Arbetslös sambo front-end utveckling framtid inom området?

Permalänk
Medlem

Arbetslös sambo front-end utveckling framtid inom området?

God eftermiddag,
Jag tänkte ställa frågan här då jag tror att ni andra på forumet som jobbar inom IT har otroligt bra koll och input på detta.
Min sambo (kvinna) pluggade YH till front-end utvecklare när pandemin slog till och blev klar 2023. Under året 2024 blev hon dessvärre varslad från företaget hon hamnade på under hennes sista LIA period då de inte kom igång riktigt med sin verksamhet som de hoppats på.

Nu har hon sökt jobb och försökt komma fram till något under större delar av 2024. Och det känns som det är en blandning av lågkonjuktur inom området, samt att det dessutom är otroligt svårt att ens vara önskvärt som nyutbildad junior. Nu står hon i valet och kvalet med om det ens är värt att försöka inom branschen eller om hon ska plugga något nytt och byta bransch/inriktning helt och hållet.

Några funderingar jag själv fått som åskådare bredvid hennes resa och inom en helt annan sektor, tillverkningsindustrin:
1. Finns det ingen tanke inom hela världen systemutvecklare etc att få in nytt blod? Sånt som är på något sätt rätt självklart inom min yrkesroll (även om det handlar om instegstjänster) då man måste få in nytt för att täcka upp framtida tillväxt och pensionsavgångar etc. Av att stå utanför och se på branschen inom IT som systemutvecklare så är det antingen så jäkla mättat att man helt enkelt inte har något vidare stort behov av nya personer då man mer än väl klarar av branschen på de personer man har. Eller så blundar hela branschen för att man gör det svårt för framtida tillväxt då det inte kommer in nytt blod?

2. Finns det sätt för en ny person som saknar de viktiga åren som anställd efter en utbildning att fördjupa sig och därmed bli mycket hetare? För som jobben som annonseras beskriver så känns det som du som lägst måste vara junior med minst 2-3 års erfarenhet för att ens vara med på kartan.

3. Könskvoteringar borde ligga till hennes fördel som snygg tjej i ett mansdominerat område. Men känns som det inte är något att spela på som så många andra branscher ändå påvisar. Var väl ändå en förhoppning från min sida att hon faktiskt borde ha mycket lättare att få jobb bara för hennes kön än jag skulle haft Vill man bara ha "gubbar" inom denna sektor?

Sen ska väl tilläggas att jag förstår att "supernördarna" som lever för programmeringen etc. lyckas hamna någonstans även utan utbildningar. Jag är mer "supernörd" inom mitt område än vad hon är och har därför aldrig haft problem att vara behövd.

Så till den slutgiltiga frågan egentligen:

- Ska hon bara ge upp detta och byta område eller skulle ni komma med något annat tips på hur hon skulle göra sig mer intressant på marknaden?

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Som junior så har man ju inget att falla tillbaka på, ingen erfarenhet. Så det är oftast inte så stor skillnad på sökande A och sökande B. Så man slåss med fler personer helt enkelt.

Som allt annat så är kontakter viktiga, gå på alla nätverksträffar som finns.

1. Branschen vill ta in nya, de konsultbolag som jag jobbat på har alla varit ganska bra på det, men verkligheten just nu är att om det inte finns pengar så kan man inte anställa.

2. Inte direkt, eller jo det är klart har man erfarenhet på hobbybasis eller ett cert på det företaget behöver så ligger man ju bättre till. Men det svåra är att gissa vilka färdigheter som en kommande arbetsgivare behöver. IT är ett brett område...
Har sambon arbetat tidigare så är det naturligtvis bra, även domänkunskap är viktigt, inte bara IT kunskaper. People skills är också bra att framhäva om man har något sådant sen tidigare.

3. Om en tjej och en kille har exakt samma kvalifikationer och passar lika bra in i teamgemenskapen så skulle jag säga att de flesta boöag anställer tjejen. Men det är ingen genväg att kunna vara lite sämre för att man är tjej. Snygg eller inte spelar ingen roll, det är kompetens som bedöms.

Det systemutveckling handlar om är att ta ett problem, förstå det, och sen lösa det med hjälp av b la programmering. Problemlösning och felsökning är ungefär det man gör en vanlig dag, och så lite programmering med de verktyg man har lärt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

blandning av lågkonjuktur inom området, samt att det dessutom är otroligt svårt att ens vara önskvärt som nyutbildad junior.

Att få det första jobbet är mycket svårare än nästa, ja. I lågkonjunktur finns det tillgång på folk som är betydligt attraktivare än en YH-utbildad som bara kan frontend utan egentlig arbetslivserfarenhet.

Skrivet av timpO:

1. Finns det ingen tanke inom hela världen systemutvecklare etc att få in nytt blod?

Det tror jag nog det finns. Sedan 2016 har jag tagit hand om fyra nykläckta ingenjörer i mina projekt. Det utgör en del extrajobb att få någon att lära sig yrket.

Skrivet av timpO:

2. Finns det sätt för en ny person som saknar de viktiga åren som anställd efter en utbildning att fördjupa sig och därmed bli mycket hetare?

Vad har tjejen ägnat sig åt under 2024? Om inte intresset och drivet redan funnits för att utöka sin bredd så är antagligen svaret nej. Högre formell utbildning och arbetserfarenhet inom en branch varmot en IT-verksamhet arbetar är alltid bra. Någon som arbetat som undersköterska kommer vara mer attraktiv för landstingets IT-avdelning eller ett bolag som bygger system mot sjukvården.

Skrivet av timpO:

3. Könskvoteringar borde ligga till hennes fördel som snygg tjej i ett mansdominerat område.

De flesta som jobbar i IT-branchen kommer antagligen vara mer imponerad av kompetens än vad någon har mellan benen. Undantag åt alla håll finns säkert. I allmänhet är ju kvotering diskriminering där kompetens prioriteras ner och IT-branchen är inte jätteförlåtande vad gäller brist på kompetens, så det hela reglerar antagligen sig självt ganska kvickt. Bolag som aktivt väljer inkompetenta medarbetare kommer konkurreras ut.

Skrivet av timpO:

- Ska hon bara ge upp detta och byta område eller skulle ni komma med något annat tips på hur hon skulle göra sig mer intressant på marknaden?

Att sitta hemma och göra ingenting är knappast en framgångsfaktor i alla fall. Om valet är självstudier på något hett område, en ingenjörsutbildning inom datateknik eller ett jobb där man så småningom kan dra nytta av utbildningen är nog ett personligt val som måste tas av den det berör. Väldigt lite funkar om man inte är motiverad.

Permalänk
Medlem

Har hon sökt hos företag som har program som specifikt riktar sig till nyexaminerade? Det är nog ganska vanligt hos större företag.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Intressant det ni skriver ändå. Då känns det ju som att det finns en viss nyans av ljus i tunneln ändå, även om det så klart av logiska skäl är svårare att få jobb inom en lägre konjuktur som i vilken bransch som helst.

Hon har under 2024 gått flertal kurser inom både Python, react och någon till som jag inte minns vad det var för att åtminstone visa vid ev. intervju att hon inte bara sitter som arbetslös utvecklare utan förkovrar sig med mer kunskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att frontendutvecklare != systemutvecklare.
Kan hon hoppa på en YH för tex .Net eller Java så hade hennes chanser att få jobb antagligen ökat med 100%.
Ett tips är att söka sig till webbyråer istället för konsultbolag och produktbolag. Där är det mer frontendtungt och går mer mot att skapa design/content än system.
Varför vill hon koda? Är det att kunna designa och skapa jemsidor och content eller är det själva tekniken och kodningen hon gillar?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

har en polare som jobbar som chef, på SJ,skånetrafiken,blekinge etc etc, som jobbar med utveckla kollektivtrafikens appar.
skickade länken på tråden till honom. Martin Eriksson. se om han nappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Tänk på att frontendutvecklare != systemutvecklare.
Kan hon hoppa på en YH för tex .Net eller Java så hade hennes chanser att få jobb antagligen ökat med 100%.
Ett tips är att söka sig till webbyråer istället för konsultbolag och produktbolag. Där är det mer frontendtungt och går mer mot att skapa design/content än system.
Varför vill hon koda? Är det att kunna designa och skapa jemsidor och content eller är det själva tekniken och kodningen hon gillar?

Hon har varit kluven där som jag förstått det då de jobben också direkt blir mer kodargrotta, på gott och ont. Hon har gillat backend av det hon jobbat då det verkar mer logiskt att koda till skillnad mot frontend. Nu är väl ett av problemen att det inte heller verkar gå jättebra för webbyråer iom att marknaden verkar vara att kunderna inte vill betala något iom konjukturen, men kräver seniorkunskaper. Så verkar vara lite moment 22 även för bolagen att drivas då de har "dyra" medarbetare mer seniora erfarenheter fast kunderna vill betala för juniora omkostnader.

Hon verkar ha varit rätt öppen där egentligen, men lutar mer åt design än kod. Företaget hon jobbade för efter YH var hon ensam frontend, medans de som ägde firman var mer seniorutvecklare inom backend. Så hon pendlade mycket mellan att koda allt ifrån kopplingarna mot backend till den grafiska designen och profilen för företaget etc. Generellt skulle jag säga att hon har bra anlag för att förstå och se design på ett bra sätt. Hon har fått varit producent till mycket jag gjort genom åren då hon alltid sett de där sista procenten.

Skrivet av Raudszus:

har en polare som jobbar som chef, på SJ,skånetrafiken,blekinge etc etc, som jobbar med utveckla kollektivtrafikens appar.
skickade länken på tråden till honom. Martin Eriksson. se om han nappar.

Schysst! Det var ju kanske inte huvudsakliga syftet med tråden att någon skulle nappa med att se efter jobb. Men tack för det!

Missade att sista kursen hon gick i somras också var DevOps. Inte kanske för förhoppningen av att bli proffs där av en kurs, men för att åtminstone se om det var något som hon fastnade för. Och där hittade hon en till grej som hon faktiskt verkar gilla iom att det blir att ligga rätt nära att jobba som projektledare. Finns det vettiga devops utbildningar och finns det jobbchanser på ett vettigt sätt där? Eller är det mer duktiga backendare som slutar upp som devops?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skriver från den mer negativa sidan, och min uppfattning är att i dom projekt och arbetsplatser jag suttit på, så vill man ha in seniort folk. Det finns varken tid eller pengar till att lära upp juniorer.

Ett problem är att ingångslönerna blivit så extremt höga. (Inga "lärlingslöner" inom IT direkt).
Det kostar enormt att lära upp folk. Och sen när dom väl matat av sina 2-5 år och precis blivit produktiva, så får dom en hel flora av erbjudanden och drar vidare.

Som folk tidigare sagt så gäller det att söka till ställen som gjort business av att plocka in juniorer. Stora konsultfirmor kan t ex vara en idé att titta mot, dom räds inte för att sälja in juniorer i projekt, då juniorerna kan generera pengar genom fakturering redan dag 1.

Permalänk
Medlem

Din första frågeställning är en stor utmaning i mina ögon. För å ena sidan så håller jag med dig, juniora måste nån gång få chansen att bli mer seniora/komma in i branschen för nån gång är de personerna som vi behöver.

Å andra sidan så behöver jag bara titta på mig själv i den roll jag har idag och hur jag rekryterar. Ofta behöver vi seniora personer för att det finns budget och deadlines att förhålla sig till och projekt som redan är igång som kräver en viss senioritet för att komma in i någorlunda vettigt inom en vettig tidsram. Det är också svårt att ta tid från de anställda man har som har förväntningar i leverans, budget och kvalitet. Och att övertala de som äger projektet att de ska förvänta sig långsammare leverans flyger inte alltid så högt.

Så jag vet varför det händer, men jag önskar att vi alla var bättre på att vara långsiktiga inom IT och inte bara tänkte att vi ska ha senior personal mest hela tiden.

Som andra skrev, det första jobbet är det svåraste. Där lär man sig massor och får erfarenhet på papperet som hjälper väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag skriver från den mer negativa sidan, och min uppfattning är att i dom projekt och arbetsplatser jag suttit på, så vill man ha in seniort folk. Det finns varken tid eller pengar till att lära upp juniorer.

Ett problem är att ingångslönerna blivit så extremt höga. (Inga "lärlingslöner" inom IT direkt).
Det kostar enormt att lära upp folk. Och sen när dom väl matat av sina 2-5 år och precis blivit produktiva, så får dom en hel flora av erbjudanden och drar vidare.

Som folk tidigare sagt så gäller det att söka till ställen som gjort business av att plocka in juniorer. Stora konsultfirmor kan t ex vara en idé att titta mot, dom räds inte för att sälja in juniorer i projekt, då juniorerna kan generera pengar genom fakturering redan dag 1.

Det låter som att de fortfarande är för låga

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Så är det ju, eller rättare sagt vissa ingångslöner börjar komma upp lite, om de är för höga eller inte kam man väl diskutera. Men framförallt så förstår inte företagen att när en person har 2-3 års erfarenhet så ska lönen upp med långt mer än 10%, det går inte att mäta juniora utvecklare som tar steget uppåt i den vanliga löneökningskurvan.

Dock så är det ändå så att den som byter bör få lite mer, de som byter tenderar att över tid bli bättre utvecklare. Förstås en grov generalisering som dessutom är subjektiv. Men 15 år som konsult på alla möjliga arbetsplatser ger ändå lite perspektiv på det hela.

En jobbhoppare vill man inte ha, men en person som jobbat 10 år i samma projekt/team är ofta inte heller så attraktiv.

Men nu i kom jag långt off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Skillnaden är att företagen som lockar över folk med 2-5 års erfarenhet har sluppit lägga dom första åren av pengar i sjön för att lära upp dom, och är därför villiga att betala mer.

Företagen som tar in juniorerna vill ju ha tillbaka sin investering så att säga.

Det är ju det som blivit problemet, och det är därför det är låg vilja att anställa ”dyra” juniorer sett till vad dom levererar, bara för att sen behöva hosta upp ännu mer för att få dom att stanna.

Då blir det billigare och bättre att bara anställa en senior direkt.

Sen säger jag inte att det är såhär överallt, men har så varit där jag har jobbat. Och uppenbarligen verksr det överlag svårt för juniorer att hitta jobb.

Permalänk
Medlem

Låter absolut som det finns lite fundamentala svårigheter generellt inom branschen som inte är alltför lätta att lösa. Och att det troligen nu så länge branschen är lite nere kommer göra det ordentligt svårt en stund framöver att komma in. Hon har haft kontakt med en massa företag samt blivit inbjuden till någon mindre grupp för framtida kvinnliga programmerare tex. Men som det ser ut så ser det mörkt ut. Det är ett tag kvar tills hon kan hoppa på studier inom annat område, så något kan hinna hända. Men lutar åt att hon byter bransch helt och hållet.

Ett fundamentalt problem i hela branschen gällande junior-senior borde ha att göra med att den är relativt ny och omogen till skillnad mot många andra branscher som funnits i flera generationer längre med pensionsavgångar och flera konjukturcykler än IT. Det, samt att svårigheten är att IT sektorn är uteslutande "tjänstemannajobb" där du inte kan börja i något kollektiv som en rookie utan måste kunna din sak rätt bra samt hamna med personansvar direkt. Många av de andra branscherna har både kollektiva områden under tjänstemannasidan samt att hela ledet har lärt sig över längre tid hur viktigt det blir att få in nytt blod. Tex. tillverkningsindustrin i Sverige.

Här blir lite dilemmat som flera av er beskriver:
Slutkund vill betala så kostnadseffektivt som möjligt med en sån hög kvalitet som möjligt. Moment 22 där duktiga seniora arbetare också oftast som oftast är dyrare. Slutkund vill betala för en junior men ha kvalitet som en senior. Här behöver ju då även en slutkund vara ansvarstagande för framtiden i branschen att tillåta sämre effektivitet för att få in nya i branschen. Utan det, är det bara uppdragstagaren som axlar den sämre marginalen och ökade resurskostnader etc. Som då som ni beskriver blir lite som en ond cirkel i sig då man helt enkelt inte vill anställa juniorer för både tid & kostnad.

Som det ser ut, så kommer hon byta bransch och strunta i denna. Och därmed att vi tillsammans offrat 3 år för ingenting. Känns lite trist både rent personligt så klart för att ha en arbetslös sambo som får börja om från början igen, men också för att branschen tappar en framtida spelare. Oavsett nivå på hennes framtid, så är det fortfarande en del av en framtida tillväxt inom en bransch. Hon var en av de fåtal som faktiskt landade ett jobb efter avklarad utbildning, och gjorde det ändå riktigt bra med det hon hann med, och ändå verkar det vara en omöjlighet att stanna i branschen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ge inte upp. Man kan känna en viss frustration, även när man redan har ett jobb och söker nytt. Rekryteringsklimatet har hårdnat såklart och det är inte på samma sätt det har varit förut innan coronan då man kunde välja och vraka, så man behöver vässa sin profil och attityden ett snäpp för att ha en rimlig chans att komma in.

Tänk på att för att ens bli kallad till intervju, så är det rekryteraren och anställande chef man ska lyckas övertyga med sin bakgrund (studier, projekt) och sina ambitioner men sen är det oftast själva teamet som har slutordet och inte chefen. Jag har själv varit i sitsen där jag från team-hållet tackat nej till en kandidat trots att chefen var av motsatt åsikt.

Arbetsmarknaden för IT är i konstant rotation och de flesta företagen behöver rekrytera ganska jämt för att inte tappa i konkurrenskraft. Det är inte heller alla jobb som är utannonserade, jag fick mitt första jobb via en rekryteringsfirma som hade den lediga positionen på sitt bord för att själva kunna handplocka folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Ge inte upp. Man kan känna en viss frustration, även när man redan har ett jobb och söker nytt. Rekryteringsklimatet har hårdnat såklart och det är inte på samma sätt det har varit förut innan coronan då man kunde välja och vraka, så man behöver vässa sin profil och attityden ett snäpp för att ha en rimlig chans att komma in.

Tänk på att för att ens bli kallad till intervju, så är det rekryteraren och anställande chef man ska lyckas övertyga med sin bakgrund (studier, projekt) och sina ambitioner men sen är det oftast själva teamet som har slutordet och inte chefen. Jag har själv varit i sitsen där jag från team-hållet tackat nej till en kandidat trots att chefen var av motsatt åsikt.

Arbetsmarknaden för IT är i konstant rotation och de flesta företagen behöver rekrytera ganska jämt för att inte tappa i konkurrenskraft. Det är inte heller alla jobb som är utannonserade, jag fick mitt första jobb via en rekryteringsfirma som hade den lediga positionen på sitt bord för att själva kunna handplocka folk.

Jag tycker snarare TS sambo är stark som väljer att gå vidare och riva plåstret, ibland måste man göra det.
Det är ingen hemlighet att konsulterna inom IT går dåligt, eller saknar tillväxt och tappar marginaler främst på IT-sidan.

Jag tycker också han beskriver det ganska väl varför dessa bolag saknar "vallgrav", det gör också det extra problematiskt att ta in "färska" som kostar i upplärning. De lär snart handlas som byggbolag på börsen där den som räknat mest fel i upphandlingen får uppdraget..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vet inte ens vad frontend utvecklare betyder men byt branch/jobba med nått annat ledans hon söker jobb.
Det är trots allt arbetstagarnas marknad, lyckas man inte hitta ett jobb hör man fel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Och därmed att vi tillsammans offrat 3 år för ingenting. Känns lite trist både rent personligt så klart för att ha en arbetslös sambo som får börja om från början igen

Du kanske har offrat tid för ingenting, men din sambo verkar ha fått en utbildning och börjar definitivt inte om från början. Programmeringskunskaper (och logiskt tänkande man lär sig av att programmera) går att tillämpa i nästan alla yrken, med lite fantasi.

Jag hoppade av en civilingenjörsutbildning när exjobbet mot Ericsson inte ledde vidare när Ericsson krisade och efter diverse småjobb och arbetslöshet tog jag en civilekonomexamen. På en sommarjobbsintervju som ekonomiassistent råkade rekryteraren ha ett helpdesk-jobb ledigt och därifrån blev jag IT-konsult och har jobbat med kassasystem, kundrelationssystem, affärssystem (ERP) samt mot myndigheter - allt grejer där båda utbildningarna kommit till nytta. Idag vill folk klistra ”systemarkitekt”-etiketten på mig för att motivera min lön.

Poängen är att utbildning sällan är bortkastad, att vägen inte är spikrak och att det gäller att ta vara på de möjligheter som faktiskt uppenbarar sig förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Svår situation. Jag har varit delaktig i vår rekryteringsprocess i snart 2 år och det är tydligt att antal kandidater och kvaliteten på kandidaterna är betydligt högre nu än de var för 2 år sedan. Konkurrensen har hårdnat och vi kan ofta välja mellan 2-3 st kompetenta nyexade civilingenjörer/datavetare (vi rekryterar nästan uteslutande nyexade). Vi tar dock in fler än så på intervju men det är sådana kandidater man tävlar mot hos oss, och då är vi ett ganska litet bolag. Tidigare sög startups och stora konsultfirmor upp alla nyexade och vi hade svårare att få in bra kandidater, men den effekten har med råge avtagit. Det är dock fortfarande svårt att hitta erfarna utvecklare.

Kandidater som gått YH har vi tagit in tidigare men som det ser ut just nu så skulle de behöva ha ett starkt privatintresse av utveckling/tekniker och ge ett väldigt bra intryck på intervju för att övervägas. Det låter värre än det är dock, har man suttit en del på fritiden med seriösa småprojekt som visar genuint intresse för mjukvaruutveckling så kan det gå vägen, men även då är det troligen något tungt i dagens konkurrens.

Jag hoppas att det kan vända lite om kapital blir billigare, men jag har svårt att se att vi når 2020s nivåer av den "anställdas marknad" inom IT igen, men förhoppningsvis kan det bli något typ av mellanting mellan dagens läge och då.

Jag tror att det är sunt för er att ha inställningen att det kanske inte kommer gå JUST NU, men om räntorna går ner ytterligare och IT-bolag börjar rekrytera i högre utsträckning kan saker ändras. Det kräver dock att din sambo håller igång lite och utvecklar sina färdigheter på fritiden, något som tar energi och som bara rimligt om man är genuint intresserad. Om din sambo väljer att gå ifrån branschen så hade jag fokuserat på något mer praktiskt arbete som inte är lätt att automatisera (sjuksköterska/VVS/polis/brandkår). I första två skulle hon kunna få användning av sina kunskaper inom utveckling.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Jobbar själv inom IT och kom in som junior för drygt två år sedan. Branschen går mycket trögare nu än vad den gjorde när jag kom in, då var det enorm brist och företag utbildade juniorer själva.
Mitt tips är nog ändå att inte ge upp utan att söka sig till företag som fortfarande har traineeprogram, vet flera som fortfarande har det och en del som startar upp igen tidigt 2025.

Dock blir det kanske svårare om det enbart är front-end man vill jobba med för där finns det för mycket folk redan som sitter på företag och i princip inte har något att göra.
Kan man däremot tänka sig att jobba med integrationer, data eller annat backend relaterat så går det absolut att komma in som junior även om det är tuffare nu. Ett annat tips kan också vara att försöka få et it relaterat första jobb, t.ex. helpdesk, någon form av support. Där finns ofta arbetsuppgifter som passar juniorer och det går att lära sig den vägen. Du blir också attraktivare för arbetsgivare när du fortsätter söka mer kvalificerade arbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

God eftermiddag,
Jag tänkte ställa frågan här då jag tror att ni andra på forumet som jobbar inom IT har otroligt bra koll och input på detta.
Min sambo (kvinna) pluggade YH till front-end utvecklare när pandemin slog till och blev klar 2023. Under året 2024 blev hon dessvärre varslad från företaget hon hamnade på under hennes sista LIA period då de inte kom igång riktigt med sin verksamhet som de hoppats på.

Nu har hon sökt jobb och försökt komma fram till något under större delar av 2024. Och det känns som det är en blandning av lågkonjuktur inom området, samt att det dessutom är otroligt svårt att ens vara önskvärt som nyutbildad junior. Nu står hon i valet och kvalet med om det ens är värt att försöka inom branschen eller om hon ska plugga något nytt och byta bransch/inriktning helt och hållet.

Några funderingar jag själv fått som åskådare bredvid hennes resa och inom en helt annan sektor, tillverkningsindustrin:
1. Finns det ingen tanke inom hela världen systemutvecklare etc att få in nytt blod? Sånt som är på något sätt rätt självklart inom min yrkesroll (även om det handlar om instegstjänster) då man måste få in nytt för att täcka upp framtida tillväxt och pensionsavgångar etc. Av att stå utanför och se på branschen inom IT som systemutvecklare så är det antingen så jäkla mättat att man helt enkelt inte har något vidare stort behov av nya personer då man mer än väl klarar av branschen på de personer man har. Eller så blundar hela branschen för att man gör det svårt för framtida tillväxt då det inte kommer in nytt blod?

2. Finns det sätt för en ny person som saknar de viktiga åren som anställd efter en utbildning att fördjupa sig och därmed bli mycket hetare? För som jobben som annonseras beskriver så känns det som du som lägst måste vara junior med minst 2-3 års erfarenhet för att ens vara med på kartan.

3. Könskvoteringar borde ligga till hennes fördel som snygg tjej i ett mansdominerat område. Men känns som det inte är något att spela på som så många andra branscher ändå påvisar. Var väl ändå en förhoppning från min sida att hon faktiskt borde ha mycket lättare att få jobb bara för hennes kön än jag skulle haft Vill man bara ha "gubbar" inom denna sektor?

Sen ska väl tilläggas att jag förstår att "supernördarna" som lever för programmeringen etc. lyckas hamna någonstans även utan utbildningar. Jag är mer "supernörd" inom mitt område än vad hon är och har därför aldrig haft problem att vara behövd.

Min sambo var i en rätt så liknande sits fast som anläggningsmaskinförare. Hon gick YH-utbildning, fick praktik på ett företag där hon för det mesta gick som markgubbe men fick chans att köra maskin ibland. Blev klar årsskiftet 22/23 men företaget hon hade praktik på gick inte så bra så hon fick inte fortsätta där. Det var omöjligt att få jobb som nyutbildad maskinförare då alla företag vill ha någon med minst 5 års erfarenhet. Inget företag vill kosta på att ha en ny förare i maskinen, det går för långsamt och kostar därför för mycket pengar. Hon kämpade på länge med att försöka hitta ett jobb inom det hon utbildat sig men fick tyvärr ge upp och rikta in sig på annat istället. Av hennes klasskompisar på YH-utbildningen så tror jag det bara är två som kör maskin nu, varav den ena är dotter till en som äger ett företag inom just den branschen så det var väl inte så konstigt att hon fick jobb. Dom andra letar jobb fortfarande eller så går dom som markgubbe bara, även fast det var maskinförare dom utbildade sig till.

Har en kompis som jobbat inom branschen senaste 10 åren som just maskinförare. Han bekräftar allting, ingen chef vill sätta en ny förare i maskinen utan man tar dom som markgubbe istället och fortsätter med existerande förare. Ingen vill kosta på att ge nya förare tid bakom spakarna. Allt handlar om att maximera vinst och försöka överleva. Ingen tänker lite längre framåt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare