Krönika: Ge fan i min skivläsare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

cd läsare till datorn vill jag ha. kopierar musik som jag köper på cd skivor fortfarande.

Jag har kvar cdläsare på gamla datorn som jag rippar mina nya musik-CDs till mp3 och lägger in på mobilen. Nya datorn har inte skivläsare. Funderar på om man kanske skulle skaffa "external" skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Jag kan i alla fall köpa Steam koder från 100 olika butiker som alla har olika priser och på nåt sätt klarar av att konkurrera med varandra, trots att alla koder sen aktiveras på Steam.

Är de key site:r som säljer steam-nycklar, så är det inte konkurrens som gör priset är lägre utan det finns ett gäng förklaringar såsom:
1. De köper keys under rea och säljer senare
2. De köper keys med stulna kreditkort
3. De köper i ett land med lägre pris
4. De betalar inte svensk moms
5. De tvättar pengar
o.s.v.

Skulle hända i ps store också om man kunde köpa keys för att aktivera i ps store, men har inte med konkurrens mellan olika online butiker att göra. Den mer relevanta jämförelsen är istället mellan steam och epic.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Jag kan i alla fall köpa Steam koder från 100 olika butiker som alla har olika priser och på nåt sätt klarar av att konkurrera med varandra, trots att alla koder sen aktiveras på Steam.
Så omöjligt är det inte.

Man kan ju med samma argument säga att alla som säljer fysiska spel måste köpa dem från Sony så det kan inte bli nån prispress där heller o.s.v. men det fungerar ju uppenbarligen där och de fysiska spelen konkurrerar ju också givetvis mot Sonys digitala butik de också.

Steam säljer inte koder till dessa butiker.
Ett fåtal av dem köper genuina koder från distributörer/producenter, vilket då innebär att konkurrensen gäller bara för de spel vars distributörer eller producenter är villiga att sälja koder till andra butiker.
Vilket också innebär att det finns en hel del koder som är allt annat än korrekt införskaffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Steam säljer inte koder till dessa butiker.
Ett fåtal av dem köper genuina koder från distributörer/producenter, vilket då innebär att konkurrensen gäller bara för de spel vars distributörer eller producenter är villiga att sälja koder till andra butiker.
Vilket också innebär att det finns en hel del koder som är allt annat än korrekt införskaffade.

Ställen som Humble Bundle är ju knappast stulna koder. Såklart finns det mer områden på interners gråskala, men många legitima butiker också

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ställen som Humble Bundle är ju knappast stulna koder. Såklart finns det mer områden på interners gråskala, men många legitima butiker också

Som jag skrev:

Citat:

Ett fåtal av dem köper genuina koder från distributörer/producenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ställen som Humble Bundle är ju knappast stulna koder. Såklart finns det mer områden på interners gråskala, men många legitima butiker också

Humble Bundle handlar inte om konkurrens som pressar ner priserna utom om välgörenhet, det är en väldigt annorlunda butik.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Humble Bundle handlar inte om konkurrens som pressar ner priserna utom om välgörenhet, det är en väldigt annorlunda butik.

Håller inte med. Deras bundles är ofta väldigt prisvärda, ofta billigare än steams reor, men såklart fler spel på en gång

Det är välgörenhet också, men framförallt prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller inte med. Deras bundles är ofta väldigt prisvärda, ofta billigare än steams reor, men såklart fler spel på en gång

Det är välgörenhet också, men framförallt prisvärt

Klart det är prisvärt, men de säljer koder de får från deras samarbetspartners (d.v.s. spelbolag som vill göra gott) där vinsten humble bundle gör går till välgörenhet.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple