Netflix höjer priset i sverige, igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Men jag är fortfarande lite smått förbannad på Mcdonalds ständiga pris höjningar på klassiska cheeseburgaren som "alltid" kostat 10 kr

Fast det har den aldrig gjort överallt, kan vara 10 på ett ställe, 13 på ett annat. Priserna är helt satta av den aktuella haket.

Permalänk
Medlem

Köpte en månad nu efter nästan ett års uppehåll. Det finns typ inget nytt att se från förra gången jag hade det. Ett par halvnya filmer, visst, men i övrigt bara gammal skåpmat. Fattar inte folk som köper det här varje månad.

Har en serie jag tänkte se, så det är värt det för mig en eller ett par månader, eller hur lång tid det tar att se klart den/tröttna på den. Sedan kommer mitt uppehåll bli betydligt länge än förra gången.

Permalänk
Medlem

Priset är ett problem pga utbudet, inte inflationen.
Om Netflix hade samma kvalité som Apple eller HBO på alla alla produktioner så är det ett mindre problem.
Senaste 4 åren har man dock nästan bara övergått till bli propagandakanal med dokusåpor och tårttävlingar.

Permalänk

Alltså ni som skriver frågandes om folk kommer säga upp abonnemangen när de höjer så är svaret nej. De har räknat på det och kommer alltid att kunna maximera sin vinst. Folk är generellt alldeles för dumma/ekonomiskt oansvariga för att reagera kraftigt på höjningar. De flesta orkar inte ens ta tag i sina prenumerationer utan det är först när det är paycheck-to-paycheck de kanske eventuellt reagerar - om ens det.

Det är vi som är tekniskt kunniga som klarar oss bra och kan luta oss tillbaka och hitta sätt att bara kolla på specifika produktioner av kvalitet istället för att betala 1000/mån eller mer för att ha tillgång till allt man vill ha alla andra är förlorare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Alltså ni som skriver frågandes om folk kommer säga upp abonnemangen när de höjer så är svaret nej. De har räknat på det och kommer alltid att kunna maximera sin vinst. Folk är generellt alldeles för dumma/ekonomiskt oansvariga för att reagera kraftigt på höjningar. De flesta orkar inte ens ta tag i sina prenumerationer utan det är först när det är paycheck-to-paycheck de kanske eventuellt reagerar - om ens det.

Det är vi som är tekniskt kunniga som klarar oss bra och kan luta oss tillbaka och hitta sätt att bara kolla på specifika produktioner av kvalitet istället för att betala 1000/mån eller mer för att ha tillgång till allt man vill ha alla andra är förlorare.

Vad är detta för drygt svar? Man är alltså en loser och dum i huvudet om man har råd att betala 15 kr mer i månaden för netflix och inte tycker det är värt att börja bryta lagar för att komma runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Köpte en månad nu efter nästan ett års uppehåll. Det finns typ inget nytt att se från förra gången jag hade det. Ett par halvnya filmer, visst, men i övrigt bara gammal skåpmat. Fattar inte folk som köper det här varje månad.

Har en serie jag tänkte se, så det är värt det för mig en eller ett par månader, eller hur lång tid det tar att se klart den/tröttna på den. Sedan kommer mitt uppehåll bli betydligt länge än förra gången.

Jag vill se nya säsongen på Kobra Kai, den säsongen har de delat upp i 3 omgångar, ger ut 5 episoder varje omgång, sista omgången kommer nästa år, segt o vänta.
Finns en o annan ny serie ändå om man vart borta ett tag från tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Inte alla som orkar hålla sig "uppdaterade" på vad som kommer heller, många tycker nog det bara är skönt att ha olika tjänster "tillgängligt" och sedan bara sitta o "scrolla runt" o se vad som ser intressant ut när tid i fritiden tillåter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att ha kvar det ändå.
Vi är 8 stycken i familjen, barn och bonusbarn så jag tycker ändå att 199kr/månaden är prisvärt.

Jag kan förstå om är ensam eller bara två i hushållet att man vill dra ner på antalet tjänster.
Hade vi varit bara jag och frugan så hade vi fimpat allt och bara växlat mellan tjänsterna, vi har inte tiden att kolla på allt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Då får man hoppas att det kommer något värt att titta på.

Ja, sitter å för tummen ner (även om jag inte sett skiten) för det mesta skitet som finns där. Är inte intresserad av en massa filmer/serier från vissa länder.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om, det är precis för att man ser det i en större kontext som det här är fullt rimligt. Det är bara om du zoomar in så mycket att du jämför priset igår mot idag som det ser dåligt ut. Ser man det i en större kontext så är det bra att vi får en de facto prissänkning som verkar bryta trenden av prishöjningar (enligt din graf).

Du kan inte bortse från att en krona är mindre värd idag än den var tidigare när du värderar priserna, på samma sätt som man inte kan bortse från det när man löneförhandlar. Bortser man från det kan vi klaga på alla bolag då deras nominella priser är långt mycket högre än de var på 50-talet (trots att mycket är klart billigare i reala termer än då)…

Ja men varför inte, vi kan väl göra en rak jämförelse om du nu anser att det är rimligt.

2011 gav du 8$ för obegränsad streaming (79kr)
2024 är den summan $15,59 (149kr)

Kostnaden från 2011 är idag värd $11.20 (105kr)

Det innebär att det finns en extra marginal på 40% (47%) som du helt sonika väljer att ignorera.

Om det enbart var upp till inflationen så skulle ett standardabonnemang kosta dig 105kr idag, inte 149kr.

Resterande höjningar är, som jag sagt, ett resultat av girighet, affärsmodell, krav från investerare etc så vi kan väl båda bara acceptera faktan och inse att Netflix har det tufft och vill få dig att tro att annat har blivit så dyrt att du måste ta den kostnaden.

Du är blöt på ryggen och det är inte regn

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ja, sitter å för tummen ner (även om jag inte sett skiten) för det mesta skitet som finns där. Är inte intresserad av en massa filmer/serier från länder.

"Tyvärr" så gjorde EU en lag som sa att minst 40% av innehållet måste vara från europa, typ.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dyrt för vad man får. Överväger uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Men jag är fortfarande lite smått förbannad på Mcdonalds ständiga pris höjningar på klassiska cheeseburgaren som "alltid" kostat 10 kr

Den har inte alltid kostat 10Kr, jag minns en tid då den kostade 9Kr förutom på tisdagar och fredagar då den bara kostade 6Kr.

Priser sätts dock efter vad man tror en kund är villig att betala, oftast helt frikopplat från produktionskostnaden.

Sedan smärtar det såklart när priser får fler siffror eller större startsiffra, 99 till 109Kr är ju därför värre än 109 till 119, eller för den delen 89-99Kr, trots att det i samtliga fall bara skiljer 10Kr och även rätt nära 10% också.

Detta ignoreras dock ofta för internationella företag där den Svenska kronan är väldigt liten jämfört med t.ex den amerikanska dollarn.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Vad är detta för drygt svar? Man är alltså en loser och dum i huvudet om man har råd att betala 15 kr mer i månaden för netflix och inte tycker det är värt att börja bryta lagar för att komma runt?

Ingen har sagt att verkligheten inte är dryg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja men varför inte, vi kan väl göra en rak jämförelse om du nu anser att det är rimligt.

Det innebär att det finns en extra marginal på 40% (47%) som du helt sonika väljer att ignorera.

Om det enbart var upp till inflationen så skulle ett standardabonnemang kosta dig 105kr idag, inte 149kr.

Resterande höjningar är, som jag sagt, ett resultat av girighet, affärsmodell, krav från investerare etc så vi kan väl båda bara acceptera faktan och inse att Netflix har det tufft och vill få dig att tro att annat har blivit så dyrt att du måste ta den kostnaden.

Jag har inte sagt något om eventuella tidigare prishöjningar, men det som sker nu är ingen prishöjning utan snarare en prissänkning. Så frågan är varför du nu gnäller när de faktiskt gör vad du vill och sänker priset i reala termer? I min värld är det något bra att trenden av ständigt höjda priser nu bryts, men det verkar inte du tycka…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tråden handlar såvitt jag kan se om den här prisjusteringen, inte tidigare prisjusteringar. Det är mycket möjligt att de tidigare höjt priset reellt men nu handlar det om att vi efter den här justeringen i realiteten kommer betala mindre än vi gjorde för 3 år sedan.

Nu är 2024 inte klart så det finns inte data ännu men om vi antar att löneökningarna för 2024 är likvärdiga med de för 2023 så är prisjusteringen ganska spot on med de nominella löneökningarna som skett de senaste 3 åren.

För tre år sedan kostade det 159kr, höjdes sedan till 179kr. Så 159 -> 199 = 25%.
Det är inte så många som har 25% högre lön nu än för tre år sedan, därmed utgör Netflixkostnaden en större del av lönen nu än för tre år sedan.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte för att vara sån men för att ditt argument ska make sense får du ju lägga ihop effekten av krontappet och inflationen, inte lägga dom i varsin hög.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den har inte alltid kostat 10Kr, jag minns en tid då den kostade 9Kr förutom på tisdagar och fredagar då den bara kostade 6Kr.

Priser sätts dock efter vad man tror en kund är villig att betala, oftast helt frikopplat från produktionskostnaden.

Sedan smärtar det såklart när priser får fler siffror eller större startsiffra, 99 till 109Kr är ju därför värre än 109 till 119, eller för den delen 89-99Kr, trots att det i samtliga fall bara skiljer 10Kr och även rätt nära 10% också.

Detta ignoreras dock ofta för internationella företag där den Svenska kronan är väldigt liten jämfört med t.ex den amerikanska dollarn.

Minns för bara några år sedan, brukade ibland köpa en stor latte på donken vit botkyrka/e4, tror det kostade typ 32kr.
Åkte jag igenom till den vid tumba centrum på väg mot tullinge, så kostade samma storlek 37 eller 39kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så klart att priset sätts efter det dom kan få betalt, folket betalar ju liksom oavsett vad det kostar ändå.. Men cheeseburgaren var/är ju liksom deras varumärke och då skulle dom kunna ta en mindre "förlust/vinst" på sådan burgare kan man tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Ingen har sagt att verkligheten inte är dryg.

Då är det väl snarare du som är för fattig? Det om något måste vara drygt, att ens privatekonomi kollapsar pga 15 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För tre år sedan kostade det 159kr, höjdes sedan till 179kr. Så 159 -> 199 = 25%.
Det är inte så många som har 25% högre lön nu än för tre år sedan, därmed utgör Netflixkostnaden en större del av lönen nu än för tre år sedan.

Det var för 3 år sedan de höjde till 179 kr/mån, men ja jag avrundade med typ 3 dagar. I praktiken sker de dock samma dag men 3 år mellan för många befintliga kunder då det är nästa fakturering som kommer påverkas.

Sedan dess har vi haft drygt 19% inflation så priset på 199 kr/mån är i reala termer lägre än 179 kr/mån, så vi såg en prishöjning för 3 år sedan och nu ser vi en prissänkning när man tar höjd för värdet på en krona.

Jag är alltså mest förvånad över att man klagar nu när vi faktiskt ser en prissänkning, i min värld är att man nu bryter trenden och priset går nedåt något att vara glad över.

Permalänk
Medlem

Att acceptera att en tjänst både blir dyrare och sämre gång på gång är inte okej.

§ 7 - MOD
Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Netflix är nog den tjänst jag använder mest även om jag tycker innehållet blir sämre och sämre. Stör mig dock på att jag inte kan hitta någon information om höjningen från Netflix utan bara i tidningar och på deras sida som i alla fall jag inte går in på dagligen. När kom den här informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Netflix är nog den tjänst jag använder mest även om jag tycker innehållet blir sämre och sämre. Stör mig dock på att jag inte kan hitta någon information om höjningen från Netflix utan bara i tidningar och på deras sida som i alla fall jag inte går in på dagligen. När kom den här informationen?

Folk kanske får det i samband med nästa förnyande.

Permalänk
Medlem

Jag är trött på det snabba, flashiga och alltmer hjärndöda Netflix. Det borde finnas utrymme för en billigare uppstickare som t.ex. producerar välproducerade brittiska serier utan dyra skådisar och svindyr CGI. DET hade jag betalat för, men jag hade inte betalat 2400kr om året. Och nej, jag anser inte att HBO/Apple uppfyller detta.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Även om jag motsätter mig prishöjningen så är den ändå inte lika farlig som den YouTube gjorde. Fortfarande förbannad över den höjningen, speciellt eftersom det är den tjänst jag använder allra mest.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Inte för att vara sån men för att ditt argument ska make sense får du ju lägga ihop effekten av krontappet och inflationen, inte lägga dom i varsin hög.

De är båda där - antingen effekten enbart i USD eller enbart i SEK, upp till dig vilken du tycker visar mest rätt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Personligen får jag mer värde ur YouTube Premium 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte varför de ej erbjuder vettiga abonnemang. Idag är 4k självklart man vill ha. Men vad i helskotta ska man som ensamboende med 4 konton som går använda samtidigt till?
Gör ett konto med 4k för en enda användare, ta hälften betalt för detta konto eller något.

Då kimmer sannolikt även de flesta hushåll där det faktiskt är fyra användare köra på det och helt enkelt kolla på olika tider. Vilket garanterat ändå är det genomsnittliga familjeanvändarmönstret.

Alla sådana här prenumerationer fungerar också ungefär som försäkringar gör. Modellen beror stort på ickeanvändare och allas begränsade nyttjande av premieuttag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är gott för folkhälsan & allmänbildningen att diverse streamingtjänster blir dyrare, då ökar sannolikheten att människor tar sig ut i naturen eller börjar läsa fler böcker, två alternativa nöjen som är nästintill gratis.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED