Bredbandspriserna ökar snabbare än inflationen

Permalänk
Medlem

Problemet är de satans "kommunikationsoperatörerna". Telia är värst med sitt Zitius. Tele2 på god andra plats med sitt ITUX. Telenors kommer jag inteihåg vad det heter, global ngnting. Det är DE som lägger priserna.

Zitius (Telia) har höjt fem ggr hos oss på fyra år! 100/100 gick från 229:- till 479:- hos våran tjänsteleverantör p.g.a. dem! IP-Only var ju bra förr, sedan blev EQT majoritetsägare och de bytte namn till Globalconnect och ligger nu på samma priser som Zitius och ITUX!

Tittar vi på stadsnäten så har de inte höjt alls. STOKAB ligger på 60:- hushållet. Föreningen kanske lägger på 40:- 50:- eller i värsta fall 60:-. That's it. 1 Gb/s _/_ 1 Gb/s plus bas IPTV. Grattis alla ni!

Sedan har vi kommundrivna stadsnät. Ligger lite högre, men en bra bit under kommunikationsoperatörs-påslaget. Sedan finns det fiberföreningar och byanät som äger sina nät och tecknar direkt med tjänsteleverantör. Utan mellanhand.

Mina föräldrar har 1 Gb/s _/_ 1Gb/s för 178:- plus föreningens 95:- Inte lika bra deal som stadsnät utan mellanhand men ganska bra pris ändå.
Betydligt bättre än 479:- för 100/100!

Och vad fan gör PTS?? Lämnar lite rapporter.. Jaha, men va fan reglera kommunikationsoperatörerna istället! De har ju fan carte blanche just nu och fem år bak i tiden och gör vad de vill!

Permalänk
Medlem

Ja det är tur Telenor och Telia Black Friday dansen finns fortfarande, bra hoppas det är så i år igen. Dags att byta till Telia igen från Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det är tur Telenor och Telia Black Friday dansen finns fortfarande, bra hoppas det är så i år igen. Dags att byta till Telia igen från Telenor.

Hur ser det ut för Telia där?
Byter man hastighet med bindning så gäller den futtiga rabatten 6 av 12 månader.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är väl att de ökar alls? Förr fick man ju mer bandbredd för samma pengar några år senare… nu står utvecklingen stilla och priserna seglar uppåt… tror det är en utveckling som kommer skada Sverige i längden. Hemdatorer och bredband var ju det som drev landet in i ledningen av informationsåldern

Permalänk

Varför skulle dom inte höja sina priser, alla andra gör ju det, bredband är ju fortfarande relativt billigt.
Krona/Mb/s är kanske inte alltid ett bra mått på om man får valuta för pengarna, och många har nog snabbare bredband än de egentligen behöver.

Permalänk
Medlem

Det här kan ni tacka det totalt värdelösa PTS för.
Gäller posten med.

Permalänk
Medlem

Var länge trogen kund men när Telia inte ville ge mig nykundsrabatten så blev jag istället otrogen kund och tänker byte varje år (under BF/BW) om den leverantören jag har för tillfället inte vill ge mig nykundsrabatten, det är det bästa för att hålla ner priset. Med förhoppning att de ser att många av deras kunderna byter varje år och så ändrar de sig om att ge nykundsrabatten till de som frågar om den, för det måste ju vara bättre för dem att behålla de som är redo att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det här kan ni tacka det totalt värdelösa PTS för.
Gäller posten med.

Men vad gör PTS egentligen...😕🫤 Nothing...

Om nothing skulle vara en arbetsbeskrivning så skulle PTS foto vara bredvid den arbetsbeskrivningen...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja inte så mycket man kan göra...

Jo, vara aktiv och byta när man får ett bättre pris någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Ownit höjde priset för 250Mbit från 399:- till 519:- i våras. Valde nyligen att uppgradera till 500Mbit för 529:- i månaden. Men det var en skaplig höjning i ett bräde.

Tillägg: Bor i hyresrätt.

Samma som jag då, men värt det ändå då 250Mbit bara va runt 79kr billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Jo, vara aktiv och byta när man får ett bättre pris någon annanstans.

Där jag bor kostar det i princip lika mycket vilken ISP jag än tar om man bortser från "ny kund" erbjudande som räcker en kort period för att sedan bli lika dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur ser det ut för Telia där?
Byter man hastighet med bindning så gäller den futtiga rabatten 6 av 12 månader.

Jag har bytt mellan telenor och telia varje år med deras blackfriday erbjudande.
Det gäller 12 månader (12 mån bindning), sen byter man till andra nästa BF.
Har hoppat mellan dessa 2 hur många år som helst nu typ.

500/500 kör jag alltid i alla fall där. Telenor höjde nu till 349:- dock senast BF, innan har både telia och Telenor haft 299kr för 500/500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Där jag bor kostar det i princip lika mycket vilken ISP jag än tar om man bortser från "ny kund" erbjudande som räcker en kort period för att sedan bli lika dyrt...

Inte ens erbjudande som telenor, telia osv har på blackfriday fungerar på din adress?
Det kan både min mor teckna som har villa fiber och jag som har stadsnät .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Problemet är de satans "kommunikationsoperatörerna". Telia är värst med sitt Zitius. Tele2 på god andra plats med sitt ITUX. Telenors kommer jag inteihåg vad det heter, global ngnting. Det är DE som lägger priserna.

Tittar vi på stadsnäten så har de inte höjt alls. STOKAB ligger på 60:- hushållet. Föreningen kanske lägger på 40:- 50:- eller i värsta fall 60:-. That's it. 1 Gb/s _/_ 1 Gb/s plus bas IPTV. Grattis alla ni!

Sedan har vi kommundrivna stadsnät. Ligger lite högre, men en bra bit under kommunikationsoperatörs-påslaget. Sedan finns det fiberföreningar och byanät som äger sina nät och tecknar direkt med tjänsteleverantör. Utan mellanhand.

Mina föräldrar har 1 Gb/s _/_ 1Gb/s för 178:- plus föreningens 95:- Inte lika bra deal som stadsnät utan mellanhand men ganska bra pris ändå.
Betydligt bättre än 479:- för 100/100!

Och vad fan gör PTS?? Lämnar lite rapporter.. Jaha, men va fan reglera kommunikationsoperatörerna istället! De har ju fan carte blanche just nu och fem år bak i tiden och gör vad de vill!

Ja, tyvärr är det så. Mycket av pengarna går därmed till en mellanhand som egentligen inte tillför särskilt mycket, vilket även det är problematiskt.

Varför skulle föreningen lägga på något på bredbandskostnaden? Du menar inte ISP:n? En bostadsrättsförening köper ju inget direkt av Stokab, det gör ISP:n.

Tycker också att PTS borde vara ner aktiva på vissa fronter. Frågan är om de har mandat att göra det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Kör numera Tele2 (comhem innan) får ringa och tjata varje år för att få något humana priser. Grymt dyrt annars med internet och tv

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inte ens erbjudande som telenor, telia osv har på blackfriday fungerar på din adress?
Det kan både min mor teckna som har villa fiber och jag som har stadsnät .

Jo jag kan få dem...
Men deras ordinarie priser är dyrare än vad jag har hos min ISP ordinarie och Telias priser är ett skämt, 639kr för 300Mbit lol
Såg jag kunde få ny kund erbjudande hos Telenor på 1Gbit för 599kr 12månader, rätt nice men är inte i behov dock.

Får se om jag orkar böka på BF, är ju 1månads uppsägningstid på det jag har nu så man måste ju timea in det där oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, tyvärr är det så. Mycket av pengarna går därmed till en mellanhand som egentligen inte tillför särskilt mycket, vilket även det är problematiskt.

Varför skulle föreningen lägga på något på bredbandskostnaden? Du menar inte ISP:n? En bostadsrättsförening köper ju inget direkt av Stokab, det gör ISP:n.

Tycker också att PTS borde vara ner aktiva på vissa fronter. Frågan är om de har mandat att göra det.

Så, nu har jag gjort kvällsvard och är lite snällare. Men jag är sjukt upprörd över dessa mellanhänder..
Men jo, föreningen i en BRF t.ex. gör ett avtal med en tjänsteleverantör direkt i STOKABs nät. Utan mellanhand. För det så tar en BRF i regel en liten peng.

Näe, jag vet inte om PTS är helt tandlösa eller vad. Om det inte har mandat så måste det ju bli en regerings/riksdags (vet inte riktigt vilket) fråga av det hela. Sverige har ju halkat ned från bäst internet i EU till några av de sämre i fråga vad du får för slang per krona.

Skrivet av medbor:

Det sjuka är väl att de ökar alls? Förr fick man ju mer bandbredd för samma pengar några år senare… nu står utvecklingen stilla och priserna seglar uppåt… tror det är en utveckling som kommer skada Sverige i längden. Hemdatorer och bredband var ju det som drev landet in i ledningen av informationsåldern

Exakt! Utvecklingen går åt helt fel håll. Skiftet skedde för typ snart 10 år sedan men det är sista fyra fem som det verkligen blivit helt galet. Känns helt idiotiskt att 5G är mer prisvärt än ljusslangar i marken. Liksom, va fan, det om ngt visar ju på hur skevt det blivit.

Permalänk
Medlem

Brukat swappa 2 ggr per år ungefär, är väl för många som fastnar med de högre priserna så bolagen upplever att det inte kostar att höja priset, brukar själv swappa så fort det blir höjning, fast nu rabatt via jobbförmån så kostar det bara 203kr i månaden så blir svårslaget om man inte skulle vara student förstås.

Permalänk
Medlem

betalar 500kr för 300/300 från telia så något har gått fel då min pappa kunde få 1000/1000 för 399kr för några år sen. måste tyvärr använda telia för ingen annan går.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo jag kan få dem...
Men deras ordinarie priser är dyrare än vad jag har hos min ISP ordinarie och Telias priser är ett skämt, 639kr för 300Mbit lol
Såg jag kunde få ny kund erbjudande hos Telenor på 1Gbit för 599kr 12månader, rätt nice men är inte i behov dock.

Får se om jag orkar böka på BF, är ju 1månads uppsägningstid på det jag har nu så man måste ju timea in det där oxå...

Ja man har ju inte de på ordinariepriser. Man byter varje år för bra pris typ.
Startdatum kan man ju välja långt fram så 1 månads uppsägning spelar ju ingen roll.
Jag hade mitt startdatum 3 månader senare vid teckning ex.

Är väl så, vill man ha bra pris på bredband får man byta 1 gång per år i alla fall typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

betalar 500kr för 300/300 från telia så något har gått fel då min pappa kunde få 1000/1000 för 399kr för några år sen. måste tyvärr använda telia för ingen annan går.

Det kostar 639kr för 300Mbit om man kollar deras websida nu så du verkar iaf ha någon hundring lägre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker alla är ganska värdelösa idag, t.ex. Bahnhof 100/100 kostar 499kr/mån för mig eller så kan jag binda mig och få 1000/1000 för 499kr/mån? Ok så varför inte kunna binda mig och få kanske 300/300 för 379kr/mån? Jag behöver inte 1000/1000 öht.

Har Telia idag och vill gärna byta då de ökar priset hela tiden även om man är bunden, sist jag ville avsluta så gick det helt plötsligt att få 50% billigare i 12 månader.

Är inte hållbart att man ska behöva ringa varje år och säga upp bredbandet för att få normala priser.

Jag sa upp Telia för ett tag sen. Nu har dom börjat med att ge rabatt i 6 månader för att sen få fullt pris resten av bindningstiden på 12 månader. Jag ogillar sånt. Dom motiverade det med att man inte kunde få nykundsrabatt och kunde inte få rabatt i 12 månader då. Visserligen fick man lite extra rabatt första 6 månaderna. Men det blir ju bara löjligt hur de grejar. Jag sa att jag hellre ville ha en rabatt som varar i 12 månader (även om månadspriset då skulle öka jämfört med rabatten man annars fick i 6 månader) men det gick icke. Fjantigt, klart det går!

Så nu blev det annan operatör och det funkar ypperligt hittills. Bredband2 föll valet på, man får väl se när de ökar sina priser men just nu är det väsentligt billigare än Telia iaf, även med Telias rabatt. Telia är fan dyra alltså.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kkv är lika fungerande som polisväsendet. Tragiskt land vi bor i.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Så nu blev det annan operatör och det funkar ypperligt hittills. Bredband2 föll valet på, man får väl se när de ökar sina priser men just nu är det väsentligt billigare än Telia iaf, även med Telias rabatt. Telia är fan dyra alltså.

ger det till månadskiftet, oavsett om du har bindningstid (dvs räkning 2), de har fulat sig senaste 3 åren på det viset och finns tråd på exakt det ämnet här på sweclockers.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1719686-bredband2-hoje...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

ger det till månadskiftet, oavsett om du har bindningstid (dvs räkning 2), de har fulat sig senaste 3 åren på det viset och finns tråd på exakt det ämnet här på sweclockers.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1719686-bredband2-hoje...

Jo jag är medveten om det och har läst tråden tidigare. Tog dom för att dom var billigare än Telia med skapliga betyg ändå. Siktar på att byta till något annat vid Black Friday. Mitt abonnemang är inte bundet. (Så höja lär de kunna göra)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det kostar 639kr för 300Mbit om man kollar deras websida nu så du verkar iaf ha någon hundring lägre...

Första året ja..

Visa signatur

En dator

Permalänk

Detta borde fler engagera sig i. Priserna kommer gå upp mycket mer om man tillåter PTS driva igenom alla sina planer på driftsäkerhetskrav.
Även mobilabonnemang kommer bli kraftigt dyrare om där måste vara 10dygns backup på elen som ligger i det nya förslaget gällande landsbyggdsnoder.

I en skrivelse tycker man att privathushåll bör acceptera 1500kr i månaden för uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Frågan är ju varför det ökar? De stora kostnaderna är väl redan dragna för ca 20 år sedan och nu rullar väl allt bara på?

Du har alltid underhåll, reparationer och investering i ett nät. Men denna typen av nät slår mig som enkel och billig att ha koll på. Finns inga transformatorer, pumpar, tryck eller temperaturer att ha koll på. Vore intressant med någon som jag koll på infrastrukturen, vad är den drivande kostnaden?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Skönt att mitt bredbandspris har varit detsamma sedan snart 3 år, 349kr för 10Gbit både upp och ner.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

För egen del så minskade min bredbandskostnad förra året från 999kr/mån till 590kr/mån, när Zitius/Telia tog över från det kommunala Fibra.

Dessutom fick jag native ipv6 efter bytet, nåt Fibra inte inte klarade av att fixa.