Vilken dator presterar bäst i spel?

Permalänk
Medlem

Vilken dator presterar bäst i spel?

Jag funderar på att köpa en väns gamla datorkomponenter, men i dagsläget har jag redan en hyffsat bra gaminglaptop. Gillar bara inte att spela på en laptop för den blir så extremt varm och fläktar låter för jävligt.

Vilket system skulle ni säga kommer prestera bäst?
Kan det vara bättre att satsa på en kylplatta till laptopen samt en större skärm istället?

Dessa delar säljes för 2000kr.

Chassi: Fractal Design Define R5
Prolle kylare: Noctua NH-D15
Prolle: i5 9600K
Mobo: Asus Z390 Prime-P
Minne: Corsair 2x8 GB (16GB)
Fläktar: 7 st Fractal Design
Hårddiskar: SSD DISK Samsung 500GB,
Western Digital 1TB

Jag kommer sedan köpa ett begagnat eller nytt GPU, tex GTX1080, RTX2080 eller RTX3060, samt en PSU.

Detta är vad jag har idag:

ASUS ROG Zephyrus G15, Ryzen 9, 16GB minne, 1 TB SSD och RTX3060.

Permalänk
Medlem

Han testar en hel arme laptop kylare här Laptop coolers
Ska man ha en som klarar av att kyla när man spelar kommer kylaren väsnas lika mycket eller mer än laptopen.
Väljer man nån av dom tystare så sänker den tempsen med 5 grader, då e de ju utkastade pengar i min värld.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Någon som vet om min nuvarande laptop är mycket bättre än delarna i PC:n nämnt ovan?
Dvs är det onödigt att jag satsar på denna som stationär dator?

Permalänk
Medlem

Vad spelar du och vilken CPU exakt har du i laptopen?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Vad spelar du och vilken CPU exakt har du i laptopen?

Quake Champions, CS2, Starcraft 2, Frostpunk 1 och 2, Cyberpunk, Doom 2016, Doom Eternal, Doom Dark Ages (när det släpps). Space Marine 2 vill jag även köpa snart. Lite av allt möjligt och gärna nya spel. Allt behöver inte vara på ultra inställningar i grafik men det ska va snyggt och flyta på bra.

Processorn i nuvarande laptop är AMD Ryzen 9 5900HS med Radeon graphics.

Hittade denna webbsidan som jämför processorer.
Verkar som att min laptop är bättre för den har 2 kärnor mer än i5 prollen. Eller?

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

Men sen är det väl det här hur många watt komponenterna får, antar att man kan få ut mer av processorn i en stationär för den har en kraftigare PSU. Eller hur funkar det?

Hittade en sida med benchmarks
Permalänk

Jag hade nog hoppat, din laptop är ju redan bra? Vänta till nästa tillfälle istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMightyRandom:

Jag hade nog hoppat, din laptop är ju redan bra? Vänta till nästa tillfälle istället!

Det är det att laptoppens fläktar låter högt som fan när man spelar. Kan inte spela utan hörlurar på för att få en bra spelupplevelse. Sen tänker jag det kanske är så pass billigt med den stationära att det är värt det. Men kanske inte då om laptop är mycket bättre redan…

Permalänk
Medlem

Siffrorna på UserBenchmark verkar inte riktigt göra Din Ryzen rättvisa. Kollar på denna jämförelse istället:

https://www.cpubenchmark.net/compare/3337vs3905/Intel-i5-9600...

där man dels ser "hur gammal" Intel-processorn är och att Din Ryzen är snabbare entrådat och dubbla hastigheten flertrådat. Detta förutsätter förvisso kylning så den inte bromsar ner - och fläktar kan höras.

Men nej, att byta till en dator med halva CPU-kraften är ingen lysande idé 😑

Gillar Du den bärbara maskinen i övrigt, kika på placering med luft runt så den kan "andas" frisk luft och ev. nån sån där kylare - och grymmare "hörselkåpor". Annars är en lite modernare stationär Ryzen-maskin ett bra alternativ med balans mellan komponenterna - måste inte vara det senaste som 9800X3D då prestandaökningen från säg 5700X till 7700X till 9700X varit "nedåt" 10-20% per generation. Kör själv på 5700X, "tillräckligt" snabb med RTX 4070 på 49" 5120x1440-skärm i bilspel men klart man tittar på uppgraderingar "för jämnan" 😉

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Är det mer värt då att bara koppla in en skärm till laptopen? Jag provade det med min "27 tums jobbskärm" men det kändes som att det var en liten fördröjning mellan musen och skärmen i FPS spel. I RPS, slöare spel så var det helt okej. Skärmen jag har en ”kontorsskärm” av märket voxicon från 2019. Den har nog inte mer än 60Hz i uppdateringsfrekvens. Medans min laptops skärm har 144Hz. Har provat att ställa på v-sync också. Tycker ändå det känns slött på skärmen eller att det är en liten fördröjning.

Blir det skillnad om jag köper en gamingskärm med snabbare uppdateringsfrekvens?

förtydligande
Permalänk
Skrivet av slkcobra:

Jag funderar på att köpa en väns gamla datorkomponenter, men i dagsläget har jag redan en hyffsat bra gaminglaptop. Gillar bara inte att spela på en laptop för den blir så extremt varm och fläktar låter för jävligt.

Vilket system skulle ni säga kommer prestera bäst?
Kan det vara bättre att satsa på en kylplatta till laptopen samt en större skärm istället?

Dessa delar säljes för 2000kr.

Chassi: Fractal Design Define R5
Prolle kylare: Noctua NH-D15
Prolle: i5 9600K
Mobo: Asus Z390 Prime-P
Minne: Corsair 2x8 GB (16GB)
Fläktar: 7 st Fractal Design
Hårddiskar: SSD DISK Samsung 500GB,
Western Digital 1TB

Jag kommer sedan köpa ett begagnat eller nytt GPU, tex GTX1080, RTX2080 eller RTX3060, samt en PSU.

Detta är vad jag har idag:

ASUS ROG Zephyrus G15, Ryzen 9, 16GB minne, 1 TB SSD och RTX3060.

Sälj det gamla å in med nytt 😂 behöver du en ny psu så har jag en grym tyst och modular asus tuf gaming 850w och atx 3.0 kompatibel, 80gold. Inköpt förra hösten alla kvitton och lådor med

Permalänk
Skrivet av slkcobra:

Är det mer värt då att bara koppla in en skärm till laptopen? För jag provade det och jag kopplade in min 27” skärm men det kändes som att det lagade, som att det var en liten fördröjning mellan musen och skärmen i FPS spel. Skärmen jag har en ”kontorsskärm” av märket voxicon från 2019. Den har nog inte mer än 60Hz i uppdateringsfrekvens. Medans min laptops skärm har 144Hz. Har provat att ställa på v-sync också. Tycker ändå det känns slött på skärmen.

Blir det skillnad om jag köper en gamingskärm med snabbare uppdateringsfrekvens?

Är du van vid 144hz känns 60hz som sirap helt ärligt. Det skulle absolut göra skillnad med vettigare skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebballenSucks:

Sälj det gamla å in med nytt 😂 behöver du en ny psu så har jag en grym tyst och modular asus tuf gaming 850w och atx 3.0 kompatibel, 80gold. Inköpt förra hösten alla kvitton och lådor med

Menar du sälja min laptop? Den är ju nyare än datorkomponenterna som säljs 😅

Vad ska du ha för din psu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Är det mer värt då att bara koppla in en skärm till laptopen? Jag provade det med min "27 tums jobbskärm" men det kändes som att det var en liten fördröjning mellan musen och skärmen i FPS spel. I RPS, slöare spel så var det helt okej. Skärmen jag har en ”kontorsskärm” av märket voxicon från 2019. Den har nog inte mer än 60Hz i uppdateringsfrekvens. Medans min laptops skärm har 144Hz. Har provat att ställa på v-sync också. Tycker ändå det känns slött på skärmen eller att det är en liten fördröjning.

Halloj

Vad för upplösning har kontorsskärmen? Dessutom brukar de flesta "kontorsskärmar" ha förskräcklig latens jämfört med gamingskärmar. Jag hade inte gått över 1080p med den setup du har, gotta have them fps's Ropa in en billig 24" 1080p 144Hz eller högre på t.ex blocket, läs på lite om den tilltänkta skärmen på t.ex https://tftcentral.co.uk/ och verkar den inte helt värdelös kommer den att fungera utmärkt för QC och Doom.

När det gäller oljud från laptopen är det svårare att uttala sig, vi är alla olika känsliga samt jag kör ändå alltid hörlurar när jag kör QL för att kunna höra var motståndaren är... En bra kylplatta låter ju dock vettigt, testa också att blåsa ur damm från din dator, det kan göra mycket för både temp och ljud.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj

Vad för upplösning har kontorsskärmen? Dessutom brukar de flesta "kontorsskärmar" ha förskräcklig latens jämfört med gamingskärmar. Jag hade inte gått över 1080p med den setup du har, gotta have them fps's Ropa in en billig 24" 1080p 144Hz eller högre på t.ex blocket, läs på lite om den tilltänkta skärmen på t.ex https://tftcentral.co.uk/ och verkar den inte helt värdelös kommer den att fungera utmärkt för QC och Doom.

När det gäller oljud från laptopen är det svårare att uttala sig, vi är alla olika känsliga samt jag kör ändå alltid hörlurar när jag kör QL för att kunna höra var motståndaren är... En bra kylplatta låter ju dock vettigt, testa också att blåsa ur damm från din dator, det kan göra mycket för både temp och ljud.

Glhf!

Halloj!

1920x1080, 75 Hz på skärmen enligt google. Är inte hemma och kan kolla exakt vilken modell jag har.
Men min laptop borde väl kunna driva på en grym skärm med högre upplösning än 1920x1080?

När det gäller fläktarna, jag har kollat och det är inget damm i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Siffrorna på UserBenchmark verkar inte riktigt göra Din Ryzen rättvisa. Kollar på denna jämförelse istället:

https://www.cpubenchmark.net/compare/3337vs3905/Intel-i5-9600...

där man dels ser "hur gammal" Intel-processorn är och att Din Ryzen är snabbare entrådat och dubbla hastigheten flertrådat. Detta förutsätter förvisso kylning så den inte bromsar ner - och fläktar kan höras.

Men nej, att byta till en dator med halva CPU-kraften är ingen lysande idé 😑

Gillar Du den bärbara maskinen i övrigt, kika på placering med luft runt så den kan "andas" frisk luft och ev. nån sån där kylare - och grymmare "hörselkåpor". Annars är en lite modernare stationär Ryzen-maskin ett bra alternativ med balans mellan komponenterna - måste inte vara det senaste som 9800X3D då prestandaökningen från säg 5700X till 7700X till 9700X varit "nedåt" 10-20% per generation. Kör själv på 5700X, "tillräckligt" snabb med RTX 4070 på 49" 5120x1440-skärm i bilspel men klart man tittar på uppgraderingar "för jämnan" 😉

En annan fundering, om jag tex skaffar en RTX2080 så kompenserar den lite för den slöare processorn i den stationära? RTX2080 verkar ju överlägset jämfört med min RTX3060.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-vs-Nvid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

En annan fundering, om jag tex skaffar en RTX2080 så kompenserar den lite för den slöare processorn i den stationära? RTX2080 verkar ju överlägset jämfört med min RTX3060.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-vs-Nvid...

Du behöver en tillräckligt bra CPU för att inte det skall bli en flaskhals. Huruvida CPUn i den stationära räcker eller inte vet jag inte på rak arm

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Du behöver en tillräckligt bra CPU för att inte det skall bli en flaskhals. Huruvida CPUn i den stationära räcker eller inte vet jag inte på rak arm

Tycker det borde gå, det är komponenter som är lika gamla i alla fall....

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Tycker det borde gå, det är komponenter som är lika gamla i alla fall....

Den CPUn fungerar troligtvis för det ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satsa på gamingskärm och var nöjd.. spela med hörlurar eller hög volym för bästa feeling..
Eller koppla till teven om relativt ny och koppla till en kontroll av något slag.

Möjligheterna är oändliga men den stationära verkar inte erbjuda särskilt mycket utöver det du redan har i mitt tycke..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Sälj din bärbara och bygg något med 5700X3D prollen. Presterar någon procent mindre än storebrorsan 5800X3D men till halva priset. Mer bang for the buck får man inte just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | Corsair 32GB 3200MHz | ASUS GTX 1060 6GB