Intel: Vi har löst Raptor Lake-problemet

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det rätt med att CPU:n i vänteläge har begärt fler volt eftersom den inte haft något att göra och därmed hamnat i en slags loop och begärt ännu fler volt eftersom den haft felaktiga instruktioner om var gränsen låg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förutom då alla instabilitetsproblem och annan skit som det skrivits om i ett år, eller?

man kör väl egna inställningar, jag menar man är väl en hw-entusiast som väljer själv hur ens hårdvara körs, eller? mena varför är man på swec om man inte är det? eller har jag hoppat in i en annan värld där swec är full av hp/dell användare?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om man redan har Raptor Lake så får man väl använda den så länge den fungerar bra.

Men om man ska köpa nytt så verkar det bättre att köpa 12th gen eller AMD eller vänta in Intels nästa generation.

Men Lunar Lake var väl redan släppt för bärbara datorer och Arrow Lake ska väl komma snart?
Så för den som vill ha Intel nyare än 14th gen så är det väl inte så lång väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Så är det, tror den är typ 2% snabbare i genomsnitt om man stänger av CCD1 i BIOS men tycker det ska kunna köra spel och sånt på endast CCD0 och fungera perfekt utan att man som användare ska behöva krångla med program från tredjepart i Windows.

Stämmer ryktena om VCache på båda CCDerna så ska det bli kul att se hur det presterar men även hur mycket mer den kommer kosta.

Här ska va 7950X3D med CCD1 avslagen mot en vanlig 7800X3D:
https://i.imgur.com/6JGRkJK.png

Åtminstone förr har det gått att Set Affinity i Task Manager (Aktivitetshanteraren) i Windows för att åstadkomma samma sak. Att styra vilka kärnor/trådar ett program får köra på.

Men dels är jag inte helt säker på hur det är om man har processor med HT eller annan SMT.

Exempelvis
CPU 0
CPU 1
CPU 2
CPU 3
...

Är CPU 0 första tråden på första kärnan och sen CPU 1 andra tråden på första kärnan?
Eller är det "de riktiga kärnorna" först och sen andra tråden på dem?

Om man har mer än en CCD, är de då i nummerordning så exempelvis en processor med 8 kärnor per CCD, 16 kärnor totalt.
Är då CPU 0 - CPU 15 första CCD och CPU 16-31 andra CCD ?

Sen är det en sak till,
Den kommer bara ihåg de inställningarna så länge programmet/processen körs.

Så om du avslutar ditt spel eller program så får du göra om det igen.
Så blir väl smidigare med tredjepartsprogram om det är något man vill använda mer än testa vid enstaka tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har jag fattat det rätt med att CPU:n i vänteläge har begärt fler volt eftersom den inte haft något att göra och därmed hamnat i en slags loop och begärt ännu fler volt eftersom den haft felaktiga instruktioner om var gränsen låg?

Nej.

Grundproblemet är väl att det är väldigt stora skillnader i effekt/ström mellan vila och full last. Det gäller ju i princip alla kretsar idag eftersom vi vill att kretsarna ska dra lite effekt i vila och ha hög prestanda när de används. Problemet är att spänningen snabbt kan sjunka när lasten ökar. Och tvärtom. Är spänningen för låg blir kretsen instabil. Och är den för hög så slits kretsen väldigt snabbt. Så den t o m blir instabil även vid standardinställningar.

Intels processorer försöker vara smarta genom att försöka gissa vad lasten blir i framtiden. Dvs höja spänningen lite extra så att den inte blir för låg vid last. Men gissar den på hög last men lasten blir låg så blir spänningen för hög. Kombinationen hög klockfrekvens och hög spänning i turbo-läget och stor skillnad i effekt mellan vila och last är ingen höjdare. Priset för att kanske vinna några tester var kraftigt försämrad livslängd alltså.

AMD och nVidia har samma grundproblem, men de löser det med clock stretching istället. Klart mer elegant lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Är det bara jag som har svårt att läsa Voodoo här utan att direkt tänka 3dfx? Utgår från att du har lite nyare gfx :). Antingen är det jag eller så är det ett mindre bra ordval i dessa sammanhang.

Vi som reagerar är nog dom gamla spelarna som slogs om voodoo2 korten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har nån räknat på hur mycket prestanda som förloras med dom 4 första fixarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag är ganska sugen på nya 285K, får hoppas liknande problem inte kommer uppstå med deras nya release. Om de har "lärt sig" så borde inte de problemen hända igen, heh.

Jag är dock inte låst till Intel men eftersom jag vill ha en CPU med många kärnor/trådar så står det mellan 285K och 9950X3D och AMD har fortfarande "problem" i spel när CPUn har mer än 1 CCD.

7950X3D har en mycket högre boost clock än 7800X3D och presterar fortfarande sämre i spel: https://i.imgur.com/Y8yScmZ.png

TPU har testat med en CCD Ryzen 7950X3D with One CCD Disabled - The 7800X3D Preview

Har för mig att det skulle finnas en utillity där man kan sätt profiler, någon som vet?

Okej, jag hittade en youtube video som handlar om ett program Process Lasso, men det var inte samma som jag minns.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bokstavligen Sagan om Icaros och hans Vingar.

Intel kunde flyga med reguljära AMD.
men de ville även kunna glida uppe med X3D processorena.
När de tog sig upp på den höjden smälte deras kretsar och deras vingar blev instabila så de föll ner på jorden och dog.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Skrivet av DST:

man kör väl egna inställningar, jag menar man är väl en hw-entusiast som väljer själv hur ens hårdvara körs, eller? mena varför är man på swec om man inte är det? eller har jag hoppat in i en annan värld där swec är full av hp/dell användare?

Det här problemet är inget du själv kan påverka på något rimligt och meningsfullt vis. Alla användarens bios inställningar är väldigt långt ifrån vad som faktiskt avgör de olika spänningar som levereras till processorn varje microsekund. Om du bygger din egen PMIC så kanske...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m3tr0:

Nej.

Grundproblemet är väl att det är väldigt stora skillnader i effekt/ström mellan vila och full last. Det gäller ju i princip alla kretsar idag eftersom vi vill att kretsarna ska dra lite effekt i vila och ha hög prestanda när de används. Problemet är att spänningen snabbt kan sjunka när lasten ökar. Och tvärtom. Är spänningen för låg blir kretsen instabil. Och är den för hög så slits kretsen väldigt snabbt. Så den t o m blir instabil även vid standardinställningar.

Intels processorer försöker vara smarta genom att försöka gissa vad lasten blir i framtiden. Dvs höja spänningen lite extra så att den inte blir för låg vid last. Men gissar den på hög last men lasten blir låg så blir spänningen för hög. Kombinationen hög klockfrekvens och hög spänning i turbo-läget och stor skillnad i effekt mellan vila och last är ingen höjdare. Priset för att kanske vinna några tester var kraftigt försämrad livslängd alltså.

AMD och nVidia har samma grundproblem, men de löser det med clock stretching istället. Klart mer elegant lösning.

Fråga: betyder "clock stretching" något annat här jämfört med vad det betyder i bus-protokoll som t.ex. I²C? För där används det primärt som en väldigt enkel design, men det är inte precis den snabbaste lösning man kan tänka sig (vilket spelar rätt liten roll för det I²C typiskt används för).

Men låter helt logiskt att detta problem har sina rötter i att man "gissar" att CPU-lasten kommer gå upp, höjer spänningen med lite marginal då det är ett visst spänningsfall vid hög last, och att man då "överskjuter" spänningen om det sen blir så att CPUn gör rätt lite arbete.

Har bra insyn i ett case där det finns rätt många 13:e och 14:e gen desktop Intel CPUer (primärt 13600K och 14600K, men finns enstaka 13700K och 13900K). Där har noll stycket CPUer krånglat så här långt, men de används primärt för programutveckling där normalfallet är att CPU endera i stort sett är "idle" eller så går den 100 % på alla eller hyfsat många kärnor (och det är ett fall där Ryzen var vettigast under 3000/5000 serien men där Intel rejält kom tillbaka med Alder Lake / Raptor Lake).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Har nån räknat på hur mycket prestanda som förloras med dom 4 första fixarna?

Intel har sagt att det inte ska påverka prestandan, och det verkar ju rimligt med tanke på att problemet är att CPUn begärt för hög spänning i idle.

Wccftech och andra liknande sidor rapporterar om 2-6% lägre prestanda, men det verkar vara helt baserat på en enda användare på något kinesiskt forum och skulle lika gärna kunna bero på något helt annat. Läser man på t.ex. Reddit så säger de flesta istället att det inte påverkat prestandan för dem.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fråga: betyder "clock stretching" något annat här jämfört med vad det betyder i bus-protokoll som t.ex. I²C? För där används det primärt som en väldigt enkel design, men det är inte precis den snabbaste lösning man kan tänka sig (vilket spelar rätt liten roll för det I²C typiskt används för).

Jag har bara själv sett system som släcker ut hela klockpulser vid problem (effektivt halverar frekvensen) under en kort tid medans spänning eller last stabiliserar sig. Googlade lite och det här kanske är närmare vad som faktiskt görs i mer avancerade implementationer.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Det här problemet är inget du själv kan påverka på något rimligt och meningsfullt vis. Alla användarens bios inställningar är väldigt långt ifrån vad som faktiskt avgör de olika spänningar som levereras till processorn varje microsekund. Om du bygger din egen PMIC så kanske...

va, nä, du ställer in din egen spänning som dikterar vad som den kommer att köra på. Kör du på auto profilen så kommer den själv att ställa in den spänning den behöver.

Det du pratar om är inte riktigt vad som är felet, har man begränsat spänningen till ett värde så kommer den inte över det värdet. att det finns en tolerans på spänningen är väl naturligt men inte det som är problemet. har jag sagt att cpun max får dra 1.35v så kommer den inte över det, vilket den gör när du kör på auto profilen då den uppskattar själv vad den behöver.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men låter helt logiskt att detta problem har sina rötter i att man "gissar" att CPU-lasten kommer gå upp, höjer spänningen med lite marginal då det är ett visst spänningsfall vid hög last, och att man då "överskjuter" spänningen om det sen blir så att CPUn gör rätt lite arbete.

Har bra insyn i ett case där det finns rätt många 13:e och 14:e gen desktop Intel CPUer (primärt 13600K och 14600K, men finns enstaka 13700K och 13900K). Där har noll stycket CPUer krånglat så här långt, men de används primärt för programutveckling där normalfallet är att CPU endera i stort sett är "idle" eller så går den 100 % på alla eller hyfsat många kärnor (och det är ett fall där Ryzen var vettigast under 3000/5000 serien men där Intel rejält kom tillbaka med Alder Lake / Raptor Lake).

Vet inte så mycket om clock stretching egentligen. Men det jag skrev var ungefär det buildzoid i Actually Hardcore Overclocking sade. Om jag minns rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m3tr0:

Vet inte så mycket om clock stretching egentligen. Men det jag skrev var ungefär det buildzoid i Actually Hardcore Overclocking sade. Om jag minns rätt.

Just Buildzoid pratar om clock stretching som ett potentiellt problem om man undervoltar 12th gen Intel. Whatever det betyder lär det sannolikt inte just den funktionen ha ändrats i 13th/14th gen.

Effekten av clock stretching låter ändå rätt mycket som den man får i enkla bussar som I²C, d.v.s. att man förlänger cykeltiden i vissa lägen något som ger en lägre effektiv frekvens. I fallet I²C görs det ibland när man pratar med väldigt enkla enheter som inte hinner med, då kan de förlänga cyklerna så kommunikationen går långsammare.

I fallet CPUer verkar det användas i lägen där spänningen faller lite för mycket när CPUn jobbar hårt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av DST:

va, nä, du ställer in din egen spänning är vad som dikterar vad som den kommer att köra på. Kör du på auto profilen så kommer den själv att ställa in den spänning den behöver.

Vad som ställs in i bios är mest att se som input parametrar till en väldigt mycket mer komplex process. Denna process hade dessutom buggar/okänt beteende i vissa fall vilket resulterade i oväntade spänningstillstånd. Utan att vara ingenjör inom intels power delivery team så är det väldigt svårt att veta vad parametrarna faktiskt gör i verkligheten. Det finns väldigt många led av reglering från moderkortets spännings matning till regulatorerna som är inbyggd i processorn och till sist spänningsfall tills du faktiskt hamnar vid varje transistor i kretsen.

Troligtvis betyder spänningsinställningen som användaren ser mest någon form av önskat målvärde, oklart dock exakt vart i spänningsmatningen och under vilka operativa tillstånd. Som exempel, om målet är att reglera spänningen till exakt 1V vid en given del av kretsen så måste regulatorn som sitter väldigt långt därifrån gissa rätt mycket hur stort spänningsfallet är på vägen dit och hur det kommer att förändras över tid. Därför kommer den att reglera till tex 1,1V vid en viss last och 1,15V vid en högre last för att det ska bli ungefär 1V vid transistorerna i kretsen.

Sen kanske regulatorn också har tillåtelse att ge kretsen +0,1V extra under kortare perioder för att öka prestanda och därför ge en mycket högre utspänning, tex 1,25V under kort tid. Eftersom allt det här baseras på olika estimat och regleralgoritmer i icke-ideala system så kommer spänningen att falla utanför den önskade, kanske får vi acceptera +-0.1V från önskat värde i kretsen. Så även i detta väldigt förenklade exempel med endast två operativa tillstånd så har inställd spänning endast väldigt lös koppling till vad som faktiskt händer. Vi har gjort inställningen 1V och det resulterar i att kretsen kommer att se mellan 0,9V och 1,2V. Vissa delar är marginal, andra är avsiktlig för ökad prestanda. Detta även utan buggar och oförutsett beteende som i Intel-fallet.

Så det är väldigt oklart vad det betyder när man ställer in en viss spänning i bios eftersom vi inte vet hur intels interna regleralgoritmer fungerar och vilka avsteg de är tillåtna att göra och i vilka fall. Man behöver veta hur hela spänningsmatningskedjan fungerar för att kunna säga något om det. I normala fall så hade man kanske kunnat läsa nån form av specifikation för hur allt är tänkt att fungera men jag gissar att inte ens moderkortstillverkare har tillgång till tillräckligt detaljerad information för att veta vad som händer i alla fall och nu var det dessutom buggat så det gjorde inte som det var tänkt ändå.

Om vi skulle vilja säkerställa att nån viss inställning garanterat undviker de oönskade spänningstillstånden skulle vi behöva mäta på själva kretsen, med väldigt hög tidsupplösning och många olika typer av last. Alltså på själva kislet, under drift, i praktiken omöjligt om man inte har ett ordentligt labb. Om problemen är väldigt stora kanske de syns om vi bara mäter på matningen till processorn men det är återigen väldigt svårt att veta vad ett mätvärde där säger och vad som är acceptabelt om man inte har väldigt bra koll på hela kedjan.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av multimiffo:

Vad som ställs in i bios är mest att se som input parametrar till en väldigt mycket mer komplex process. Denna process hade dessutom buggar/okänt beteende i vissa fall vilket resulterade i oväntade spänningstillstånd. Utan att vara ingenjör inom intels power delivery team så är det väldigt svårt att veta vad parametrarna faktiskt gör i verkligheten. Det finns väldigt många led av reglering från moderkortets spännings matning till regulatorerna som är inbyggd i processorn och till sist spänningsfall tills du faktiskt hamnar vid varje transistor i kretsen.

Troligtvis betyder spänningsinställningen som användaren ser mest någon form av önskat målvärde, oklart dock exakt vart i spänningsmatningen och under vilka operativa tillstånd. Som exempel, om målet är att reglera spänningen till exakt 1V vid en given del av kretsen så måste regulatorn som sitter väldigt långt därifrån gissa rätt mycket hur stort spänningsfallet är på vägen dit och hur det kommer att förändras över tid. Därför kommer den att reglera till tex 1,1V vid en viss last och 1,15V vid en högre last för att det ska bli ungefär 1V vid transistorerna i kretsen.

Sen kanske regulatorn också har tillåtelse att ge kretsen +0,1V extra under kortare perioder för att öka prestanda och därför ge en mycket högre utspänning, tex 1,25V under kort tid. Eftersom allt det här baseras på olika estimat och regleralgoritmer i icke-ideala system så kommer spänningen att falla utanför den önskade, kanske får vi acceptera +-0.1V från önskat värde i kretsen. Så även i detta väldigt förenklade exempel med endast två operativa tillstånd så har inställd spänning endast väldigt lös koppling till vad som faktiskt händer. Vi har gjort inställningen 1V och det resulterar i att kretsen kommer att se mellan 0,9V och 1,2V. Vissa delar är marginal, andra är avsiktlig för ökad prestanda. Detta även utan buggar och oförutsett beteende som i Intel-fallet.

Så det är väldigt oklart vad det betyder när man ställer in en viss spänning i bios eftersom vi inte vet hur intels interna regleralgoritmer fungerar och vilka avsteg de är tillåtna att göra och i vilka fall. Man behöver veta hur hela spänningsmatningskedjan fungerar för att kunna säga något om det. I normala fall så hade man kanske kunnat läsa nån form av specifikation för hur allt är tänkt att fungera men jag gissar att inte ens moderkortstillverkare har tillgång till tillräckligt detaljerad information för att veta vad som händer i alla fall och nu var det dessutom buggat så det gjorde inte som det var tänkt ändå.

Om vi skulle vilja säkerställa att nån viss inställning garanterat undviker de oönskade spänningstillstånden skulle vi behöva mäta på själva kretsen, med väldigt hög tidsupplösning och många olika typer av last. Alltså på själva kislet, under drift, i praktiken omöjligt om man inte har ett ordentligt labb. Om problemen är väldigt stora kanske de syns om vi bara mäter på matningen till processorn men det är återigen väldigt svårt att veta vad ett mätvärde där säger och vad som är acceptabelt om man inte har väldigt bra koll på hela kedjan.

Kör man override så kommer den inte mata extra. Samt ställer in impedansen korrekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För att deras grejer inte släpps färdiga, enligt mig. Det skall inte krävas 5 reviews och re-reviews för att reda ut hur snabba processorerna är, jag tröttnar till slut. Intel har varit hyggliga mot mig genom åren, ja, efter det senaste debaklet så hade jag tänkt prova AMD på desktop, men nu står jag och väger igen. Kör AMD på homelab i Linux och det fungerar strålande.

Jag vill bara ha enkla grejer, installera en gång och kör för evigt om det går. Intel har gjort bort sig, krävde en BIOS uppdatering, men sett över 20 år så har dom varit rätt bra. Har inte installerat om Windows sen 2017, uppgraderat till Win11 dock, och det bara fungerar utan strul. Svårt för mig att byta bort sånt mot något som möjligen inte är lika bra, för mig. Jag vet att jag är lite feg, men enkelhet och stabilitet (jo, jag ser hur det låter, men Intel har inte varit ostabilt för mig) går före allt för mig.

Det största problemet AMD har just nu är deras PR avdelning.
Som lovar guld å gröna skogar... Humm det är ju det Reklamen alltid gör..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Tappat all förtroende för Intel. Reklamera min 13900k och bytte till 7800x3d.
Helt plötsligt var alla problemen borta.
Blir en 9800x3d när dom lanseras.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

skadan är gjord, kommer ta ÅR innan jag köper intel igen, och då läser ni någon som har 9st datorer i sitt hushåll som alltid ska pillas på. de kommer förlora pengar på mina uteblivna köp

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

skadan är gjord, kommer ta ÅR innan jag köper intel igen, och då läser ni någon som har 9st datorer i sitt hushåll som alltid ska pillas på. de kommer förlora pengar på mina uteblivna köp

Ja då återstår det och se hur mycket pengar dom förlorar sammanlagt med 50 miljoner sålda processorer globalt 2023 när du byter till AMD.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tappat all förtroende för Intel. Reklamera min 13900k och bytte till 7800x3d.
Helt plötsligt var alla problemen borta.
Blir en 9800x3d när dom lanseras.

Njut av din nya plattform dock kan stabilitets problem bero på annat också.

Du verkar dock inte ha tålamod att felsöka och tror allt löser sig av reinstall når det kan vara soc till ram eller vad som..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Njut av din nya plattform dock kan stabilitets problem bero på annat också.

Du verkar dock inte ha tålamod att felsöka och tror allt löser sig av reinstall når det kan vara soc till ram eller vad som..

Höll på i en månad innan reinstall av windows, då har man väl tålamod? När väl cpu.n är kass så kvittar det om du sänker volten, kvittar vad du gör mer eller mindre.. Det är redan kört. Du verkar fatta dåligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Höll på i en månad innan reinstall av windows, då har man väl tålamod? När väl cpu.n är kass så kvittar det om du sänker volten, kvittar vad du gör mer eller mindre.. Det är redan kört. Du verkar fatta dåligt.

Du ANTAR att felet är cpun när det kan lika gärna vara att ram kör med fel volt eller att moderkortet är skadat/fel.

Jag förstår inte dåligt, enbart tolkar din bristfälliga klagosång.

"Jag höll på en månad" beskriver sällan vad någon gjort.
Om du inte har en tråd skapad, vilket jag inte hittar. Så kanske du inte ens förstod vad som var fel utan behövde extern hjälp.
Men du kanske är kanon duktig med felsökning och förstår värden från hwinfo med LL etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du ANTAR att felet är cpun när det kan lika gärna vara att ram kör med fel volt eller att moderkortet är skadat/fel.

Jag förstår inte dåligt, enbart tolkar din bristfälliga klagosång.

"Jag höll på en månad" beskriver sällan vad någon gjort.
Om du inte har en tråd skapad, vilket jag inte hittar. Så kanske du inte ens förstod vad som var fel utan behövde extern hjälp.
Men du kanske är kanon duktig med felsökning och förstår värden från hwinfo med LL etc

Ja jag har varit medlem här sedan 2001 och byggt datorer innan dess.
Jag har bara påpekat att jag inte har förtroende för intel. det är du som tjafsar.
Sen att jag inte orkar skriva en hel uppsats vad jag har provat och du blir sur över det är inte mitt problem.
Kör du vidare på din Intel. kan inte bry mig mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja jag har varit medlem här sedan 2001 och byggt datorer innan dess.
Jag har bara påpekat att jag inte har förtroende för intel. det är du som tjafsar.
Sen att jag inte orkar skriva en hel uppsats vad jag har provat och du blir sur över det är inte mitt problem.
Kör du vidare på din Intel. kan inte bry mig mindre.

Jag hade en inhyrd på jobbet som varit elektriker i 32 år, han kopplade fel på alla vägguttag.

Vi behöver inte drag detta vidare men en person som tror att ett långt medlemskap= kunskap och taskig attityd på det förväntar sig ett vettig svar tror fel.

Med tanke på ditt uppvisade tålamod så skulle jag inte vara förvånad om du böjt ena pinnen på moderkortet och sen gnällde på cpun. Men oavsett vad så får vi aldrig veta vad som var felet.

Lycka till med amd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade en inhyrd på jobbet som varit elektriker i 32 år, han kopplade fel på alla vägguttag.

Vi behöver inte drag detta vidare men en person som tror att ett långt medlemskap= kunskap och taskig attityd på det förväntar sig ett vettig svar tror fel.

Med tanke på ditt uppvisade tålamod så skulle jag inte vara förvånad om du böjt ena pinnen på moderkortet och sen gnällde på cpun. Men oavsett vad så får vi aldrig veta vad som var felet.

Lycka till med amd

Japp därför funka allt utan några som helst problem i runt åtta månader, inte några som helst problem, tills allt börja strula och blev värre och värre.

Visa signatur

Permalänk

Har en 13600k, inte haft några problem. Ser det finns en typ 4 månader gammal update till BIOS. Sen släppte dom ny update för några dagar sen mot det här problemet mem det BIOS är i beta stadiet. Vågar nog inte tanka Beta BIOS så väntar tills den betan blivit testad mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp därför funka allt utan några som helst problem i runt åtta månader, inte några som helst problem, tills allt börja strula och blev värre och värre.

Var säkert defekt cpu men böjda pins behöver inte märkas direkt, precis som flera postar i forumet så fungerar vissa ram slots och när de kör 4x kit så slutar det vara stabilt.
Kan vara en bios som ändrar soc volt och gör något instabilt.
kan vara absolut vad som helst, precis som brödrost bios till 7800x3d i början

Visa signatur