Northvolt strukturerar om – säger upp 1 600 i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför ska alla ha så många konstiga åsikter om saker man inte förstår alls? Stämma? När ansökningarna passerat filter som EIB, Nordic Investment Bank, VW AG, BMW AG, Audi AG, Scania AB, Volvo Group, Goldman Sachs Asset Management så är väl det just ett tecken på att det fanns en rimlig chans att lyckas. Avgå? Typiskt svennebanan att man tror att allt ska gå på löpande band för att man har tagit in större mängder kapital. Det är väl snarare en styrka att nu agera kraftigt för att få rätt på skeppet i nya tider.

Varför skulle det vara 100 miljarder i skattepengar när det mestadels är långa obligationer från handel?

Vad häftig du är som radar upp massa bolagsnamn sådär. Har du någon gång reflekterat över att företag också kan göra misstag med sina satsningar, speciellt de med ESG-tema? Dessutom har det ju uppenbarligen gått att häva ordrar eftersom Northvolt inte uppfyllt sin del av avtalet.

Går det för oss skattebetalare att häva de betalar som nått Northvolts konton? Det är bara tramsigt att hålla på och tjafsa om finansieringsform om det blir konkurs till slut. Visst, en konkursförvaltare kan säkert göra sitt bästa rädda några rester, men att påstå att dagens besked är ett tecken på styrka gör det inte lönt att fortsätta någon diskussion.

Vill förtydliga att jag gärna har fel och att detta blir bra till slut, jag har bara svårt att tro det, och svårt att förstå MsSmith och andra som fortfarande har förtroende för projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så mycket skiljer inte i pris mellan hybrid och el dock? Sen hade din drivmedelskostnad nu under sommaren med en elbil varit typ 100kr som jämförelse

Räknar med värdeminskning på fordonet med, min bil är värderad till 280k just nu, motsvarande elbil har under samma period rasat till runt 550k.

inbytespriser till handlare kollar jag på nu och min bil har precis slagit 2000 mil

har en polare som jobbar på riddermark så han kan enkelt kolla i deras databas dagsfärska inbytespriser.

Blir antagligen byte till den elbilen när värdeminskningen har jämnat ut sig och båda fordonen ligger likvärdigt i värdeminskning.

Det är Mazda CX-30 vs Volvo C40/EX40 jag kollar på.

Har 0.58 blandad förbrukning sen ny, automat med gamla skyactiv-G motorn + m-hybrid på 16 tummare, kör den på under 0.5 jobbpendling, det som sabbar är stadskörningen på helgerna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skippa politiktugget är ni snälla.
Finns alldeles för mycket skoj att göra för att sitta här och moderera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Räknar med värdeminskning på fordonet med, min bil är värderad till 280k just nu, motsvarande elbil har under samma period rasat till runt 550k.

inbytespriser till handlare kollar jag på nu och min bil har precis slagit 2000 mil

har en polare som jobbar på riddermark så han kan enkelt kolla i deras databas dagsfärska inbytespriser.

Blir antagligen byte till den elbilen när värdeminskningen har jämnat ut sig och båda fordonen ligger likvärdigt i värdeminskning.

Det är Mazda CX-30 vs Volvo C40/EX40 jag kollar på.

Har 0.58 blandad förbrukning sen ny, automat med gamla skyactiv-G motorn + m-hybrid på 16 tummare, kör den på under 0.5 jobbpendling, det som sabbar är stadskörningen på helgerna.

OK så inte riktigt samma bil, då förstår jag prisskillnaden. Men ja vissa hybrider har bra mil under 70 är väl det?
en kollega hade Toyota hybrid och den har högre kostnad per mil

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det verkar stämma bra utifrån insiderinfo jag hört, och Cornucopia är ingen "obskyr bloggsida".

Absolut. Samma uppgifter kom nu även gammel media ett par dagar senare så de är korrekta.

Northvolt är i konkurs / rekonstruktion inom en månad då de saknar pengar för att betala löner mest troligen. Leverantörer har de inte betalt på flera månader redan tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är en lögn och myt som sprids vitt och brett. Precis som så mycket annat som sägs om Northvolt på sociala medier, i fikarummen och uppenbarligen i kommentarsfältet på SweClockers.

Jag ställer mig frågande till hur dessa myter kom till och vem som är så intresserad av att svartmåla svenska satsningar. De utmålas ofta som bidragsprojekt drivna av kapitalister som rider den gröna vågen för att fylla sina egna fickor utan intresse av att vara marknadsmässiga.

Lånen från staten har inte betalats ut och ungefär 600 miljoner eller 1 procent av det investerade kapitalet kommer från skattebetalarna. Precis som @MsSmith påpekar har marknaden uppenbarligen sett detta som attraktivt.

Källa: Finansminister Elisabeth Svantesson via Dagens Industri

Vidare är det svårt att konkurrera med USA i det här läget där staten täcker uppemot 100 % av kostnaderna för att bygga batteri-, solcells- eller vätgasfabriker via Inflation Reduction Act. Jämför det med svenska statens otroligt defensiva agerande här.

Det är verkligen illa om innehållet från journalister får oss att vanliga dödliga att tro att eventuella förluster vid konkurs (här och nu) är överdrivna med mer än 100x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

OK så inte riktigt samma bil, då förstår jag prisskillnaden. Men ja vissa hybrider har bra mil under 70 är väl det?
en kollega hade Toyota hybrid och den har högre kostnad per mil

Jag var inne på en Toyota Corolla Hybrid men min jobbkompis avrådde mig från det, han har en 2023 som snittat 0.53 sen ny (99% landsvägskörning) och servicekostnaden är otroligt hög då du är tvungen att besöka märkesverkstad för att behålla din nybilsgaranti vilket inte Mazda har som krav, la lite över 2000kr på 2000 milsservicen förra fredagen på en meca verkstad som lyckades stämpa min digitala servicebok vilket är allt som krävs för bibehållen garanti hos mazda

Hybriderna från toyota briljerar i stadstrafik, men i hastigheter över 70 är de som vilken bensinare som helst i princip.

min flickvän hade en Toyota Yaris mellan 2018-2021 som klarade upp till 50km/h på el i någon kilometer och den snittade 0.51 med nästan bara stadskörning sen ny.

Rent krasst kommer jag personligen inte röra elbilarna innan den dagen man kan åka till oberoende verkstad och få sin bil lagad, det är inte väldigt många som tar hand om elbilarna idag, vissa servar hybrider utanför garantin och vissa som t.ex. grufman bil lagar teslor utanför garantin.

Northvolt kanske skulle satsat på att bygga mindre batterier för hybriddrift?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Vad häftig du är som radar upp massa bolagsnamn sådär. Har du någon gång reflekterat över att företag också kan göra misstag med sina satsningar, speciellt de med ESG-tema? Dessutom har det ju uppenbarligen gått att häva ordrar eftersom Northvolt inte uppfyllt sin del av avtalet.

Går det för oss skattebetalare att häva de betalar som nått Northvolts konton? Det är bara tramsigt att hålla på och tjafsa om finansieringsform om det blir konkurs till slut. Visst, en konkursförvaltare kan säkert göra sitt bästa rädda några rester, men att påstå att dagens besked är ett tecken på styrka gör det inte lönt att fortsätta någon diskussion.

Vill förtydliga att jag gärna har fel och att detta blir bra till slut, jag har bara svårt att tro det, och svårt att förstå MsSmith och andra som fortfarande har förtroende för projektet.

Det är du som håller på och sprider dynga. Det är du som fjantar runt med att man ska stämma nån och sprider felaktig information om att det är 100 miljarder i skattepengar. Dels är det inte sant, dels skulle en konkurs ske så är det inte skattebetalare det drabbar. Finanseringsformerna är av ytterst relevans och du kan inte bara sopa det under mattan nu när du blev påkommen med att inte ha koll.

Citat:

Går det för oss skattebetalare att häva de betalar som nått Northvolts konton?

Osäker på vad du försöker förmedla, i synnerhet i sitt sammanhang när du inte vill prata om dina felaktiga finansieringsformer.

Jag, däremot, är den som skriver att misstag kan ske trots att man tagit in en massa pengar. Man har det nog inte så jätteroligt på Northvolt just nu men vi vet också hur det gick för en av förebilderna och tidigare arbetsgivare: Elon Musk och Tesla Motors - som antagligen bara var timmar från en konkurs. Det är styrelse och VDs uppdrag att ta de tuffa besluten också så självklart är det en styrka att agera. Ska det kritiseras så är det kanske att det kunde upplevas som att dödsfallen i somras togs för lätt på.

Bara för din informations skull så är jag en av de som varit involverad i EIB's satsningar i Northvolt, just nu är jag också med (på distans) i den grupp som tittar på statens förslag för kärnkraften. ESG, struktur och design på dessa saker så att det fungerar för alla parter är oftast mitt uppdrag. Så viss inblick har jag. Att förvänta sig en diskussion på detta forum är sedan länge bortglömt i min värld eftersom vare sig fakta eller förkunskap är ett krav. Som du själv skriver, du är inte påläst nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Att Northvolt skulle blivit blåsta av kineserna. Hade den där bloggen varit sann hade väl då Aftonbladet, SVT, Expressen o alla andra tidningar skrivit om det? Jag har inte sett nånting om det förens nu i den där obskyra bloggsidan.

Duger affärsvärlden som källa?
https://www.affarsvarlden.se/reportage/varningsropen-inifran-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Hur vore det om ledningen lämnar bolaget ?

det är sverige vi snackar om, det är det sista som sker. speciellt när hela projektet är ett soc affär. personligen skulle jag skicka alla som godkände detta till arbetsläger. Resultatet av att ha politiker som styr inom områden dom har noll koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Varför företaget överhuvudtaget förlitade sig på kinesiska leverantörer är för mig helt obegripligt.

Det kan ju ha något att göra med att Kinas är en av världens ledande batteriproducenter och dessutom väldigt kostnadseffektiva. Vi vet heller inte huruvida Samsung, LG eller Panasonic var intresserade av att dela med sig av sin batteriteknik.

Skrivet av Agamemnon_71:

Sen ligger priset för el från laddstolpe man själv inte äger lika högt eller högre än bensin per km.

Reflekterade själv över detta när jag såg att macken sålde el för 5,50 per kWh. Diesel kostade 17 kronor/liter Vid landsvägskörning ligger jag på cirka 0,55 eller 9,35 kr/mil. Förbrukar elbilen mer än 1,7 kWh/mil ligger vi i paritet.

Skrivet av backfeed:

Det verkar stämma bra utifrån insiderinfo jag hört, och Cornucopia är ingen "obskyr bloggsida".

Fast Cornucopia är verkligen ingen som man bör lyssna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det kan ju ha något att göra med att Kinas är en av världens ledande batteriproducent och dessutom väldigt kostnadseffektiva.

Mest näst intill slavarbete antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Mest näst intill slavarbete antar jag..

Tror du verkligen att slavarbete producerar högteknologi? Undantaget är väl gruvbrytningen i Afrika, men där beter sig alla bolag oavsett vilket land som de kommer ifrån likadant.

Permalänk
Medlem

Samma öde väntar HYBRIT.

Permalänk
Medlem

Jag minns hur de lovordade hela gröna omställningen till att vi skulle konkurrera ut alla med den hypermoderna tekniken.
Mååånga politiker stod längst fram med trummorna.
Likaså media som kablade ut den underbara framtiden.

Nu när det visar sig inte vara så grönt och bra planerat kommer tystnaden från de som stod längst fram likna en tyst kall morgon på Antarktis 😂😂😂

Dock kommer en och annan hök som inte kommer undan skylla på trummisen bredvid 🤣🤣

Liknande soppor har lagats innan.
Görtz nödmynt
Metallurgiska härvan
Kreugerkraschen
AB Svenska Varv
Stålverk 80/Baltic Steel
Northland
Enron

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skippa politiktugget är ni snälla.
Finns alldeles för mycket skoj att göra för att sitta här och moderera.

Trenden är att ni delar helt irrelevanta nyheter och sen blir sura när era medlemmar diskuterar dessa.

Vad sägs om att ni kanske slutar med icke-relevanta nyheter istället.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror du verkligen att slavarbete producerar högteknologi? Undantaget är väl gruvbrytningen i Afrika, men där beter sig alla bolag oavsett vilket land som de kommer ifrån likadant.

Nej. Men de jobbar i fabriker som möjliggör produktion till denna högteknologi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bacon:

Trenden är att ni delar helt irrelevanta nyheter och sen blir sura när era medlemmar diskuterar dessa.

Vad sägs om att ni kanske slutar med icke-relevanta nyheter istället.

Jag som moderator har ingen möjlighet att påverka vad som publiceras. Jag kan bara hålla med, det är skittrist att bajsmackor serveras.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

När ansökningarna passerat filter som EIB, Nordic Investment Bank, VW AG, BMW AG, Audi AG, Scania AB, Volvo Group, Goldman Sachs Asset Management så är väl det just ett tecken på att det fanns en rimlig chans att lyckas.

Absolut, det fanns goda chanser skulle jag säga, och ledningen har ju gjort ett bra jobb att få tag på pengar. Men de har misslyckats med det som pengarna skulle användas till, och jag tycker det är oerhört viktigt att man inte tar för lätt på det. Ansvaret måste utkrävas där det hör hemma.

Ett fungerande bolag som Northvolt vore en enorm succé för Sverige och Europa. Alla inblandade på alla nivåer måste vara motiverade och målmedvetna hela vägen. Politikerna måste bry sig om vad som händer med pengarna, inga axelryckningar när leveranserna försenas, inga "jaja" när kemikalier läcker. Man får inte hålla för ögonen när man ger bort en påse pengar och sedan säga "vi kunde inte veta" eller "De gjorde sitt bästa".

Många låtsas redan som att Northvolt fallerade för att elektrifieringen är ett önsketänkande, istället för att det var uruselt skött. Det var inte bristande ledarskap minsann, det var för att det var grönt. Saynomore. Men så är det ju inte.

Misslyckandet är ledningens fel. Förklaringar kan finnas men inga ursäkter.

Rör som inte funkar i kyla är ledningen fel. Ledningen skall veta vilka rör som krävs, varför de är viktiga, vilka marginaler som behövs, hur det säkerställs att de fungerar, och de skall ligga på som iglar för att se till att det blir rätt.

Underleverantörer som inte kunskapsöverför är ledningens fel. Produktionen försenas - det är ledningens fel. Framförallt är det ledningens fel att få slut på de enorma mängderna pengar utan att leverera produkten (dvs en livskraftig batterifabrik)!

Skrivet av MsSmith:

Det är väl snarare en styrka att nu agera kraftigt för att få rätt på skeppet i nya tider.

Kan delvis hålla med men det är lite för sent för att kännas som bra ledarskap nu. Hade de gjort det i våras eller vintras vore det kraftfullt, i dag är de ju mer eller mindre tvungna.

Det sagt, var hittar man någon med mer erfarenhet av bolaget och branschen än de som genomlevt detta? Under stark övervakning av samhället och kreditorerna kan de kanske tänkas vara bäst lämpade att försöka reda ut det också.

Det vore fantastiskt kul om man faktiskt lyckades etablera en ny industri i Sverige igen, när hände det senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Vad häftig du är som radar upp massa bolagsnamn sådär. Har du någon gång reflekterat över att företag också kan göra misstag med sina satsningar, speciellt de med ESG-tema? Dessutom har det ju uppenbarligen gått att häva ordrar eftersom Northvolt inte uppfyllt sin del av avtalet.

Går det för oss skattebetalare att häva de betalar som nått Northvolts konton? Det är bara tramsigt att hålla på och tjafsa om finansieringsform om det blir konkurs till slut. Visst, en konkursförvaltare kan säkert göra sitt bästa rädda några rester, men att påstå att dagens besked är ett tecken på styrka gör det inte lönt att fortsätta någon diskussion.

Vill förtydliga att jag gärna har fel och att detta blir bra till slut, jag har bara svårt att tro det, och svårt att förstå MsSmith och andra som fortfarande har förtroende för projektet.

Lätt räkneövning:

https://chatgpt.com/share/66f1c14c-497c-800f-8410-8ba063adea7...

Så om 600 M SEK i skattemedel stämmer har det betalats tillbaka en gång i kvartalet givet Northvolts 6000+ anställda. Med pengar som tagits in till Sverige från mestadels utländska investerare och banker. Tycker vi ska ge Vargas en eloge för allt kapital de pumpar in i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Skellefteå och har vänner som gjort diverse jobb där ute så man har fått höra en hel del. Verkar helt galet stressat bygge, sen är Skellefteå inte så stort. Att få dit 2-3000 pers är väldigt svårt, många väldigt unga utan erfarenhet. Fanns inte tillräckligt med toaletter ett tag, då behöver man vara kreativ… tydligen billigare att sanera än att fixa mer toaletter.

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Att Northvolt skulle blivit blåsta av kineserna. Hade den där bloggen varit sann hade väl då Aftonbladet, SVT, Expressen o alla andra tidningar skrivit om det? Jag har inte sett nånting om det förens nu i den där obskyra bloggsidan.

DN har skrivit en artikel om hur northvolt har en koppling till Kina, samarbetar både med maskiner och personal.

Permalänk

Jag har kollat på lite youtubklipp och ser att det finns starka åsikter åt olika håll.
Oavsett vad. Så nordvolt var inte precis en pepparkaksfabrik som öppnas där de skulle leverera peppakakor till hela Europa så vi kunde bli självförsörjande på pepparkakor. Snarare var det ett företag som skulle leverera en teknisk produkt som ligger i framkanten till vad vi idag kan tillverka. Jag ser det då inte ett dugg konstigt att det krånglar och produktensutrustningen inte var plugg och play.
Jag ser snarare en brist att folk hade för höga förväntningar om hur snabbt de skulle komma igång.

Exakt samma är det med kretstillverkning. Vi i Europa bör enligt mitt och mina tycken kunna producera våra egna kretsar, detta projekt kommer kosta något ofantligt mycket pengar och det kommer ta en väldigt lång tid innan det kommer igång.
Där man kan ha olika åsikter om är det värt att ens försöka eller bättre att spara pengarna?

Skrivet av Kelrazh:

Jag bor i Skellefteå och har vänner som gjort diverse jobb där ute så man har fått höra en hel del. Verkar helt galet stressat bygge, sen är Skellefteå inte så stort. Att få dit 2-3000 pers är väldigt svårt, många väldigt unga utan erfarenhet. Fanns inte tillräckligt med toaletter ett tag, då behöver man vara kreativ… tydligen billigare att sanera än att fixa mer toaletter.

Jag tänker på folk som har öppnat en pizzeria ett kaffe etc i staden. Om det värsta inträffar så kan dessa drabbas hårdvarare än de som blev av med jobben. Då de kan dra på sig skulder.

Permalänk
Medlem

Verkar som att man haft lite för bråttom att satsa på mer än den ursprungliga planen: att producera 16 GWh med ca 2000 anställda. Nu har man skalat ner antalet anställda och man är vad jag förstår nästan i mål med den ursprungliga produktionsplanen och får koncentrera sig på att få den stabil och sedan växla upp när det finns kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker på folk som har öppnat en pizzeria ett kaffe etc i staden. Om det värsta inträffar så kan dessa drabbas hårdvarare än de som blev av med jobben. Då de kan dra på sig skulder.

Många av dom som får gå från företaget har säkerligen också dragit på sig skulder för boende, bil etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Verkar som att man haft lite för bråttom att satsa på mer än den ursprungliga planen: att producera 16 GWh med ca 2000 anställda. Nu har man skalat ner antalet anställda och man är vad jag förstår nästan i mål med den ursprungliga produktionsplanen och får koncentrera sig på att få den stabil och sedan växla upp när det finns kapital.

Problemet är att kapitalet är slut och man vet inte hur maskinerna används enligt infon som kommit ut. Har man inte tekniker från den kinesiska leverantören på plats så verkar inte mycket hända alls.

Enda vi vet är att mycket kommer hända inom närmsta månaden. Stora frågan är om det är kineserna eller andra som tar över skutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Absolut, det fanns goda chanser skulle jag säga, och ledningen har ju gjort ett bra jobb att få tag på pengar. Men de har misslyckats med det som pengarna skulle användas till, och jag tycker det är oerhört viktigt att man inte tar för lätt på det. Ansvaret måste utkrävas där det hör hemma.

Ett fungerande bolag som Northvolt vore en enorm succé för Sverige och Europa. Alla inblandade på alla nivåer måste vara motiverade och målmedvetna hela vägen. Politikerna måste bry sig om vad som händer med pengarna, inga axelryckningar när leveranserna försenas, inga "jaja" när kemikalier läcker. Man får inte hålla för ögonen när man ger bort en påse pengar och sedan säga "vi kunde inte veta" eller "De gjorde sitt bästa".

Många låtsas redan som att Northvolt fallerade för att elektrifieringen är ett önsketänkande, istället för att det var uruselt skött. Det var inte bristande ledarskap minsann, det var för att det var grönt. Saynomore. Men så är det ju inte.

Misslyckandet är ledningens fel. Förklaringar kan finnas men inga ursäkter.

Rör som inte funkar i kyla är ledningen fel. Ledningen skall veta vilka rör som krävs, varför de är viktiga, vilka marginaler som behövs, hur det säkerställs att de fungerar, och de skall ligga på som iglar för att se till att det blir rätt.

Underleverantörer som inte kunskapsöverför är ledningens fel. Produktionen försenas - det är ledningens fel. Framförallt är det ledningens fel att få slut på de enorma mängderna pengar utan att leverera produkten (dvs en livskraftig batterifabrik)!

Kan delvis hålla med men det är lite för sent för att kännas som bra ledarskap nu. Hade de gjort det i våras eller vintras vore det kraftfullt, i dag är de ju mer eller mindre tvungna.

Det sagt, var hittar man någon med mer erfarenhet av bolaget och branschen än de som genomlevt detta? Under stark övervakning av samhället och kreditorerna kan de kanske tänkas vara bäst lämpade att försöka reda ut det också.

Det vore fantastiskt kul om man faktiskt lyckades etablera en ny industri i Sverige igen, när hände det senast?

Fast det vet vi inte. Jag var med på EIB's förstudie av Northvolt som gick så pass bra att man påbörjade Fas 1 av Northvolt Ett. Jag vill nog påstå att man har varit tydlig och haft rimliga mål att arbeta mot hela tiden.

Det man måste göra nu, och som jag är helt övertygad om att det pågår, är en omvärldsanalys. Det är inte bara Northvolt som har problem utan även branschkollegor och konkurrenter har exakt samma problematik. Lokalt i Sverige har vi en klimatförnekande regering som helt har glömt bort vad som gjorde Sverige rikt och framgångsrikt på 60-talet och man tar sig an utmaningarna från fel håll, på högre plan har vi en omställning som bromsat in genom en lågkonjunktur, en pandemi och ett pågående krig i vår absoluta närhet.

Det är klart att när man har minusräntor så måste pengarna ut och arbeta. Men även idag går det att resa rejält med kapital men frågan är om det är lösningen om det är resultatet av en inlåsning från Kina som spökar. Hur många år tappar man om man måste börja om - och är det då bättre att låta Northvolt falla och börja om, fast med ett antal års erfarenhet rikare? Att skriva av skulder genom en konkurs är en lösning men den är knappast bra för de leverantörer som inte får betalt och måste då antagligen ta en rejäl ekonomisk smäll för det. Den samhällsbelastningen måste också tas i beräkning.

Angående att inte leverera så vet vi inte vilka milstolpar som sattes. Vad vi vet är man löpande de senaste fem åren har varit framgångsrika i att ta in kapital. Det hade man inte varit om tidigare löften inte uppfyllts. Det är alltid lätt att vara efterklok och sitta och skapa efterkonstruktioner men i januari i år tog man in fem miljarder dollar och sedan i mars ytterliggare 100 miljoner dollar och det rimmar då illa att i samma veva säga upp 1600 pers. Har man en månatlig burn rate på två miljarder kronor så ska man klara sig i över två år om man översätter vad de tog in till cirka 55 miljarder kronor.

Vad är det för ansvar du tänker? Bara i denna tråd pratas det om arbetsläger, vilket ska översättas till att ett brott genomförts, utslag i dom och fängelse och det är inte så väldigt långt bort från ett koncentrationsläger. Jag utgår från att du tänker i mer realistiska banor kopplade till verkligheten.

Vad jag vill se är anledningen till varför man är i denna situation. En rekonstruktion kan vara ett rimligt sätt att göra detta på, så som SAS gjorde eller vindkraftsparken Markbyggen Ett genomgår nu. Markbyggen Ett är under rekonstruktion för att man sitter fast i tecknade avtal som inte tagit höjd för kriget i kombination med att Frankrikes halva kärnkraftsflotta havererade samtidigt och EU valde att fylla på gaslagren för vintern från annat håll och skapa sanktionspaket. Är det så att räntorna imploderar verksamheten, vilket det skulle kunna vara med tanke på de förhandlingar som Northvolt gör med långivare i plenum, på grund av omvärldssituationen så ska kanske inte det vara anledningen till att man måste lägga ned. I länken om burn rate så står det också att Northvolt har 100 miljoner i månatlig omsättning, dvs 1,2 miljarder om året. Det borde således gå att slimma verksamheten relativt i båda ändar, dvs att man går tillbaka till huvudverksamheten och släpper visionerna en stund samtidigt som man satsar på att rida ut stormen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad är det för ansvar du tänker? Bara i denna tråd pratas det om arbetsläger, vilket ska översättas till att ett brott genomförts, utslag i dom och fängelse och det är inte så väldigt långt bort från ett koncentrationsläger. Jag utgår från att du tänker i mer realistiska banor kopplade till verkligheten.

Hoppas det - det jag menar är bara att ledningen måste inse och erkänna misstagen. De måste säga "Vi fattade en trave dåliga beslut, här är vad har vi lärt oss, så här skall vi undvika det framöver".

Det är inte räntorna, Kina, världpolitiken eller något annat som ställt till det för NV, utan att ledarna inte tog höjd för de faktorerna när de gjorde sina satsningar. Det måste man som intressent säkerställa att de har fattat, och att de tar det på allvar.

Personligen tror jag (ren gissning) att Northvolt saknar en person som verkligen brinner för att faktiskt tillverka batterier.
De har gott om folk som brinner för att vara visionära ledare för ett modernt techföretag och är duktiga på att locka investerare, vilket behövs förstås, men det behövs även någon som trivs bäst i fabriken och är självlysande av entusiasm för pressen när hen får hålla fram en unikt briljant konstrulerad battericell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Intressant bakgrund att läsa, där det verkar som att Northvolt blivit blåsta av sin leverantör
https://cornucopia.se/2024/09/borsveckan-inleds-blandat-i-asi...

Läste det tidigare, men får nog säga att Lars Wilderang borde hålla sig till författarskap då alla hans så kallade nyheter "alltid" saltas kraftigt.

Samma gäller hans rapportering av kriget i Ukraina, visst jag följde Lars Wilderang's rapportering ett tag, men märkte rätt snart att allt var väldigt färgat, inte så att det blev propaganda, även om det ibland inte var långt ifrån.
Om allt han skrivit vore helt sant så borde Ukraina ha intagit Moskva vid detta laget.
Ta det nu inte fel då jag hejar på Ukraina och hoppas verkligen att dom vinner eller att det kommer fram till fredsförhandling till Ukrainas fördel.

När det gäller Wuxi Lead så tar jag det verkligen med en STOR nypa salt då Northvolt i Skellefteå hade produktion redan 2021 i den delen som då var färdigbyggd, dom har sen stegvis utökat när en ny del har blivit färdig.
Då maskinerna från Wuxi Lead levereras av ett svenskregistrerat bolag Lead Intelligent Equipment (Sweden) AB så har det bolaget då gjort sig skyldig till ett lagbrott då kompletta maskiner skall levereras med manual på landets språk eller allra minst engelska, samtidigt så krävs det en CE märkning, undantaget om maskinen står i en maskin linje / produktions linje som är sammankopplad så var del är beroende av status i både föregående och nästkommande del av linjen, altså att det sker någon form av koppling och/eller överordnad styrning av linjen. Då skall den slutliga linjebyggaren stå för dokumentation och CE märkning innan produktion startas.

Om det inte skett så visar det lika mycket på brister i Northvolt företagskultur och ledning, brister i deras kommunikation med underleverantörer då dom egentligen inte får ta en linje i drift innan CE märkning är klar och manual/manualer finnes, speciellt då företaget då inte kan upprätta nödvändiga dokument för godkänd/fungerande drift, såsom;

Styrdokument
Dokument för kvalitetssystemen
Återkoppling och åtgärd av avvikelser m.m.

Säkerhetsföreskrifter med tillhörande dokument

Just säkerhetsföreskrifter och styrdokument verkar det vara lite si och så med om man läser mellan raderna på dom nyheter som kommit i vanlig media.

Då källan som Lars Wilderang har troligen är en eller några anställda (då nyheten inte har kommit via en officiell kanal till övrig press) så visar även det på att företaget har brister i sin dokumentation för fungerande tillverkning, varvid dom då fått fram dokument över enskilda maskiner bakvägen inofficiellt i brist på bättre, har sett det ske även om dokumentation funnits på andra icke Northvolt fabriker. Okej, den kanske finns men av någon anledning inte blivit känd på golvet = bristande kommunikation.

Är inte ett försvar av Wuxi Lead och deras svenska bolag, utan bara ett konstaterande att ansvaret även är Northvolts då det är i deras intresse för en bra och stabil produktion.
Vid inköp av tjänster och utrustning inom industrin så är det alltid köparen som initialt dikterar kraven, om kraven inte är möjliga att uppfylla så är det säljarens ansvar att återkoppla. Normalt så brukar detta ske vid någon form av möte/möten för att snabbt komma fram till ett gemensamt fungerande mål. Grunden för säljaren är att köparen skall bli nöjd, För köparens del så är det att deras produktion fungerar tillfredsställande.
Då Northvolt haft linjer igång redan i slutet av 2021 så har dom haft all tid i världen att skrika STOPP, vi är inte nöjda. Sätta krav på linjebyggare/leverantör så att det fungerar, om inte så får dom bryta kontraktet och i vissa fall så utgår även en straffavgift om det är medtaget i kontraktet, vilket det uppriktigt borde vara. Kinesiska Wuxi Lead är inte den enda leverantören av utrustning...

Summa summa, jag har verkligen svårt att tro att Lars Wilderangs nyhet är hela sanningen utan till viss del verkar det vara en skröna, och om den mot förmodan är nära hela sanningen, då är det ändå rätt dåligt skött även av Northvolt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hoppsan ...

Fick insiderinfo för en vecka sedan att de använder kinesiska maskiner som de har problem med, och min reaktion var "Oj. Stort misstag. Köp inte kinesiska industrimaskiner, inte ens ryssarna vill ha den skiten". Jag kanske hade mer rätt än jag trodde

Men då får Northvolt allt skylla sig själva lite. Billigt kinesium är en usel idé, för alla utom CCP.

Finns både bra och dåliga produkter ifrån Kina.
När det gäller maskiner ifrån Kina så är det mer regel än undantag att dom kräver mer handpålägg efter leverans för att bli fullt fungerande. Det har rätt mycket att göra med frakten och den långa fraktvägen.
Har förstahandserfarenhet av maskiner designade i Sverige vars produktion blev flyttad till Kina (Big mistake), även om maskinerna efter tillverkning var fullt fungerande vid slutkontrollen så var 100% icke fungerande vid slutlig leverans i Sverige och Europa. Dom hade vid transport och hantering satt sig så till den grad att ingen referenspunkt var rätt, varvid vinsten som några tokar på huvudkontoret teoretiskt räknat fram åts upp med råge då det krävde så mycket mer handpålägg ute hos kund innan maskinerna kunde tas i drift.
Sen finns även en del oskriven erfarenhet i produktion som aldrig följer med i ritningar och dokumentation, vilket initialt fördröjde produktionen i Kina. Även den biten blev rätt kostsam.

Ja, Northvolt bär ett visst ansvar själva, hur stort i en skala vet vi inte. Se mitt tidigare inlägg, före detta.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!