Permalänk
Skrivet av mallpan:

Alltså vad är oddsen?! Igår kommenterade jag på en video om hur fantastiskt youtube premium är och att jag utan problem skulle kunna tänka mig att betala mer och att jag var en av dom första som skaffade det (har familjeabonnemang) och jag fick en gratis google nest mini.. MEN även dom 4 jag hade med i abonnemanget (som inte ens betalade för det) och hur jag undrar varför dom gjorde så och hur generöst osv..

Kl 5 imorse fick jag ett mail om prishöjningen med 100kr mer. Jag tycker fortfarande att det är värt det, för av alla streamingplattformar så är det youtube jag kollar på mest.. mer än 99.999999% typ.

Men alltså några timmar senare efter min kommentar😳

Youtube kanske tog åt sig av min fina komplimang och insåg värdet (skämt åsido 🤣)

Men hade ju föredragit att prisökningen blir pangbom kunde dom inte smygit fram det lite? Månad för månad?

Men jag läste alla funktioner som kommer att finnas så är ändå förståeligt (eller för 100kr mer vet jag inte men)
Vill inte ens skriva hur många nollor jag skulle kunna betala för att slippa reklamen med tanke på allt jag kollar på (för då lär ju jag få pröjsa det snart😅)

Men vad kostade en google nest mini? Dom gav ju bort 5st.. får tänka så helt enkelt...

Alla funktioner? De har väl exakt samma funktioner nu som förut, med undantag för cancel-kulturen då. Annars har de fortfarande videos man kan titta på och kommentera.

Jag brukar bland annat stänga skärmen på telefon när jag inte kan fortsätta titta, efter får man varje gång en irriterande popup om att titta på videos med skärmen stängd. Dvs 100% tvärt emot vad jag faktiskt vill, det är faktiskt lite av en anledning till att inte skaffa premium. Vore ju fruktansvärt irriterande om varenda video ska envisas med att fortsätta spela efter att jag stängt den.

Permalänk

Jag tog bort premium idag.
Hade YT Lite innan, sedan tog Boson bort det och nu höjer dom priset…

Permalänk
Medlem

Kommer blockera reklam så länge det går, när det inte går längre så blir det väl att sluta kolla på YouTube helt.

Tycker inte man får värde för pengarna öht, 150kr i månaden för att blockera reklam? Om de även hade ett utbud som Netflix t.ex. så hade det varit värt lite mer.

YouTube har monopol och det har känts av länge nu, behöver en ny aktör på marknaden eller regleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kommer blockera reklam så länge det går, när det inte går längre så blir det väl att sluta kolla på YouTube helt.

Tycker inte man får värde för pengarna öht, 150kr i månaden för att blockera reklam? Om de även hade ett utbud som Netflix t.ex. så hade det varit värt lite mer.

YouTube har monopol och det har känts av länge nu, behöver en ny aktör på marknaden eller regleringar.

Du brukar inte lyssna på musik eller nåt sådant?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kör familjeabonnemang. Höjningen är orimligt hög. Avslutade ganska omgående. Ser detta som en möjlighet att dra ner på Youtube-tittandet och göra något vettigare istället. Tack Google. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Inte via YouTube eller Spotify, lyssnar i stort sett bara på musik som jag har rippat på datorn. Hade jag betalat för Spotify så kan man väl argumentera för att betala för YouTube Music istället men har ingen användning av någon av tjänsterna.

Jag är väldigt anti "subscription" och betala massa pengar och inte få något för pengarna, köper endast fysiska spel och musik.

Permalänk
Inaktiv

Har inga problem med att använda AdBlock på YouTube när Google gör allt för att sälja mina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Då är vi nog färdiga med varandra.

Permalänk

Från 69 till 149 på ett år

Från att dom tog bort Lite versionen förra året i september som kostade då 69kr/mån till att nu ha höjt mig en till gång till 149kr...
Det är alltså 120% ökning på ETT år.
När man tänker på saken är de lite småsjukt...
Det är ju inte ens YouTube som gör produktionerna på något sätt.
Det är givetvis inte gratis att hålla i servrar men jag vill nästan säga upp abonnemanget i ren protest. Dom kör över sina tittare, det finns ingen konkurrens, och dom tvingar på en mer och mer reklam igenom åren eller högre och högre priser...
Kommer säga upp det men kommer väl köpa tillbaka det igen för man kommer spy på reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreS1997:

Från att dom tog bort Lite versionen förra året i september som kostade då 69kr/mån till att nu ha höjt mig en till gång till 149kr...
Det är alltså 120% ökning på ETT år.
När man tänker på saken är de lite småsjukt...
Det är ju inte ens YouTube som gör produktionerna på något sätt.
Det är givetvis inte gratis att hålla i servrar men jag vill nästan säga upp abonnemanget i ren protest. Dom kör över sina tittare, det finns ingen konkurrens, och dom tvingar på en mer och mer reklam igenom åren eller högre och högre priser...
Kommer säga upp det men kommer väl köpa tillbaka det igen för man kommer spy på reklamen.

Man skulle kunna tro att de vill man ska köra Adblock.

Permalänk
Medlem

Jag tackar youtube för höjningen.

Får bli en pizza mindre i månaden och det blir win/win, mer pengar till youtube och mindre kalorier för mig.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

De fortsätter och höja priset för en tjänst som blir sämre och sämre.
Se bara på sökfunktionen. Helt kass.
Man får kanske 5 videos som är baserat på det man sökt efter, som dessutom är mellan 3 och 10 år gamla.
Sedan visas videos som man redan sett på tidigare som inte ens har med det man sökt på att göra.
Det är som att söka efter bilar och får resultat på sängar.

Det var en kommentar som nämnde att det är inte YouTube som skapar innehållet, det är användarna.
YouTube/Google står för plattformen. De tjänar massor av pengar på användarnas videos.
YouTubes kostnad har väl knappast ökat med 55%

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

De fortsätter och höja priset för en tjänst som blir sämre och sämre.
Se bara på sökfunktionen. Helt kass.
Man får kanske 5 videos som är baserat på det man sökt efter, som dessutom är mellan 3 och 10 år gamla.
Sedan visas videos som man redan sett på tidigare som inte ens har med det man sökt på att göra.
Det är som att söka efter bilar och får resultat på sängar.

Det var en kommentar som nämnde att det är inte YouTube som skapar innehållet, det är användarna.
YouTube/Google står för plattformen. De tjänar massor av pengar på användarnas videos.
YouTubes kostnad har väl knappast ökat med 55%

@BobMarley

När du sökt så tryck sedan på fliken "videor" eller "inte visat" precis under sökrutan så får du upp mer än 5 videos och slipper "Andra har även tittat på"

Sökfunktionen är inte kass, är många som kör lite handhavande fel med youtube

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Okay, så YouTube tar lika mycket betalt för att strömma amatörmaterial, som de inte ens finansierar själva, som streamingtjänster tar för att strömma dyra serier och filmproduktioner. Ändå anses YouTube prisvärt, medan streamingtjänsterna svindyra.

Visst finns det ett par intressanta projekt att följa men 98% av innhållet är influenser och köpta reviews, d.v.s grejer man klarar sig bättre utan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Visst suger det men fortfarande billigare än Spotify(119kr)+annan VOD service(49kr för. Megellan TV dokumentärer)+Storytel(89kr)

Man kanske inte kan jämföra med något som Netflix när det kommer till serier men då ska man vara intresserad utav att ens titta på de sakerna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det YouTube gör med prishöjningarna är:

a) de låter prishöjningarna betala för den reklam - Som du med dig avgift betalar för att slippa se
b) de får pengar både från gratis reklamen och avgiften...smart men hemskt...🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad är sinnessjukt? Vad är det folk har för problem med youtube? Men kan betala för Spotify.

Ett stort problem är nog att Spotify alltid kostat (nåja, en gratis version finns väl fortfarand). Men YT var gratis från början och då är det svårt att ta betalt sen.

Är ju bara att kolla på våra svenska tidningar. När de började driva sina webbsidor var de gratis och nu har de svårt att få kunder att betala för det.

Vi kommer fortsätta använda revanced, smarttubenext och ublock origin så länge det är möjligt.Kunde google garanterat att min data inte säljs ändå samt klippt bort sponsorships och patreon gnäll så kanske jag kunde betalat.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om YT kostnaden kommer på deklarationen snart som tv avgiften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Family premium höjdes till 279kr/mån från 179kr/mån.

Inga planer att säga upp det, någon måste ju betala för tjänsterna när alla försöker komma runt det med VPN och U-landspriser.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med Family Premium? Räcker ju bara dela konto med vanliga Youtube Premium?

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vad är grejen med Family Premium? Räcker ju bara dela konto med vanliga Youtube Premium?

@Lorault

Delar du konto så har ju alla samma historik mm och spellistor på YT music.
Och går inte att spela samtidigt från 2 olika ställen/enheter om du delar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Använder inte någon av Youtubes andra tjänster än Youtube utan reklam, familje premium kommer nu kosta knappt 50kr mindre än vad Prime, HBO och likvärdig Netflix gör tillsammans.

Skulle det finnas ett billigare premium tier för bara just Youtube Premium utan Youtube Music och sedan ett med dessa två inbakade med ett rabatterat pris för båda två än vad dem skulle kosta var för sig så hade jag brytt mig mindre över prisökningar. Men dem försöker helatiden rättfärdiga höjningar för att man får mer grejer.. grejer man inte vill men måste ändå betala för.

Permalänk
Medlem

"Kul" förresten att de skriver: "Vi tar inte lätt på de här besluten" vilket är en lögn större än att djävulen är religiös.

De skriver så i en sorts "medkännande social Pro forma" just för att tidsandan fodrar att man ska vara "förstående" för den som betalar situation.

Det gör mig lite upprörd att man använder sig av saker eller fraser som man inte menar. 🥴

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Premium är klart värt det med den högre ljud och bild kvaliten som det ger.
Jag som kör hifi och är mån om bra ljud mm.

Men denna höjning på 100kr för mig som family prenumerant så börjar det svida lite i lädret
Det är ju inte så mycket men ögonbrynen höjs...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig betala för YouTube och dagen Adblock slutar fungera är dagen jag slutar använda tjänsten.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Troligtvis

Skrivet av snakerider:

Intressant utfall. 84% i pollen hävdar att det är dyrt, men alla som skriver i kommentarerna tycker att det är värt priset. Varför är det så

Kan ju vara så att dessa jobbar för YouTube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@BobMarley

När du sökt så tryck sedan på fliken "videor" eller "inte visat" precis under sökrutan så får du upp mer än 5 videos och slipper "Andra har även tittat på"

Sökfunktionen är inte kass, är många som kör lite handhavande fel med youtube

Testade precis både "videor" och "inte visat" och ca. 10 videos ner efter sökning på båda så började det komma helt irrelevanta "du kanske även gillar"-videos som inte hade alls med min sökning att göra.

Nä, Youtubes sökmotor är verkligen kass.

Säger som någon gjorde tidigare; Så länge Youtube (Google) inte har några problem med att tjänar pengar på att sälja min info har jag inga problem med att (lagligt) använda adblock på deras plattform.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

150 kr i månaden är vad det kostar att gå från 100/100 till 1000/1000 hos min isp

Permalänk
Inaktiv

Japp

Skrivet av Kyraal:

Vad är det för fel med att betala för sig om man har råd?

Tycker det är dumt att klaga. Det är ju trots allt vi med Premium som betalar för er som snyltar med adblocks, så bara tacka och ta emot.

Helt riktigt, fortsätt du att betala "överpris" för denna tjänsten för du har ju råd, tro dock inte att detta var den sista prishöjningen, nästa kommer garanterat lagom till jul, och därefter en lagom till sommaren och därefter ...men vad gör det du har ju råd
Jag tackar å tar emot, gratis är alltid godast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Lorault

Delar du konto så har ju alla samma historik mm och spellistor på YT music.
Och går inte att spela samtidigt från 2 olika ställen/enheter om du delar.

Man kan göra flera youtube konton på samma google konto och då har alla varsin historik.
Fast även om alla använder ett och samma konto kan alla titta samtidigt.