Ny lag om digitala varor tydliggör äganderätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Dags att ta backup på Steam biblioteket. Lustigt hur Steam apologizers alltid dyker upp som svamparna efter regnet, så fort man yttrar något negativt om Gabe & Company. 🙂

Alla företag konkar förr eller senare. Till och med Medici Bank gjorde det. Som sagt, dags att ta backup. 🙂

PS Gud förbjude om Steam nånsin blir aktiebolag. 🙂 Tänker på alla Tesla-troende och den elektriske Jesus. 🙂

Helt rätt.
Btw, älskar ditt nick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Varför är det "korrekt"? Eller kanske jag ska fråga varför det skulle vara så självklart att ett köp av en digital produkt måste skilja sig så från ett fysiskt köp när det gäller spel. Köpte du en 8-bitars spelkassett från Nintendo på 80-talet så ägde du inte originalet, du äger en kopia av originalet på ett lagringsmedium. Samma på allt som släpptes på cd-rom/dvd. Varför ska det vara en skillnad då du köper det digitalt, utan ett fysiskt lagringsmedium som det levereras på?

Jag förstår inte varför vi ska köpa skiten vi matas med om att det nu är en "licens" vi köper, och att den när som helst ska kunna dras in. Tvinga istället de som säljer digitala medier utan ett direkt serverbehov för funktionalitet att fungera så länge det finns hårdvara att köra det på. Vill företagen sluta släppa "live service"-content till sina spel så kan de göra det...de kan fortfarande ha ett värde trots att de slutar sälja skins till dem pga. sviktande lönsamhet.

Skillnaden mellan fysiska och digitala spelköp beror på affärsmodeller och licensavtal. Förr köpte man en fysisk kopia av ett spel och hade permanent tillgång, medan dagens digitala köp ger en licens att använda spelet under vissa villkor.

Detta ger företagen större kontroll och flexibilitet, till exempel genom att kunna uppdatera eller dra tillbaka spelet.

Många moderna spel är serverberoende, och när stödet upphör kan spelet bli ospelbart. Licensmodellen skyddar företagen men kan kännas som att man har mindre äganderätt över det man köper.

Och jag personligen köper alltid fysiska spel då jag vill äga dom.

Permalänk
Skrivet av A1200:

Dags att ta backup på Steam biblioteket.

Är det ens möjligt? Vet att det finns något slags offline mode men utgår från att det bara fungerar en viss period specifikt på den hårdvaran som offline mode aktiverades på, eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inadekvat_hamburgare:

Är det ens möjligt? Vet att det finns något slags offline mode men utgår från att det bara fungerar en viss period specifikt på den hårdvaran som offline mode aktiverades på, eller något i den stilen.

Ja, dina steam spel sparas under en mapp som heter steamapps och sedan common

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av aLx:

medan dagens digitala köp ger en licens att använda spelet under vissa villkor.

Är det inte så att åtminstonde i EU så äger man "ett fungerande exemplar" när man köpt något "digitalt" i t.ex Steam? Har sett det argumentet flera gånger iaf men vet inte var det härstammar ifrån. Om det ens stämmer så verkar det ändå inte vara något som man ser till följs, med tanke på hur mycket mjukvara som går upp i rök i samband med uppdateringar i OS och hårdvara osv.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att åtminstonde i EU så äger man "ett fungerande exemplar" när man köpt något "digitalt" i t.ex Steam? Har sett det argumentet flera gånger iaf men vet inte var det härstammar ifrån. Om det ens stämmer så verkar det ändå inte vara något som man ser till följs, med tanke på hur mycket mjukvara som går upp i rök i samband med uppdateringar i OS och hårdvara osv.

I EU kan det finnas argument för att du “äger ett fungerande exemplar” av digitala produkter som spel, men det beror på villkoren i licensavtalen från plattformar som Steam.

Dessa avtal ger oftast rätt att använda spelet snarare än att äga det som en fysisk produkt. Dessutom kan uppdateringar och förändringar i hårdvara göra att spel plötsligt blir obrukbara, vilket skapar osäkerhet för oss användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Dags att ta backup på Steam biblioteket.

Hjälper det? Spel/Licens valideras väl mot steam när de startas, så utan deras servrar är man väl rätt rökt?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, dina steam spel sparas under en mapp som heter steamapps och sedan common

Du kan inte starta de spelen utan att ha Steam igång samtidigt, antingen online eller offline mode, Steams DRM verkar inbakat i spelets .exe. Så var det iaf när jag testade för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Du kan inte starta de spelen utan att ha Steam igång samtidigt, antingen online eller offline mode, Steams DRM verkar inbakat i spelets .exe. Så var det iaf när jag testade för många år sedan.

Det är helt upp till spel tillverkaren om de vill använda Steams DRM. Steam kräver inte att man använder DRM, det finns DRM-fria spela https://store.steampowered.com/curator/7540156-DRM-Free-Games...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

https://help.steampowered.com/en/faqs/view/4784-4F2B-1321-800...
As of January 1 2024, Steam stopped supporting the Windows 7, Windows 8 and Windows 8.1 operating systems.
Även om du har en dator som inte är uppkopplad(så slipper vi rövhattar som måste påpeka bla bla säkerhet uppdatera bla bla) där hårdvaran fortfarande funkar bra för de lite äldre spelen man kanske gillar, så kan du inte installera steam på den datorn. Alla kanske inte har råd att uppdatera datorns hårdvara varje gång micrsoft släpper en ny beta med version+1. osv.

Inte ens Microsoft supportar dessa operativsystem. Steam stödjer fortfarande Windows 10 och detta kan du installera på i stort sett vilken dator som helst från senaste 15-20 åren.

Sedan stoppar det dig inte ändå, klarar inte din dator senaste Windows, kör Linux.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det är helt upp till spel tillverkaren om de vill använda Steams DRM.

Intressant, trodde DRM var mer eller mindre ett krav för att få finnas på plattformen. Undrar dock hur vanligt det är att spel skippar Steams DRM och inte har någon egen? Lär ju bara vara enstaka indie-titlar. Spelar förvisso nästan enbart indie (undantag typ Elden Ring etc) men magkänslan säger att ytterst få av dessa går att backup:a, kanske har jag fel. Rockstar kör väl sin egna DRM så där har väl problemet bara flyttats över till dem från Steam.

Permalänk
Medlem

Intressant, trodde DRM var mer eller mindre ett krav för att få finnas på plattformen. Undrar dock hur vanligt det är att spel skippar Steams DRM och inte har någon egen? Lär ju bara vara enstaka indie-titlar. Spelar förvisso nästan enbart indie (undantag typ Elden Ring etc) men magkänslan säger att ytterst få av dessa går att backup:a, kanske har jag fel. Rockstar kör väl sin egna DRM så där har väl problemet bara flyttats över till dem från Steam.

De flesta stora spel använder egna eller andra DRM.

Permalänk
Medlem

Kolla denna länk https://store.steampowered.com/curator/7540156-DRM-Free-Games... så kan du se en del spel. Far Cry 2 verkar bland annat inte kräva Steams DRM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

PS Gud förbjude om Steam nånsin blir aktiebolag.

Vad skulle faran vara med detta? Du blandar inte ihop publika bolag med privata bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet är att om man köper digitala saker så måste man vara investerad i ett förtroende till företaget istället för den fysiska median det är lagrat på.
Fysisk lagringsmedia går ju att vårda bättre om man vill att den ska fungera längre, hur gör man motsvarande med ett företag, köper aktier i företaget och därmed tvingas kasta goda pengar efter dåliga?
Nej, det vore fullt rimligt att kräva en tidsperiod spelet minst ska vara igång, innan betalning sker.

Jag ser inte varför det skulle vara så. När du väl köpt varan och har sparat den lokalt så är den din att använda hur länge du vill. Din "investering" är pengarna du betalat för varan, precis som allt annat man köper och därmed faktiskt "äger".
Launchers som Steam, GOG och Epic kunde ha ett existenskrav på att alltid tillhandahålla den senaste versionen av ett spel du köpt en produktnyckel till. Detta ifall ditt eget lagringsmedium (hdd, ssd etc.) skulle haverera. Självklart äger man rätten att "PRIVATkopiera" produkten också, precis som det alltid har fungerat med liknande medier.

Jag gissar att hela idiotin med "licenser" en gång utformades som ett juridisk svar till piratkopieringen och upphovsrätt, men då företag är som företag oftast är så utnyttjar de begreppet till att ta ifrån oss konsumenträtten till en köpt vara. Att det här har gått så långt är ju ingenting annat än en skandal i sig.

Sedan utesluter det ena inte det andra heller. För spel med online-baserat innehåll så kan man gott ha ett krav på minimumtid som det skall tillgängliggöras.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Skillnaden mellan fysiska och digitala spelköp beror på affärsmodeller och licensavtal. Förr köpte man en fysisk kopia av ett spel och hade permanent tillgång, medan dagens digitala köp ger en licens att använda spelet under vissa villkor.

Detta ger företagen större kontroll och flexibilitet, till exempel genom att kunna uppdatera eller dra tillbaka spelet.

Många moderna spel är serverberoende, och när stödet upphör kan spelet bli ospelbart. Licensmodellen skyddar företagen men kan kännas som att man har mindre äganderätt över det man köper.

Och jag personligen köper alltid fysiska spel då jag vill äga dom.

Exakt, företagen har berövat oss kontrollen av produkten vi köpt, och varför skulle acceptera det? De "fysiska spelen" som du kallar dem gör ofta ingen som helst skillnad då det är samma produkt så länge som det finns ett krav på uppkoppling, eller när delar av spelets innehåll kräver utvecklarens servrar för att fungera.
Skillnaden är när man får innehållet genom "tjänster" som Game Pass, där du prenumererar för tillgång. Där betalar du ju ett kraftigt reducerat pris för det du "hyr" genom prenumeration. Så är det ju inte för spelen du köper digitalt, som ofta är dyrare än en fysisk kopia...då de båda såldes separat.

Det märks ju tydligt hur väl inlullade vi blivit i dyngan om "licenser" när vi köper produkter. En modern "Kejsarens nya kläder".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Exakt, företagen har berövat oss kontrollen av produkten vi köpt, och varför skulle acceptera det? De "fysiska spelen" som du kallar dem gör ofta ingen som helst skillnad då det är samma produkt så länge som det finns ett krav på uppkoppling, eller när delar av spelets innehåll kräver utvecklarens servrar för att fungera.
Skillnaden är när man får innehållet genom "tjänster" som Game Pass, där du prenumererar för tillgång. Där betalar du ju ett kraftigt reducerat pris för det du "hyr" genom prenumeration. Så är det ju inte för spelen du köper digitalt, som ofta är dyrare än en fysisk kopia...då de båda såldes separat.

Det märks ju tydligt hur väl inlullade vi blivit i dyngan om "licenser" när vi köper produkter. En modern "Kejsarens nya kläder".

Kan tag GTA V som exempel.

När du köper spelet digitalt på PS5 är spelet bundet till din PlayStation-konto och kräver att du är online för att verifiera licensen. Om utvecklarna bestämmer sig för att ta bort spelet från deras servrar eller om det finns tekniska problem kan du riskera att inte kunna spela det, även om du har köpt det.

Däremot, om du köper den fysiska versionen av spelet, kan du installera och spela det utan att vara uppkopplad, så länge du har en disk i konsolen. Det ger dig mer kontroll och säkerhet över spelupplevelsen.

Så, den fysiska versionen erbjuder en fördel i form av ägande och tillgång, oavsett vad som händer med serverstatus eller företagsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad skulle faran vara med detta? Du blandar inte ihop publika bolag med privata bolag?

I en tid där de flesta företag och tjänster ändrar sina avtal till att bli sämre för konsumenter så går Valve idag i en annan riktning. Familjedelning som inte ställer krav på att man måste vara i samma hushåll, nu senast i dagarna så ändrade de avtalet kring skiljedom och är inte anti class action lawsuit längre bland annat.

Hade Valve idag varit ett aktiebolag så är risken stor att dessa riktningar hade sett helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

När du köper spelet digitalt på PS5 är spelet bundet till din PlayStation-konto och kräver att du är online för att verifiera licensen. Om utvecklarna bestämmer sig för att ta bort spelet från deras servrar eller om det finns tekniska problem kan du riskera att inte kunna spela det, även om du har köpt det.

Däremot, om du köper den fysiska versionen av spelet, kan du installera och spela det utan att vara uppkopplad, så länge du har en disk i konsolen. Det ger dig mer kontroll och säkerhet över spelupplevelsen.

Så, den fysiska versionen erbjuder en fördel i form av ägande och tillgång, oavsett vad som händer med serverstatus eller företagsbeslut.

Eller så trampar du en dag på skivan.

Permalänk
Medlem

Det finns alldeles säkert en generell skillnad mellan unga och äldres uppfattning när det gäller licenser, abonnemang, ägande, osv, och det låter i alla fall bra att en tydligare distinktion måste framgå vid affärsuppgörelse. En variant av ”spade för en spade”.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Vore bättre om de tvingas släppa servern så man kan hosta den själv när bolaget inte längre vill göra det. Alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Jo, men hur mycket skall betalas tillbaka då? Om man har använt / spelat i några år. Sedan stängs servrar ner. Klurig situation. Måste vara tydligt att man inte äger produkten.

Hela summan, du blir ju av med hela spelet. Om de vet med sig att de skall stänga ner i framtiden får de ju vara tydliga med att man inte köper och äger produkten.
Tänk om Mercedes skulle komma och ta din bil utan att fråga, som du köpt ny, och bara ge dig dagsvärdet.
Eller om Scan skulle komma och ta din falukorv ur kylen och bara ge dig halva summan för att det har blivit kort datum.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Det där är ett kapitel av idioti i sig. Det är ingen egentlig skillnad (principiellt) mellan att köpa något fysiskt och digitalt, vilket ditt exempel snarare visar. Så vi jag vet är kostnaden den samma (exkluderar ev. extra priser), och kan i många fall vad jag vill minnas t.o.m. vara dyrare digitalt. Så länge spelet spelas lokalt, oavsett ifall det är PC eller på konsol så ska produkten man köper tillhöra en själv i den mån att det fortsätta spela den lokalt så länge man vill.

Det ställs helt klart alldeles för lite krav på spelproducenterna idag, något de utnyttjar skamlöst. Ett annat exempel är Diablo 4, som verkligen inte ens hade behövt vara ett spel som kräver uppkoppling. Jag har köpt det till PC (tyvärr), och senare släpptes det till Steam. Självklart kan jag ju inte spela det på Steam då jag "äger" det på Battle-net...som om det skulle vara någon skillnad för mig.
Självfallet är det egentliga hindret inte fysiskt, utan girigt, då jag inte hade några (större) problem att spela det på Steam Deck

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bara att PRIVATkopiera den, det TAR ju copyswede betalt för att du gör ändå. Då kan de ta hand om det ev. juridiska krånglet som skulle kunna uppstå också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Hade Valve idag varit ett aktiebolag så är risken stor att dessa riktningar hade sett helt annorlunda ut.

Nej. Möjligtvis om de hade varit ett börshandlat bolag. Det har dock inte något med att göra huruvida det är ett aktiebolag eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den dagen den sorgen. Men om man nu verkligen fortfarande vill spela just det spelet så kan man ju antingen köpa en "ny" begagnad skiva, eller nedladdning, för kostnaden särskilt för det senare kommer antagligen inte vara mer än en fjärdedel av mellanskillnaden som sparades på att köpa fysiskt istället för nedladdning från början.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Vid digitalt finns det två varianter: "hyr" med ett fördefinierat utgångsdatum och "köp" där det inte är något planerat utgångsdatum.

Så skriv lagen på följande sätt, detta är en mall och vi kan förbättra det vidare:
- Om man använder termen "hyr" så ska butiken ge ett uppskattat eller exakt utgångsdatum. Materialet måste vara tillgängligt fram tills utgångsdatumet, annars ges en återbetalning fullt ut.
- Dock kan "hyr" inte användas som term om det inte finns något känt utgångsdatum, och ursäkten att "butiken kommer stängas ned någon gång i framtiden" är inte acceptabelt. Om du kan använda kopian i över 2 år så kan termen inte vara "hyr" längre, och måste vara "köp" och då måste de följa större krav.
- Om man använder termen "köp" så ska butiken ge dig möjlighet till att kunna ladda ned en kopia flera gånger i framtiden. Butiken har ingen rätt att göra det otillgängligt för dig att skaffa en ny kopia så länge butiken är aktiv, och ingen rätt ta bort det från din enhet.
- Om materialet sålt är olagligt vid tidpunkten då det såldes, så har dock butiken rätt att ta bort din kopia mot full återbetalning, om detta görs inom rimlig tid. Detta ger inte butiker rätt att ta bort din kopia bara för att det blir olagligt att säljas efter att du köpt det (tex licensen på musiken har gått ut och de inte har rätt att sälja längre). Detta gäller endast om material säljs med olicensierat innehåll, innehåll som är förbjudet, falsk marknadsföring osv.

Detta kan förbättras mer. Men detta är en rimlig grund tänker jag.

Vet inte om det finns någon butik så långt som har sålt något digitalt och sedan tagit bort din kopia. Jag vet om situationen med Sony som tog bort en demo från allas enheter, men det var inte sålt material. Annars vet jag inte om någon situation där Steam, Sony, Microsoft, Nintendo har tagit bort material från användares enheter. Att onlinefunktioner slutar fungera är en annan sak.

Förtydligande