Följ Black Week på SweClockers

Svag säljstart för Ryzen 9000‑serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag behöver byta allt i datorn, men tycker det är dumt att uppgradera så här nära lanseringarna av den intressanta (möjliga) kombinationen av 9800 X3D och 8800 XT
Det mest krävande jag gör är spel, övrigt (lite CAD men 90+% webläsare) går bra med en 3700x

Priserna är ju högre vid launch. Du låter ju som den perfekta 5700x3d kund , som får igjen den när du köper 9800x3d på black friday 2025 och går i plus vs handla i januari

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Många väntar nog in intels nästa grejer.

Nog fler som väntar på X3D-modellerna.

Permalänk
Skrivet av thesutex:

priset för “uppgraderingsvägen” er ofta så hög det er billigare köpa “last gen AM5” om några år när det behövs.

Det är sant förvisso men söker man de funktionerna så är inte AM4 ett alternativ just nu. X870-brädorna som släpps när som från AMD kommer dessutom komma med USB 4 bara det en ganska stor sak. Hoppas de inte blir så dyra som X670 och B650 brädorna bara.

Skrivet av Duck Dodgers:

Nog fler som väntar på X3D-modellerna.

AMD kan inte tillverka X3D modellerna i samma kvantitet som de vanliga modellerna. Mycket dyrare process.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror att ett av problemen ligger här:
Många tycker inte det är värt de extrakostnader som tillkommer om man går från AM4 till AM5.
Du måste byta hela plattformen, en mycket kännbar kostnad, får att få en marginell prestandavist och en märkbar sänkning i enegriförbrukningen, av CPUn.

Jag har också en 58000X3D, den hanterar allt jag slänger på den med glans. Den placerar sig högt upp i prestandajämförelser som är viktiga för mig. Jag ser ingen orsak att att köpa ny CPU, moderkort och RAM.
Än.

Du kan gott ha den till Zen 6 men Zen 6 kommer nog vara den sista på AM5 och Zen 7 kommer inte förrän 2028 så du kommer få vänta ett tag. Beroende på hur bra Intel lyckas med Arrow Lake och refreshen på den. En Zen 6 X3D kommer nog inte före vintern 26/27.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

AMD kan inte tillverka X3D modellerna i samma kvantitet som de vanliga modellerna. Mycket dyrare process.

Vad har detta att göra med det jag skrev?

Permalänk
Medlem

[quote postid="20588495" userid="313195" name="Dinkefing"]
15% bättre ST och strax över 30% i MT. Inte särskilt bra uppgradering men visst i spel är det nog lite större skillnad.

Stor skillnad i spel, anväder bara datorn till spel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Skrivet av Duck Dodgers:

Vad har detta att göra med det jag skrev?

Att de kommer bli mycket dyra. Beror på hur Arrow Lake presterar i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Priserna är ju högre vid launch. Du låter ju som den perfekta 5700x3d kund , som får igjen den när du köper 9800x3d på black friday 2025 och går i plus vs handla i januari

Kanske, men då behöver jag även köpa mer ram och nytt grafikkort nu utöver att nätagget börjar vara 10 år...
Endast cpu lär inte ge mycket skjuts till mitt 5700xt i 1440p 🤔

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror du de blir dyrare än motsvarande modeller i 7000 serien var? 9000 serien ligger ju redan lite under vad 7000 serien kostade när de släpptes.

Priser på inet

Pris vid lansering 7000 serien

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

7800X3D är ju superpopulär och har haft bra pris länge. Ökade lite när 9000-serien kom bara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom drar lite ström och är svala men det gör att de inte presterar så mycket bättre än föregående generation.
Dom kanske skulle haft 2 olika lägen eller olika cpuer? En som är som dagens och den andra där de sätter prestandan främst.

AMD har ju redan officiellt låst upp 9600X och 9700X-modellerna så man kan välja 105W i bios och fortfarande ligga inom garantin. Då har de samma TDP som 7600X och 7700X-modellerna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Alla nya processorer är dyra vid release, men priserna sjunker som tur är snabbt. 7800X3D är världens mest populära processor för spel av en anledning. Kommer nästa version av processorn att sälja lika bra? Det beror på hur den presterar. Blir det inte en stor prestandaökning mot 7800X3D kommer merparten av ägarna nog att hålla ut en generation till.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja så kan det gå när man inte börjar med APUerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lågkonjektur på ingång, iPhone 16 säljer också dåligt.

Intressant att du nämner Iphone då pc-marknaden precis som Apple höjt priserna på i stort sett alla komponenter.

Nästan allt har höjts med runt 50-70% i samma klass på några år. Vissa saker som brädor är dubbelt så dyra. Upplever att de är brädorna som fått prishöjningen för att jämna ut att processorerna hållit relativt bra prisbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

7800X3D är ju superpopulär och har haft bra pris länge. Ökade lite när 9000-serien kom bara.

Bra pris vet jag inte, men eftersom det bara släpps skräp så rent tekniskt är det väl ett bra pris, trots att den funnits ute bra länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

AMD har ju redan officiellt låst upp 9600X och 9700X-modellerna så man kan välja 105W i bios och fortfarande ligga inom garantin. Då har de samma TDP som 7600X och 7700X-modellerna.

Jaha det hade jag ingen aning om, då bör det bli mer tryck i dom och gäller garantin så borde det vara så man ska köra dom om man vill ha prestandan.
Finns det test där detta är aktiverat, kan vara kul att se.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Semjonov:

Bra pris vet jag inte, men eftersom det bara släpps skräp så rent tekniskt är det väl ett bra pris, trots att den funnits ute bra länge nu.

Nä, den kunde väl vara billigare, men relativt övriga i samma klass är det ju ett bra pris. Nu efter prishöjningarna ligger den runt 4800 kr, medan 14900K kostar 7000 kr. 2/3 av priset och högre spelprestanda är ju inte illa.
Fast om Intel skulle släppa en CPU med enbart 8-10 P-kärnor med hög klockfrekvens och sen sälja den för typ 4000-5000 kr istället så skulle nog den bli rätt populär för spel. Som det är nu måste man ju köpa 24 kärnor för att få deras bästa spel-CPU.
Effektförbrukningen skulle väl inte påverkas nämnvärt av det vad gäller spel dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja så kan det gå när man inte börjar med APUerna.

Jag tror inte direkt de är storsäljare bland lösa processorer? Speciellt nu när de har IGPU i även de vanliga processorerna.
Dessutom stryps dom så onödigt mycket, halverad cache och försämrad PCIe. Vore trevligt om de presterade lika bra som de vanliga processorerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

CPUer är något man inte behöver uppgradera så ofta. Dessutom kostade min nuvarande AMD 4x mer än tidigare toppmodell 2600K (kom ju en 2700K senare). Tror många inte tycker det är värt det. AMD har ju också konkurrerat med sig själva och 3D cpuerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Detta var väntat för hela lanseringen sköttes katastrofalt dåligt av AMD. Zen 5 höll inte alls vad AMD lovade och även det i slutändan med ökad TDP och diverse uppdateringar i W11 blir hyfsat, är skadan redan gjord. Tillbakagång i prestanda i vissa situationer jämfört med förra generationen är otroligt osexigt!

Jag hade själv planerat att uppgradera med Zen 5, men nu blir det att vänta och se ännu lite längre.

Här är några fiktiva alternativ som skulle få mig att öppna plånboken direkt:

1. Zen 5 med 8 X3D-kärnor och 16 5C-kärnor + stöd för minst DDR5 8000.
2. Zen 5 med 12-16 X3D-kärnor i samma CCD/CCX eller vad det nu heter + stöd för minst DDR5 8000.
3. Intel av senaste generation med 12-16 Pcores + stöd för minst DDR5 8000.
4. En vettigt prissatt prosumerplattform med fyra minneskanaler + stöd för minst DDR5 6400, 24 eller fler kärnor och lite mera PCIE 5 samt minst 8 sata och en hög NVME. Ska också vara hyfsat tunad för gaming.

Kanske kan Arrow lake ungeför motsvara alternativ 1, men det återstår att se. Alternativ 2 eller 3 är faktiskt mina favoriter. Behöver egentligen inte så många kärnor, men skulle älska ett riktigt fintunat system med 12-16 riktiga kärnor som är superbra i spel och riktigt snabbt i produktivitet och samtidigt inte har en jävla massa problem med latencies pga heterogen arkitektur.

Hur svårt kan det vara?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Detta var väntat för hela lanseringen sköttes katastrofalt dåligt av AMD. Zen 5 höll inte alls vad AMD lovade och även det i slutändan med ökad TDP och diverse uppdateringar i W11 blir hyfsat, är skadan redan gjord. Tillbakagång i prestanda i vissa situationer jämfört med förra generationen är otroligt osexigt!

Jag hade själv planerat att uppgradera med Zen 5, men nu blir det att vänta och se ännu lite längre.

Här är några fiktiva alternativ som skulle få mig att öppna plånboken direkt:

1. Zen 5 med 8 X3D-kärnor och 16 5C-kärnor + stöd för minst DDR5 8000.
2. Zen 5 med 12-16 X3D-kärnor i samma CCD/CCX eller vad det nu heter + stöd för minst DDR5 8000.
3. Intel av senaste generation med 12-16 Pcores + stöd för minst DDR5 8000.
4. En vettigt prissatt prosumerplattform med fyra minneskanaler + stöd för minst DDR5 6400, 24 eller fler kärnor och lite mera PCIE 5 samt minst 8 sata och en hög NVME. Ska också vara hyfsat tunad för gaming.

Kanske kan Arrow lake ungeför motsvara alternativ 1, men det återstår att se. Alternativ 2 eller 3 är faktiskt mina favoriter. Behöver egentligen inte så många kärnor, men skulle älska ett riktigt fintunat system med 12-16 riktiga kärnor som är superbra i spel och riktigt snabbt i produktivitet och samtidigt inte har en jävla massa problem med latencies pga heterogen arkitektur.

Hur svårt kan det vara?

Mvh

Punkt 4 är redan bekräftat med stöd till 10 000Mhz 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fick bli gamla Ryzen 7 7700 för 2 580 kr häromveckan. Hade siktet inställt på 9700X egentligen, men tyckte inte den var intressant med nuvarande priser.

Fast nu har de skruvat upp TDP till 105 W med den nya BIOS versionen och prestandan har väl ökat ca 13%, så hade kanske tänkt annorlunda, men för sent nu.

Men att uppgradera från AM4 och 5700X till AM5 och 7700 är ändå en ganska häftig upplevelse, så är rätt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Va inte så förhoppningsfull en norsk storbank varnade att svenska kronan kommer försvagas till 10,80kr mot dollarn nästa år.

Det var redan över 11kr...

Skrivet av Ghuntax:

Nej det tror jag inte utan dom väntar in x3d modellerna.

Varfõr skulle man göra det? Kommer inte ge mycket bättre förbättringar än 9000 serien.

9000 serien säljer dåligt för att det knappt är bättre men kostar mer än 7000 serien. Inte bara pga x3d, för då hade inte 7000 serien sålt heller ner det lanserades.

Men 9600x kostar som 7700x fast det presterar bara 3-5% bättre än 7600x

9800x3d kommer uppenbarligen vara skit (förbättring, prestanda/pris) också, inte minst kan man anta från att 7800x3d priset höjs så nya lanseringarna ser attraktivare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det var redan över 11kr...

Varfõr skulle man göra det? Kommer inte ge mycket bättre förbättringar än 9000 serien.

9000 serien säljer dåligt för att det knappt är bättre men kostar mer än 7000 serien. Inte bara pga x3d, för då hade inte 7000 serien sålt heller ner det lanserades.

Men 9600x kostar som 7700x fast det presterar bara 3-5% bättre än 7600x

9800x3d kommer uppenbarligen vara skit (förbättring, prestanda/pris) också, inte minst kan man anta från att 7800x3d priset höjs så nya lanseringarna ser attraktivare ut.

Varför man skulle göra det? Är rätt uppenbart att den kommer ge bättre prestanda i spel än de som finns på marknaden nu och folk väntar på den.
Sen att denna lansering av 9000serien överhajpades är rätt uppenbar.

X3d är inte alls som vanliga x modellerna.

Men tycker det är konstigt att folk är o hackar på amd hela tiden men inget ger skit till intel fast dom fuckat upp deras förtroende sjukt mycke nu eller att dom låtit moderkortstillverkare ”boostat” skiten ur deras cuper för o ge mer prestanda än va dom egentligen klarar av under flera år o hållit tyst om de tills nu när 14000serien inte klara av mer o sa ifrån o gett skada på dom som drabbats.
Och sen nu när dom blir stämda av sina aktieägare pga att dom sagt att det gått mycket bättre för dom än va det har gjort än i va ärliga o sagt att det gått dåligt den senaste tiden.

Intel har inte kommit med nå bra sen 9000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Varför man skulle göra det? Är rätt uppenbart att den kommer ge bättre prestanda i spel än de som finns på marknaden nu och folk väntar på den.
Sen att denna lansering av 9000serien överhajpades är rätt uppenbar.

X3d är inte alls som vanliga x modellerna.

Men tycker det är konstigt att folk är o hackar på sms hela tiden men inget ger skit till intel fast dom fuckat upp deras förtroende sjukt mycke nu eller att dom låtit moderkortstillverkare ”boostat” skiten ur deras cuper för o ge mer prestanda än va dom egentligen klarar av under flera år o hållit tyst om de tills nu när 14000serien inte klara av mer o sa ifrån o gett skada på dom som drabbats.
Och sen nu när dom blir stämda av sina aktieägare pga att dom sagt att det gått mycket bättre för dom än va det har gjort än i va ärliga o sagt att det gått dåligt den senaste tiden.

Intel har inte kommit med nå bra sen 9000 serien.

Bättre ja, märkbart bättre eller bättre i pris/prestanda iaf vid lansering nej. 9800x3d kommer kosta minst 5k, troligen närmre 6 vid början. 7800x3d var nere på 4k.
Som bäst blir 9800x3d kanske 10% bättre, inkluderat högre klocks. Möjligen endast 5%. Inget att hajpa för extra pris. X3d cpuerna är baserade på samma arkitektur, så jo de är lika, bara att de har mer & 3d staplat cache.

Sms? Ifall du tänker att folk inte "gett Intel skit" så har du nog inte läst mycket online, inte på detta forum heller. Att säga sanningen om en sak betyder inte att man rekommenderar det andra, orelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

@Dinkefing Skulle vilja läsa om detta, kan någon hjälpa mig i rätt riktning.

Skulle tro att det handlar om ryktet som Moore's Law Is Dead kom med:

Citat:

One of MLID’s AMD sources claims that Zen 5 was “plagued with problems throughout its development”. The project allegedly moved from team to team, resulting in “many delays and a lot of unnecessary rework”. Zen 5 was seemingly first headed by the Zen 2 team before moving on to other teams within the company.

However, the Zen 2 team reportedly decided to use their own “Zen 2 codebase” and not to build on the one developed by the Zen 4 team. This could have led to unfinished software as the source alleges that AMD likely “rushed the products out the door before the software was finished”.

Lite osäker på exakt vad de pratar om eftersom de nämner "codebase" när vi pratar om hårdvarudesign så kanske att ryktet egentligen handlar om något helt annat, dessutom ser inte zen5 ut som zen2 utan mer som en förändrad zen4 så fan vet vad som avses eller vad som faktiskt hänt här.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

x3d dödade mainline processorerna. Alla väntar på stacket cache modellerna. Hinner de få ut dem innan jul så ser det ut som en försäljningssucce

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ghuntax:

Men tycker det är konstigt att folk är o hackar på amd hela tiden men inget ger skit till intel fast dom fuckat upp deras förtroende sjukt mycke nu eller att dom låtit moderkortstillverkare ”boostat” skiten ur deras cuper för o ge mer prestanda än va dom egentligen klarar av under flera år o hållit tyst om de tills nu när 14000serien inte klara av mer o sa ifrån o gett skada på dom som drabbats.

Eeeeeh, va? Intels problem har avhandlats i minst tio artiklar här på SweC och i en uppsjö forumtrådar utöver det. Att du inte tittat efter om någon pratar om det är inte samma sak som att ingen pratar om det.

Skrivet av rwkk:

Som bäst blir 9800x3d kanske 10% bättre, inkluderat högre klocks. Möjligen endast 5%. Inget att hajpa för extra pris. X3d cpuerna är baserade på samma arkitektur, så jo de är lika, bara att de har mer & 3d staplat cache.

AMD själva säger om 9000-seriens X3D att "The X3D stuff, we have a lot to say about it. The best part about it is we're not just resting on laurels. We're improving what we can do with X3D, it's really exciting and I'm super looking forward to talking to people about that." och "It's not like, hey, we've also added X3D to a chip. We are working actively on really cool differentiators to make it even better. We're working on X3D, we're improving it.".

Om det faktiskt innebär några praktiska prestandaskillnader återstår givetvis att se, men förhoppningsvis är det inte bara marknadsföring utan det ligger lite bakom orden i form av fortsatt utveckling av konceptet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

x3d dödade mainline processorerna. Alla väntar på stacket cache modellerna. Hinner de få ut dem innan jul så ser det ut som en försäljningssucce

Dom är så dyra så det vet jag inte, vi har en bunt Ryzen 7600 hemma eftersom vi fick cpu+moderkort+ram för mindre än vad en 7800x3d kostar.

Permalänk
Medlem

Har tydligen släppts ett Beta BIOS till MSI moderkort idag

Description:
- AGESA PI 1.2.0.2 released for trial use.
- Improved CCD delay and gaining better performance for Ryzen 9000-series.

Någon som hunnit testa?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

Har tydligen släppts ett Beta BIOS till MSI moderkort idag

Description:
- AGESA PI 1.2.0.2 released for trial use.
- Improved CCD delay and gaining better performance for Ryzen 9000-series.

Någon som hunnit testa?

Vad gäller den fetmarkerade delen har det testats online (ev på andra moderkort, men det är en uppdatering från AMD och inte från MSI). Det gör stor skillnad i syntetiska tester (dvs de som strikt testar latency mellan kärnor på olika CCDs) och viss skillnad i benchmarks.

https://wccftech.com/amd-agesa-1-2-0-2-bios-improves-inter-co...

Att de skriver "stora ökningar" kan jag inte hålla med om eftersom 400-600 poäng i Cinebench när man redan har runt 47000 poäng är omkring 1 procent.

Det vore intressant att se hur mycket skillnad det gör i de mest specifika lasterna som ändå är realistiska, t ex flertrådade simuleringar där kärnorna måste kommunicera konstant. (Vissa flertrådade laster kan ju vara i princip 16 separata enkeltrådade laster, och vissa kan vara väldigt sammanlänkade med varandra. Bara de sammanlänkade lär påverkas nämnvärt av ökad inter-CCD latency.)

Visa signatur