tror nog folk med lägre inkomst än så har råd med 10k....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tänk om de skulle släppa mus och tangentbord till PS5 Pro! Då skulle man kunna spela alla typer av spel på Playstation och PC skulle inte kännas lika viktigt. Då skulle man få en rätt bra maskin under 10.000 kr vs en PC som kanske landar en bit över 20.000 kr

Stödet har funnits för ett fåtal spel sedan PS2, men det är upp till spelutvecklaren att implementera det

Permalänk
Medlem

Nöjer mig mitt med XBOX 360

Permalänk
Avstängd

Annonserades några spel eller bara en ny konsoll för gamla spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

45% increase över ps5 poor är ju gpu I 6700 XT klass /4060ti. Det är en pc under 9k du kan bygga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

45% increase över ps5 poor är ju gpu I 6700 XT klass /4060ti. Det är en pc under 9k du kan bygga

Ja men de där 45% lär inte hjälpa värst mycket med 10% cpu boost.
PS5 Remake är vad PS5 borde varit vid release.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog folk med lägre inkomst än så har råd med 10k....

Det tror jag med, och det kommer Sony visa i framtiden när PS6 pro kostar 15k osv....

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

I praktiska verkligheten så är 6700 utan XT en bättre matchning mot PS5 Poor, som visat av DF.

Så snarare 7700XT-ish för Pro, plus troligen bättre RT plus framförallt bättre uppskalning till 4K pga PSSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja men de där 45% lär inte hjälpa värst mycket med 10% cpu boost.

Ehh, jo.
Eller tror du att alla spel till PS5, i alla scener, är CPU limited?

Om 9 min var för längre så kan nämnas att huvudpoängen med Pro att erbjuda Quality-mode grafik-kvalitet (allt GPU-limited) i Performance-mode framrates. Så givetvis lägger man transistor och effekt budgeten på grafik.

Citat:

PS5 Remake är vad PS5 borde varit vid release.

Ja för €800 var ju inte tillräckligt mkt...

Permalänk
Medlem

Hahahahaha xD är så FETT nöljd med Ps5 fortfarande. Knappt 10k för en konsoll jo jag tackar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Dyrt? Ja.
Likt förbannat kommer man stå där som en jävla dräng pga att jag är en skamlös Sony fanboy som absolut måste uppgradera från min PS5 Amateur.

Permalänk
Viking

€800 är 9160kr, vilket med moms blir 11450kr. Känns dyrt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Helt jävla galet vad priser skenar iväg. En telefon för typ 20k. En konsol för 10k. Grafikkort typ 10-15k. Byta kamrem i en bil, 20-25k. Listan kan definitivt bli avsevärt längre.

Tänk om lönerna och alla ersättningar (från typ FK för folk som är sjuka etc) hade ökat lika mycket. Jösses.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Får hoppas på någon limited edition variant men finns det ens några Sony spel framöver som det ens är värt att göra en limited edition variant av?

Permalänk
Medlem

Det var ganska saftigt hur man nu än vänder och vrider på det. Troligen kommer det sälja bra priset till trots, det är ju "pro".

Man blir lite fundersam över var brytpunkten går rörande pris, när det inte längre är hållbart att kräma på med hårdvara eftersom för få har råd. Njä, denna trend med prisökningar (vilka nog trots allt är rimliga kontra kostnad för tillverkning) slår nog i taket snart. En ny era med streamingtjänster ligger nog närmre i tid än vad de flesta tror. Konsoler som hårdvara kommer nog inte fasas ut på ett bra tag. Men alternativet till tjänsteleverans av spel lär börja käka marknadsandelar inom 5 år. Det finns ganska många praktiska implementationer som bevisat sig väl fungerande tekniskt trots allt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Undrar när man kan börja förboka den här i Sverige? Hittar inte någon onlinebutik som erbjuder den möjligheten än nämligen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Undrar när man kan börja förboka den här i Sverige? Hittar inte någon onlinebutik som erbjuder den möjligheten än nämligen.

26:e september

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse...jag är inget hardcore fan, så blir inget köp för min del. Spelar ibland och hade kunnat tänka mig att uppgradera om priset hade legat på runt 8500 med skivläsare. De kunde ju oxå kanske visat upp något nytt spel i samband med releasen, som kommer ut samtidigt som konsolen för att göra det mer intressant...

Permalänk
Medlem

Köpa skivläsare separat? Vad är det för skämt? Jag köper hellre en handheld så ja kan spela mina spel jag redan äger på mina egna villkor

Verkligen alldeles för lite för pengarna. 45% FPS är ju en ökning men verkligen inte värt 10k

Permalänk
Medlem

Hm, ganska säker på att jag spelat TLOU2 i 60 fps på min vanliga PS5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

€800 är 9160kr, vilket med moms blir 11450kr. Känns dyrt.

Europeiska priser skrivs med moms. Lägg på några hundralappar för att få med vår lite högre svenska moms bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotab:

Europeiska priser skrivs med moms. Lägg på några hundralappar för att få med vår lite högre svenska moms bara

Precis, men med skivläsare blir det väl nästan 11 500kr ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotab:

Nån tusenlapp ja. Om man tar det japanska priset (bara 10% skatt tror jag) så är det 8750kr...

Jag tror på 9999kr bara för att dom ska ligga under 10K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rotab:

Länderna inom EU har ju olika momssatser.
Vilken moms är det man använder i priset i så fall?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köpa skivläsare separat? Vad är det för skämt? Jag köper hellre en handheld så ja kan spela mina spel jag redan äger på mina egna villkor

Verkligen alldeles för lite för pengarna. 45% FPS är ju en ökning men verkligen inte värt 10k

Dom marknadsförde 8K 120 skamlöst med PS5’an, skulle inte lägga mycket tillit på siffrorna nu med.
Stativ ingår inte heller. Hoppas Temu nu piskar Sony med tredjepartsalternativ så marginalerna uteblir.

Hoppas även Microsoft ser detta som ett gyllene läge att glänsa, konkurrens behöver vi.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, tänk smartare! Visa att vi inte vill ha digitala spel, åtminstone inte i den form de erbjuds idag. De erbjuder inget öppet köp, som exempelvis Steam, om det där spelet för 800 kr visar sig vara dåligt, ja då är du fast. Du kan inte sälja det vidare. Med en digital version har de helt enkelt tagit bort en stor del av äganderätten utan att justera priset för det.

Att de tar 1500 kr för en läsare visar bara hur mycket de verkligen vill bli av med fysiska spel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide