Snabbkoll: Använder du datorn mest för spel eller skapande?

Permalänk
Medlem

Menar man enbart privata datorn, eller helheten av alla datorer man pillar på under dagen? (Dvs inkl jobbdator)
Känns inte riktigt tydligt.

Privata burken är ju typ 90% "nöje", men man sitter ju med jobbdatorn antagligen fler timmar av dagen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Använder den nog mest för underhållning och sedan spel

Permalänk
Medlem

Båda....

Permalänk
Medlem

Annat. Dvs ganska så exakt lika.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

100% spel.

Dom 2 ggr om år jag behöver slänga ihop ett projekt i premiere som tar 5 minuter räknas inte.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

50/50 skulle jag säga

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Räknar bort tid vid jobbdatorn. Där gör jag vad arbetsgivaren säger åt mig att göra, typ.

Men privat ser det väl ut ungefär så här:
40% kreativitet; spelutveckling eller skrivande
40% konsumera media / slösurf / forum
10% chat
5% spel
5% random

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Använder den mest för spel & underhållning. Min hobby

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

90% folding@home, 10% HOTS/Satisfactory

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

100 % spel och underhållning!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk

Förr i tiden var lite tänkarspel väldigt roligt för mig, det finns många olika speltyper.
Men nu idag, jag testar något, inser att spelet innehåller problemlösning som i arbetslivet. Där man har hur många problem som helst som man ej har löst på det sätt som man vill. Dessa tänkarspel känns då i princip samma sak som att jobba.
Så var det med senaste zelda till Nintendo switch för mig, någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem

Oj, svår fråga.
De privata datorerna till spel och underhållning. Jobbdatorerna till arbete. Typ 50/50 skulle jag gissa. Vet inte vad jag ska välja.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Med så få valmöjligheter så fick det bli...
Annat.

Använder datorn till...
Spel, underhållning, skapande och arbete.

Så brist på annat så fick det bli annat.

Den här frågan fick mig faktiskt att fundera på vad jag egentligen lägger min tid på, på datorn.
Svårt att peka på nivåerna av varje område.

Så sökte lite på nätet och hittade programmet ActivityWatch.
Tänkte testa den och få en tydligare bild av vad jag gör på datorn.

Någon som har erfarenhet av ActivityWatch hur väl den visar vad som görs på datorn?

Och ett år senare när ni gör nästa "Snabbkoll 2025: Använder du datorn mest för spel eller skapande?" så kan jag svara på er fråga med bravur.

Permalänk
Medlem

Lurig fråga. Givetvis används min gamingrigg mest för gaming, kanske säg 80%, i övrigt en del till plugg och diverse.
Men sedan plugglaptopen är ju 100% plugg. Min gamla laptop är 100% 3d-printing och lite programmering. En Chromebook jag har liggande är lite programmering. NUC jag har stående är för lite allmänt fix och tricks, och har andra maskiner som kommer fram för att mecka och leka med på olika sätt. Spel och plugg är de aktiviteter som tar mest tid, och när det inte är plugg så är det ju istället jobb 8h om dagen vid jobblaptop.

När jag hinner spela så spelar jag mycket men det är ändå rätt lite sett till totala datoranvändandet genom vecka.

Tror sist min datorvana var att datorn var i princip bara för spel var någon gång i tidiga tonåren, och när man väl fick "bredband" (0.5mbit!) så vart det ju rätt snabbt så att mycket tid som spenderades vid datorn var för andra saker än bara spel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Skapande eller arbete -24 %

Förvånande hög andel. Känslan man får är att de flesta bara konsumerar, men ja inkluderar man arbete & skapade ihopslaget blir väl siffran högre.

Permalänk
Medlem

Hur så?

Permalänk
Medlem

Kommunikation, programmerande, spelande och arbete. I den ordningen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Kompilerar paket för voidlinux med min ena dator (den med 44 cores) och det händer att jag spelar lite HoI4 på min andra. Annars är det väl mest läsande på den datorn.

Mina amigas används nästan uteslutande för spel och lite kodande i REXX.
Och mina retorPC's med voodoo graphics används för att köra BeOS och andra retro OS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Oväntade siffror. Frågan är ändå rätt tydlig, arbete eller underhållning. Förvånande att en majoritet av medlemmarna på detta forum inte jobbar med datorer i en majoritet av sitt arbete, digitala möten fordrar ju även det någon form av dator (smartphones är med datorer). För jag har då svårt att se hur man ska hinna med mer än 30-40 timmars spel/vecka, klart det finns några som har sådan livsstil (inga negativa antydningar här), men absolut inte så många som siffrorna antyder.

Sen kan man väl tolka sitt jobb som något flytande, men när frågan är så rak som den var har jag svårt att tolka den som något annat än svart/vitt. Dvs fritid kontra arbetstid.

Förvånande som sagt, eller oväntat. Inte alls i linje med vad jag förväntade mig helt enkelt. Spännande, intressant och kanske lite roligt tillochmed.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

70% slösurf, 20% film, 10% bild/videoeditering och andra skapande aktiviteter. Är nog minst 2 år sen jag orkade spela nåt sist.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Oväntade siffror. Frågan är ändå rätt tydlig, arbete eller underhållning.

Det otydliga är vilken dator? Ens egen privata? Eller alla datorer generellt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Både och. Det alternativet saknades så jag hade inget att fylla i...

Permalänk
Avstängd

mest som radio och tv, sedan surf och musik

Permalänk
Medlem

För det första så brukar väl jobbdatorer inte direkt vara speciellt anpassade för att vara en speldator. En laptop med icke-dedikerat grafikkort är väl standard?
För det andra så är dom väl också "säkrade" så att man inte kan installera vad som helst, ofta också med en privat VPN-tunnelmöjlighet till företaget. Då vill man inte att en massa skräp ska installeras på datorn.
Men även om företaget såg igenom det så skulle det, som redan sagts, vara orättvist att få gratis spelhårdvara för något som är till bör arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Oväntade siffror. Frågan är ändå rätt tydlig, arbete eller underhållning. Förvånande att en majoritet av medlemmarna på detta forum inte jobbar med datorer i en majoritet av sitt arbete, digitala möten fordrar ju även det någon form av dator (smartphones är med datorer). För jag har då svårt att se hur man ska hinna med mer än 30-40 timmars spel/vecka, klart det finns några som har sådan livsstil (inga negativa antydningar här), men absolut inte så många som siffrorna antyder.

Sen kan man väl tolka sitt jobb som något flytande, men när frågan är så rak som den var har jag svårt att tolka den som något annat än svart/vitt. Dvs fritid kontra arbetstid.

Förvånande som sagt, eller oväntat. Inte alls i linje med vad jag förväntade mig helt enkelt. Spännande, intressant och kanske lite roligt tillochmed.

Eller också inte så förvånande. Den som jobbar med IT gör det förmodligen enbart på sin jobbdator. När han väl är hemma så vill han koppla av med lite spel och Youtube om det finns tid över. Jobb eller något skapande är då uteslutet!
För jag antar att man menar den privata datorn. "Vad använder du datorn till?" var frågan

Permalänk
Medlem

Annat:

Spel (sällan), underhållning (ofta), nyhetsläsning (ofta), skapande (sällan), arbete (jobbar 50% hemma), och en hel drös fler aktiviteter (eboksläsning osv).

Sannolikt mer spel än skapande (främst utveckling men även grafik och musik, men båda ligger som sagt i sällankategorin.

Visa signatur

5950X, 3090