Intressant ja.
Jag skulle väl gissa på att klienter så som whatsapp inte kommer ha massiva databaser med hashar att jämföra med i användarklienten. Mest för att varje enskild chatt-app skulle bli väldigt skrymmande om de hade 200 miljoner hashar var att jämföra med. Många extra gigabyte per användare.
Det låter enklare att hasha bilder/klipp på klienten och skicka in hasharna för jämförelse till en central server för jämförelse.
Nytt material med AI däremot. I have no friggin clue där. Men ja - det lär väl köras på klientsidan. Tror inte det behöver kräva så mycket beräkningskraft egentligen. Däremot är det en bra fråga kring databaser för det här lokalt på klient. Och att skicka över faktiska bilder in till servrar. I dont know!
Angående hashar. De går inte att reversera. Hashningen är destruktiv. På liknande sätt som när man bara får svaret på ett matteproblem. Vilket tal har jag tagit minus det andra för att komma till talet 13? Svaret går inte att backa till rätt siffror på något sätt egentligen.
Men det är klart att man skulle kunna hasha väldigt många kända bilder online - och utifrån de hasharna jämföra vad som skickas. Lite som rainbow tables for hashar. På så sätt kan man luska fram om allmänt kända bilder skickas.
Det blir däremot inte riktigt möjligt att få fram bilder som inte är kända sedan innan "bakvägen" på det sättet. Pixelkombinationerna är ungefär oändliga här. Inte som korta lösenord riktigt .
Ja, ska de kontinuerligt skickas någonstans så är kedjan bruten där. Det du skriver eller skickar i din så kallade e2e-chat skickas vidare till en tredje part som kontrollerar din data, om än i hashad form (som alltså går att matcha mot vad som helst som någon vill ha kontroll över). Köra ai lokalt går. Till exempel en clip-modell kräver bara några få gb lagring och ram men den har begränsningar. Sen är det förstås rå kraft också så man kan få vänta några minuter på att få skicka en text eller en bild men visst, det kommer bli snabbare med tiden men knappast praktiskt och att det ska vara öppet för att dina grejer kan skickas till tredje part om ai tycker att den är misstänksam? Nej.
Edit
Du ska alltså inte bara lita på appen. Typ Signal. Du ska även lita på att din data inte hamnar i orätta händer. Vi kommer självklart inte veta hur EUs system kommer hantera datan och det lär knappast vara öppen källkod eller tillgång till hasharna (eller hur de nu tänkt lösa det tekniska). "Trust us bro"? Njae. Vi har ju sett några gånger hur myndigheter har hanterat känslig data. Känslig data för rikets säkerhet till och med.
Edit 2
OM ai reagerar på min bild så att den måste skickas på granskning, måste jag då vänta på att någon på ett eu-center eventuellt godkänner bilden innan den går iväg? För då vet man ju att det sker och man vet också att polisen kanske sparkar in dörren snart, för en tvivelaktig (enligt ai och granskare) men laglig bild.