Scalpers vill ha 20 000 kronor för PS5 Pro

Permalänk
Melding Plague

Scalpers vill ha 20 000 kronor för PS5 Pro

Den högsta priset för en jubileumsvariant av konsolen ligger på runt 170 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld hade ingen köpt av scalpers eller Sony, varav Sony tvingas sänka priset och scalpers förlorar pengar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

I en perfekt värld hade ingen köpt av scalpers eller Sony, varav Sony tvingas sänka priset och scalpers förlorar pengar.

Limited editions kommer scalpers kunna sälja för +-0 i värsta fall.

Men när det kommer till de vanliga PS5 pro.. vem ger ens 12k för en konsol? (utan läsare är den ju värdelös när de stänger store om X år).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Men när det kommer till de vanliga PS5 pro.. vem ger ens 12k för en konsol? (utan läsare är den ju värdelös när de stänger store om X år).

Samma folk som köper 4090 för 40k som prydnad på hyllan, eller en tavla för 7 miljoner.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Samma folk som köper 4090 för 40k som prydnad på hyllan, eller en tavla för 7 miljoner.

Pengatvätt eller undvika skatt menar du?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa en direkt från Sony? Jag vill köpa två kanske tre!

Permalänk
Medlem

Vanliga Pro förstår jag faktiskt inte varför folk skulle köpa av scalpers, det är knappast så att det kommer vara en bristvara någon längre period som ps5 var p.g.a. pandemin.

Limited Edition är bara epic fail, fattar att de vill göra något exklusivt, men 12.300 enheter globalt blir bara löjligt. Antingen borde de tillverkat fler eller tillämpat dynamisk prissättning för de som verkligen tycker den är så fantastisk så ingen som bara vill sälja vidare hade haft råd att köpa den. Visst, tycker också den är snygg, men inte till vilket pris som helst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Pengatvätt eller undvika skatt menar du?

Hur undviker du skatt genom att köpa en tavla eller annan dyr pryl? Vi har ingen förmögenhetsskatt längre i det här landet. Däremot så finns det folk med mycket pengar som köper saker som de vill ha.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur undviker du skatt genom att köpa en tavla eller annan dyr pryl? Vi har ingen förmögenhetsskatt längre i det här landet. Däremot så finns det folk med mycket pengar som köper saker som de vill ha.

Finns andra länder än sverige.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

PS5 har varit den sämsta konsollen Sony har släppt hittils. Hade mer nytta av min PS3 för 20 år sen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns andra länder än sverige.

Gör det?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tyvärr så förlorar inte scalpers nått på att inte få dem sålda.
De lämnar bara tillbaka dem inom 30 dagar. (eller motsvarigheten i sitt land)

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

"Tomas Helenius, redaktör på FZ, är inte helt förtjust i scalpers taktiker, men samtidigt finns det inte mycket att göra åt det."

Det borde gå att göra något åt det, kanske inte utan att det påverkar kundernas köpupplevelse. Då hoppas jag att personer har överseende med att det är lite krångligare att köpa en begärlig produkt (PS5 Pro, Nvidias founders edition etc.) än att scalpers kommer åt produkterna i stor utsträckning.

Permalänk
Medlem

Tror in scalpers taktik kommer fungera nu när produktionen ör nära normal.
Men vi får se.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Låt dem köpa upp varenda en. Jag tänker ändå inte köpa någon.

Vill man ha en så bör man hålla ut så scalpers sitter där med massa konsoler som ingen köper. Om produktionen är någorlunda bra så lär det inte ta länge innan de finns i lager överallt och då får de sälja av till förlust.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Musikälskare

Underbart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Dags att skicka meddelanden till scalpers. "Vad är sista priset, kompis?"

1500kr kan jag tänka mig

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Svårt att se att alla kommer bli sålda, en och annan idiot lär väl köpa någon av scalpers men långt ifrån alla kommer bli sålda till dessa överpriser.

Permalänk
Medlem

Grattis till de scalper som lyckas sälja dyrt.
Personligen bryr jag mig inte, alla har lika rätt o köpa saker o göra vad dom vill med de.

Permalänk

Jag ser det lite som en naturlig del i marknadsekonomin. Att folk kan köpa upp sånt som det är få exemplar av att sälja dyrare. Jag ser inte det som konstigt.
Däremot köparna som väljer att köpa en datorprodukt som har varit hos en privat mellanhand som de ej känner till så noggrant och sedan betala mer för denna än vad den kostar ny, trots all strul med garanti.
Så jag ser det som köparna som är konstiga.

Pratar man om specialmodeller, som jubileumsvarianten som endast finns i några exemplar. Så är det ett problem om utbudet är rejält mindre än efterfrågan och några snabbt kan köpa på sig allt. Lite som det är med konserbiljetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tydligen många då de blev slutsålda på typ 2 minuter överallt.

Permalänk
Medlem

150kr på loppis om 20 år, kanske köper en då

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan tycka att Sony borde möta efterfrågan med fler konsoler, men å andra sidan ligger värdet i konsolen just i det begränsade antalet, säger han.

Jag håller inte med där. Värdet på andrahandsmarknaden är ju på grund av att det är limiterat. Jag tvivlar på att intresset för konsolen skulle bli sämre om dom släppte den icke-limiterad?

Jag vill inte köpa 30th för att den är limiterad, jag vill köpa den för att det är en flashback mot den PS1 jag ägde i mina ungdomars dagar, och den viljan hade inte förändrats bara för att upplagan inte hade varit begränsad.

Permalänk
Medlem

Fast, scalpers säljer ju examplar dom inte har än...och om dom inte skulle få den såld på auktion så låter dom bara bli att hämta ut den och skickar tillbaka till återförsäljaren...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag såg en som låg ute för 35k USD, alltså runt 350k här i Sverige, helt vansinnigt!

Permalänk
Medlem

Det finns nog samlare som kan köpa nån för lite dyrare peng medan de som vill kan köpa en sprejburk och färga de paneler som redan sitter där.

Dessa kommer boka upp 5090 kort också när de kommer så det är svårt att få tag på men bara att inte köpa.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, scalpers säljer ju examplar dom inte har än...och om dom inte skulle få den såld på auktion så låter dom bara bli att hämta ut den och skickar tillbaka till återförsäljaren...

Varken Tradera eller Blocket tillåter att sälja varor du inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varken Tradera eller Blocket tillåter att sälja varor du inte har.

Jag citerar nyheten:

"Konsolerna blev fullbokade blixtsnabbt och det har redan börjat dyka upp entreprenörer som säljer konsolerna till överpris på Ebay, som de kommer att skicka köparna när de släpps den 7 november."

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag citerar nyheten:

"Konsolerna blev fullbokade blixtsnabbt och det har redan börjat dyka upp entreprenörer som säljer konsolerna till överpris på Ebay, som de kommer att skicka köparna när de släpps den 7 november."

Ebay är inte relevant i Sverige och jag utgår ifrån att ditt inlägg gäller Sverige. Reglerna vad det gäller att få lämna tillbaka varorna skiljer sig runtom i världen, så något generellt uttalande kan det inte ha varit från dig.

Permalänk
Medlem