Bästa kreditkort [Samlingstråd]

Permalänk

Någon som har koll ifall man kan skaffa extrakort med Strawberry mastercard? Vill ha ett till min partner också,
kollade på deras hemsida men hitta ingen info om det

Permalänk
Medlem

Jag har flera kreditkort. Skälen är flera. Det bästa kortet jag har för utlandsresor är Santander Mitt Kort. Ingen valutaväxlingsavgift vid köp utomlands. Ingen uttagsavgift vid uttag i automat. Har jag ett överskott på kontot kan jag hämta ut lokal valuta utan extra kostnader och till en kurs lägre än Forex.
Ingen årsavgift.
Kortet går inte att få längre. Det kort Santander har idag heter Mitt kort Plus.

Ett annat kort jag har är Komplett Mastercard, numera Morrow Bank. Köp hos Komplett ger 4% rabatt. Ingen årsavgift och bonus på alla köp (0,5% utom vid köp från Komplett som ger 4% bonus).
Bonusen kan användas till att delbetala fakturan varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Jag har flera kreditkort. Skälen är flera. Det bästa kortet jag har för utlandsresor är Santander Mitt Kort. Ingen valutaväxlingsavgift vid köp utomlands. Ingen uttagsavgift vid uttag i automat. Har jag ett överskott på kontot kan jag hämta ut lokal valuta utan extra kostnader och till en kurs lägre än Forex.
Ingen årsavgift.
Kortet går inte att få längre. Det kort Santander har idag heter Mitt kort Plus.

Ett annat kort jag har är Komplett Mastercard, numera Morrow Bank. Köp hos Komplett ger 4% rabatt. Ingen årsavgift och bonus på alla köp (0,5% utom vid köp från Komplett som ger 4% bonus).
Bonusen kan användas till att delbetala fakturan varje månad.

Har också de kortet, det är grymt, synd de inte ger ut det längre men man får ge kudos till Santander de inte avslutat det för oss som har det, dessutom kan man ju få rabatter via den där återbäringen på en del shoppar samt bla hoss booking (men man får passa sig för ibland är genius rabatterna större o de går inte göra kombo, man får ha två fönster o kolla priset inte drar iväg) , såg jag fått ca 8k återbäring genom åren.

Söker man kort med fria uttag utomlands kan jag tipsa om northmill , debit så man swishar in pengar på det, frugan kör på ett sånt, kostar gratis samt inga påslag eller uttagsavgifter, gissar de dock gör som bynk (vad de nu byte namn till) och ändrar de där i framtiden

Permalänk
Medlem

Vilket kort gäller om man vill spara till en flygresa?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilket kort gäller om man vill spara till en flygresa?

Undrar detsamma, ifall någon har bra inspel.

Jag skaffade nyligen Norwegian Bank kreditkort som går att använda både cashpoints (för att boka flygresa) och cashback.
Den största nackdelen för egen del är att man inte kan ha extra kort som jag tidigare är van vid. Dvs partner kan ha ett extra kort så allt kommer på en samlad faktura. Hade så innan med Refunder Pay som nu har gått i graven.

Går i tankar på skaffa SAS Amex men som någon nämnde i tidigare tråd så är det oklart vad som händer med Eurobonusen när de går med i Skyteam.

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Jag skaffade nyligen Norwegian Bank kreditkort som går att använda både cashpoints (för att boka flygresa) och cashback.
Den största nackdelen för egen del är att man inte kan ha extra kort som jag tidigare är van vid. Dvs partner kan ha ett extra kort så allt kommer på en samlad faktura. Hade så innan med Refunder Pay som nu har gått i graven.

Går i tankar på skaffa SAS Amex men som någon nämnde i tidigare tråd så är det oklart vad som händer med Eurobonusen när de går med i Skyteam.

Det är inte oklart, Eurobonus fortsätter som vanligt i SkyTeam.

Permalänk

Jag ska skaffa ett kort där vi ska betala på mataffärer, restauranger och kanske lite elektronik. Vi reser kanske en gång per år. Har sett att flera bolag har lagt ner sina verksamheter och har försökt att läsa här i tråden. När jag har bestämt mig så finns inte bolaget kvar (Refunder Pay).

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Jag ska skaffa ett kort där vi ska betala på mataffärer, restauranger och kanske lite elektronik. Vi reser kanske en gång per år. Har sett att flera bolag har lagt ner sina verksamheter och har försökt att läsa här i tråden. När jag har bestämt mig så finns inte bolaget kvar (Refunder Pay).

Kika på Norwegian, 0.5% cashback på allt

Permalänk
Moderator
Moderator

Reflänkinlägg bortplockat, mycket riktigt tillåter vi inte sådant.

Tack för snabb rapport

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bank Norwegian är nog det bästa kreditkortet.. Räntefritt och ingen årsavgift, man kan ta ut kontanter i bankomat även utomlands utan uttagsavgift och skuldränta (räntan utgår endast om man inte betalar skulden inom ram tiden som är upp till 60 dagar)

Permalänk
Medlem

Söker också nytt, huvudsakligen för cashback tänker jag. Tror jag står mellan Norwegian och Everydaycard - någon som har input? Everydaycard behöver man ju köra via Curve om man ska köra i mobilen, är det någon som har erfarenhet av det?

Skrivet av Munib:

Kan inte en av er köra kortet i mobilen? På det sättet får ni ju "två" kort och så kommer allt på samma faktura.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dannema:

Söker också nytt, huvudsakligen för cashback tänker jag. Tror jag står mellan Norwegian och Everydaycard - någon som har input? Everydaycard behöver man ju köra via Curve om man ska köra i mobilen, är det någon som har erfarenhet av det?

Kan inte en av er köra kortet i mobilen? På det sättet får ni ju "två" kort och så kommer allt på samma faktura.

Kör everydaycard med e-faktura så att hela räkningen betalas automatiskt, återbäring sker automatiskt mot fakturan 2 ggr per år. Mycket smidigt kort så långt, vet inget som ger mer tillbaka just nu i reda pengar och utan arbetsinsats.

Curve-lösningen har jag upplevt som "buggig", har fått en del köp genom det nekade av ingen förklarlig anledning. Supporten vet ingenting, "pröva igen" säger dom ungefär. Så jag skiter helt enkelt i att använda det i mobilen, jag är också för snål för att välja ett kort med lägre cashback bara för en sån sak.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

jag har Everydaycard och använder Curve, det är otroooooligt sällan för mig som Curve inte fungerar, det finns en butik som jag vet om, det är Dressman. Sen är det väl möjligt att någon annan butik någon gång krånglat, men det är så länge sen så jag kan inte ens minnas om det har hänt eller vilken butik det gällde.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kör everydaycard med e-faktura så att hela räkningen betalas automatiskt, återbäring sker automatiskt mot fakturan 2 ggr per år. Mycket smidigt kort så långt, vet inget som ger mer tillbaka just nu i reda pengar och utan arbetsinsats.

Curve-lösningen har jag upplevt som "buggig", har fått en del köp genom det nekade av ingen förklarlig anledning. Supporten vet ingenting, "pröva igen" säger dom ungefär. Så jag skiter helt enkelt i att använda det i mobilen, jag är också för snål för att välja ett kort med lägre cashback bara för en sån sak.

Skrivet av issue:

jag har Everydaycard och använder Curve, det är otroooooligt sällan för mig som Curve inte fungerar, det finns en butik som jag vet om, det är Dressman. Sen är det väl möjligt att någon annan butik någon gång krånglat, men det är så länge sen så jag kan inte ens minnas om det har hänt eller vilken butik det gällde.

Lite olika erfarenheter med Curve låter det som, haha

Tror det blir att testa Everydaycard då Norwegian har en maxgräns på 100k för cashback, även om det är 0kr årsavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Lite olika erfarenheter med Curve låter det som, haha

Jag brukade rekommendera Curve förr, enkelt sätt att smarta upp enkla kreditkort. Men det är dels fortfarande lite buggigt, dels måste man hålla sig uppdaterat. De har lagt till vissa avgifter för vissa transaktioner (eller iaf tillåtelse i ToS) och det är en liten sörja att hålla koll på, utan några stora vinster.

Så avstå från Curve.

Permalänk
Medlem

Klarnakortet har jag, men tanken med det är att endast använda i nödfall.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AllMessedUp:

Klarnakortet har jag, men tanken med det är att endast använda i nödfall.

Det är nog ytterst få i denna tråden som använder kreditfunktionen i kreditkortet.
Jag har aldrig någonsin betalat ränta eller haft rullande kredit på mitt kreditkort sen jag skaffade det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tror det blir att testa Everydaycard då Norwegian har en maxgräns på 100k för cashback, även om det är 0kr årsavgift

100.000kr gräns för cashback, sen är det bara att ändra till att få points för flygbiljetter.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är nog ytterst få i denna tråden som använder kreditfunktionen i kreditkortet.
Jag har aldrig någonsin betalat ränta eller haft rullande kredit på mitt kreditkort sen jag skaffade det.

När jag använder det samlas allt på en 30 dagarsfaktura som man måste betala månaden därpå.
Vet ifors inte om det klassas som ett kreditkort?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

100.000kr gräns för cashback, sen är det bara att ändra till att få points för flygbiljetter.

Nej, detta har ändrats till att vara en kombinerad gräns på 100 000kr för båda delarna tillsammans.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AllMessedUp:

När jag använder det samlas allt på en 30 dagarsfaktura som man måste betala månaden därpå.
Vet ifors inte om det klassas som ett kreditkort?

Det kanske tvetydligt formulerat av mig. Men att nyttja kreditfunktionen för mig är att inte betala av hela kortet omedelbart utan låna pengar och betala för detta.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Letar efter ett kreditkort för att först och främst ha att handla med utomlands.
Kikar på klarna eller Northmill.
Eller har ni några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiddelio:

Letar efter ett kreditkort för att först och främst ha att handla med utomlands.

Vad är syftet med kortet, vill du tex samla poäng/cashback? Northmil är ett bankkort som du behöver fylla på, om du inte använder deras månadsfaktura men då tillkommer fakturaavgifter. Klarna kortet kan du inte ta ut kontanter med vilket då kräver något annat kort om man är utomlands

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fiddelio:

Inget av de är kreditkort. Kan vara en viktig skillnad när det ska betalas hotell eller hyrbil.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Inget av de är kreditkort. Kan vara en viktig skillnad när det ska betalas hotell eller hyrbil.

När jag handlar med mitt Klarnakort så står det att det är ett kreditkort på automaterna. Du väljer själv i Klarnaappen om hur du vill att kortet ska fungera. Du kan be om att de drar pengarna "direkt" från ditt kopplade bankkonto eller få en månadasfaktura om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Vad är syftet med kortet, vill du tex samla poäng/cashback? Northmil är ett bankkort som du behöver fylla på, om du inte använder deras månadsfaktura men då tillkommer fakturaavgifter. Klarna kortet kan du inte ta ut kontanter med vilket då kräver något annat kort om man är utomlands

Tanken är att slippa påslagen utomlands samt att även ha kortet i backup främst på resor.

Permalänk
Skrivet av Fearendil:

Någon som har koll ifall man kan skaffa extrakort med Strawberry mastercard? Vill ha ett till min partner också,
kollade på deras hemsida men hitta ingen info om det

Nej det går inte.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiddelio:

Tanken är att slippa påslagen utomlands samt att även ha kortet i backup främst på resor.

Jag använder Northmill sen Curve blev dyrare och i mångt och mycket sämre. Har ändå mitt sparkonto hos dem, så fyller enkelt på pengar till kortet när det behövs. Har funkat bra med bra växelkurser, i såväl Europa som en liten afrikansk ögrupp.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiddelio:

Jag tycker Klarna-kortet har fungerar felfritt. Jag har låtit dottern ha med det på resor utomland. Hon tågluffade genom hela Europa och det krånglade aldrig. Smidigt att det går att ställa in på den drar från bankkontot automatiskt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Fiddelio:

Jag har Norwegian och är nöjd hitills.
De har visserligen påslag men känns relativt lågt.

https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL