Northvolt strukturerar om – säger upp 1 600 i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Northvolt strukturerar om – säger upp 1 600 i Sverige

Bara i Skellefteå kommer 1 000 medarbetare att behöva lämna bolaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon här som nappade på jobb och flyttade till Skellefteå när det begav sig?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hur vore det om ledningen lämnar bolaget ?

Permalänk
Medlem

Intressant bakgrund att läsa, där det verkar som att Northvolt blivit blåsta av sin leverantör
https://cornucopia.se/2024/09/borsveckan-inleds-blandat-i-asi...

Permalänk
Medlem

Vilket obeskrivligt haveri detta är alltså, på alla plan. Har ingenting emot att ansvariga prövas i rätten om det nu finns något case man kan driva.

Permalänk
Medlem

Jag såg det komma när bmw hoppade av tåget för ett tag sedan.
Lite som it bubblan. Den spricker tillslut.

Skrivet av HULTAS:

Vilket obeskrivligt haveri detta är alltså, på alla plan. Har ingenting emot att ansvariga prövas i rätten om det nu finns något case man kan driva.

Vem ska man stämma? Finns det inte jobb så har man rätt att säga upp folk.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

De ansvariga är tyvärr miljardärer som lyckats lägga ut alla risker på investerare och skattebetalare. Inte bara kommer de få gå helt fria utan ansvar, de kommer även lämna projektet betydligt rikare än innan.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av str8forthakill:

De ansvariga är tyvärr miljardärer som lyckats lägga ut alla risker på investerare och skattebetalare. Inte bara kommer de få gå helt fria utan ansvar, de kommer även lämna projektet betydligt rikare än innan.

Låter som att det är så de blivit miljardärer från början. Klockrent att avlasta alla problem och kostnader på andra och ta all vinst själv. /s

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 100W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Intressant bakgrund att läsa, där det verkar som att Northvolt blivit blåsta av sin leverantör

Citat:

Elbilsbatteritillverkaren har enligt uppgifter till bloggen blåsts av sin stora kinesiska leverantör Wuxi Lead vilket inga kapitaltillskott kan ändra, och räkna med att det kommande konkursboet köps av Kina varefter fabriken snabbt kommer börja fungera.

Om det stämmer så MÅSTE regeringen och/eller EU kliva in och säga stopp för ett eventuellt köp.

Varför företaget överhuvudtaget förlitade sig på kinesiska leverantörer är för mig helt obegripligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Produktions/leveransproblem kombinerat med bristande efterfrågan. Det ser inte bra ut..

Inte för att vara känslokall, men blanda känslor ihop med ekonomi går inte alltid bra. Jag har sett för många företag gjort satsningar för att de vill göra något som de utåt kan skylta med och det har påverkat deras omdöme.

Vi får hoppas det går bra. Om inte så är det otroligt synd om alla de som har köpt eller renoverat dyra hus i trakten som kan rasa i pris. Alltså inte nog med att bara bli arbetslös utan de får en skuld på köpet.

Urbanismen är ett stort problem i sverige. På många ställen på landet får man riktigt fina hus med nytt kök, tak etc för under 1 miljon. Men ändå är de svårsålda. För folk vill bo i centrala storstäderna där jobben finns.

*edit*
Förtydligande jag hoppas självklart skitmycket på att det kommer ordna sig. Jättebra för landet, jobben, miljön osv.
Mina orostankar är att jag ser lite hur det är i världen, kina som har deras osålda elbilar i mängder som står åratals och rostar.
Solid Statebatterier har jag väntat på hur länge som helst och ett riktigt genombrott där skulle förändra fordonsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag såg det komma när bmw hoppade av tåget för ett tag sedan.
Lite som it bubblan. Den spricker tillslut.

Vem ska man stämma? Finns det inte jobb så har man rätt att säga upp folk.

Jag är inte påläst nog att veta exakt vem som skrivit under vad men det är väl uppemot 100 miljarder från oss skattebetalare som pumpats in i detta projekt som nu riskerar att gå upp i rök. Än är det inte över, men om det blir totalt fiasko måste det få konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Om jag var Northvolt så skulle jag också vilja ha någon att skylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Jag är inte påläst nog att veta exakt vem som skrivit under vad men det är väl uppemot 100 miljarder från oss skattebetalare som pumpats in i detta projekt som nu riskerar att gå upp i rök. Än är det inte över, men om det blir totalt fiasko måste det få konsekvenser.

Vi bor i sverige = inget kommer hända.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Hur vore det om ledningen lämnar bolaget ?

Skrivet av HULTAS:

Skrivet av HULTAS:

Varför ska alla ha så många konstiga åsikter om saker man inte förstår alls? Stämma? När ansökningarna passerat filter som EIB, Nordic Investment Bank, VW AG, BMW AG, Audi AG, Scania AB, Volvo Group, Goldman Sachs Asset Management så är väl det just ett tecken på att det fanns en rimlig chans att lyckas. Avgå? Typiskt svennebanan att man tror att allt ska gå på löpande band för att man har tagit in större mängder kapital. Det är väl snarare en styrka att nu agera kraftigt för att få rätt på skeppet i nya tider.

Varför skulle det vara 100 miljarder i skattepengar när det mestadels är långa obligationer från handel?

Permalänk
Entusiast

Skrivet av Flamso:

Låter som att det är så de blivit miljardärer från början. Klockrent att avlasta alla problem och kostnader på andra och ta all vinst själv. /s

Skrivet av HULTAS:

Det är en lögn och myt som sprids vitt och brett. Precis som så mycket annat som sägs om Northvolt på sociala medier, i fikarummen och uppenbarligen i kommentarsfältet på SweClockers.

Jag ställer mig frågande till hur dessa myter kom till och vem som är så intresserad av att svartmåla svenska satsningar. De utmålas ofta som bidragsprojekt drivna av kapitalister som rider den gröna vågen för att fylla sina egna fickor utan intresse av att vara marknadsmässiga.

Lånen från staten har inte betalats ut och ungefär 600 miljoner eller 1 procent av det investerade kapitalet kommer från skattebetalarna. Precis som @MsSmith påpekar har marknaden uppenbarligen sett detta som attraktivt.

Källa: Finansminister Elisabeth Svantesson via Dagens Industri

Vidare är det svårt att konkurrera med USA i det här läget där staten täcker uppemot 100 % av kostnaderna för att bygga batteri-, solcells- eller vätgasfabriker via Inflation Reduction Act. Jämför det med svenska statens otroligt defensiva agerande här.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det här kommer inte vara det sista bakslaget till den gröna omställningen, så är det när man stressar på en omställning till #framtiden i raketfart på politisk nivå.

Jag älskar tekniken bakom elbilar och all komfort/teknik och att som husägare att man alltid kan ha en fulltankad bil på uppfarten MEN jag tänker oftast 10+ år fram i tiden, vissa elbilar klarar sig riktigt bra (tesla) men vissa är värda noll och har knappt något liv kvar i sina batteripack som iofs var för klena vid lansering (nissan leaf/renault zoe)

Personligen sitter jag säkert lite lugnt i båten med en mild hybrid (lägre skatt, noll skillnad jämfört med vanlig bensinmotor) och njuter av de sista åren med fossildriven bil tills politiken tvingar mig att byta, mycket för att jag bor i lägenhet och laddstolparna jag kan hyra är inte värt priset så jag lägger med dagens bränslepriser cirka 2500kr i månaden på bensin och då gör jag 10 mils pendling varje dag, har räknat på det men elbils kalkylen går inte ihop för min del.

Min bil kostade 329 tusen ny i februari 2024 och motsvarande elbil kostade 700+ med samma utrustning, kommer ta mig ÅR att köra ifatt den vinsten och då är antagligen elbilen redan skrot medans den bensindrivna kanske har uppnått 50% av sin livslängd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi bor i sverige = inget kommer hända.

"Vi har varit naiva" Så är det bra med det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det här kommer inte vara det sista bakslaget till den gröna omställningen, så är det när man stressar på en omställning till #framtiden i raketfart på politisk nivå.

Jag älskar tekniken bakom elbilar och all komfort/teknik och att som husägare att man alltid kan ha en fulltankad bil på uppfarten MEN jag tänker oftast 10+ år fram i tiden, vissa elbilar klarar sig riktigt bra (tesla) men vissa är värda noll och har knappt något liv kvar i sina batteripack som iofs var för klena vid lansering (nissan leaf/renault zoe)

Personligen sitter jag säkert lite lugnt i båten med en mild hybrid (lägre skatt, noll skillnad jämfört med vanlig bensinmotor) och njuter av de sista åren med fossildriven bil tills politiken tvingar mig att byta, mycket för att jag bor i lägenhet och laddstolparna jag kan hyra är inte värt priset så jag lägger med dagens bränslepriser cirka 2500kr i månaden på bensin och då gör jag 10 mils pendling varje dag, har räknat på det men elbils kalkylen går inte ihop för min del.

Min bil kostade 329 tusen ny i februari 2024 och motsvarande elbil kostade 700+ med samma utrustning, kommer ta mig ÅR att köra ifatt den vinsten och då är antagligen elbilen redan skrot medans den bensindrivna kanske har uppnått 50% av sin livslängd.

Så mycket skiljer inte i pris mellan hybrid och el dock? Sen hade din drivmedelskostnad nu under sommaren med en elbil varit typ 100kr som jämförelse

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Varför företaget överhuvudtaget förlitade sig på kinesiska leverantörer är för mig helt obegripligt.

Jag kan tänka mig att det är pga att dom vill ha lithium till sina batterier.

Permalänk
Musikälskare

För stora för att falla? Staten kommer nog gå in hmm

Läste något att dom hade expanderat för fort, det ligger nog något i det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så mycket skiljer inte i pris mellan hybrid och el dock? Sen hade din drivmedelskostnad nu under sommaren med en elbil varit typ 100kr som jämförelse

Ny vettig elbil ligger nog på de pengarna.
Sen ligger priset för el från laddstolpe man själv inte äger lika högt eller högre än bensin per km.
Har själv ladd-hybrid och billigaste jag kan ladda är 3kr/kW på jobbet. Närmsta publika laddstolpe ligger på 4.50kr.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I'm autistic. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Ny vettig elbil ligger nog på de pengarna.
Sen ligger priset för el från laddstolpe man själv inte äger lika högt eller högre än bensin per km.
Har själv ladd-hybrid och billigaste jag kan ladda är 3kr/kW på jobbet. Närmsta publika laddstolpe ligger på 4.50kr.

Brukar skilja runt 100-150k mellan el mot hybrid.
Ladda borta från hemmet är ju såklart svårt att avgöra men över gatan är snabb laddning hos circle k varit 3.5kwh under sommaren enligt deras skylt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Aja...Så länge VDn fick sko på sig, delvis på oss skattebetalare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Hoppsan ...

Fick insiderinfo för en vecka sedan att de använder kinesiska maskiner som de har problem med, och min reaktion var "Oj. Stort misstag. Köp inte kinesiska industrimaskiner, inte ens ryssarna vill ha den skiten". Jag kanske hade mer rätt än jag trodde

Men då får Northvolt allt skylla sig själva lite. Billigt kinesium är en usel idé, för alla utom CCP.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hela detta företag är ett korthus. Byggt på bidrag, bundit vid kinesisk teknik...som de efter konkurs kan köpa upp och driva billigt. Pinsamt!

Sen är det synd att ske-å kommun åker på denna miss. Stor arbetslöshet, uteblivna skatteintäkter och en raserade bostadsmarknad är att vänta på sikt om detta fortsätter

Pps. Vettiga personer insåg detta var en scam när VD:n öppet sa att han inte tänkte gå in med ett öre i bolaget. Allt skulle finansieras extremt, han ville inte ha skin in the game

Permalänk
Medlem

Att Northvolt skulle blivit blåsta av kineserna. Hade den där bloggen varit sann hade väl då Aftonbladet, SVT, Expressen o alla andra tidningar skrivit om det? Jag har inte sett nånting om det förens nu i den där obskyra bloggsidan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla att antingen EU eller Sveriges regering kommer hjälpa företaget om de går i konkurs. Företaget är för viktigt för famtiden för att låta det gå under.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Att Northvolt skulle blivit blåsta av kineserna. Hade den där bloggen varit sann hade väl då Aftonbladet, SVT, Expressen o alla andra tidningar skrivit om det? Jag har inte sett nånting om det förens nu i den där obskyra bloggsidan.

Det verkar stämma bra utifrån insiderinfo jag hört, och Cornucopia är ingen "obskyr bloggsida".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Jag kan tänka mig att det är pga att dom vill ha lithium till sina batterier.

Okey?! Utveckla gärna.

Skrivet av Mullvaden83:

*Spänner fast foliehatten*

Vem äger dessa mediebolag? Vilken relation till kineserna har dessa ägare?

*Tar av foliehatten igen*

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

*Spänner fast foliehatten*

Vem äger dessa mediebolag? Vilken relation till kineserna har dessa ägare?

*Tar av foliehatten igen*

Det är en extremt relevant fråga, helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090