Setup för hemmakontor, ljud/mikrofon för möten

Permalänk

Setup för hemmakontor, ljud/mikrofon för möten

Hej,

Jag kommer börja arbeta hemifrån och funderar på vad för setup som det finns att välja på och som rekomenderas för ljud vid möten.

På kontoret kör jag alltid headset för att att filtrera ut ljud från kollegor, men hemma så blir detta inte något problem.

Jag kommer köra med en laptop ihopfälld. Om jag inte vill använda headset, vad har jag då att välja mellan? Ett par högtalare + en mikrofon som jag köper?

Funkar detta bra via Teams så att mikrofonen inte tar upp ljudet från högtalarna? Jag vet att det finns konferenspuckar, till varierande prestanda. Då jag inte är ute efter en flexibilitetslösning med mobilitet utan tänker mig en fast setup så vill jag inte betala extra för denna flexbilitet.

Idag har jag ingen mikrofon i min webcam. Är det ett annat alterantiv, att köpa en ny webcam med inbyggd mikrofon?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av r_Larzzon:

Hej,

Jag kommer börja arbeta hemifrån och funderar på vad för setup som det finns att välja på och som rekomenderas för ljud vid möten.

På kontoret kör jag alltid headset för att att filtrera ut ljud från kollegor, men hemma så blir detta inte något problem.

Jag kommer köra med en laptop ihopfälld. Om jag inte vill använda headset, vad har jag då att välja mellan? Ett par högtalare + en mikrofon som jag köper?

Funkar detta bra via Teams så att mikrofonen inte tar upp ljudet från högtalarna? Jag vet att det finns konferenspuckar, till varierande prestanda. Då jag inte är ute efter en flexibilitetslösning med mobilitet utan tänker mig en fast setup så vill jag inte betala extra för denna flexbilitet.

Idag har jag ingen mikrofon i min webcam. Är det ett annat alterantiv, att köpa en ny webcam med inbyggd mikrofon?

Tack på förhand!

Mikrofonerna i webbkamerorna är inget att hänga i granen men de duger för vanliga webbsamtal.
Tror nästan alla moderna verktyg har bra ekoreducering, dvs dödar upptag av uppspelat ljud. Det löser dock inte om du försöker ha musik eller dylikt igång samtidigt som dina möten. Så stäng av radion/spotify så kommer det funka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter du hemma -- ostört -- fungerar det mesta helt OK. Om du är anställd bör du prata med din chef. Det finns ett långtgående ansvar för att säkerställa att en arbetare har en fullgod arbetsmiljö hemmavid (om den anställde har sitt hemmakontor som huvudsaklig arbetsplats).

För egen del är min favoritlösning Modmic Wireless tillsammans med ett par sköna, trådlösa, lurar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Undvik högtalare om du inte vill få problem med att dina mottagare hör sig själva och andra i eko genom din mikrofon.

Kan vara extremt irriterande och skulle personligen bara hoppa ur mötet om någon gjorde så i ett möte.

Hörlurar och mikrofon är det ultimata sen om de sitter ihop eller inte kvittar typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har kört med en sån här de senaste 4 åren och det har funkat utmärkt.
https://www.jabra.com/sv-se/business/speakerphones/jabra-spea...