Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Norwegian och är nöjd hitills.
De har visserligen påslag men känns relativt lågt.

https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

<Uppladdad bildlänk>

2% är ändå 200kr om du spenderar 10000kr utomlands. Det är 2% som du inte behöver ge bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

2% är ändå 200kr om du spenderar 10000kr utomlands. Det är 2% som du inte behöver ge bort

Vilka kort har inte några valutapåslag eller andra avgifter när du handlar utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka kort har inte några valutapåslag eller andra avgifter när du handlar utomlands?

Collector Easy Living är ett sådant. Men det tillkommer ofta avgifter från den lokala banken vid uttag i automat som man oavsett inte kommer runt.
Sedan får man fråga hur mycket bök 200kr är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Dum fråga kanske, men vad använder ni alla dessa kreditkort till? Kan man betala sina räkningar med dom? Isf förstår ja ju att man kan få en del tillbaka, för annars shoppar iaf inte ja så mycket så de skulle va värt de

Men man får väl aldrig ut något utan de dras på räkningen på summan du är skyldig?
Aldrig haft ett så därför ja undrar, kan ju va intressant

Du kan betala räkningar med kreditkort via exempelvis Betalo. Låter annars konstigt att inte ha kreditkort. Finns många bra användningsområden. 😃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Collector Easy Living är ett sådant. Men det tillkommer ofta avgifter från den lokala banken vid uttag i automat som man oavsett inte kommer runt.

Sällan värt om du ska välja ett enda kort, bonus på 0,5-1% på alla vardagsköp ger mer än växlingspåslaget på någon enstaka semesterresa per år. Särskilt om du betalar flyg och hotell via någon bokningssida som tar betalt i SEK.

Sen får man också vara uppmärksam på växlingskurserna man får, det kan skilja någon procent mellan visa/mastercard och andra. Så det är inte säkert att man tjänar så mycket på att välja ett kort med ”noll avgift”.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Så länge de inte använder kurser som är avsevärt sämre än övriga aktörer så är det helt klart ett lovande alternativ. Jag märker att det kan skilja rätt så mycket i vilken kurs som jag får när jag jämför köp samma dag med mitt Swedbank MasterCard och mitt SAS MasterCard (SEB kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vet inte hur detta funkat riktigt men mitt Curve-kort (med Everyday som bakomliggande) gav mig jäkligt bra valutakurs (euro) i sommar även efter jag gått över deras gräns på gratiskortet. Fick i princip 1:1 ratio på alla köp (>20kkr spend)

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Northmill, gratis och inga avgifter för uttag eller kortköp utomlands.
Inget kreditkort heller, utan man swishar över till kortet snabbt genom appen.
Funkade bra när jag var utomlands, men ibland funkar det inte att blippa, var tvungen att stoppa i kortet i maskinerna.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sällan värt om du ska välja ett enda kort, bonus på 0,5-1% på alla vardagsköp ger mer än växlingspåslaget på någon enstaka semesterresa per år. Särskilt om du betalar flyg och hotell via någon bokningssida som tar betalt i SEK.

Sen får man också vara uppmärksam på växlingskurserna man får, det kan skilja någon procent mellan visa/mastercard och andra. Så det är inte säkert att man tjänar så mycket på att välja ett kort med ”noll avgift”.

För mig fungerar det fint då jag köper en ansenlig mängd i utländsk valuta, men jag är nog en outlier i deras kalkyler. Det gäller som du säger att se hela bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

För mig fungerar det fint då jag köper en ansenlig mängd i utländsk valuta, men jag är nog en outlier i deras kalkyler. Det gäller som du säger att se hela bilden.

Lite OT, men tänkte bara tipsa om Interactive Brokers om du handlar med valuta. Jag har inte sett något ställe som kommer i närheten av deras priser. Utöver en fast kostnad på cirka 21 kronor per affär har de en spread på 0,08% (VISA ligger på det tiodubbla). Inga övriga avgifter tillkommer.
De är ingen kortutgivare utan en handelsplattform (värdepapper av alla de slag samt valuta). Hyfsat enkelt att sätta in och överföra till bankkonto, dock.
Om du handlar ansenliga mängder valuta finns det goda pengar att spara.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Jag kör SAS Amex + SAS MC för Eurobonuspoäng.
Kör primärt Amex för att få 2-4-1 voucher (köpa resa för halva poängpriset).
Har blivit en del resor, nu senast till Bali i business med Thai Airways.

Har du några tips hur du hittar Amex 2-4-1 resor? Jag har två stycken vouchers men har inte använt någon sån ännu. En måste jag använda innan sista december i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Du kan betala räkningar med kreditkort via exempelvis Betalo. Låter annars konstigt att inte ha kreditkort. Finns många bra användningsområden. 😃

Som nämnt tidigare, du får ingen räntefri period med Betalo eller Billo. Många kort tillåter funktionen via egna hemsidor/appar numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Har du några tips hur du hittar Amex 2-4-1 resor? Jag har två stycken vouchers men har inte använt någon sån ännu. En måste jag använda innan sista december i år.

Du loggar in på ditt konto hos SAS, och under dina sidor letar du upp "Boka SAS Bonusresor" eller "Boka Star Alliance bonusresor" (fram till 31 Augusti, sen är det Sky Team som gäller), vouchern funkar för båda. Sök på destination och datum, och hoppas att det finns bonussäten lediga (guldfärgad plupp framför priset). Du ska även högst upp på sidan se "2-for-1-voucher tillgänglig" eller liknande. 2-4-1 är alltså inte en speciell typ av resor, utan en voucher som appliceras på bonusbiljetter och ger halva poängpriset för upp till två passagerare ToR.

Här finns lite mer info: https://eurobonuspoang.se/boka-bonusresa-med-star-alliance/#:....

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Klarnakortet har inte det.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Det beror lite på vart du vill åka, och hur mycket poäng du har.

Bokar du nu har du fortfarande chansen att boka med antingen SAS (endast) eller Star Alliance.
Detta är fram till den första september innan SAS byter till SkyTeam.

Hur mycket poäng har du?
Vill du endast flyga med SAS så funkar deras egna sida.
Vill du flyga med star alliance kan jag rekommendera awardhacks.se eller awardfares.com (funkar även för SAS).

Vill du ha lite hjälp kan du skicka DM

Permalänk
Medlem

Curve är väl alltid ett alternativ? Speciellt efter deras senaste uppdaterade villkor är det ju riktigt schysst igen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Santander Consumer Bank har sålt sin kortverksamhet till företaget Avida Finans. Hur det påverkar mig och det kortet jag har, Mitt Kort, vet jag inte i dagsläget.

"Mitt kort" är, som jag berättat tidigare, oerhört förmånligt att inneha och jag har hållit hårt i kortet i all år jag haft det. Avida Finans inger inget förtroende med tanke på att Finansinspektionen har inlett en förundersökning av Avida Finans.

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2024/fi-startar-under...

Permalänk
Medlem

Ok, I am just informing...

Skrivet av Marathonkillen:

Santander Consumer Bank har sålt sin kortverksamhet till företaget Avida Finans. Hur det påverkar mig och det kortet jag har, Mitt Kort, vet jag inte i dagsläget.

"Mitt kort" är, som jag berättat tidigare, oerhört förmånligt att inneha och jag har hållit hårt i kortet i all år jag haft det. Avida Finans inger inget förtroende med tanke på att Finansinspektionen har inlett en förundersökning av Avida Finans]

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2024/fi-startar-under...
https://www.santanderconsumer.se/kort/

(...)Vad/vilka är Avida?

Avida är ett kreditmarknadsbolag som erbjuder finansiella lösningar och tjänster för privatpersoner och företag i Sverige, Norge och Finland. Avida står under tillsyn av Finansinspektionen i Sverige. Läs mer på Avida.se

Publicerad 18 september, 2024(...).

https://www.santanderconsumer.se/om-oss/press-och-media/foren...

(...)Vi har bestämt oss för att fokusera på vår kärnverksamhet och har ingått ett avtal med Avida Finans AB om att sälja våra norska och svenska kortbaserade verksamheter och lämna vår danska direktkortsverksamhet.(...).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃