Inet tar över Webhallens gamla butik i Stockholm

Permalänk
Melding Plague

Inet tar över Webhallens gamla butik i Stockholm

Den nya butiken vid Medborgarplatsen planeras öppna i oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den butiken såg ganska död ut den senaste tiden. Jag är dock fortfarande förvånad att den ska stänga.

Med tanke på att webhallen i Liljeholmen också har stängt verkar det som det blir inet för mig den kommande tiden 🥶

Permalänk
Medlem

Fif*n vad bra. 5 min promenad för att hämta.

Permalänk
Medlem

Perfekt med två bra datorbutiker hyfsat nära varandra.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva en Inetbutik som är enkel att ta sig till med bilen.

Permalänk

Hur blir det med mig som bor i Örkeljunga?

Adderade ett ord.
Permalänk
Medlem
Skrivet av heterjagolle:

Den butiken såg ganska död ut den senaste tiden. Jag är dock fortfarande förvånad att den ska stänga.

Med tanke på att webhallen i Liljeholmen också har stängt verkar det som det blir inet för mig den kommande tiden 🥶

Den nya webhallen ligger vid ringen i Skanstull. Det är typ 5-10min promenad från medis

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Hoppas Inet gör något coolt och kundtillgängligt med det gamla bankvalvet som finns i lokalen. Webhallen använde det bara som lager tyvärr

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swischenwelt:

Japp, men Örkelljunga är ju nästgårds jämfört med där jag bor. Vi i norra Norrland kan nog glömma att en sådan butik etablerar sig i närheten. Fast nu när den mesta försäljningen sker över Internet skulle det ju inte spela någon roll var den fysiska butiken befann sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swischenwelt:

Gratis frakt ju, kompis

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas på en butik i Örebro men efter hans uttalande känns det dystert.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Minns när det här med 'data' var nytt och det fanns flera PC-butiker även i mindre orter såsom Karlstad där jag bor.

De stora kedjorna håller sig till de stora städerna, det är förståeligt, eftersom det är där den större kundbasen finns. Men samtidigt så har de stora kedjorna konkurrerat ut de mindre butikerna runt om i landet och kvar finns snart bara de stora kedjorna i de stora städerna, vilket gör att PC-entusiasterna i mindre orter kanske känner sig lite mindre entusiastiska. Visst, fri frakt och snabba leveranser i all ära, men i bland vill man bara kunna gå hem med en datorpryl med ett litet leende på läpparna efter att ha fått vandrat runt en stund i ett PC-mecka, bland likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Precis det som är bra med butiken i Sisjön (för oss Gbgare), så förstår att ni också vill ha en sådan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Länge leve Inet!

Som aktiv kund hos Webhallen i 17 år, så är jag nära på att bryta min streak i år. Känns ovärt att köpa annat än Lego där numera.

Permalänk
Medlem

Skönt att alla i Sverige bor på dom tre orterna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skönt att alla i Sverige bor på dom tre orterna.

Alla beställer på nätet pga brist på butiker -> ”Varför skulle vi öppna butiker utanför storstan när alla beställer på nätet” -> Inga nya butiker byggs

Mig spelar det ingen roll, det tar knappt 24h att få hem grejer från Inet så mer bråttom än så har jag sällan…

Har aldrig köpt något i en fysisk butik, men det är ju å andra sidan eftersom det aldrig finns några i närheten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Minns när det här med 'data' var nytt och det fanns flera PC-butiker även i mindre orter såsom Karlstad där jag bor.

De stora kedjorna håller sig till de stora städerna, det är förståeligt, eftersom det är där den större kundbasen finns. Men samtidigt så har de stora kedjorna konkurrerat ut de mindre butikerna runt om i landet och kvar finns snart bara de stora kedjorna i de stora städerna, vilket gör att PC-entusiasterna i mindre orter kanske känner sig lite mindre entusiastiska. Visst, fri frakt och snabba leveranser i all ära, men i bland vill man bara kunna gå hem med en datorpryl med ett litet leende på läpparna efter att ha fått vandrat runt en stund i ett PC-mecka, bland likasinnade.

I det resonemanget glömmer du att nämna den förändring som skett sedan hempc-tiden fram till idag. Idag finns det konkurrerande produkter till datorn. Folk kan betala sina räkningar och shoppa på en telefon/surfplatta. Det är inte lika vanligt längre att folk har en specifik plats i hemmet med en stationär dator och skärm. Så man kan säga att vi konsumenter också har ändrat beteende. Det finns inte kundunderlag längre att ha datorbutiker i varje stad.

Edit: Jag läste lite snabbt. Du nämner ju själv ordet PC-entusiast så då kan man visserligen läsa mellan raderna att du redan räknat in det jag skrev

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hoppas på en butik i Örebro men efter hans uttalande känns det dystert.

Senast jag var i Örebro, dvs för ungefär ett år sedan, så var det en väldigt påtaglig närvaro av tomma butikslokaler. Fick förklarat för mig av en vän bosatt där som menade på att det verkar ha skett någon slags mass-exodus av butiker i samband med pandemin. Med de förutsättningarna känns det ganska hopplöst att hoppas på att en större datorbutik öppnar där.

Centralisering, globalisering, internet, pandemi och lågkonjuktur verkar vara väldigt svårhanterat för de städer som inte redan är störst. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

inte skitblodigt att åka ner i garaget under medis

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

inte skitblodigt att åka ner i garaget under medis

Att åka in till stan med bil i Stockholm är absolut inte värt det, för mycket bök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Att åka in till stan med bil i Stockholm är absolut inte värt det, för mycket bök.

Så sant, man skall nu ha kolla på allt detta i huvudstaden.
Parkerings-app.
Miljözons-förbud.
Dubbdäcks-zoner.
Köra i kö längs med en fil, den andra filen är numera reserverad för bussar.
När du kommit hem och tagit något lugnande är det dags att börja noja sig över om trängselskatten betalats.

Permalänk
Medlem

Positivt! Verkligen glad då inet är go-to. Webbis dög, men hade de haft lokaler bredvid varandra på medis hade jag besökt inet varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Edit: Jag läste lite snabbt. Du nämner ju själv ordet PC-entusiast så då kan man visserligen läsa mellan raderna att du redan räknat in det jag skrev

Jo jag utgick från att PC(dator)-entusiaster är de som besöker datorbutiker.

Permalänk
Medlem

"– Vi tar en butik i taget, och jag har svårt att se att vi kommer öppna på mindre orter än Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Erik Wickman"

Ja jo för bara folk på de orterna vill gå till fysiska butiker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"– Vi tar en butik i taget, och jag har svårt att se att vi kommer öppna på mindre orter än Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Erik Wickman"

Det är där majoriteten bor, och det är inte lönsamt att ha butiker i mindre städer. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swischenwelt:

Då blir det en längre promenad……… men vad ska du annars göra en helg i Örkelljunga? Men jag hoppas Inet tar till sig kritiken om att en butik ska öppnas där så även du kan handla i den bästa butiken. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är där majoriteten bor, och det är inte lönsamt att ha butiker i mindre städer. Tyvärr.

Man undrar ju hur "lönsamt" det blir med en till butik på samma ställe det redan finns en butik sedan tidigare en bit bort.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore lönsamt med butiker utanför större städer borde de i princip inte finnas annat än matbutiker kvar? Så är ju faktiskt inte fallet. Jag tror man hade kunnat få till en ganska god omsättning genom att välja strategiska platser i landet. Förslagvis nära en Ikea lite var stans, då hade man nog kommit ganska långt med och växa i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om du syftar på de större städerna som nämns så råkar det faktiskt vara väldigt smidigt att kunna göra just det. Har ofta varit snabbaste sättet att få tag på något man behöver eller vill ha. Brukar stöta på en del folk där i princip varje gång, så de ekar knappast tomma.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Swischenwelt:

Synd att de lade ner Webhallen på Väla i Helsingborg. Dock var den inte speciellt bra. Svårt att konkurrera med Power och Elgiganten då de har liknande utbud. Inet skulle nog fungera då den är mer nischade på datorkomponenter.