Guide: Cybenetics vs 80 Plus – lär känna PSU-certifieringarna

Permalänk
Melding Plague

Guide: Cybenetics vs 80 Plus – lär känna PSU-certifieringarna

Har du koll på de dominerande certifieringssystemen för nätaggregat? Vi reder ut skillnaderna mellan 80 Plus och Cybenetics.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel! Om jag får gissa har ChatGPT eller något liknande hjälpt till med delar av artikeln? Tycker mig känna igen hur delar av artikeln är disponerad utifrån hur ChatGPT brukar svara.

Jag har inget emot det dock 🤷

Permalänk
Medlem

Fler certifikat gör ju inte soppan bättre, Cybernetics blandar fruktkompott och jämför med äpplen och bananer för sig och betyder därför inte mer än en SweC recension på en skala mellan brun & utmärkt.
80 Plus skalan gjorde väl att guld i USA räknas som brons i Europa.

Sedan har vi väl PSU cultist list, men den har ju slutat uppdateras.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker det blir bökigt med cybernetics, många siffror och helt olika skala för ljud och effektivitet. Dessutom inte exakt samma rating som 80+ (ett agg har platinum som hade 80+Guld)

De skulle kunnat ha enklare skala för ljud. Standard, standard+, standard++, sen helt plötsligt a med ett minus, sedan a, a+, a++… det blir för stökigt

Permalänk
Medlem

Cyberwhatnow? Erkänner direkt att jag aldrig sett eller hört talas om den märkningen...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fler certifikat gör ju inte soppan bättre, Cybernetics blandar fruktkompott och jämför med äpplen och bananer för sig och betyder därför inte mer än en SweC recension på en skala mellan brun & utmärkt.
80 Plus skalan gjorde väl att guld i USA räknas som brons i Europa.

Sedan har vi väl PSU cultist list, men den har ju slutat uppdateras.

Varför har den inte uppdaterats? Tråkigt då den visar vilka modeller och märken som är bra respektive dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tycker det blir bökigt med cybernetics, många siffror och helt olika skala för ljud och effektivitet. Dessutom inte exakt samma rating som 80+ (ett agg har platinum som hade 80+Guld)

De skulle kunnat ha enklare skala för ljud. Standard, standard+, standard++, sen helt plötsligt a med ett minus, sedan a, a+, a++… det blir för stökigt

Eller hur, alltså, ljuddelen hade ju kunnat gå från G till A 😃👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tuomaz:

Tack för en bra artikel! Om jag får gissa har ChatGPT eller något liknande hjälpt till med delar av artikeln? Tycker mig känna igen hur delar av artikeln är disponerad utifrån hur ChatGPT brukar svara.

Jag har inget emot det dock 🤷

Rutan "Snabbversionen" känns väldigt ChatGPT. Speciellt att plus för ena är samma som minus för den andra. Resten av artikeln tycker jag ser mer mänsklig ut.

Lite tragikomiskt att de enda bedömningarna på ljudnivå är "standard" och "A" med olika mängder plus och minus... Antar att det är för att tillverkarna skulle låta bli att visa upp sitt betyg (t ex på förpackningen) om de fick ett D eller F på ljudnivå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bra refresher för mig som förmodligen kommer byta agg till nästa år, mitt RM850x är åtta och ett halvt år gammalt. Sen lär väl även AMD gå över till 12V2x6 till nästa generation så oavsett vad man väljer lär man vilja ha nåt nyare.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Eller hur, alltså, ljuddelen hade ju kunnat gå från G till A 😃👍

Eller från rött till grönt, eller vad som helst som är bättre än detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har den inte uppdaterats? Tråkigt då den visar vilka modeller och märken som är bra respektive dåliga.

Troligen inte så roligt att jobba gratis för dom som ska upprätthålla den, har dock hört det ryktas om att dom har nya tester i en discordkanal, så dom håller nog på fortfarande, de ger bara inte ut info'n till allmänheten.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

Har inte skribenter längre någon yrkesstolthet kvar som använder AI för att generera hela eller delar av "sin" text? Att faktan sedan heller inte blir helt rätt trots AI är ganska komiskt. Personligen så hade jag skämts...

Permalänk
Medlem

Låt oss implementera en bättre standard!

Resultat: Nu finns det två standarder.

Dessa grejjer bör dikteras (ja det är bättre att diktera/dikteras när det gäller standarder). Inte att det är ett organ som själva ska besluta vad en standard ska vara per se, men de är de enda som får utfärda vad som ska vara en standard eller inte.

Jag vet att det är en våt dröm, men tänk er en värld där det bara finns en standard att följa (som inte är eftersatt då givetvis). Det hade varit en fatastisk värld och vi hade vart ett antal årtionde längre i vår tekniska utveckling än vi är nu om sådan fanns.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Skulle vilja att rippel och säkerhetsfunktioner belystes av någon ny standard, eller var tillgänglig för alla på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag som inte är någon elexpert, vad är skillnaden på "övergripande effektivitet" och "övergripande PF"? Förklaringen ovanför texten uppfattar jag är synonyma så de hjälper tyvärr inte mig. Kan någon vänlig själ förklara för mig?

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Duck Dodgers:

Har inte skribenter längre någon yrkesstolthet kvar som använder AI för att generera hela eller delar av "sin" text? Att faktan sedan heller inte blir helt rätt trots AI är ganska komiskt. Personligen så hade jag skämts...

Hallå! Lust att utveckla vad som inte stämmer i texten?

När jag gör en sådan här sammanställning så hämtar jag information från flera olika källor, sätter mig in i olika begrepp, sammanfattar, översätter, skriver om och plockar ihop de olika delarna till en text som förhoppningsvis är lätt att förstå även för den som inte är så insatt. AI-verktyg kan absolut vara till hjälp i det arbetet, och fungera både som bollplank och korrekturläsare. Men att det här skulle vara en AI-genererad text stämmer helt enkelt inte.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag som inte är någon elexpert, vad är skillnaden på "övergripande effektivitet" och "övergripande PF"? Förklaringen ovanför texten uppfattar jag är synonyma så de hjälper tyvärr inte mig. Kan någon vänlig själ förklara för mig?

Corsair förklarar Övergripande PF så här i den svenska översättningen av sin guide om 80 PLUS och Cybenetics: "Detta uttrycker förhållandet mellan den effekt som faktiskt används i en krets och den skenbara effekt som levereras till kretsen. I princip ett annat sätt att beskriva effektivitet." Det länkar vidare till den här sidan om man är sugen på att grotta ner sig.

Permalänk
Skrivet av petter_mattsson:

Hallå! Lust att utveckla vad som inte stämmer i texten?

När jag gör en sådan här sammanställning så hämtar jag information från flera olika källor, sätter mig in i olika begrepp, sammanfattar, översätter, skriver om och plockar ihop de olika delarna till en text som förhoppningsvis är lätt att förstå även för den som inte är så insatt. AI-verktyg kan absolut vara till hjälp i det arbetet, och fungera både som bollplank och korrekturläsare. Men att det här skulle vara en AI-genererad text stämmer helt enkelt inte.

Om du själv har tagit fram faktan i artikeln så hade du vetat om vad jag syftar på. Tänker inte delge dig denna information då det inte är mitt jobb, utan ditt.

Testade att lägga in "din" text i en handfull olika AI-verktyg som analyserar texter och resultatet blev att du med 96,7-97,3% säkerhet har helt eller delvis använt dig av AI.

Permalänk
Medlem

Aldrig hör om cybenetics, men så har jag inte tittat på nätaggregat på ett tag. Är det tillverkaren som graderar själv eller någon tredjepart?

Tycker att de hade lite dålig fantasi och körde guld, silver, platina osv. istället för något eget. Blir lätt att blanda ihop dem

Permalänk

Lägg gärna till att cybenetics har mycket detaljerade rapporter om ljudnivå/effektivitet. Kikar en del på ett nytt bygge och kan vara av intresse att se detaljerna. Deras färgkodade fält för 12v vs 5/3v syftar jag på då.

Permalänk
Medlem

Vadå "övergripande effektivitet"? Det är ju ett mycket sämre mått än 80 Plus som anger effektiviteten vid olika effektuttag?

Oljudsbetyg är mycket bra, men graderingsskalan är kass.

PF är i princip bara intressant för elleverantörer, men det skadar förstås inte att ha med den siffran.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vadå "övergripande effektivitet"? Det är ju ett mycket sämre mått än 80 Plus som anger effektiviteten vid olika effektuttag?

Oljudsbetyg är mycket bra, men graderingsskalan är kass.

PF är i princip bara intressant för elleverantörer, men det skadar förstås inte att ha med den siffran.

Sant som du säger att elleverantörerna är intresserade av att hålla effektfaktorn så neutral som möjligt i nätet, men det är även intressant för dig som konsument då du betalar extra för denna snedbelastning. Det normala är att du får förluster som avges som värme, men om du har lindningar, spolar eller kondensatorer inblandade så kan ström och spänning komma ur fas vilket resulterar i att det kommer att flyta en ström, men den strömmen kommer inte att utföra något arbete och blir därmed inte värme. Men den kommer att mätas, och du får betala för den.

Här är en mycket kortfattad sammanfattning: https://intab.se/effektfaktor

Citat:

Genom att enbart mäta ström får man veta den totala användningen, men inte hur mycket som kommer till nytta. Därför är effektfaktorn i vissa fall direkt avgörande.

Permalänk
Medlem

Lite som elgigantens "gaming prestanda" mätare på sina datorer, känns det som.

Litar på 80+ än så länge, ljudnivå går att få reda på andra vägar... Vill bara veta om den pallar systemet jag ska använda.

Permalänk
Medlem

Detta tycket jag om! Ger såklart inte hela bilden (eg. passiv kylning, ljudnivå vid 50% fläkt etc.) men det hjälper ändå till att välja rätt enklare.

Något liknande för ljudnivån på grafikkortskylare hade gett susen.

Permalänk
Medlem

Hela certifieringssystemets val av metaller är korkat. Silver är ju bäst ledande grundmetallen och koppar på andra plats. En kylfläns i koppar kommer leda värme långt bättre än en i guld.
Ja iridium har ju hög värmeledningsfaktor med, men vem fanken har råd med det.
Och sen har vi ju de readio-aktiva ämnena. En kylfläns av tritium, californium osv ger dig canser innan du en hinner säga ordet.
slutligen har vi "inerta" atomer så som mörk materia och bosonpartiklar. kostar bara en trillion dollar per kilo....och försvinner direkt i kontakt av "ljus"materia.

tldr: Silver borde vara högre än guld och titanium.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Duck Dodgers:

Om du själv har tagit fram faktan i artikeln så hade du vetat om vad jag syftar på. Tänker inte delge dig denna information då det inte är mitt jobb, utan ditt.

Vilket jäkla svar 😂

A) "Du har gjort fel"
B) "Vad är det för fel? "
A) "Tänker jag inte säga, nananana"

Väldigt konstruktivt. Eller inte.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >