Apple tar 1 600 kronor för batteribyte av iPhone 16 Pro

Permalänk

Jag köpte min One plus 9 pro för 1500kr. Perspektiv...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejsann:

JAHA! ... Det GÅR att göra bättre.. otroligt! Tekniken går framåt.. hos vissa iallafall.
https://i0.wp.com/www.smartdroid.de/wp-content/uploads/2022/09/Gigaset-GX6-Akku.jpg?resize=1200%2C788&ssl=1

Extra 5000 mAh batteri (MER än iphone) för 34,99 €... MED lucka!
https://www.youtube.com/watch?v=br6bdv2h_PU

/lacka ur

Köp en Gigaset då, om featurebingo är det enda intressanta när du väljer telefon. Vem stoppar dig?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Köp en Gigaset då, om featurebingo är det enda intressanta när du väljer telefon. Vem stoppar dig?

Bara så less på alla tillverkare som numera <-- väljer att inte göra det rätta ang. batterier.
(köpa telefon var inte fokuset).

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att man byter batteri?

Jag har haft mobiltelefon sedan 1996 och hitills tror jag inte att jag har bytt batteri i någon. Det är såklart bra om det inte kostar så mycket att byta batteri men för egen del är det inte något som är avgörande i mitt val av telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejsann:

Bara så less på alla tillverkare som numera <-- väljer att inte göra det rätta.
(köpa telefon var inte fokuset).

Det rätta enligt dig, vilket förutsätter en konstruktion som ingen vill köpa, med tanke på hur de mest säljande telefonerna ser ut oavsett tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har haft mobiltelefon sedan 1996 och hitills tror jag inte att jag har bytt batteri i någon. Det är såklart bra om det inte kostar så mycket att byta batteri men för egen del är det inte något som är avgörande i mitt val av telefon.

Vanligt om du har en mobil längre.
Har bytt batteri på mina senaste mobiler då jag haft de 4 år typ.
Nu är det dags igen på nuvarande iphone 12 pro max att byta batteri om jag ska ha kvar den 1 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vi har gjort det ett par gånger i familjen, ungarna som har 8h+ skärmtid käkar mobilbatterier till frukost. Så när batteri är slut långt innan telefonen börjar kännas gammal/slö så är det en helt ok åtgärd att byta batteri.

Personligen har jag aldrig bytt mobil i mina mobiler, men jag har ett helt annat användningsmönster.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Då är väl problemet större med tanke på de hutlösa priserna som är på telefoner idag?

Är väl bättre att backa 1600kr vartannat år än 15000kr årligen? Förstår inte din kommentar i sammanhanget.

Ja såklart, men folk som byter telefon vartannat år gör väl inte det för batteriet blir dåligt?
Jag har aldrig bytt telefon för den fått dåligt batteri, nya funktioner och/eller design är det som lockar.
Jag tycker fortfarande telefoner är billiga sett till hur mycket de används kontra annan teknik.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

jösses vilka priser alltså.. för ett batteri ??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

jösses vilka priser alltså.. för ett batteri ??

Nej, för ett batteribyte.

Jag hade inte gått lös med värmepistol på en mobil för 16000, även om jag visste hur man gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är Apple och deras priser är höga så vad det billigare än jag trott, man får ju tryggheten att Apple gör bytet, originalbatteri och garantin så det är ju värt en del.
Kollade för skojs skull vad batteribyte på min Pixel 6a skulle kosta och billigaste jag hittade va 850:- men då är det troligen inte originalbatteri och detta är ju också en mycket billigare mobil så känns som det ska va billigare men något annat ställe ville ha 1400:-.
Jag kommer fortsätta byta själv när det är dags men svåra är att få tag i ett vettigt batteri tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, för ett batteribyte.

Jag hade inte gått lös med värmepistol på en mobil för 16000, även om jag visste hur man gjorde.

Behöver du byta batteri efter 3-4år är det ingen 16000kr mobil heller.

Permalänk
Medlem

Wow de vet hur man mjölkar pengar från användare. Trots det kostar 16 pro 16000 och 16 pro max 17000.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Wow de vet hur man mjölkar pengar från användare. Trots det kostar 16 pro 16000 och 16 pro max 17000.

Eller så köper du en 16 Pro för 14500.

Permalänk
Medlem

Snart kommer detta vara en ickefråga. EU har ju infört en bestämmelse som säger att till 2027 måsta alla produkter som säljs ha batterier som enkelt ska kunna bytas. Blir dock intressant att veta på vilken nivå de kommer lägga sig. Blir det "enkelt för en händig person med vana" eller "enkelt för min sjuttio år gamla mor"?

Permalänk
Medlem

Ännu en av otaliga anledningar till att Bojkotta Apple.

Ett av världens mest vidriga anticonsumer-företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

1600 kr för batteribyte på en telefon för ca 16000 kr. Alltså ca 10 % av priset för hela mobilen.

Svårt val.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klockish:

jag gör det själv tog 10 minuter första gången, köpte batteri på ebay för 350kr från irland och ett kitt för 25kr med mejslar, kollad youtube medans jag skruvade, man ska ha en list runt om där skärmen sitter för att den ska förbli vattentålig..

Dock lite av en jungel att hitta bra batterier, väldigt mycket fiffel med mobilbatterier. Sedan lär det väl komma någon irriterande varning om icke-originalt batteri, men det kanske går att leva med..

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

JAHA! ... Det GÅR att göra bättre.. otroligt! Tekniken går framåt.. hos vissa iallafall.
https://i0.wp.com/www.smartdroid.de/wp-content/uploads/2022/09/Gigaset-GX6-Akku.jpg?resize=1200%2C788&ssl=1

Extra 5000 mAh batteri (MER än iphone) för 34,99 €... MED lucka!
https://www.youtube.com/watch?v=br6bdv2h_PU

/lacka ur

Och är den telefonen vattentätt? Om inte, så går den fett bort. Dessutom var övriga specsen fantastiskt dåliga Jämför du alltså äpplen och päron? Apple, har aldrig och kommer aldrig göra päron.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

De har i princip monopol på det eftersom om man byter batteri själv så för man meddelanden om att det inte är äkta. Även om du skulle få tag på äkta batteri som inte säljs så skulle det klassas som icke äkta eftersom du måste utföra bytet på en plats som är godkänd av Apple.

Alltså de använder GPS geo tagging för att endast godkända platser ska kunna genomföra bytet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

De har i princip monopol på det eftersom om man byter batteri själv så för man meddelanden om att det inte är äkta. Även om du skulle få tag på äkta batteri som inte säljs så skulle det klassas som icke äkta eftersom du måste utföra bytet på en plats som är godkänd av Apple.

Alltså de använder GPS geo tagging för att endast godkända platser ska kunna genomföra bytet.

Snarare att du måste "gifta" ihop delarna med ett specialprogram du bara får (köpa?) av apple om du är "autkoriserad" att reparera apple-prylar dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Dock lite av en jungel att hitta bra batterier, väldigt mycket fiffel med mobilbatterier. Sedan lär det väl komma någon irriterande varning om icke-originalt batteri, men det kanske går att leva med..

Varningen finns också bara i 30 dagar, sedan försvinner varningen. Möjligtvis att den finns under Inställningar -> Batteri -> Batterihälsa. Men du har ingen permanent notis eller så. Bara en varning ett litet tag efter bytet

Skrivet av dagas:

Nej, det är inte GPS, du måste para ihop. Varningen finns också bara i 30 dagar, sedan försvinner varningen. Möjligtvis att den finns under Inställningar -> Batteri -> Batterihälsa. Men du har ingen permanent notis eller så. Bara en varning ett litet tag efter bytet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Ja, då blir priset 20-25% av apples pris.

Men då får något tredjepartsbatteri. Ja Apple tillverkar inte officiella som säljs till slutkund men prestandan är iallafall garanterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men då får något tredjepartsbatteri. Ja Apple tillverkar inte officiella som säljs till slutkund men prestandan är iallafall garanterad.

Apple säljer ju officiella batterier via deras selfrepair shop. Relativt billigt och prestanda är garanterad samt att man slipper notisen i inställningar om oäkta komponent.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

För den som känner sig ha kunskapen och möjligheten att byta själv så blir det något billigare. Batteribyte på iPhone 15 Pro Max kostar 1345 kr om man lämnar in den hos Apple. Beställer man batteri och byter själv och sen skickar tillbaka det gamla så blir den totala kostnaden 699,4 kr.

https://selfservicerepair.eu/sv-SE/order

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Batteriet i min Pixel 7a svällde upp efter ca. 14 månader. Med tanke på att den kommer få säkerhetsuppdateringar till 2028 kändes det värt att byta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Batteriet i min Pixel 7a svällde upp efter ca. 14 månader. Med tanke på att den kommer få säkerhetsuppdateringar till 2028 kändes det värt att byta.

Med en såpass ny telefon så hade jag också bytt batteri.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Ja, då blir priset 20-25% av apples pris.

...utan batterihälsa då.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av Delerium:

För den som känner sig ha kunskapen och möjligheten att byta själv så blir det något billigare. Batteribyte på iPhone 15 Pro Max kostar 1345 kr om man lämnar in den hos Apple. Beställer man batteri och byter själv och sen skickar tillbaka det gamla så blir den totala kostnaden 699,4 kr.

https://selfservicerepair.eu/sv-SE/order

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Lätt att vara dumsnål här, man öppnar telefonen, "PICK!" säger displayen som kostar 5000kr+ att laga hos Apple. Så istället för att spara 700kr så kostade det över 5000kr.

Och glöm inte att "äkta" batterier till apple inte säljs på såna där sajter eller någon annanstans för den delen, du får ingen batterihälsa efter bytet.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Lätt att vara dumsnål här, man öppnar telefonen, "PICK!" säger displayen som kostar 5000kr+ att laga hos Apple. Så istället för att spara 700kr så kostade det över 5000kr.

Och glöm inte att "äkta" batterier till apple inte säljs på såna där sajter eller någon annanstans för den delen, du får ingen batterihälsa efter bytet.

Det där är Apples officiella sida för selfrepair. Det är alltså så äkta delar man kan få tag på. Om man sedan kontaktar supporten får man tillgång till batterihälsa efter en verifikation.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT