Krönika: Ge fan i min skivläsare!

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Ge fan i min skivläsare!

Calle replikerar föregående krönikör och slår fast att det är viktigare än någonsin att hålla fast vid fysisk media.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta får en tumme upp och väl uttryckt!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Skivläsare är något jag gick från för ett par decennier sedan, har verkligen inte saknat det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Yup, håller med dig till 100 %.
Det finns en anledning till att chassit fortfarande har ett fyrkantigt hål överst. Gamla DVD'er är bara ett exempel.

Formatering
Permalänk
Medlem

Jag har kvar min blue-ray brännare som jag kan koppla in via USB om jag behöver.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26100.2314|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk

Artikeln skriven år 2008 och handlar om Macbook Air som saknar dvdspelare? Isåfall håller jag med.

Annars är spelfokuset lite väl extremt. Man köper en massa mjukvaror och de levereras idag inte fysisk. Det är för många bara omständligt att få något fysisk.

Vi har dock problem med mjukvara. Som att tillverkaren stänger ner deras licens/aktiveringsservrar, det gör att ens program inte längre fungerar. Och det är egentligen irrelevant om mjukvaran levererades på en cd/usb eller nerladdad fil, den kommer ändå inte fungera.
Samma sak med att sälja program vidare, det fysiska mediumet har egentligen inget med saken att göra, det finns mjukvaror som låste sig till en hårdvara fast man köpte den på en cd/dvd. T.ex. gamla windows. Där viss mjukvara kostar ett antal tusenlappar som man får betala tillverkaren för att deaktivera mjukvaran på ena datorn och aktivera den på en annan.

Så jag påstår vi har licens och byråkratiproblem inom mjukvara, detta skulle kanske det gå att lagstifta emot. Fysisk medium är en annan fråga, bara att det på konsoler råka vara gjort så att det ser ut att vara samma fråga.
Det är fullt möjligt för Playstation/Xbox/nintendo att släppa ett spel på en skiva/kasset som endast fungerar på en enhet, det går också göra så att spelet endast går att starta om en licensserver är öppen.

Permalänk
Medlem

Calle du är en verklig kämpe för fysisk media och står stolt som en bastion i en digital tidsålder. I en värld där folk laddar ner sina spel och filmer snabbare än du kan säga Blu-ray, står du orubbligt fast vid din älskade skivläsare. Kanske ser du dig själv som en slags modern Don Quijote men istället för att slåss mot väderkvarnar, strider du mot en framtid av prenumerationer och molnlagring fast besluten att inte låta Sony eller någon annan bända din skivläsare ur dina kalla döda händer.

När världen stressar för att ladda ner spel på sin gigabitanslutning, lutar du dig lugnt tillbaka med din skiva i hand, trygg i vetskapen att du har något äkta, ett fysiskt bevis på ägande. Du är som en kapten på en skuta av fysiska medier, seglandes genom en ocean av digitalt brus, där varje Blu-ray och spelkassett är en dyrbar last du vägrar släppa. Medan andra kan tycka att du är gammalmodig tänker du precis som Asta Kask sjöng: "Dom får aldrig mig!"

Permalänk
Medlem

Håller med till 100%.

Utrotningen av fysisk media (i alla former) är en total katastrof. Vid varje formatskifte som har skett tappar vi tusentals filmer, musikalbum, spel osv som aldrig "flyttas upp" till den senaste standarden. Samma sak nu när fysisk media mer eller mindre försvinner. Man kan tycka att det vore enkelt att överföra allt till digitala bibliotek, men historien visar tydligt hur det dels inte händer, dels hur komplicerat det snabbt blir att uppbringa gammal media, och framförallt hur få som faktiskt bryr sig.

Vi lever också i ett slags kollektiv illusion om att allt som någonsin publicerats digitalt kommer att leva vidare på internet, i någon form. Så är det verkligen inte. Det finns massor av exempel på exklusivt material som publicerats på t.ex. mp3.com och dylika sajter som numera är helt utrotade för att ingen har brytt sig i tid.

I mångt och mycket är den enda positiva kraften för bevaring av gammal media ironiskt nog piraterna. Företag och vanliga konsumenter verkar inte bry sig nämnvärt, tyvärr.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag brydde mig inte så mycket om fysiska spel förrän jag köpte min första nintendo switch. Jäklar vilket andrahandsvärde Nintendos spel har och det känns väldigt kul att kunna sälja av spelen för en riktigt bra peng efter man har tröttnat eller är klar.

Permalänk
Medlem

Jag ser poängen med digitalt på PC. Man har flera ställen att välja på och man kan välja GOG som inte har DRM.

Men på konsol med bara ett ställe att köpa från så behövs fysisk media.

Att ha något fysiskt för spelen man verkligen gillar tillför något med. Speciellt om man har en LE eller CE box med artbook mm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Miljöförstöring är fysisk media, allt annat håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Tillhör nog en av få här som tycker skivläsaren kan ryka! Är så otroligt meningslös på dagens konsoller då man oavsätt måste ladda ner en/flera patcher på flera gb för att kunna spela så finns ingen direkt mening att köpa fysiska spel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Miljöförstöring är fysisk media, allt annat håller jag med om.

Nja, de hinner byta hand flertals gånger, finns spel på cartridge från glada 70 och 80 talet som fortfarande fungerar och används, ju längre och mer något används desto bättre!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Blandat det här.

Det största problemet med det digitala är att man egentligen inte äger något och att kontrollen över det ligger hos någon annan, som godtyckligt kan plocka bort sakerna närhelst de vill.
Här kunde lagstiftning som förstärker äganderätten av digitala produkter vara ett steg.

Även bevarandet av olika former av äldre material är en annan del och orsak till fysiska media.
Här skulle det också behöva regleras och tillgängliggöras.
För det handlar om bevarandet av kultur; oavsett om det gäller spel, filmer, musik, böcker el något annat liknande.

När det gäller digitala spel på konsol är det ju mer begränsat och låst varifrån man kan köpa sådana, på PC finns större valfrihet och konkurrens.

Permalänk
Medlem

Skivläsaren är död, hur mycket folk än vill ha kvar den.

Senaste rapporterade kvartalet så var 4% av intäkterna från digital och fysiska spel från fysiska spel. Samma kvartal för ett år sedan så var andelen 5,7%, så tappet är nästan en tredjedel.

(Lite som med fysiska pengar. De kommer inte tillbaka.)

Edit: Kan tilläggas att Q1 2020 så stod fysiska spel för 20,4% av Sonys intänkter från digitala och fysiska spel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag ger er min skivläsare när ni bänder den från mina kalla, döda händer.

Haha så jävla underbart att jag bara sitter och hånflinar. Älskar’t ! 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

De flesta somsäger att fysiska medier är meningen är på pc. Men på konsol är det a och o. Annars får ju MS och Sony monopol.

Öppna upp för Steam på PS, ja då är det en annan sak.

Permalänk
Medlem

Har extern floppy-drive samt extern CD/DVD-brännare. Fysiska format for life!

Är nog snart bara jag samt tekniska museet som kan läsa alla typer av media från mitten av 90-talet.

Permalänk

Håller helt med denna krönika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tillhör nog en av få här som tycker skivläsaren kan ryka! Är så otroligt meningslös på dagens konsoller då man oavsätt måste ladda ner en/flera patcher på flera gb för att kunna spela så finns ingen direkt mening att köpa fysiska spel.

fel fel fel fel fel fel..... feeeeeeel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kändes nästan väntad med tanke på reaktionerna och orimligheten i förra krönikan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

fel fel fel fel fel fel..... feeeeeeel.

Men om vi tänker spel, vad tjänar man på om man köper ett spel och ändå måste ladda ner 75% av spelet?

Har helt ärligt extremt svårt att se anledningen till att behålla fysiska spel, så länge dom löser så digitala spel går att sälja så hade det varit lugnt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har valt att behålla min läsare. Stoppade in den i ett nytt FD pop air xl.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

De flesta somsäger att fysiska medier är meningen är på pc. Men på konsol är det a och o. Annars får ju MS och Sony monopol.

Öppna upp för Steam på PS, ja då är det en annan sak.

Om de skulle släppa en konsolgeneration utan skivläsare finns det nog en chans att EU skulle tvinga dem att öppna upp för tredjepartsbutiker digitalt. Så länge de säljer fysiska skivor kan de nog hävda att det inte finns något monopol, trots att det ändå är det på den stora digitala sidan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Men om vi tänker spel, vad tjänar man på om man köper ett spel och ändå måste ladda ner 75% av spelet?

Har helt ärligt extremt svårt att se anledningen till att behålla fysiska spel, så länge dom löser så digitala spel går att sälja så hade det varit lugnt!

Du har helt rätt, det är genomidiotiskt att skicka runt media på plastbitar när den enda motivationen för det till 100% är en avtalsfråga.

Om det här är allt vi förmår är vi redan dömda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Håller med till 100%

Stellar Blade är ju ett praktexempel till fördelen med att ha tillgång till version 1.0 av ett spel, med tanke på de outfits som ändrades med Day 1 patchen. Kanskte inte hela världen, men det är i alla fall trevligt att ha möjligheten.

Kör faktiskt med moderna stilrena datorchassin, även för min WinXP-dator (Corsair 500D), men har istället ett extern 5.25" USB chassi för DVD-enheten, vilket fungerar jättebra!

Själv har jag hamnat i den där lustiga sitsen där jag börjat köpa spel på skiva, som jag länge ägt digitalt. Jag har till och med beställt en amerikansk kopia av Medal of Honor Airborne, då alla europeiska utgåvor(både fysiskt och digitalt) har censurerat svastikor och SS uniformer, m.m. Vilket också belyser ytterligare en fördel med fysisk media och problem med digitalt ägande.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Regleras det till att man kan sälja digitala licenser så behövs inte skivan. Fram tllls dess så ska det vara en självklarhet, att det är dåligt för miljön kom igen bättre argument för att ta bort det kan ni komma med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Digitala spel på konsol är monopol, tycker Man det är bra så ok

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Regleras det till att man kan sälja digitala licenser så behövs inte skivan. Fram tllls dess så ska det vara en självklarhet, att det är dåligt för miljön kom igen bättre argument för att ta bort det kan ni komma med?

Jag vill påstå att fysiska media behövs även efter det. Det finns ingen orsak att tro att alla spel kommer att finnas för nedladdning i all evighet, oavsett vad digitala licenser hit eller dit säger.
Är det något jag lärt mig efter 25 år av digitala medier så är det att den man vill få bort från nätet stannar där i all framtid, men när man letar efter något som var trivialt att hitta för fem eller tio år sedan så kan det vara i det närmaste omöjligt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag vill påstå att fysiska media behövs även efter det. Det finns ingen orsak att tro att alla spel kommer att finnas för nedladdning i all evighet, oavsett vad digitala licenser hit eller dit säger.
Är det något jag lärt mig efter 25 år av digitala medier så är det att den man vill få bort från nätet stannar där i all framtid, men när man letar efter något som var trivialt att hitta för fem eller tio år sedan så kan det vara i det närmaste omöjligt.

Kan inte annat än att hålla med, av den anledningen försöker jag så ofta som möjligt stödja initiativ som GOG m.fl.

Sedan är ju en välfylld NAS i dagsläget kritisk

Visa signatur

Krusidullen är stulen