Bredbandspriserna ökar snabbare än inflationen

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Men vad gör PTS egentligen...😕🫤 Nothing...

Om nothing skulle vara en arbetsbeskrivning så skulle PTS foto vara bredvid den arbetsbeskrivningen...

...Tillsammans med Konkurensverket som aldrig säger nej, trots att det blir mer och mer oligopol på tex livsmedel😳

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Så, nu har jag gjort kvällsvard och är lite snällare. Men jag är sjukt upprörd över dessa mellanhänder..
Men jo, föreningen i en BRF t.ex. gör ett avtal med en tjänsteleverantör direkt i STOKABs nät. Utan mellanhand. För det så tar en BRF i regel en liten peng.

Näe, jag vet inte om PTS är helt tandlösa eller vad. Om det inte har mandat så måste det ju bli en regerings/riksdags (vet inte riktigt vilket) fråga av det hela. Sverige har ju halkat ned från bäst internet i EU till några av de sämre i fråga vad du får för slang per krona.

Ja, jag har varit med och förhandlat sådana avtal. Har dock aldrig varit med om att BRF:en tar en avgift för det, utöver att de lägger på kostnaden som ISP:n tar betalt rakt av på medlemmarnas månadsavgift (dvs. bredbandet inkluderas). Finns ju ingen poäng med att BRF:en ska tjäna extra pengar på det då BRF:en består enbart av medlemmarna.

Har du någon källa på att BRF:er "i regel gör så"?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

betalar 500kr för 300/300 från telia så något har gått fel då min pappa kunde få 1000/1000 för 399kr för några år sen. måste tyvärr använda telia för ingen annan går.

Betalar 429:-/mån för 1000/1000 Mbit idag och skiljer 10:- för varje steg. 399:-/100 mbit, 409:-/250/mbit, 419:-/500:- & 429:-/1000 mbit får sällan mycket över 500 mbit via wifi men ej orkat nedgradera då det skiljer 10 :-/mån

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det kan också vara svårt att jämföra priser ens om man sitter på ett öppet nät. Sidor som bredbandsval.se eller compriser.se listar inte alla operatörer, inklusive min nuvarande (Inleed). Kan göra ganska mycket då Inleed vill ha mindre i månaden för 1000Mbit (425kr) än den näst billigaste vill ha för 250Mbit vid ordinarie pris. Ännu värre är det att försöka tyda alla nykundserbjudanden och bindningstider som 100% förutsätter att man glömmer att byta abonnemang när det är tid att göra det.

Det är också därför jag går efter ordinarie pris och skippar alla erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Där jag bor finns det någon sorts fiberförening vilka upphandlar bredband till alla.
Har 1 Gbit/s full duplex + telia iptv + voip-telefoni och betalar strax under 400kr i månaden vilket jag är nöjd med.
Kollar väldigt sällan på TV och använder inte telefonlösningen men tycker ändå att månadsavgiften är okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det kan också vara svårt att jämföra priser ens om man sitter på ett öppet nät. Sidor som bredbandsval.se eller compriser.se listar inte alla operatörer, inklusive min nuvarande (Inleed). Kan göra ganska mycket då Inleed vill ha mindre i månaden för 1000Mbit (425kr) än den näst billigaste vill ha för 250Mbit vid ordinarie pris. Ännu värre är det att försöka tyda alla nykundserbjudanden och bindningstider som 100% förutsätter att man glömmer att byta abonnemang när det är tid att göra det.

Tack för tipset! Inleed verkar ju bra! Kanske ska välja dom framöver! 😊

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det där är nog inte hela sanningen av kostnaden. Det är vanligt att BRF:en tar en grundkostnad som bakas in i BRF-avgiften och dina 95kr/månaden bara är on-top för router o.s.v.

Så har vi det i vår samfälligheten, samfällighetsavgiften täcker nätet, basutbud av tv-kanaler och sen betalar varje hushåll beroende på vad de vill ha för extra kanaler och vilken hastighet internet de önskar över 100 mbit.

Jag repeterar enl ovan.

40 kr per lägenhet 1000/1000 inkl router med wifi 6. Dvs totalkostnad.

Inga extra eller dolda kostnader för support eller något annat. Brf gruppanslutning 200+ lägenheter.

(så det går att få till bra pris och förhandla om man har möjlighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

synd de verkar inte nå ner till skåne... hittar inte några av familjens olika adresser...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Körde Bahnhof via Telias öppna fiber. Betalade 849 för 1000/1000. Sen fick jag meddelande från Bahnhof att de nu har egen lina så jag kunde få 10k/10k för 449. Helt onödigt men klart man hoppade på. Har inte skaffat 10Gbe nätverkskort än 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Körde Bahnhof via Telias öppna fiber. Betalade 849 för 1000/1000. Sen fick jag meddelande från Bahnhof att de nu har egen lina så jag kunde få 10k/10k för 449. Helt onödigt men klart man hoppade på. Har inte skaffat 10Gbe nätverkskort än 😄

När vårat löper ut så blir det 10GbE här från Bahnhof också men då måste vi kanske dra om kopparnätet i husen först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack för tipset! Inleed verkar ju bra! Kanske ska välja dom framöver! 😊

… Synd bara att dom tar betalt för publik ip. 24 kr/månad tydligen. Men priserna var ju skapliga ändå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

% är ökning och inte faktiska abb? Har ju svårt att tänka mig att 10% av sveriges befolkning skulle sitta och betala 1+Gb länk?

Permalänk
Medlem

Allt går upp i pris just nu finns nog inte mycket som stannar i pris eller går ner.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag repeterar enl ovan.

Inga extra eller dolda kostnader för support eller något annat. Brf gruppanslutning 200+ lägenheter.

Så BRF betalar 40kr per lägenhet och de boende 0kr eller? Låter verkligen amazing, håll hårt i det avtalet! Vår samfällighet betalar 225kr per månad och hushåll för internet och tv, sen kan man köpa till mer kanaler, snabbare internet o.s.v. ovanpå det som individuellt hushåll.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Lägger in här att Starlink för bostad ligger på 559 sek.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har bytt mellan telenor och telia varje år med deras blackfriday erbjudande.
Det gäller 12 månader (12 mån bindning), sen byter man till andra nästa BF.
Har hoppat mellan dessa 2 hur många år som helst nu typ.

500/500 kör jag alltid i alla fall där. Telenor höjde nu till 349:- dock senast BF, innan har både telia och Telenor haft 299kr för 500/500.

Telia gimpade det tyvärr ännu mer. Dom höjde till 349:- och sänkte till 250/250. Jag funderar på att byta till Telenor nu i år om dom fortsatt kör 500/500.
Vi har kunnat ha Telia kvar genom att vi byter mellan mig och sambon på abbonemanget. Tror iofs att dom förra året skrev till nått om "hushåll" men vi hann signa på innan dess.

Skrivet av LeVvE:

Sant, klart det aldrig skulle va 1:1.

Men ta Telia t.ex, går jag och kollar på min faktura från 2021 så betalade jag 299kr/mån för 500/500, idag finns inte 500/500 men 600/600 kostar 739kr, priset har mer än dubblats på 3 år.

Jo det stämmer ungefär mot vad jag också har upplevt. Jag förstår inte hur Telia har kvar kunder till listpris, varken mobiltelefoni eller fiber.

Det är synd, för Telia är dom bästa jag haft både på fiber och mobiltelefoni, men till deras fantasipriser så får man söka sig till andra aktörer.

Permalänk
Medlem

Stadsnät... Inte bra för många mellanhänder. Förhandla till en isp pe förening är det bästa.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

synd de verkar inte nå ner till skåne... hittar inte några av familjens olika adresser...

Ni när nere måste väl iaf beställa internet via något danskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Problemet är de satans "kommunikationsoperatörerna". Telia är värst med sitt Zitius. Tele2 på god andra plats med sitt ITUX. Telenors kommer jag inteihåg vad det heter, global ngnting. Det är DE som lägger priserna.

Zitius (Telia) har höjt fem ggr hos oss på fyra år! 100/100 gick från 229:- till 479:- hos våran tjänsteleverantör p.g.a. dem! IP-Only var ju bra förr, sedan blev EQT majoritetsägare och de bytte namn till Globalconnect och ligger nu på samma priser som Zitius och ITUX!

Tittar vi på stadsnäten så har de inte höjt alls. STOKAB ligger på 60:- hushållet. Föreningen kanske lägger på 40:- 50:- eller i värsta fall 60:-. That's it. 1 Gb/s _/_ 1 Gb/s plus bas IPTV. Grattis alla ni!

Sedan har vi kommundrivna stadsnät. Ligger lite högre, men en bra bit under kommunikationsoperatörs-påslaget. Sedan finns det fiberföreningar och byanät som äger sina nät och tecknar direkt med tjänsteleverantör. Utan mellanhand.

Mina föräldrar har 1 Gb/s _/_ 1Gb/s för 178:- plus föreningens 95:- Inte lika bra deal som stadsnät utan mellanhand men ganska bra pris ändå.
Betydligt bättre än 479:- för 100/100!

Och vad fan gör PTS?? Lämnar lite rapporter.. Jaha, men va fan reglera kommunikationsoperatörerna istället! De har ju fan carte blanche just nu och fem år bak i tiden och gör vad de vill!

Fast tänk lite längre, vilka är största ägare i kommunikationsoperatörerna? Jo svenska staten, vilka drar runt myndigheten PTS?..
Varför skulle de införa regleringar som gör att deras statliga aktiebolag gör mindre vinster?

Vilken internationell kapitalplacerare vill köpa en andel i råttbot Telia? Där största ägare är staten som inför prisregleringar? Och ja dem har ju pratat om att försöka sälja sig ur Telia.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Stadsnät... Inte bra för många mellanhänder. Förhandla till en isp pe förening är det bästa.

Det är spännande hur det vänt. Runt år ~2000 gick Bredbandsbolaget starkt framåt. Föreningar tecknade avtal för installation och drift/internetleverans. Ett antal år senare, minns inte hur många, började tongångarna prisa dom öppna näten för det gav "konkurrens och valfrihet till kunderna". Nu är cirkeln sluten och ropen sker kring återgång med en gemensam förhandling mot en enskild ISP igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag repeterar enl ovan.

En stor anledning till att det är så billigt är att ni betalat för fibernätet själva, så den kostnaden finns i form av räntekostnad i föreningen. Vi med villafiber får glatt indirekt betala till Telia/Globalconnect osv via vår operatörsfaktura. Den lilla summa man betalar som husägare när fibern dras in är en spottstyver av den riktiga kostnaden för nätet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Det är positivt. Om kostnaden höjs för bredband kommer folk slösa mindre tid på tv-serier & göra något nyttigt istället. 3GB per månad är en ganska bra gräns för folk.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har iTux nät till mitt hus och jag brukar byta/förlänga vid black friday och landat på 299:- senaste åren för 500/500 och nu sist 250/250 för Telia. Det dimper dock ner i brevlådan från Banhof, erbjudande på 1000/1000 för 379:- i 12 månader samt 10000/10000 för 449:- i 12 månader.

Hoppas de håller i sig till Black Friday.

Däremot kostar bredbandet för min far 450/450 för 449:- genom Banhof så... olika nät ger olika avgifter I guess..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Detta borde fler engagera sig i. Priserna kommer gå upp mycket mer om man tillåter PTS driva igenom alla sina planer på driftsäkerhetskrav.
Även mobilabonnemang kommer bli kraftigt dyrare om där måste vara 10dygns backup på elen som ligger i det nya förslaget gällande landsbyggdsnoder.

I en skrivelse tycker man att privathushåll bör acceptera 1500kr i månaden för uppkoppling.

PTS verkar då alltså leva i samma alternativa verklighet som bredbandsbolagen själva, där pengar regnar ner från fluffiga rosa moln på himlen och fyller våra fickor i all oändlighet.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Så BRF betalar 40kr per lägenhet och de boende 0kr eller? Låter verkligen amazing, håll hårt i det avtalet! Vår samfällighet betalar 225kr per månad och hushåll för internet och tv, sen kan man köpa till mer kanaler, snabbare internet o.s.v. ovanpå det som individuellt hushåll.

Nä det kan ju rimligen inte stämma. Någonstans har BRF och indirekt innehavaren av lägenheten betalat. Om det kommer från BRFs sparade pengar eller det lånats så det visar sig på avgiften förtäljer inte historian.

Permalänk
Skrivet av TeamRocket:

Det är positivt. Om kostnaden höjs för bredband kommer folk slösa mindre tid på tv-serier & göra något nyttigt istället. 3GB per månad är en ganska bra gräns för folk.

3GB? Jag ligger på 2TB rullande 30 dagar

Någon gräns tror jag inte det blir någonsin. Snarare tvärt om. Kanske folk beställer lite långsammare om det är bättre priser där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

En stor anledning till att det är så billigt är att ni betalat för fibernätet själva, så den kostnaden finns i form av räntekostnad i föreningen. Vi med villafiber får glatt indirekt betala till Telia/Globalconnect osv via vår operatörsfaktura. Den lilla summa man betalar som husägare när fibern dras in är en spottstyver av den riktiga kostnaden för nätet.

Det som bredbandsleverantören ordnar är inkoppling i stadsfibernätet. De får offerter från t ex Skanova etc och det är det som bl a ligger till grund för deras kostnad + deras switchar + grundläggande support + marginal + routrar för oss etc och sedan blir det vårt pris. Det finns tre leverantörer i gatan utanför som kan leverera fiber så det är inte jättedyrt just där vi bor.

Den kostnad vi tagit i föreningen för drygt 30 år sedan när Bredbandsbolaget kopplades in var att dra CAT kabel i hela huset från switch rummen till lägenheterna. Det är avskrivet sedan länge men bara (tyvärr) dimensionerat för 1GbE. Visst kan man få ut lite till beroende på avstånd till switcharna men det är best effort över 1GbE om vi skulle koppla in t ex 10GbE.

Jag är inte riktigt med på vad du menar med räntekostnad för fiber eller avser du kopparnätet enl ovan?

Permalänk
Medlem

Telia modifierar sina bredbandsabonnemang varje år. Jag skulle gärna ha 100/10 men det finns inte ens kvar som alternativ. De tar bort abonnemangsformer och gör det då tvingande att skaffa ett abonnemang med mer bandbredd för en högre kostnad. Jag känner mig i princip lurad över tid för jag får hela tiden betala mer för nått jag inte ville ha eller som inte passar oss.

Hela bostadsföreningar som förhandlar verkar ha mycket större möjlighet att få bra pris än familjer i villa. Telia brukar inte vilja förhandla förrän man säger att man säger upp allt - TV, bredband och telefoni.

Att bandbredden generellt ökat är inte så konstigt när leverantörerna tar bort tjänster med lägre bandbredd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Nä det kan ju rimligen inte stämma. Någonstans har BRF och indirekt innehavaren av lägenheten betalat. Om det kommer från BRFs sparade pengar eller det lånats så det visar sig på avgiften förtäljer inte historian.

Jag är i styrelsen i föreningen och handlade upp allt själv så jag vet vad jag pratar om.
Det är 40 kr per lägenhet som vi valt att baka in i avgiften så det är 0 kr som betalas av boende själva men 40 kr som alltså betalas via avgiften. Inga andra kostnader för bredbandet.

Blir ni nöjda om jag visar offerten som vi skrev avtalet på eller väljer ni att tro på mig nu?

Edit: Det var Telia, Telenor, BB2 och Bahnhof som var med och budade.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Den kostnad vi tagit i föreningen för drygt 30 år sedan när Bredbandsbolaget kopplades in var att dra CAT kabel i hela huset från switch rummen till lägenheterna. Det är avskrivet sedan länge men bara (tyvärr) dimensionerat för 1GbE. Visst kan man få ut lite till beroende på avstånd till switcharna men det är best effort över 1GbE om vi skulle koppla in t ex 10GbE.

Ja, någon gång har ni tagit kostnaden. Det var nog det vi ville ha fram...