Temperatur / fläktproblem Gigabyte 4080 Gaming OC. Hjälp med fläktkurva! :)
(Gjorde en tråd för ett litet tag sedan om konstigt ljud från mitt 4080. Fick kortet bytt via Inet och fläktljudet är borta samt temperaturerna under stock settings bättre, det har rimligtvis inget med det här problemet att göra).
Hej!
Ursäkta långt inlägg men jag är lite novis på sånt här.
Har fått problem med fläktkurvan och / eller temperaturerna på mitt Gigabyte 4080 Gaming OC. Från att ha varit en otroligt tyst dator under gaming har den gått till att föra en hel del oljud. Chassit är ett H5 Flow med ovanstående kort och en Ryzen 5 7600x kyld med Be Quiet Pure Rock 2. Processorn är undervoltad.
När jag fick mitt kort bytt via Inet gick temperaturerna ner till där de legat innan, det vill säga runt 63 grader under full load gaming, med hotspot runt 77. Fläktarna revvar dock upp så in i bara den när jag spelar vilket blir störande.
Rummet är runt 22-23 grader varmt. Bara för att testa öppnade jag fönstret kommande dagar och fick då ner temperaturerna med ett par grader. Fläktarna tystnar rejält endast på grund av detta och blir då som jag minns dem.
Jag tänker ju såklart att detta har med fläktkurvorna att göra även om jag aldrig haft problem med dem innan. Så jag sätter manuella fläktkurvor för cpu- och chassifläktar och får ner temperaturerna på processorn med cirka 4-5 grader, plus en mycket tystare dator. Score!
Problemet är att GPU-fläktarna fortsätter revva upp till stabila 2000 rpm med spikes upp till 3500 rpm så fort jag inte har öppet fönstret. Detta bör inte vara så högljutt eftersom gpu:n inte går över 63 grader. Jag misstänker ju då att det har att göra med en aggressiv fläktkurva i stock. Hur den ska ha ändrat sig vet jag inte, men jag testar att göra en egen fläktkurva för GPU:n i Fancontrol (se nedan). Datorn är nu bra mycket tystare men temperaturerna går av förklarliga skäl upp. Lägger med en bild på även det nedan.
Märker även att jag får coil whine när jag sätter en manuell fläktkurva men inget coilwhine när jag kör stock, mycket märkligt. Datorn är ordentligt urdammad och allt sitter som det ska. Har ett gpu-stöd under grafikkortet som håller det jämnt och fint. Processortemperaturen går inte upp alls när både GPU och processor är i load jämfört med när bara processorn är i load, så det verkar inte som att GPU:n värmer upp chassit för mycket.
Min fråga är tudelad:
1. Ser ni något problem med min information från HwInfo? Detta är efter cirka 5-10 minuter spelande av Space Marine 2 på max settings, fps cap 120 (går i runt 90 med g-sync).
2. Är mina temperaturer ok efter en så liten stunds spelande? Eller är min fläktkurva konstig?
Hade det varit såhär från början hade jag nog bara accepterat saken men från att ha haft en otroligt tyst och fin dator till att ha en massa oljud gör att jag anar ugglor i mossen någonstans.
Edit: Idle temps på GPU är mellan 29 och 35 grader.