Rykte: AMD planerar Ryzen 5 9600X3D

Permalänk
Medlem

Behåller mitt 7900x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som många nog redan insett behöver man inte uppgradera CPU varje år, snarare var femte. AMD har konkurrerat med sig själva och 3D modellerna. Skulle jag sitta på en 7000 serie cpu skulle det inte kännas värt att uppgradera. Känns ärligt talat inte värt det från min 5950x nu heller.

Skrivet av Daark:

Folk uppgraderar nog bara för att de är kul, sitter fortfarande på en 5800X3D, funkar fint.

Jag har en 5800X3D men kommer troligtvis att uppgradera till 9000-serien av flera orsaker. Dels för att framtidssäkra lite med en nyare plattform, DDR5 osv. och för att jag märker att min nuvarande CPU inte alltid hänger med. Siktar man bara på 60fps så kan den nog driva det mesta utan problem men har man krav på högre fps så finns det faktiskt en rätt betydande skillnad mellan 5800X3D och 7800X3D och skillnaden är förhoppningsvis ännu större med 9800X3D. 🙂

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Är det verkligen sannolikt att 9800X3D har lika stor cache som sin föregångare? Känns som att det måste till mer än så för att 9800X3D ska motiveras mot 7800X3D. Om inte klockfrekvenserna är avsevärt högre.

kan väl vara så att zen5 är så minnes flaskad att den behöver v-cache för att skina. e ju samma skit io die på zen5an som 4an å den når ju inte alls höga klockfrekvenser och när den kör i gear2 som intel gör så pallar den ändå inte med samma bandbredd.

zen5 presterar ju utomordentligt när den inte behöver accessa ram konstant som i spel, men i spel ja, där flaskas ju zen5 av något å kan ju va att den behöver då v-cache för att verkligen skina...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag menade om man köper en aktuell ryzen 5 eller Core i5. Men det förutsätter jag att du fattade.

Körde faktiskt en i5 750 i ena datorn fram till 2017 så den hängde med i många år. (Överklockad till 4,1ghz om jag inte minns fel.)

Köpte min 750 julen 09 körde den fram till sent 20 när Ryzen släpptes tyckte den gjorde sitt jobb bra faktiskt bara en del grafikkort på vägen 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Definitionen av "aktuell" brukar vara flytande... Vissa ansåg att Sandy bridge var aktuell i 10 år.

Det går inte att jämföra en ryzen 3600/intel 8400 (dessa borde vara "aktuella" med din definition då?) med 7800x3d i spel, det är hästlängder i skillnad. Det är ca 3,5 år emellan dessa.

Skulle inte köpa ett 3600 nu, men skulle inte uppgradera ifrån den om jag inte köper ett dyrt grafikkort. Något typ 4060 så borde den fortfarande vara helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Definitionen av "aktuell" brukar vara flytande... Vissa ansåg att Sandy bridge var aktuell i 10 år.

Det går inte att jämföra en ryzen 3600/intel 8400 (dessa borde vara "aktuella" med din definition då?) med 7800x3d i spel, det är hästlängder i skillnad. Det är ca 3,5 år emellan dessa.

En aktuell är senaste generationen. Köper du en Ryzen 5 9600x eller i5 14600k så har du en CPU som räcker länge. Självklart kommer de vara långsammare än något som kommer om tre år men jag tror att de kommer kunna spela de senaste spelen ändå.
Och jag har aldrig påstått att en i5 ska gå att jämföra med en i7 3,5år senare enda jag påstått är att den kommer fungera bra för spel i många år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad kostade den?

2499:-

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

AMD borde köra all in på X3D modellerna.
Och skippa non X3D helt.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Som för en del andra så bör det vara ganska så stor skillnad från 7800X3D för att jag ska uppgradera. Denna är ju närmast perfekt för en annan som inte ser någon större poäng med RT eller håller på med något som kräver massor med kärnor, den är sval som attan i spel, strömsnål och presterar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Har de en X3D i alla prisklasser kan nog Intel vinka hejdå till gamersegmentet.

Och hpc-segmentet (price/perf/W)

Permalänk
Medlem

Kanske AMD

Funderar starkt på AMD, har kört Intel sedan tiden AMD var först upp på 1000 MHz, vilket med andra ord är väldigt länge sedan, har alltid fått för mig att AMD inte är lika säkert, krånglar mer med Bios etc.
Hur funkar allt nu? Har de fått till uppstarten ? Krascher etc?
Kommer inte överklocka nästa burk utan bara 6 cores kanske 8.
Spelar mest så känns inte jätteviktigt med det jag lirar just nu i alla fall.
Är alla Moderkortstillverkare bra på AMD? Har tidigare alltid kört Asus, med något undantag. Mycket drivutinssjox på Moderkorten?
Samtidigt är man lite nyfiken på vad Intel släpper snart, blir det lika energieffektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Funderar starkt på AMD, har kört Intel sedan tiden AMD var först upp på 1000 MHz, vilket med andra ord är väldigt länge sedan, har alltid fått för mig att AMD inte är lika säkert, krånglar mer med Bios etc.
Är alla Moderkortstillverkare bra på AMD? Har tidigare alltid kört Asus, med något undantag. Mycket drivutinssjox på Moderkorten?
Samtidigt är man lite nyfiken på vad Intel släpper snart, blir det lika energieffektivt?

vill du ha minst problem så måste du nog sikta på ett mini itx system. de har flest moderkorts lager, bara två minnesmoduler och lite kortare avstånd mellan cpun och minnesslottarna.

mina atx moderkort för am5 har varit så dära, långa boot tider, ibland så möts man av att man helt enkelt bootar in i biosen då cpun failar med minnesträning trots att man inte gjort några ändringar, och ibland så mitt i att windows har varit på ett tag så blir det black screen å man möts av bios skärmen. Am4 hade problem med att usb kunde disconnecta så att säga, men aldrig haft det problemet med am4 då jag bara kört mini itx där.

mina intel har aldrig gjort så, när de kör stock, och jag har aldrig haft några problem med 13900kf cpuerna jag haft, dock körjag intel med egna inställningar när det gäller minnen, frekvens och spänningar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har en 5800X3D men kommer troligtvis att uppgradera till 9000-serien av flera orsaker. Dels för att framtidssäkra lite med en nyare plattform, DDR5 osv. och för att jag märker att min nuvarande CPU inte alltid hänger med. Siktar man bara på 60fps så kan den nog driva det mesta utan problem men har man krav på högre fps så finns det faktiskt en rätt betydande skillnad mellan 5800X3D och 7800X3D och skillnaden är förhoppningsvis ännu större med 9800X3D. 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Det rycker nog bara i köptarmen 😂🤩 Inget fel med det, jag uppgraderar oftare än jag borde, tycker det är kul att bygga system.
Har en 5800x3d parad med ett 4070 super FE på landet och inget fel på fpsen i det systemet (lirar i 1440p). Hemma har jag en 7800x3d parad med ett 4090fe, allt med ”custom water loop” - URSÄKTA svengelskan 🫣 och hade absolut klarat mig med det förstnämnda system. Just det, lirar även i 1440p på hemmasystemet.

Men köp! Vi behöver få igång ekonomin i landet🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

kan väl vara så att zen5 är så minnes flaskad att den behöver v-cache för att skina. e ju samma skit io die på zen5an som 4an å den når ju inte alls höga klockfrekvenser och när den kör i gear2 som intel gör så pallar den ändå inte med samma bandbredd.

zen5 presterar ju utomordentligt när den inte behöver accessa ram konstant som i spel, men i spel ja, där flaskas ju zen5 av något å kan ju va att den behöver då v-cache för att verkligen skina...

Ditt inlägg fick mig att reflektera lite över AMDs IO-die. Den har ju i sina varianter (2?) alltid haft svårt att svara 100% mot minnet vilket torde visa att den jobbar väldigt nära sina gränser och inte har den luft som skulle behövas. Jag tror att det kommer sig av att samma IO-die används i EPYC (servrar) som inte har samma krav på att gå på höga klockfrekvenser.
Jag tror också att 9000 hade luftat betydligt bättre med en ny minneskontroller som klarar betydligt högre frekvenser.

Alla datorsystem hålls tillbaka av sin svagaste länk som kan variera beroende på typ av last/arbete. Om processorn tillbringar allt mer tid i idle medans minne hämtas in från RAM eller SSD så är det ju inte värt något att skapa en snabbare processor. SSD-marknaden gör ju vad den kan för att öka bandbredden och jag tycker nog att det går ganska fort på den fronten. RAM får snart en krets som förbättrar kvaliteten på klockningen (CUDIMM) vilket öppnar för hastigheter upp mot 10000 MT/s.

Jag hoppas att AMD kommer med en ny IO-die redan före 11000-serien (5,7,9,11), kanske i form av en 9000XT. Men eftersom EPYC är den viktigaste marknaden så tvivlar jag på att de satsar på något sådant före 11000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Det rycker nog bara i köptarmen 😂🤩 Inget fel med det, jag uppgraderar oftare än jag borde, tycker det är kul att bygga system.
Har en 5800x3d parad med ett 4070 super FE på landet och inget fel på fpsen i det systemet (lirar i 1440p). Hemma har jag en 7800x3d parad med ett 4090fe, allt med ”custom water loop” - URSÄKTA svengelskan 🫣 och hade absolut klarat mig med det förstnämnda system. Just det, lirar även i 1440p på hemmasystemet.

Men köp! Vi behöver få igång ekonomin i landet🥳

Absolut, jag skulle ljuga om jag sa att det inte fanns ett teknikintresse och att det är kul med nya prylar men det ena behöver inte utesluta det andra. Jag byggde ihop ett AM4-system kring årsskiftet och valde det p.g.a. priset men jag märker som sagt redan begränsningar i vissa spel och DDR4 är en utdöende teknik. Bara den sinnesfrid man känner av att veta att ens prylar inte har passerat sitt bäst före-datum är också värt ett par kronor. 😉

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en 5600X, men det motiverar mig inte att uppgradera, eftersom det inte är processorn som är flaskhalsen i de spel jag spelar. Det brukar vara grafikkortet i vanlig ordning...

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Om du med "uppstarten" menar att det tar lång tid så kan man förkorta den kraftigt med inställningen "memory context restore" och sätta den på "enabled". Vet inte om det är så med alla AMD-kort? Men så är det på min MSI i alla fall.

Ska nu sägas att jag är bara några månader gammal på allt med AMD då jag likt dig inte använt annat än intel (och nvidia) på länge. Athlon var den senaste CPUn, men jag har inte upplevt mer konstigheter med denna plattform än med intels (som jag heller inte hade några större problem med mer än att jag fick kämpa lite mer med värmen) Men jag överklockar aldrig kan väl nämnas också. Undervoltat har jag testat på i och för sig, dock utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad kostade den?

2300 tror jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

2300 tror jag

Fått två olika svar nu. Vilken är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fått två olika svar nu. Vilken är det?

Jag är inte helt 100% då jag inte letar men var antingen 2364 eller 2634 😀 och tror det var runt 30% då blir det runt 2300

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att den inte blir exklusiv för vissa outlet enbart, då det är den X3D modellen som jag kan se som kanske en CPU för mer än spel.
Var något rykte som påstod att där skulle komma X3D modeller, för "creators" var nog benämningen.

Hursom så vore det kul om det är denna modellen, speciellt då den bör vara den X3D modell som betingar lägst pris...

Man får se om där finns mer än mal i plånboken

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

AMD borde köra all in på X3D modellerna.
Och skippa non X3D helt.

Varför? Icke-x3d är ju snabbare på det mesta utanför spel. Alla spelar inte.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Varför? Icke-x3d är ju snabbare på det mesta utanför spel. Alla spelar inte.

Fast om det inte finns så är det ju inte snabbare?

Ne men en 7700x är 300mhz snabbare i bas och 400 i turbo än 7800x3d och med 7950x är det bara bas frekvensen som sänkts.
Det är inte en gigantisk uppoffring av prestandan för icke spelande individer. Kan de göra det simplare genom att ha färre olika modeller så borde det kunna bli enklare att få ner priserna eller tänker jag fel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ne men en 7700x är 300mhz snabbare i bas och 400 i turbo än 7800x3d och med 7950x är det bara bas frekvensen som sänkts.
Det är inte en gigantisk uppoffring av prestandan för icke spelande individer. Kan de göra det simplare genom att ha färre olika modeller så borde det kunna bli enklare att få ner priserna eller tänker jag fel?

Beror helt på yieldsen. Amd kör väl lite blandad kompott hur varje chiplet och ryzen 5/7/9 byggs.
Jag antar de har koll på bäst lönsamhet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bör man vänta på nya X3D processor istället? Köpte 9600X på inet streamen men vill egentligen ha en X3D då man spelar mestadels ändå Finns väl inga datum bestämt för 9600X3D ännu heller men 9800X3D skulle komma slutet oktober/tidig november om jag förstått rätt

Permalänk
Medlem

Byggde några datorer i år med AMD Ryzen 5 7600 (ja den utan X så man får med kylare) samt RTX4070. Bra att det snart kommer plånboks vänliga uppgraderingar. Får se hur många generationer AMD ger stöd för denna gången
Den som köpte in sig på AM4 med 3060 och uppgraderade på slutet till 58003D fick mycket för pengarna

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

x3d modellerna kostar ju mycket mer att tillverka så jag misstänker att det är en väg de inte vill gå. OEM tillverkarna vill ha det så billigt som möjligt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör