Guide: Cybenetics vs 80 Plus – lär känna PSU-certifieringarna

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Duck Dodgers:

Jag arbetar inte för Sweclockers så det är inte min uppgift att ge skribenten svaren. [...]

Vill ni använda AI så gör det, men kalla er inte för skribenter för en skribent skapar texten själv från grunden. Som att påstå att man är en kock när man låter en robot laga maten åt kunderna som man sedan sätter sitt namn på och tar äran för. Någon kock är man då inte.

/OT

Vilken tröttsam attityd rakt igenom.

Ska man vända på steken kan jag, eller vem som helst egentligen, lika gärna klampa in på din arbetsplats och börja basonera ut att här gör ni en massa fel. Och när frågan oundvikligen kommer om vad som är fel, då kan man gott svara att det är minsann ert jobb att veta och inte vårt – enligt den egna logiken du framför

Dessutom;
AI-verktyg används flitigt och dagligen inom många sektorer och sammanhang. Allt från copywriting, journalistik, programmering, lärosäten, ingenjörskonst, försäkringskassan – listan bara fortsätter. Att inte utforska möjligheter och användning av AI-verktyg kring sina arbetsuppgifter är som att skjuta sig själv och sin verksamhet i foten.

Så istället för att passivt aggressivt predika och försöka sitta på någon moralisk högre påhittad häst; försök vara lite nyttsam och hjälp en skribent, eller för den delen andra medlemmar, att förstå när det blir fel – och vad som blir fel. Vare sig AI är involverat eller ej, så hjälper det absolut ingen alls med de kommentarer du nu kommit med. Enda det bidrar med är massa destruktiv negativitet.

Lite anekdotisk information kring ämnet "AI-verktyg och framtiden":

Den tekniska högskoleutbildning jag läser vid aktivt uppmuntrar användning av exempelvis Gemini, Copilot och ChatGPT i våra studier. Typexempel där detta uppmuntras är att söka upp information, sammanställa längre texter av information, eller renskrivning av rapporter, inlämningsuppgifter och liknande. Delar av lärarkåren använder dessutom dessa själv för olika etapper, likt att designa en Dugga eller polera uppgiftsinstruktioner.

AI-verktyg är här, används, utvecklas och banar väg för framtiden i rasande fart – vare sig folk vill det eller inte.

Dold text
Fixade fetfinger-skrivningar.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

tldr: Silver borde vara högre än guld och titanium.

Eller inte. Guld silver brons är en etablerad hierarki i hela världen i så gott som alla bildliga sammanhang. Och platina och titan som tillägg över guldnivån är också tämligen etablerat. Din observation är kul och smart kl 23 på en Chalmerspub, men duger inte som underlag för en marknadsföringsstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duck Dodgers:

Jag arbetar inte för Sweclockers så det är inte min uppgift att ge skribenten svaren. Jag är inte heller den enda på forumet som anser att texten helt eller delvis är AI-genererad. Också flera AI-verktyg har med hög säkerhet (+96,7%) bekräftat detta.

Vill ni använda AI så gör det, men kalla er inte för skribenter för en skribent skapar texten själv från grunden. Som att påstå att man är en kock när man låter en robot laga maten åt kunderna som man sedan sätter sitt namn på och tar äran för. Någon kock är man då inte.

/OT

Det här är ett forum och du har dragit in alla trådläsarna i ditt resonemang så även om du inte är skyldig artikelförfattaren något (vilket jag dock anser att du är) så är du skyldig tråden en utvikning om vad felen är.

Personligen tror jag att du inte har en aning, du fick bara en känsla av att den var skriven av AI och testade idén i några onlineverktyg. Och nu när du fick mothugg vet du inte vad du ska skriva.

Eller?

Permalänk

Kan tillverkarna inte bara proaktivt arbeta MED EU och börja linjera sig mot den redan utbredda, lättfattliga och tillräckligt detaljerade certifiering/klassningarna för vitvaror, AC/värme och ventilation, lampor, TV apparater, externa transformatorer osv? Lappen med A-G (eller äldre varianten A-D med A+++ etc) och 2-4 detaljsiffror (kyl och frys, däck etc)

Dels skulle det bli rättvist och pedagogiskt hanterat över tid, den publika Eprel databasen med detaljer skulle fyllas via regleringen och sajter som Komponentkoll gå mot API:t där för automatisk korrekt info som vi nördigare kan ha nytta av (vid t ex beg köp).

Färdigbyggda lådor och AIO (naturligt då det är lejonparten) har idag energikrav som är från ~2014 och är under uppdatering enligt https://energy-efficient-products.ec.europa.eu/product-list_e... men rätt liten sannolikhet att nischmarknaden nätagg (eg hela komponentmarknaden) i sig får krav på sig..

Exempel

Exempel
Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | Dell U2719DE | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Det här är ett forum och du har dragit in alla trådläsarna i ditt resonemang så även om du inte är skyldig artikelförfattaren något (vilket jag dock anser att du är) så är du skyldig tråden en utvikning om vad felen är.

Personligen tror jag att du inte har en aning, du fick bara en känsla av att den var skriven av AI och testade idén i några onlineverktyg. Och nu när du fick mothugg vet du inte vad du ska skriva.

Eller?

Jag är nog benägen att hålla med, texten känns inte naturligt skriven och det är många forumeringar som känns udda för att vara skrivna av någon med basal kunskap om nättagg. T ex:;

"Enkelt att förstå: 80 Plus-systemet beskriver på ett enkelt sätt hur mycket energi som sparas på olika effektbelastningar."

För det första, Kanske är min Svenska som brister, men "effektbelastningar" är ett utryck man aldrig stöter på, är det någon form av google-translate Svenska för antar ordet han letar efter egentligen är belastningsnivåer? För det andra, nej det beskriver inte alls på enkelt sätt hur mycket energi som sparas. Faktum är att det inte beskriver nånting på ett enkelt sätt, eftersom alla heter "80+" så måste man alltså först och främst hålla koll på hierarkin (vilket är högst, platinum eller titanium?), sen måste du veta ungfär hur mycket din dator drar, sen måste du kolla vilken effektivitet som gäller vid den nivån, sen måste du räkna om det till förlust, SEN kan du veta hur mycket energi du sparar. Hur är detta enkelt? Ingen kan bara se på certifieringen och se detta på ett enkelt sätt, har man koll på hierarkin kan väl enkelt fatta att högre certifiering betyder högre effektivitet och mer "sparad energi", men hur mycket, är inte "enkelt"!

Sånnahär typer av meningar är imo typiska för AI, och eller dåliga översättningar.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av anon75480:

Jag är nog benägen att hålla med, texten känns inte naturligt skriven och det är många forumeringar som känns udda för att vara skrivna av någon med basal kunskap om nättagg. T ex:;

"Enkelt att förstå: 80 Plus-systemet beskriver på ett enkelt sätt hur mycket energi som sparas på olika effektbelastningar."

För det första, Kanske är min Svenska som brister, men "effektbelastningar" är ett utryck man aldrig stöter på, är det någon form av google-translate Svenska för antar ordet han letar efter egentligen är belastningsnivåer? För det andra, nej det beskriver inte alls på enkelt sätt hur mycket energi som sparas. Faktum är att det inte beskriver nånting på ett enkelt sätt, eftersom alla heter "80+" så måste man alltså först och främst hålla koll på hierarkin (vilket är högst, platinum eller titanium?), sen måste du veta ungfär hur mycket din dator drar, sen måste du kolla vilken effektivitet som gäller vid den nivån, sen måste du räkna om det till förlust, SEN kan du veta hur mycket energi du sparar. Hur är detta enkelt? Ingen kan bara se på certifieringen och se detta på ett enkelt sätt, har man koll på hierarkin kan väl enkelt fatta att högre certifiering betyder högre effektivitet och mer "sparad energi", men hur mycket, är inte "enkelt"!

Sånnahär typer av meningar är imo typiska för AI, och eller dåliga översättningar.

Tjena,
tack för ett konkret exempel, det uppskattas. Håller med om att det är en olycklig översättning, där det borde stå belastningsnivåer. Det jag var ute efter med att beskriva det som enkelt är just det att som du säger, att högre certifiering betyder mer sparad energi. Förstår att det är en förenkling i praktiken, men som system är väl ändå 80 PLUS utformat på ett sätt som gör det relativt enkelt att läsa av för en vanlig konsument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Eller inte. Guld silver brons är en etablerad hierarki i hela världen i så gott som alla bildliga sammanhang. Och platina och titan som tillägg över guldnivån är också tämligen etablerat. Din observation är kul och smart kl 23 på en Chalmerspub, men duger inte som underlag för en marknadsföringsstrategi.

Brons är inte en grundmetall utan en amalgam av tenn och koppar i olika grad. Varför är då titan högre än guld i det här fallet? Platina kan jag förstå eftersom det leder ström bättre än guld.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Brons är inte en grundmetall utan en amalgam av tenn och koppar i olika grad. Varför är då titan högre än guld i det här fallet? Platina kan jag förstå eftersom det leder ström bättre än guld.

Varför måste vi gå in på ledningsförmåga dock?

80 Plus började med guld, silver, brons och standard "80 plus". Senare behövdes högre nivåer, så de la till platinum. Sedan behövdes en ännu högre, och de valde titanium. (Varför kan jag inte svara på, men jag tror knappast det har med ledningsförmåga att göra.)

Sedan kom Cybenetics, som anammade exakt samma nivåer, men ville ha en ännu högre och valde diamond som namn på den.

Varför det började med guld/silver/brons känns väl ganska självklart, det är de tre vanliga medaljerna man gett till första, andra och tredje plats i OS sedan c:a år 1900, och några år innan det i vissa tävlingar utanför.
Historiken bakom de tre medaljerna i OS finns en artikel om här: https://www.npr.org/2024/07/29/nx-s1-5050714/olympic-prizes-h...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Halloj! Det kliade så mycket i fingrarna att kommentera här så att jag äntligen skapade mig ett Corsair-konto efter nästan 5 år i tjänsten!

Precis som Petter skriver i artikeln så har vi valt att gå bort från att använda oss av 80+ när vi släpper nya nätagg - om det är ett temporärt test för att se hur utfall blir eller om det är ett permanent beslut får tiden utvisa.

Det Cybenetics gör så himla bra är just att testa nätaggen på betydligt fler punkter än vad 80+ gör. Rating för nätagget (brons, silver, guld, etc) görs av ett sammanslaget värde - men respektive verkningsgrad vid specifik belastningsnivå (10%-110%, hittas under "Typical Load Tests") finns redovisat supertydligt i testrapporten för PSUn som finns att se på Cybenetics hemsida (lägger en exempellänk nedan). För avancerade användare som verkligen vill nörda ner sig i verkningsgrad finns även ett djupgående diagram att tillgå under "Efficiency Graph" i testrapporten.

Personligen tycker jag Cybenetics tester är ett välkommet tillskott i specifikationsdjungeln - det finns förenklade mätvärden för de användare som inte vill ha hundratals mätpunkter kastade på sig - men det finns samtidigt att tillgå för de användare som vill ha det.

Att Cybenetics mäter ljudnivå vid olika belastningar är dessutom väldigt nice IMO, som tillverkare brukar man speca lägsta/högsta mätvärde i officiella specifikationer, men med dessa djupgående tester kan man som användare utläsa hur ljudnivån ter sig vid olika belastningar, vilket är nice om man vill bilda sig en förståelse hur mycket ens dator kommer att låta vid faktisk användning.

Lägger en exempellänk till Cybenetics filtrerat på samtliga PSUer från olika tillverkare de uppmätt uppfyller kraven för ATX 3.1 samt en länk till testrapporten för nya RM1000x så ni ser hur dessa rapporter är utformade och hur sjukt ingående datapunkter det finns.

https://www.cybenetics.com/index.php?option=power-supplies&pa...
https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2396/

Vill förtydliga att detta varken är reklam för Cybenetics eller Corsair - ville bara dela mina tankar eftersom det är något jag jobbar med dagligen och personligen tycker är nice.

Om någon vill diskutera verkningsgrader eller vad som helst mellan himmel och jord så hittar ni mig IRL på Moderskeppet!

/Martin

Visa signatur

Corsair x Elgato x SCUF x Origin x Fanatec (new)

Ej supportkonto - för hjälp/support, se hit eller hit.

Träffa oss på Moderskeppet - rum E7!