Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem

Någon som fått gratisprodukten för Q995D? Har inte hört något efter bekräftelsen man fick direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ja i teorin iallafall Mitt krånglade nu bara för det haha men nu funkar det efter att ha tagit bort gruppen och skapat en ny… Tror Wi-Fi uppspelning via home appen är enda sättet så tyvärr måste man kanske tåla att det inte är perfekt… men det brukar funka bra iallafall

Tack återigen för tipset men om någon annan skulle vilja testa detta kan jag meddela att det i mitt fall _inte_ gick att ordna så det blir tillräckligt bra synkroniserat. Även om man kunde fördröja ljudet på varje individuell högtalare gick det inte att fördröja tillräckligt mycket för att man inte skulle bli snurrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Tack återigen för tipset men om någon annan skulle vilja testa detta kan jag meddela att det i mitt fall _inte_ gick att ordna så det blir tillräckligt bra synkroniserat. Även om man kunde fördröja ljudet på varje individuell högtalare gick det inte att fördröja tillräckligt mycket för att man inte skulle bli snurrig

Låter som ett tillfälle då Chromecast Audio skulle fungera ypperligt. Tyvärr säljs de ju inte längre, men de gjorde ju godtyckliga ljudanläggningar med AUX-ingång till Sonos-liknande högtalare i Googles ekosystem.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hittade nyligen en 990C till vad som verkar ett rimligt pris! Hoppas den kommer hem innan helgen, så spänd på ett höra om den håller vad recensioner och andra lovar.

Tips på väggfästen för de två bakre högtalarna?

Permalänk

Ska bakre högtalarna monteras i takhöjd eller öronhöjd för bästa funktion?
Samt - tycker inte min baslåda ger något ljud alls, den syns i appen men hör inget basljud från den alls. Hur kan jag felsöka och hur kan jag testa funktionen av baslådan på bästa sätt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz:

Någon som fått gratisprodukten för Q995D? Har inte hört något efter bekräftelsen man fick direkt.

Min Jet 95 Pet dammsugare är skickad via PostNord igår, fick bekräftelsen den 15:e Augusti

Enligt Modino så räknas även helgdagarna in i dom ”40 dagar” innan det skickas ut 👏

Sålde soundbaren så fick en gratis dammsugare, helt okej 😃

Permalänk
Medlem

Landade precis, nu ska det städas som aldrig förr!

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att gå över till en soundbar istället för min AVR och nuvarande 5.0-setup. Hur ”lägenhetsvänlig” går det att göra HW-990/995C (eller efterträdaren, D)?

- Har någon testat att köra helt utan subwoofern? Låter det ok eller lämnar det mycket att önska?

- Går det att justera gain för subwoofern så att den är lite snällare mot grannarna?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av TobiasStockholm:

Ska bakre högtalarna monteras i takhöjd eller öronhöjd för bästa funktion?
Samt - tycker inte min baslåda ger något ljud alls, den syns i appen men hör inget basljud från den alls. Hur kan jag felsöka och hur kan jag testa funktionen av baslådan på bästa sätt?

Öronhöjd

Angående baslåda så kan du ju känna på eller titta på elementet. Borde ganska snabbt märka om den gör något eller inte.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Jag har funderat på att gå över till en soundbar istället för min AVR och nuvarande 5.0-setup. Hur ”lägenhetsvänlig” går det att göra HW-990/995C (eller efterträdaren, D)?

- Har någon testat att köra helt utan subwoofern? Låter det ok eller lämnar det mycket att önska?

- Går det att justera gain för subwoofern så att den är lite snällare mot grannarna?

Skall du få någon form av "wow" upplevelse är den inte lägenhetsvänlig alls och på lägre volymer saknar den både "djup" och "tyngd" man får med högtalare av det större formatet (golvare). Och till material som inte direkt är optimerat för att vara "bra ljud" (t ex youtube... och även vanlig stereo) gav ett par simpla Audio Pro T14 bättre ljud.

Och det krävs att man kan placera bakre högtalarna ganska optimalt för att få ut någon större effekt av dem. Limpan i sig kräver även att rummet är ganska optimalt för att kunna nyttjas till fullo.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min soundbar har lyckats koppla bort sig från Wifi, får inte kontakt med den i SmartThings. Någon som lyckats lösa det? Provat dra ut sladden, starta om router osv.

Lycka till med att lyckas få baren behålla kopplingen mot wifi-nätverket! Jag har försökt med detta under lång tid och tom bytt router här hemma (så helt annan wifi-hårdvara nu än det var tidigare). Baren förlorar alltid kopplingen mot SmartThings/Wifi-nätverket ändå (blir offline). Har även Sonos här hemma och har aldrig under åratal haft något liknande problem där. Har varit i kontakt med Samsungsupporten flera gånger, fått byta baren mot en annan, uppdaterat FW, fabrikåterställt den, ändrat på wifi-nätverkets inställningar, separerat 2,4 och 5 ghz nätverken och kört mot ett av dem, etc. Inget hjälper. Det funkar i 1-14 dagar ca . Sen måste man återansluta den i SmartThings.

Har även en QLED Samsung TV. Den fölorar också kopplingen i SmartThings efter ett tag (men inte alls lika ofta).

Denna biten är verkligen inte en av Samsungs styrkor.

Permalänk
Skrivet av jungleboss:

Lycka till med att lyckas få baren behålla kopplingen mot wifi-nätverket! Jag har försökt med detta under lång tid och tom bytt router här hemma (så helt annan wifi-hårdvara nu än det var tidigare). Baren förlorar alltid kopplingen mot SmartThings/Wifi-nätverket ändå (blir offline). Har även Sonos här hemma och har aldrig under åratal haft något liknande problem där. Har varit i kontakt med Samsungsupporten flera gånger, fått byta baren mot en annan, uppdaterat FW, fabrikåterställt den, ändrat på wifi-nätverkets inställningar, separerat 2,4 och 5 ghz nätverken och kört mot ett av dem, etc. Inget hjälper. Det funkar i 1-10 dagar ca . Sen måste man återansluta den i SmartThings.

Har även en QLED Samsung TV. Den fölorar också kopplingen i SmartThings efter ett tag (men inte alls lika ofta).

Min har hållt kontakten helt utan problem sen jag köpte den.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Öronhöjd

Angående baslåda så kan du ju känna på eller titta på elementet. Borde ganska snabbt märka om den gör något eller inte.

Tack. Vad gör man om den inte låter alls och elementet inte rör på sig alls?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Min har hållt kontakten helt utan problem sen jag köpte den.

Har en kompis som också har den. (kom att tänka på nu att han har nog B-modellen dock) Han har inget problem med detta. Vet inte om det beror på att han har mer proffsig wifi-router (Ubiquiti) än vad jag har. Jag körde förut med en Asus access point (inte seriösaste märket, jag vet ). Nu kör jag med Telias nya router F1x.

Någon slags inkompabilitet mellan Smartthings/baren och wifinätverket skulle jag tro att det beror på.

Som tur kan man ställa in allt via fjärrkontrollen också. Även om det inte är lika smidigt.

Permalänk
Skrivet av jungleboss:

Har en kompis som också har den. (kom att tänka på nu att han har nog B-modellen dock) Han har inget problem med detta. Vet inte om det beror på att han har mer proffsig wifi-router (Ubiquiti) än vad jag har. Jag körde förut med en Asus access point (inte seriösaste märket, jag vet ). Nu kör jag med Telias nya router F1x.

Någon slags inkompabilitet mellan Smartthings/baren och wifinätverket skulle jag tro att det beror på.

Som tur kan man ställa in allt via fjärrkontrollen också. Även om det inte är lika smidigt.

Kan säkert ha med märke på router att göra hur kinkig soundbaren är med wifi. Jag har också Ubiquiti router.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tack. Vad gör man om den inte låter alls och elementet inte rör på sig alls?

Då är det nog bara att ringa Samsung support

De är ganska jävla usla tyvärr kan jag dock förvarna om

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Lycka till med att lyckas få baren behålla kopplingen mot wifi-nätverket! Jag har försökt med detta under lång tid och tom bytt router här hemma (så helt annan wifi-hårdvara nu än det var tidigare). Baren förlorar alltid kopplingen mot SmartThings/Wifi-nätverket ändå (blir offline). Har även Sonos här hemma och har aldrig under åratal haft något liknande problem där. Har varit i kontakt med Samsungsupporten flera gånger, fått byta baren mot en annan, uppdaterat FW, fabrikåterställt den, ändrat på wifi-nätverkets inställningar, separerat 2,4 och 5 ghz nätverken och kört mot ett av dem, etc. Inget hjälper. Det funkar i 1-14 dagar ca . Sen måste man återansluta den i SmartThings.

Har bara varit problem den enstaka gången, funkat utan några problem annars.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har bara vart problem den enstaka gången, funkat utan några problem annars.

Skönt för dig! Jag tror inte att jag kommer kunna lösa det. Möjligtvis om jag köper en Ubiquiti-router.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Då är det nog bara att ringa Samsung support

De är ganska jävla usla tyvärr kan jag dock förvarna om

Ok. Tänkte om det kan vara mjukvarufel eller fel installerat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ok. Tänkte om det kan vara mjukvarufel eller fel installerat.

Jo det kan det säkert vara men är nog lättast att guidas genom av supporten. Skulle tro att de kommer be dig fabriksåterställa och installera om det hela bara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så vad tycker sweclockers om denna soundbar efter haft den ett år, va det vart det över en riktig hemmabio?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Så vad tycker sweclockers om denna soundbar efter haft den ett år, va det vart det över en riktig hemmabio?

Den är bättre än min förra Sonos Playbar iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

För mig så ersatte det ett +20 år gammalt Audio Pro Avantek 5.1 system. Passade mig perfekt med trådlösa bakhögtalare då det hade gjort det meckigt och förmodligen fult att få fram kablar från en ev. förstärkare då TV-hörnan flyttades . Hade soundbaren väggmonterad ett tag men fästena sackade en del. Så det var en rätt kass lösning enligt mig. Nu står soundbaren på en väggmonterad IKEA Bestå tvbänk. Det kändes även som en försäkring mot att man kom längre bort ifrån teven när man gick förbi Bakhögtalarna sitter på väggfästen, Vogel VLB 500. Blev billigaste och bästa lösningen då jag inte hade fått plats med stativ bakom soffan. Svärfar gjorde lister till strömkablarna som jag målade i samma färg som väggen så det smälte in på ett riktigt bra sätt. Otroligt nöjd att nåt så kompakt kan spela så bra.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är nöjd ägare, speciellt till priset som Power-dealen gav inkl. bonusprodukten. Tveksamt om jag köpt den till ordinarie Black Friday-pris som låg runt 9995:- även om jag tycker den är värd det priset också!

Hade dock inte betalt "fullpris" för D-modellen idag som fortfarande ligger högt på ~15k. Räknar dock med att den droppar ner en bit till BF, förhoppningsvis <10k.

Om man bara ska använda den till titta på "vanlig TV", dvs tablåtittande, lite stream och sport så är den nog lite i överkant. Då hade jag nog köpt något enklare (och billigare!).

Nu har jag inte så mycket att jämföra med men där den verkligen kommer till sin rätt är med 4K-filmer (fysisk skiva) med bombastiska Dolby Atmos- & DTS:X-spår.

Det jag uppskattar är att den har stöd för i princip alla ljudformat som finns. Om det finns någon nackdel är det kanske att den saknar stöd för 4K/120Hz-signal (D-modellen stödjer detta) men då jag ändå kopplar min PS5:a direkt till TV:n så saknar detta iaf för mig praktisk betydelse.

Nej, självklart ersätter den inte ett fullstort system men har inte plats med detta ändå då jag bor litet.

Just Atmos effekterna kan vara riktigt läckra beroende på spår och film.
"Dune" var något i hästväg, se min separata mini-recension i tråden här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag är nöjd ägare, speciellt till priset som Power-dealen gav inkl. bonusprodukten. Tveksamt om jag köpt den till ordinarie Black Friday-pris som låg runt 9995:- även om jag tycker den är värd det priset också!

Hade dock inte betalt "fullpris" för D-modellen idag som fortfarande ligger högt på ~15k. Räknar dock med att den droppar ner en bit till BF, förhoppningsvis <10k.

Om man bara ska använda den till titta på "vanlig TV", dvs tablåtittande, lite stream och sport så är den nog lite i överkant. Då hade jag nog köpt något enklare (och billigare!).

Nu har jag inte så mycket att jämföra med men där den verkligen kommer till sin rätt är med 4K-filmer (fysisk skiva) med bombastiska Dolby Atmos- & DTS:X-spår.

Det jag uppskattar är att den har stöd för i princip alla ljudformat som finns. Om det finns någon nackdel är det kanske att den saknar stöd för 4K/120Hz-signal (D-modellen stödjer detta) men då jag ändå kopplar min PS5:a direkt till TV:n så saknar detta iaf för mig praktisk betydelse.

Nej, självklart ersätter den inte ett fullstort system men har inte plats med detta ändå då jag bor litet.

Just Atmos effekterna kan vara riktigt läckra beroende på spår och film.
"Dune" var något i hästväg, se min separata mini-recension i tråden här:

Jag bor oxå rätt litet och vill köpa ett "färdigt" paket. Sneglat lite på "limpor" men aldrig blivit av. Ska försöka hålla koll på blackfriday o se om det dyker upp något erbjudande.
Kör bluray och ett o annat spel på Ps5. Vill gärna ha stöd för 120Hz.
Verkar va rätt få återförsäljare här i sverige som kränger dessa ändå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag bor oxå rätt litet och vill köpa ett "färdigt" paket. Sneglat lite på "limpor" men aldrig blivit av. Ska försöka hålla koll på blackfriday o se om det dyker upp något erbjudande.
Kör bluray och ett o annat spel på Ps5. Vill gärna ha stöd för 120Hz.
Verkar va rätt få återförsäljare här i sverige som kränger dessa ändå ?

Nja, det är väl ganska många relativt sätt? Länk Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13535037

Kan också vara värt att nämna och lägga till Q990D på din bevakningslista. Exakt samma soundbar, tror Q995-benämningen är Samsungs för den nordiska marknaden men ska inte skilja något på specs eller vad man får i lådan:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13082421

Allra bäst deals brukar man dock få då och då via Benify och Samsung själva. Har du inget konto där sedan tidigare eller via din arbetsgivare så kan man signa upp för engångssumman 149kr här:

https://benifydealsprivat.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nja, det är väl ganska många relativt sätt? Länk Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13535037

Kan också vara värt att nämna och lägga till Q990D på din bevakningslista. Exakt samma soundbar, tror Q995-benämningen är Samsungs för den nordiska marknaden men ska inte skilja något på specs eller vad man får i lådan:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13082421

Allra bäst deals brukar man dock få då och då via Benify och Samsung själva. Har du inget konto där sedan tidigare eller via din arbetsgivare så kan man signa upp för engångssumman 149kr här:

https://benifydealsprivat.se/

Kollade bara C modellen, 3st kallar jag inte många. Men jo va fler som sålde D såg ja på din länk.
Nä vill inte betala för något konto. Det är gratis att kolla i Sweclockers blackfriday tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Skönt för dig! Jag tror inte att jag kommer kunna lösa det. Möjligtvis om jag köper en Ubiquiti-router.

Kolla vilka kanaler du kör wifi på, är kanske därför...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kollade bara C modellen, 3st kallar jag inte många. Men jo va fler som sålde D såg ja på din länk.
Nä vill inte betala för något konto. Det är gratis att kolla i Sweclockers blackfriday tråd

C-modellen (2023-års modell) tror jag inte tillverkas längre och är utgående, därav få återförsäljare kvar på den.

Det kan absolut postas koder och annat i Fynd-tråden. Vissa fynd och länkar kräver dock inloggat läge via Benify för att få rätt rabatt i kassan. Då räcker det inte med att du får samma länk etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kör den i källaren. Basen under soffan. Ett jävla tryck.

Dock vet jag inte om jag hör atmos över mig. Men ett rejält tryck och soundbaren har aldrig krånglat. Nöjd!