Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Medlem

Oj. Håller verkligen inte med alls. Som ägare av digitala spel är du extremt skör. Det räcker antingen med att du får ditt konto bannat/stulet eller att de stänger ner servrarna så kan du kyssa dina licenser adjö.

Även om någon kapar ens konto så har man fortfarande alla fysiska spel kvar. Visst, ens sparningar kanske skulle försvinna men det är en droppe i havet gentemot om man skulle förlora alla sina köpta licenser.

Jag köper fortfarande fysiska spel i den mån som går. Oftast på Switch då det känns som att de flesta indie-spel släpps i fysiskt format till den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är EUs intention är med Digital Markets Act och Digital Services Act.

EU har valt dessa att attackera först: Alphabet, Amazon, Apple, TikTok owner ByteDance Ltd., Meta and Microsoft Corp. antar att tanken är att övriga ska följa efter 'frivilligt' sen.

är det inte så att om ett företag döms till att öppna upp så behöver väl alla företag göra det? kan väl inte vara så att EU måste gå på alla företag för att man ska öppna upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nej, nej glöm såna tankar. USB har inte tillräckligt hög överföringshastighet för PS5-spel. En extern USB-hårddisk kan endast användas för PS4-spel.

Kör man från skiva så klarar usb 2.0 det. de snabbaste bluray jag kunde hitta ligger på 288mbps medan usb 2.0 klarar 480mbps.
Går vi högre än usb 2.0 så ligger vi på gbps.

Jag kör en hårddisk på usb 3.0 och maxar ut hårdiskens hastighet på den(roterande disk). Snabbaste usb gränsnittet idag klarar ca 2.5gb/ sekunden vilket torde räcka för de flesta ändamål.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kör man från skiva så klarar usb 2.0 det. de snabbaste bluray jag kunde hitta ligger på 288mbps medan usb 2.0 klarar 480mbps.
Går vi högre än usb 2.0 så ligger vi på gbps.

Jag kör en hårddisk på usb 3.0 och maxar ut hårdiskens hastighet på den(roterande disk). Snabbaste usb gränsnittet idag klarar ca 2.5gb/ sekunden vilket torde räcka för de flesta ändamål.

Spel kör inte från skiva utan från SSD'n som har ca 5,5 GB/s i läshastighet. Men vi snackar om varandra nu, USB skivläsare mot SSD. Med en extern USB skivläsare skulle det ta dubbelt så lång tid att överföra data till SSD'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Spel kör inte från skiva utan från SSD'n som har ca 5,5 GB/s i läshastighet. Men vi snackar om varandra nu, USB skivläsare mot SSD. Med en extern USB skivläsare skulle det ta dubbelt så lång tid att överföra data till SSD'n.

Min undran var om man kan köra viljen läsare som helst eller måste det vara sonys.
Man vill ju föra över datan från skivan till den interna disken.
Var väll bara ps1 och möjligen ps2 som körde spel direkt från skivan?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

”Sedan har vi det faktum att du inte riktigt äger de digitala spelen och rent tekniskt sett kan spelet försvinna från ditt bibliotek om det blir tjaffs med rättigheter. Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar.”

Tror skribenten på allvar att de stora företagen jobbar på en lösning för digitalt ägande som skulle göra att de förlorar pengar?

Har läst om krönikan flera gånger nu och den blir bara mer och mer absurd för varje läsning. @Enviro, jag kommer nog avstå från dina framtida krönikor, det här var bara ren bootlicking av ett multinationellt företag med nästintill oändliga pengar och girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min undran var om man kan köra viljen läsare som helst eller måste det vara sonys.

Måste vara sonys, man auktoriserar t.o.m. läsaren den ps5 den är monterad med. För att undvika att folk spelar piratkopior.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Owlbeast:

Har läst om krönikan flera gånger nu och den blir bara mer och mer absurd för varje läsning. @Enviro, jag kommer nog avstå från dina framtida krönikor, det här var bara ren bootlicking av ett multinationellt företag med nästintill oändliga pengar och girighet.

Hårda ord! Men summan av kardemumman är ju: Behöver du skivläsaren, så köp den. Annars kan du skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hårda ord! Men summan av kardemumman är ju: Behöver du skivläsaren, så köp den. Annars kan du skippa.

Kloka ord från en klok man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Sony ska ha 900 spänn för flertalet spel i sin egna store...

Jag kan bara tala för mig själv personligen men i de allra flesta fall kör jag ett single player-spel en gång och säljer det sen vidare om möjligt. Köper det gärna begagnat också om jag kan.

Man fattar ju att det här är framtiden vi är på väg mot oavsett tillverkare men ju mer vi accepterar det desto fortare går det. Att förespråka det här är bara konsumentfientligt när Sony blir rikare och vanliga dödliga blir fattigare...

Ja, det är ju precis detta Sony vill slippa.

Begagnatförsäljning mellan konsumenter, det gör ju att Sony tappar nyförsäljning.

En gång i tiden hånade man och tog poänger från Xbox när dom ville göra detsamma, samtidigt som kedjan Gamestop klappade i händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Känns ju som att du förenklar lite, hade ju vart väldigt intressant att baka in de ekonomiska aspekterna i det hela, sett från konsumentens sida.
En enkel uträkning visar ju att det är ekonomiskt fördelaktigt att köra fysiska exemplar.
Tråkigt att inte det riktigt tas med i artikeln.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var väll bara ps1 och möjligen ps2 som körde spel direkt från skivan?

Gränssnittet är ingen standard, så det är bara för just den spelaren.

PS3 läste de flesta spel helt eller delvis från skivan. En mindre del installerades dock ibland utan att det riktigt märktes även på de som verkade köras helt från skiva. Några få hade valet att installera hela spelet.

Med PS4 var det full installation på nästan allt. Men det finns faktiskt ett fåtal som läser en del från skivan.

Med PS5 tror jag inte det alternativet ens finns längre däremot.

Skrivet av Mindfighter:

Måste vara sonys, man auktoriserar t.o.m. läsaren den ps5 den är monterad med. För att undvika att folk spelar piratkopior.

Bara om du menar att folk spelar upp filmer.

Parningen görs inte av den anledningen. Om det bara var att flasha piratfirware till skivkontrollen så kunde det ju göras på den vanliga PS med inbyggd likaväl.

Kravet är för film för att filmbolag vill kunna se nyckelkedjan för spelare, för att avgöra var en läcka kommer ifrån, och flr att kunna uppdatera med nya nycklar till exponerade spelare. Detta gäller såklart särskilt mjukvarubaserade spelare. Vilken de i konsollerna räknas som.

Så hade det inte funnits filmspelare i hade inte auktoriseringen behövts.

Skrivet av dannesthlm:

Ja, det är ju precis detta Sony vill slippa.

Begagnatförsäljning mellan konsumenter, det gör ju att Sony tappar nyförsäljning.

En gång i tiden hånade man och tog poänger från Xbox när dom ville göra detsamma, samtidigt som kedjan Gamestop klappade i händerna.

Ja Gamestop tjänade betydligt mer på begagnade spel så det uppskattade de säkert.

Däremot är jag rätt skeptisk till hur nycket det egentligen förloras på handel mellan privatpersoner mer "direkt" om man kollar på auktionsmarknaderna för för sånt. Det är i det stora hela inga mängder direkt ens för AAAA spel. Kompisar som delar emellan? Visst, mer svåröverskådligt. Men dessa har ju ännu sålänge faktiskt möjlighet att göra detsamma med nedladdning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Att bara köra digitalt på konsol är ekonomiskt självskadebeteende. Hade jag köpt alla spel jag köpt fysiskt digitalt istället så hade jag gått flera hundratusen back. Då jag säljer 99% av allt jag spelat ut en gång.

Det brukar till och med vid release hitta spelen fysiskt för 200kr mindre än det digitala alternativet. När senaste Horizon kostade 199kr på Inet så kostade det 849kr på PSN. Nu som förespråkar heldigitala konsoler, gillar ni monopol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

Att bara köra digitalt på konsol är ekonomiskt självskadebeteende. Hade jag köpt alla spel jag köpt fysiskt digitalt istället så hade jag gått flera hundratusen back. Då jag säljer 99% av allt jag spelat ut en gång.

Det brukar till och med vid release hitta spelen fysiskt för 200kr mindre än det digitala alternativet. När senaste Horizon kostade 199kr på Inet så kostade det 849kr på PSN. Nu som förespråkar heldigitala konsoler, gillar ni monopol?

Det är bekvämligheten framför allt. Jag kör rätt mycket PS Portal utanför hemmet och det är rätt skönt att inte vara låst till det spel som sitter i skivläsaren. Jag har full förståelse för folk som samlar och/eller säljer vidare sina spel. Det är inget för mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är upphovsrätten, redan tidigare har folk förlorat mot spelkonsolsmakarna när det gäller att knäcka kopieringsskydden med hjälp av modchips.

Detta trotts att man explicit får göra säkerhetskopior av datorprogram enligt upphovsrätten.

Utan att man verkligen får gå runt säkerhetssystemen spelar det ingen roll om en pseudo-marknadsplats för digitalt sätts upp av t.ex. Sony för de kommer efter några få år ändå stänga ner hela onlineplattformen.

Att det finns miljontals konsoler där du inte ens kan installera ett singleplayerspel (lagligt) är dumt ur miljösynpunkt.

Det kommer inte bli aktuellt från lagmakare i närtid att tvinga spelkonsolerna att tillåta säkerhetskopior eller kräva möjligheten att göra kopior du kan sälja offline, så ja en fungerande begagnatmarknad är långt bort.

Jag syftar inte på att man skall kunna spara en backup, bara föra över licensen till ett annat konto, inte svårt vare sig tekniskt eller juridiskt. Gällande huruvida det finns en server att ladda ner från kan lagstiftaren kräva att spelet kan installeras x år efter köp, alternativt med en försäkringskostnad som gör att konkursbon kan driva server för sålda licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag syftar inte på att man skall kunna spara en backup, bara föra över licensen till ett annat konto, inte svårt vare sig tekniskt eller juridiskt. Gällande huruvida det finns en server att ladda ner från kan lagstiftaren kräva att spelet kan installeras x år efter köp, alternativt med en försäkringskostnad som gör att konkursbon kan driva server för sålda licenser.

Vad hjälper det när spelet på grund av rättighetsskäl är borttagen från plattformen? Eller när plattformen i sig har stängts ner efter några år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

Konsoler är redan monopol... Vem som helst kan inte bränna mjukvara till konsoler, det krävs licens från konsoltillverkaren. Huruvida det är licens på marknadsplatsen kan också regleras precis som att Apple och Google tvingas släppa in tredjepartsaffärer i sina mobila plattformar. Fysisk media är ingen garanti för något, speciellt inte som fysiska skivor kan gå sönder.

Jag håller definitivt med om att om man äger en licens borde man kunna kräva rätten att sälja den. Jag förstår ditt beteende och tycker det är logiskt, är för lat och bekväm själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag syftar inte på att man skall kunna spara en backup, bara föra över licensen till ett annat konto, inte svårt vare sig tekniskt eller juridiskt.

Gällande huruvida det finns en server att ladda ner från kan lagstiftaren kräva att spelet kan installeras x år efter köp, alternativt med en försäkringskostnad som gör att konkursbon kan driva server för sålda licenser.

Det är tekniskt skitenkelt naturligtvis. Men juridiskt.. vet knappt var man ska börja. Och antar att du inte funderat närmare på kedjan av intressenters invändningar för det. Detta är alltså inte något som bara utgivaren eller plattformsägaren kommer konstra om. Och följdverkningar på det kommer såklart någon till sist att få betala mer för.

Ännu mer kostnader att motivera prishöjningar på tjänster med alltså? Men nu funkar ju inte heller konkursförvaltning på det viset. De är till i bästa fall för att hålla någon form av bokhållning innan ett konkat företag övergår i ny ägo. Resterande inventarier säljer de inte ens själva utan överlåter oftast på en auktionsfirma. Slutkunder som har krav blir dessutom de absolut sista fordringsägare som har något att hämta, efter andra verksamheter fått antagligen allt som var kvar av värde. Gissa vilken form av kund spelare som inte längre har en fungerande produkt kommer räknas som...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skippa skivläsare = sälja sin själ till djävulen

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Konsoler är redan monopol... Vem som helst kan inte bränna mjukvara till konsoler, det krävs licens från konsoltillverkaren. Huruvida det är licens på marknadsplatsen kan också regleras precis som att Apple och Google tvingas släppa in tredjepartsaffärer i sina mobila plattformar. Fysisk media är ingen garanti för något, speciellt inte som fysiska skivor kan gå sönder.

Jag håller definitivt med om att om man äger en licens borde man kunna kräva rätten att sälja den. Jag förstår ditt beteende och tycker det är logiskt, är för lat och bekväm själv.

Fast det är massor av butiker som säljer till massor av olika priser om man kollar prisjakt. Konsolerna digitala butik är som monopol medans webbutikernansom säljer fysiska spel inte är monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad hjälper det när spelet på grund av rättighetsskäl är borttagen från plattformen? Eller när plattformen i sig har stängts ner efter några år?

Skrivet av Siegfried881:
Skrivet av AndreaX:

Men juridiskt.. vet knappt var man ska börja. Och antar att du inte funderat närmare på...

Tog med en snutt av starten på vad jag funderat på, det hör inte hemma här med personangrepp eller spekulationer om en persons tankar.

Det finns ju redan lagar i EU exempelvis för att få sälja diskmaskiner. Så det finns redan juridiska mallar att använda.
"Det krävs nu av tillverkare, importörer eller representanter för aktuella produkter att under minst sju år efter det att den sista enheten av modellen har släppts ut på marknaden ge professionella reparatörer tillgång till vissa utpekade reservdelar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tog med en snutt av starten på vad jag funderat på, det hör inte hemma här med personangrepp eller spekulationer om en persons tankar.

Det finns ju redan lagar i EU exempelvis för att få sälja diskmaskiner. Så det finns redan juridiska mallar att använda.
"Det krävs nu av tillverkare, importörer eller representanter för aktuella produkter att under minst sju år efter det att den sista enheten av modellen har släppts ut på marknaden ge professionella reparatörer tillgång till vissa utpekade reservdelar."

Nu tycker jag du förtjänar att sågas lite, behövde vi ändra upphovsrätten eller några andra lagar för att få sälja begagnade reservdelar till vitvaror?

Finns hinder så finns hinder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu tycker jag du förtjänar att sågas lite, behövde vi ändra upphovsrätten eller några andra lagar för att få sälja begagnade reservdelar till vitvaror?

Finns hinder så finns hinder!

Varför skulle upphovsrätten ändras? Om man köper ett verk så äger man det, finns inget hinder i upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför skulle upphovsrätten ändras? Om man köper ett verk så äger man det, finns inget hinder i upphovsrätten.

Läs tidigare inlägg som du själv citerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läs tidigare inlägg som du själv citerat.

Du får nog förtydliga, vad menar du?

Permalänk
Medlem

Fysisk spelförsäljning är konkurrens utsatt och blir snabbt billigare än när konsol tillverkaren tillåts eget monopol. Sparade in merkostnaden för den optiska läsaren nästan direkt när jag köpte ps5.

Det här är något många som gett upp fysisk media inte tänker på och därför viktigt att belysa imo.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett skäl för fysiska spel, Steam tvingar användare (utanför EU, Storbritannien, Australien och Nya Zealand) att acceptera det nya användaravtalet som skall även gälla retroaktivt med hot om att ens spelbibliotek annars raderas.

Permalänk
Medlem

Inget fel med endast digitalt så länge det är nerladddningsbart, DRM fritt och inte har online krav. Samma sak gäller fysisk media. Det måste gå att installera och köra offline, utan DRM.

Permalänk
Permalänk
Medlem

André, det där var en samling av det mest korkade jag läst på länge... Du får självklart ha dina åsikter, men de är baserade på väldigt naiva ställningstaganden och en ordentlig dos "jag bryr mig inte om ifall jag äger vad jag betalat för eller inte"...

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB