Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

I saw the TV glow - Umm, wut? Detta var en konstig film. I princip handlar den om en konstig ung kille som blir besatt av en tv-serie. Men hela filmen har konstiga undertoner och världen verkar knappt verklig. Det finns säkert en massa lager här som jag missar men jag fick inte ut nåt av den direkt. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Magnificent Seven 2016
7/10

Egentligen mer av en actionfilm än en traditionell western, därför kan den tilltala människor som egentligen inte gillar westerns. Förutom lite dålig pacing till och från... samt en del felaktig casting (personlig smak) håller den hög nivå. Jag har aldrig varit något fan av Denzel och jag får lov att säga att Chris Pratt kändes ganska malplacerad, men det är väl de två jag "störde" mig mest på. Men solida skådespelarinsatser rakt igenom får man ändå lov att säga.

En rak och enkel story utan krusiduller som fungerar utmärkt i denna typ av "setting/miljö".

Dock ett litet extra plus för att en del klassiska westernstunts letade sig in, gav lite nostalgivibbar.

Tydligen var storyn så pass bra att en viss herre ville göra en remake på denna, fast som sci-fi och intergalaktisk... där han även tydligen tyckte den gick alldeles för snabbt så det fick utökas med en timmes extra tid OCH en hel extra film som var lika lång, samt göra scenerna ännu längre med en massa slow-motion. Yepp, för storyn funkar verkligen på en intergalaktisk skala om ett litet, obetydlig samhälle som inte har tillräckligt med resurser för.... något... <insert rolling eyes>.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Killer (2023)
3.,5/10
Netflix

"After a fateful near-miss, an assassin battles his employers and himself, on an international manhunt he insists isn't personal."

Premissen har gjorts ca en miljon gånger, så jag förstår att man försökt gå en lite annorlunda väg här... MEN... jag skulle säga att det misslyckats kapitalt. Extremt slow pacing där mestadels av tiden går åt att få se Michael Fassbender sitta eller gå i olika settings där han även står för en berättarröst som är "konstant", kändes mer än dubbelt så lång än vad den faktiskt var.

Inga andra skådisar gör mer än cameos i denna och står oftast för kortare samtal med Fassbender innan det avslutas och man återgår till att få se honom sittandes eller gåendes någon annanstans.

Karaktären i sig är även helt misslyckad, det finns inget som gör att man bryr sig ett skvatt om honom och man skulle inte ens höja på ögonbrynen om han dog/försvann efter x antal minuter och ersattes av någon annan.

Började som "meh" men ju längre den pågick desto lägre sjönk betyget och hamnar istället på en "undvik".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Magnificent Seven 2016
7/10

...

The Magnificent Seven 1960 (!)
8/10 revolvrar

Gillar man den nya från 2016 tycker jag man kan ge orginalet en chans. Steve McQueen, Charles Bronson och James Coburn med flera ska skydda en by som plågas av banditer. Storyn är egentligen den samma i båda filmerna, och kommer från De sju samurajerna. Premissen att samla ihop ett gäng disparata individer med olika personlighet, karaktär, styrkor, svagheter och motivation som ska genomföra ett uppdrag tillsammans har upprepats otaliga gånger av en anledning: det fungerar!

Filmen i sig är en charmig välgjord 60-talswestern. Gillar man inte gamla filmer kommer man inte gilla denna dock.

Permalänk
Medlem

The Beekeeper. 2/10 ungefär.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Matrix, 7/10, fortfarande en bra film. I hög kvalité kunde man trott den var gjord igår.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Lawrence of Arabia (1962)
7/10

Hade aldrig hört talas om men hade vunnit sju oscars eller nåt. Långsam film där de går mycket i öknen, börjar bli bättre efter två timmar dock. Bra skådespel för sin tid och visuellt blir man lite imponerad (öknen och djur är riktiga tror jag, inte mycket CGI iaf). Men lite rörig och långsam som sagt.

Jag kollade på 3h 47m versionen på Netflix.

Permalänk

Longlegs: 2/10 upphypad "skräp" skräckfilm med Nicholas Cage som longlegs. Ett av dom sämre filmerna jag sett på länge

Gifted: 9/10 väldigt bra drama film går på Netflix och bra skådespelare bland annat " Captain America" Chris Evans

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Lawrence of Arabia (1962)
(öknen och djur är riktiga tror jag, inte mycket CGI iaf)

Ganska exakt noll procent CGI
(Specialeffekter kan det finnas i filmen, men inte skapade av en dator i en film från 1962)

Jag måste se den filmen nån gång - hyllas rätt hårt i vissa kretsar men är lite för lång för att jag ska orka mig på den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

The Crow (2024)

Totalt bajs jämfört med första filmen från 1997 (tror jag det var)

60 minuter emo hånglande och 20 minuter haltande vedergällning.

Så kass. Typisk tonårs kåt-dröm.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag måste se den filmen nån gång - hyllas rätt hårt i vissa kretsar men är lite för lång för att jag ska orka mig på den.

Igenkänningsfaktorn 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Uncut gems - Detta är den stressigaste film jag nånsin sett. Huvudpersonen Howard som spelas utmärkt av Adam Sandler är den jobbigaste och mest irriterande jävel som man sett typ och han bara gräver ett större och större hål för sig själv i varje scen som passerar förbi. Det är dock en alldeles utmärkt film men jag tycker synd om de som lever på det här viset. Den handlar om en kille som säljer smycken, spelar på basket och har skulder till en hel drös olika personer. 8/10

Prometheus extended edit - Detta är en specialversion gjort av något fan där man lagt till bonusmaterial från filmen för att ge en mer komplett story. Det funkar faktiskt bra, det hjälper verkligen. Denna filmen får rätt mycket oförskyllt hat från Alien-fans för att den fuckar upp det universumet samt av folk som inte gillar intelligent-design nonsens. Men det är faktiskt en riktigt schysst sci-fi rulle. Storyn är bra, det är action i den, effekterna är helt fantastiska och alla skådespelare gör bra ifrån sig. 7/10

Vart hittade du Prometheus extended edit?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

The Promised Land med Mads (bestefar) Mikkelsen. Den mannen gör återigen en kanonroll i en fantastisk film.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

The Nun II
Jag fastnar inte för många filmer men kan starkt rekommendera den. Riktigt spännande skräckis.

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 16 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Medlem

Uglies

Trist, usel och allmänt gäsp.

Permalänk

Graves of the fireflies. Snyftfest för hela familjen😁

Permalänk
Medlem

“The instigators” Apple TV..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Batman (The Dark Night) på Blu Ray.

Oerhört välgjord film, en riktig goding.

Väldigt duktigt skådespeleri.

Permalänk
Medlem

Såg just färdigt "Hanteringen av odöda" (Amazon Prime) som bygger på en John Ajvide Lindqvist's bok med samma titel och kategoriseras under "Zombie" genren men detta är den mest udda av Zombie filmer man kan tänka sig. Premisen är så enkel att dom döda vaknar till liv, söker sig hem och sen händer inte så mycket mer.

Dom som är levande får möta sina älskade som dom saknar och det är där tyngden ligger, sen händer det en del annat också ty det är en Zombie film...

Hiskeligt intressant ur ett dött perspektiv och det levandes..

Klart sevärd, stark 3 av 5 och väldigt annorlunda

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem

King Arthur ( 2017 från Guy Ritchie ), härligt fantasy-film med klassiska Ritchie slow motion scener, mycket mindre magi och skit.

Dök upp i min feed på vad det nu var för streamingtjänst, var bara tvungen att se den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oerhört vacker film, men den är från 1962 och det syns. Det har nämligen hänt en hel del med skådespeleriet sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Oerhört vacker film, men den är från 1962 och det syns. Det har nämligen hänt en hel del med skådespeleriet sedan dess.

De har blivit stelare och tävling i att inte visa känslor och sämre artikulering

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Longlegs. Oväntad bra, otroligt mörk och kuslig stämning hela filmen. Sevärd

Visa signatur

Kontor: Intel Core i5-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804 | Unraid

Permalänk
Medlem

I veckan hittade jag en inplastat X-Men The Cerebro Collection som 7 blu-ray skivor på en lokal secondhand för bara 20kr.

Så dags att kolla på X-Men igen. Jag fick kollat de två första av dem i går kväll.

Jag hade de 3 första X-Men film på DVD men nu med denna box har jag lämnat DVD skivorna till samma secondhand. Då kan någon annan få glädje dem istället.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K, Corsair Vengence 4x8 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 1 TB SSD 7 TB SSD RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4x4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, 24TB HDD lagring, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Deadpool and Wolverine. 3/10.

Brukar gillar filmer från superhjältegenren. Även de tidigare Deadpoolfilmerna hade sin charm.
Detta var dock bara uselt och ett totalt sömnpiller. Enda behållningen var alla cameos av tidigare glömda karaktärer.

Hur kul är det att se långa, utdragna fightingscener där alla inblandade har superhealing och kan ta hur mycket skada som helst utan att det betyder något? Det blir ju totalt poänglöst. Ingen riskerar något, inget står på spel.
Blanda det dessutom med allt hoppande mellan universum och tidslinjer, så blir det ännu mindre som står på spel. Bara att gå till ett nytt universum om det skiter sig.

Och som ren humorfilm funkade det knappast heller. Väldigt lite som var humoristiskt överhuvudtaget.
Dessutom alldeles för mycket dåliga sexskämt riktat till tonåringar som tycker det är nytt och spännande. Har inget emot sådant i princip, men görs det för mycket blir det bara tröttsamt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Såg Dungeons and dragons igår kväll på Netflix, underhållning på hög nivå!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Honkytonk Man från 1982 med Clint Eastwood, försöker vara en nostalgisk skildring av en countrymusikers kamp i depressionstidens USA. Men vad den egentligen levererar är en segdragen och meningslös resa genom tomma amerikanska landskap. Filmen försöker framstå som känslosam och djup, men resultatet är långtråkigt och utan mål.

Permalänk
Medlem

De 3 senaste OSS 117 filmerna.
Typ en fransk James Bond med en hel del Inspector Clusseau inblandat.
Mycket underhållande då fransmännen inte ryggar för vare sig fräcka eller politiskt "inkorrekta" skämt.
Även ett stort plus för att kvinnorna (fransmännen kan det där med vackra kvinnor) inte är våp vars enda uppgift är att gråta och kasta sig i armarna på hjälten, utan väldigt drivande i storyn.

https://www.imdb.com/title/tt0464913/
https://www.imdb.com/title/tt1167660/
https://www.imdb.com/title/tt7972012/

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

The Courier (2020)

Har blandade känslor kring denna. Såg den lite för att jag inte hade något bättre för mig. Storyn är intressant men jag kände mig aldrig greppad. Vänskapen som bildas mellan Greville och Oleg är dock filmens starkaste sida. Jag kände också den här filmen antingen behövde vara typ 20-30 minuter längre eller bara en annorlunda mellanakt, då den går lite för fort för att jag ska verkligen känna att det här spiondramat har någon form av fara för de involverade. Men som lite kvällsunderhållning är det ändå ok. Skådespelet var helt ok, bortsett från Cumberbatch såklart, och i vissa fall var bara manuset platt och utan känsla.

3 av 5

Permalänk
Medlem

The Thicket - Sen-western med Peter Dinklage, juliette Lewis och till och med Metallicas James Hetfield i en liten roll. Den handlar om att en ung tjej blir kidnappad av ett banditgäng som juliette lewis leder och tjejens bror hyr Dinklage som hjälp att få henne tillbaka. Ganska standard. Inget är egentligen speciellt med filmen. Jag hejade ju på Hetfield men det går inte så bra för honom, eller nån annan heller för den delen. Så ok men inte mer. 6/10

Butchers crossing - En ung man kommer till vilda västern för att kolla på buffeljakt så Nicholas cage tar med honom upp i bergen. Där blir alla galna givetvis. När de kommer hem efter typ ett år vill ingen köpa hudar längre, lol. Lite långdragen affär utan egentligt mål. Vad jag förstår ville man visa på det vansinniga med buffeljakten och visst kommer det fram men som film är det lite menlös då man inte känner något för karaktärerna eller bryr sig nämnvärt om vad som händer. Och jag är säker på att jag sett en film tidigare med exakt samma upplägg som denna men jag minns inte vad den heter. Hur som, mest långtråkigt att kolla på. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.