Temperatur / fläktproblem Gigabyte 4080 Gaming OC. Hjälp med fläktkurva! :)

Permalänk
Medlem

Temperatur / fläktproblem Gigabyte 4080 Gaming OC. Hjälp med fläktkurva! :)

(Gjorde en tråd för ett litet tag sedan om konstigt ljud från mitt 4080. Fick kortet bytt via Inet och fläktljudet är borta samt temperaturerna under stock settings bättre, det har rimligtvis inget med det här problemet att göra).

Hej!

Ursäkta långt inlägg men jag är lite novis på sånt här.

Har fått problem med fläktkurvan och / eller temperaturerna på mitt Gigabyte 4080 Gaming OC. Från att ha varit en otroligt tyst dator under gaming har den gått till att föra en hel del oljud. Chassit är ett H5 Flow med ovanstående kort och en Ryzen 5 7600x kyld med Be Quiet Pure Rock 2. Processorn är undervoltad.

När jag fick mitt kort bytt via Inet gick temperaturerna ner till där de legat innan, det vill säga runt 63 grader under full load gaming, med hotspot runt 77. Fläktarna revvar dock upp så in i bara den när jag spelar vilket blir störande.

Rummet är runt 22-23 grader varmt. Bara för att testa öppnade jag fönstret kommande dagar och fick då ner temperaturerna med ett par grader. Fläktarna tystnar rejält endast på grund av detta och blir då som jag minns dem.

Jag tänker ju såklart att detta har med fläktkurvorna att göra även om jag aldrig haft problem med dem innan. Så jag sätter manuella fläktkurvor för cpu- och chassifläktar och får ner temperaturerna på processorn med cirka 4-5 grader, plus en mycket tystare dator. Score!

Problemet är att GPU-fläktarna fortsätter revva upp till stabila 2000 rpm med spikes upp till 3500 rpm så fort jag inte har öppet fönstret. Detta bör inte vara så högljutt eftersom gpu:n inte går över 63 grader. Jag misstänker ju då att det har att göra med en aggressiv fläktkurva i stock. Hur den ska ha ändrat sig vet jag inte, men jag testar att göra en egen fläktkurva för GPU:n i Fancontrol (se nedan). Datorn är nu bra mycket tystare men temperaturerna går av förklarliga skäl upp. Lägger med en bild på även det nedan.

Märker även att jag får coil whine när jag sätter en manuell fläktkurva men inget coilwhine när jag kör stock, mycket märkligt. Datorn är ordentligt urdammad och allt sitter som det ska. Har ett gpu-stöd under grafikkortet som håller det jämnt och fint. Processortemperaturen går inte upp alls när både GPU och processor är i load jämfört med när bara processorn är i load, så det verkar inte som att GPU:n värmer upp chassit för mycket.

Min fråga är tudelad:

1. Ser ni något problem med min information från HwInfo? Detta är efter cirka 5-10 minuter spelande av Space Marine 2 på max settings, fps cap 120 (går i runt 90 med g-sync).

2. Är mina temperaturer ok efter en så liten stunds spelande? Eller är min fläktkurva konstig?

Hade det varit såhär från början hade jag nog bara accepterat saken men från att ha haft en otroligt tyst och fin dator till att ha en massa oljud gör att jag anar ugglor i mossen någonstans.

Edit: Idle temps på GPU är mellan 29 och 35 grader.

Permalänk
Medlem

Har du testat nyare BIOS som Gigabyte skickat ut?

Improve fan stop functionality

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N4080GAMING-OC-16GD...

Kolla vilken BIOS som gäller för din modell (antar att man kollar vilken BIOS som finns på kortet nu). Därefter väljer du samma på sidan.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kolla vilken BIOS som gäller för din modell (antar att man kollar vilken BIOS som finns på kortet nu). Därefter väljer du samma på sidan.

Tack för ditt svar!

Det har jag inte testat. Är det safe att uppdatera bios på GPU:n? Har hört att det kan vara lite riskabelt men det kanske bara är jag som oroar mig i onödan. Låter ju som att det borde kunna hjälpa kanske.

Permalänk

Ja, om strömmen går eller förbindelsen kapas när du flashar så är det BIOS:et troligen kokt, men ditt kort har en brytare som växlar mellan två BIOS; OC eller Silent, så du får en andra chans om något går fel.
Kan ju prova det tysta läget också, om du inte redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skrivet av pepperino:

Ja, om strömmen går eller förbindelsen kapas när du flashar så är det BIOS:et troligen kokt, men ditt kort har en brytare som växlar mellan två BIOS; OC eller Silent, så du får en andra chans om något går fel.
Kan ju prova det tysta läget också, om du inte redan har.

Tack för svar. Idag började det här ljudet under load, hörs mest vid strax efter mitten på videon (0.22). Vad kan det vara? Känns som att något är ganska fel. Det fortsätter även när jag sänker fps limit till 60/30. Kan väl inte vara coil whine i och med att jag inte hade något sådant alls förut? Eller kan fancontrol sabba kortet på det sättet? Har återgått till stock fankurva och kör inte fancontrol, men ljudet fortsätter ändå.

https://youtube.com/shorts/TSGL-gqOYzI?feature=share

Permalänk
Medlem

Det är några saker jag tycker är skumt här. HWINFO kan väl omöjligen visa det du säger att den visar? Kan du starta spelet. Därefter tabba ur och starta HWINFO och sedan spela i 5-10 minuter. Då blir dina average-siffror mer korrekta (du kan väl omöjligen i gaming ligga på 55W average under gaming till exempel, om det inte är ett extremt lättdrivet spel, och då ska du såklart inte ha några problem med ljudnivån öht).

I övrigt tycker jag din fläkt-kurva ser väldigt aggressiv ut. I jämförelse har jag ett 4070 där jag har 0% fan speed hela vägen upp till 60 grader (dvs stillastående fläktar). Därefter går den upp till 30%. Vid 80 grader snurrar de på 35% och vid 100 grader (där hamnar jag aldrig, även om jag maxar både GPU och CPU samtidigt) ligger kurvan på 45%.

Nu fattar jag att ett 4080 har ett helt annat effektuttag, men det är också en trefläktslösning med rejält mycket mer tilltagen kylare. Men att du ska vara uppe vid 60% fan speed redan vid 65 grader låter som att du verkligen försöker pressa ner temperaturerna utan någon vettig anledning

Permalänk

Just det där med att fläktarna vevar igång på max under spelsessioner hände med mitt gamla 2060S. Märkte det först när jag spelade Total War: Warhammer 3 och åkte runt i världskartan. Då drog fläktar upp på mer än vad deras max utger sig för att vara i någon sekund sen tillbaka till vanlig rpm. Det lät hemskt så jag skickade tillbaka kortet till Komplett och fick tillbaka alla pengar då det var inom 2-års garantitiden (hade gått 1år och 11 månader).

Har du någon garantitid kvar på kortet? Kanske värt att kontakta Inet igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är några saker jag tycker är skumt här. HWINFO kan väl omöjligen visa det du säger att den visar? Kan du starta spelet. Därefter tabba ur och starta HWINFO och sedan spela i 5-10 minuter. Då blir dina average-siffror mer korrekta (du kan väl omöjligen i gaming ligga på 55W average under gaming till exempel, om det inte är ett extremt lättdrivet spel, och då ska du såklart inte ha några problem med ljudnivån öht).

I övrigt tycker jag din fläkt-kurva ser väldigt aggressiv ut. I jämförelse har jag ett 4070 där jag har 0% fan speed hela vägen upp till 60 grader (dvs stillastående fläktar). Därefter går den upp till 30%. Vid 80 grader snurrar de på 35% och vid 100 grader (där hamnar jag aldrig, även om jag maxar både GPU och CPU samtidigt) ligger kurvan på 45%.

Nu fattar jag att ett 4080 har ett helt annat effektuttag, men det är också en trefläktslösning med rejält mycket mer tilltagen kylare. Men att du ska vara uppe vid 60% fan speed redan vid 65 grader låter som att du verkligen försöker pressa ner temperaturerna utan någon vettig anledning

Nej det förstår jag och stort tack för att du tog dig tiden. tänkte mest på maxtemperaturerna, tyckte det var högt efter bara 10 minuters spelande, för ett par månader sedan låg jag aldrig över 61 grader i full load.

Kortet har börjat låta märkligt under load nu, bör inte vara coil whine eftersom jag inte hade det innan jag använde fancontrol. Har du lust att titta på videon jag postade ovan och säga vad du tror det kan vara?

Skrivet av bloodshed:

Just det där med att fläktarna vevar igång på max under spelsessioner hände med mitt gamla 2060S. Märkte det först när jag spelade Total War: Warhammer 3 och åkte runt i världskartan. Då drog fläktar upp på mer än vad deras max utger sig för att vara i någon sekund sen tillbaka till vanlig rpm. Det lät hemskt så jag skickade tillbaka kortet till Komplett och fick tillbaka alla pengar då det var inom 2-års garantitiden (hade gått 1år och 11 månader).

Har du någon garantitid kvar på kortet? Kanske värt att kontakta Inet igen?

Det får väl bli det i värsta fall, nu har jag fått ett otroligt jobbigt och obra ljud frpn gpu under load, även när fläktarna är av (se video några poster upp). Kortet jag hade tidigare fick liknande missljud därav anledningen till byte. Får kanske kolla med Inet igen och se vad de säger, ev lämna in hela datorn denna gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Nej det förstår jag och stort tack för att du tog dig tiden. tänkte mest på maxtemperaturerna, tyckte det var högt efter bara 10 minuters spelande, för ett par månader sedan låg jag aldrig över 61 grader i full load.

Kortet har börjat låta märkligt under load nu, bör inte vara coil whine eftersom jag inte hade det innan jag använde fancontrol. Har du lust att titta på videon jag postade ovan och säga vad du tror det kan vara?

Det får väl bli det i värsta fall, nu har jag fått ett otroligt jobbigt och obra ljud frpn gpu under load, även när fläktarna är av (se video några poster upp). Kortet jag hade tidigare fick liknande missljud därav anledningen till byte. Får kanske kolla med Inet igen och se vad de säger, ev lämna in hela datorn denna gången

Jag tänker att bryr man sig om ljudnivå och temperatur så sätter man själv fläktkurvorna på alla sina fläktar efter vad man är bekväm med. Som jämförelse (med GPU-fläktarna inställda enligt så som jag beskrev i förra inlägget) ligger jag efter 5 minuter gaming (TDP-maxad) på 91 grader på hotspot och 76 grader på GPU:n med fläktarna på 1095 RPM (33%). Så har jag valt att göra eftersom jag prioriterar ljudnivån framför en sval GPU.

Så beroende på hur bekväm du är med att ha en varm GPU bör du utan tvekan kunna sänka RPM på dina GPU-fläktar. Angående ljudet har jag lite svårt att höra det tydligt med mina högtalare (eller är det de 30+ åriga öronen som börjar ge sig lite?), men jag tycker det låter som coilwhine. Om du lokaliserar det med öronen IRL, är du 100% säker på att det kommer från GPU:n och inget annat? Är det på en störande nivå från normalt avstånd även med stängt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag tänker att bryr man sig om ljudnivå och temperatur så sätter man själv fläktkurvorna på alla sina fläktar efter vad man är bekväm med. Som jämförelse (med GPU-fläktarna inställda enligt så som jag beskrev i förra inlägget) ligger jag efter 5 minuter gaming (TDP-maxad) på 91 grader på hotspot och 76 grader på GPU:n med fläktarna på 1095 RPM (33%). Så har jag valt att göra eftersom jag prioriterar ljudnivån framför en sval GPU.

Så beroende på hur bekväm du är med att ha en varm GPU bör du utan tvekan kunna sänka RPM på dina GPU-fläktar. Angående ljudet har jag lite svårt att höra det tydligt med mina högtalare (eller är det de 30+ åriga öronen som börjar ge sig lite?), men jag tycker det låter som coilwhine. Om du lokaliserar det med öronen IRL, är du 100% säker på att det kommer från GPU:n och inget annat? Är det på en störande nivå från normalt avstånd även med stängt chassi?

Ja jag har mycket hellre en bra ljudnivå än minimala temps. Får testa en annan kurva.

Ja det är lite svårt att höra i och med att jag bara hör det under load, men runt 0.22 (strax efter mitten) av videon tar jag mobilen närmare mot mitten och då hörs det surrande ljudet bra. Det konstiga är att jag inte hade något surrande ljud alls innan jag testade en manuell fläktkurva, och även efter att ha återgått till stock fläktkurva är det kvar. Känns ju helt orimligt att den fläktkurvan jag visade ovan ska ha sabbat något i GPU:n. Jag har lagt örat intill både GPU, processor och PSU och lyssnat (inuti datorn inte utanpå) och det kommer definitivt från mitten av GPU:n.

Ljudet är störande även med stängt chassi. Jag märkte det när jag fortfarande hade chassit stängt.

När jag spelar spel som inte använder alls mycket GPU, exempelvis Dredge, visslar den till ibland ungefär som när man drar upp en dragkedja snabbt. Trodde först det var fläktarna som gick igång men enligt HWInfo har de inte varit igång alls i de fallen.

Hade det varit så här från början hade jag bara köpt att det var coilwhine, men det uppkom precis efter att jag använt Fancontrol. Har också funderat på om det skulle kunna vara något med strömförsörjningen, låter nästan som när man sätter i en PSU-strömkabel och glömmer dra ur den ur väggen först, men eftersom PSU:n inte låter och det kommer från mitten av GPU:n måste det vara något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Ja jag har mycket hellre en bra ljudnivå än minimala temps. Får testa en annan kurva.

Ja det är lite svårt att höra i och med att jag bara hör det under load, men runt 0.22 (strax efter mitten) av videon tar jag mobilen närmare mot mitten och då hörs det surrande ljudet bra. Det konstiga är att jag inte hade något surrande ljud alls innan jag testade en manuell fläktkurva, och även efter att ha återgått till stock fläktkurva är det kvar. Känns ju helt orimligt att den fläktkurvan jag visade ovan ska ha sabbat något i GPU:n. Jag har lagt örat intill både GPU, processor och PSU och lyssnat (inuti datorn inte utanpå) och det kommer definitivt från mitten av GPU:n.

Ljudet är störande även med stängt chassi. Jag märkte det när jag fortfarande hade chassit stängt.

När jag spelar spel som inte använder alls mycket GPU, exempelvis Dredge, visslar den till ibland ungefär som när man drar upp en dragkedja snabbt. Trodde först det var fläktarna som gick igång men enligt HWInfo har de inte varit igång alls i de fallen.

Hade det varit så här från början hade jag bara köpt att det var coilwhine, men det uppkom precis efter att jag använt Fancontrol. Har också funderat på om det skulle kunna vara något med strömförsörjningen, låter nästan som när man sätter i en PSU-strömkabel och glömmer dra ur den ur väggen först, men eftersom PSU:n inte låter och det kommer från mitten av GPU:n måste det vara något där.

Hmm, en long shot, men det är inte så att GPU-stödet "under grafikkortet som håller det jämnt och fint." i praktiken faktiskt inte håller det jämnt och fint, utan böjer på själva GPU-shrouden och därmed gör att en av fläktarna skrapar mot shrouden. Det brukar vara väldigt lite marginal mellan fläktarna och shrouden. Jag hade detta på mitt gamla 1660 Ti när jag monterade det i nästkommande dator. Löste sig genom att jag helt enkelt monterade om grafikkortet och lät det "hänga". Såg fult ut men skrapet försvann helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hmm, en long shot, men det är inte så att GPU-stödet "under grafikkortet som håller det jämnt och fint." i praktiken faktiskt inte håller det jämnt och fint, utan böjer på själva GPU-shrouden och därmed gör att en av fläktarna skrapar mot shrouden. Det brukar vara väldigt lite marginal mellan fläktarna och shrouden. Jag hade detta på mitt gamla 1660 Ti när jag monterade det i nästkommande dator. Löste sig genom att jag helt enkelt monterade om grafikkortet och lät det "hänga". Såg fult ut men skrapet försvann helt.

Jag hade faktiskt precis samma teori och tog bort gpu-stödet för en stund sedan. Problemet är ju att ljudet finns där även när fläktarna inte går. Hittills ingen skillnad men jag ska ge det lite tid att eventuellt expandera igen. Tjejen kom hem och kunde inte höra någonting och tyckte jag var en gnällröv så jag får väl helt enkelt ge det några dagar innan jag ev. kontaktar Inet igen

Permalänk
Medlem

Testat att pressa bara GPU utan CPU? Kör Furmark.

Steg 2, testa CPU utan att pressa GPU. Kör CPU-Z ->bench->stress test.

Så vet du om ljudet kommer vid GPU/CPU belastning.

Återkoppla

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...