USB4 2.0-kablar dubbelt så snabba som föregångaren

Permalänk
Melding Plague

USB4 2.0-kablar dubbelt så snabba som föregångaren

De första kablarna med den nya certifieringen lanseras i mitten av december.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det blir väl först när behovet uppstår eller om "man ändå behöver köpa" som det kan bli en sådan. Det som skulle behöva förbättras med USB-C är att de börjar glappa efter några år. Kontaktdonet känns alltför vekt, särskilt om de ska pumpa i massa ström till batteriladdning.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att det i allmänhet kan blandas ihop med USB 2.0

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja det är så urbota korkat att man knappt tror det är sant.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Varför tvångslobotomeras alla som jobbar med speciikation för kablar?

Samma med HDMI, ett jäkla feature-set?!?. Att laxpudding behöver skriva en arikel (tack btw ) för att förklara situationen är ett brutalt misslyckande för branchen.

Kablar som är fullt kompatibla med allt vad usb 4 innebär är vad vi vill ha.
Finns det något som bara har stöd för ett subset av funktionaliteten så får den helt enkelt inte kallas usb 4.

Mvh
Mänskligheten

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk vad enkelt det hade varit om man kört med principen "passar den i kontakten fungerar den"

Usb är för sjutton rörigare än träsket mfm/rll/st506/esdi! (Samma kabel, total soppa)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

jag tycker vi avaktar tills vi får usb4 2.1 20x20 ghee certified med nytt kontaktdon som eu godkänner som den nya 30e standarden.

Permalänk
Medlem

USB-IF behöver verkligen anställa någon som kan stoppa dem när de föreslår så korkade namn.
USB-kablar ska ju användas av majoriteten av världens befolkning! Det kräver faktiskt att man har namn som är tydliga och inte kan blandas ihop.
Jag trodde verkligen de hade lärt sig något efter kontaktproblematiken (mini-A, mini-B, micro-A, micro-B, micro-B 3.0)
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#/media/File:USB_2....
och senare "USB 3.2 Gen 2x1 10 Gbps", men det är bara att kolla på
https://en.wikipedia.org/wiki/USB4#USB4_signaling_modes
och se att det inte blir bättre alls. Stackars alla som kommer koppla fel kablar och inte få ut rätt funktionalitet och hastighet, och stackars oss någorlunda insatta som tvingas försöka förklara för vänner och släktingar i tid och otid.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Min första tanke är att det i allmänhet kan blandas ihop med USB 2.0

Det är ingen fara, de kommer retroaktivt döpa om USB 2.0 till något annat så ingen förvirring alls uppstår

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När jag läser om USB och olika .....

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Väntar "tålmodigt" på att Wish, Temu och Alibaba kommer med USB4 2.0 med 240w och 80 Gb/s för 10 kr/m och folk kommer köpa i mängder för att sedan eventuellt riskera förlora sina hem för att kabeln brann upp för att den hade för små "x mm²" kablar. Och sen kommer Elsäkerhetsverket med en varning att ej köpa strömkabel från dessa sidor m.m.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Väntar "tålmodigt" på att Wish, Temu och Alibaba kommer med USB4 2.0 med 240w och 80 Gb/s för 10 kr/m och folk kommer köpa i mängder för att sedan eventuellt riskera förlora sina hem för att kabeln brann upp för att den hade för små "x mm²" kablar. Och sen kommer Elsäkerhetsverket med en varning att ej köpa strömkabel från dessa sidor m.m.

Meh, bara 5A vid 48V. Men visst borde folk lära sig att köpa certifierade kablar.

Permalänk
Medlem

Hur långa kommer dom kunna göras?
Känns som att vid dom här hastigheterna så kanske det inte blir så långt?
Största problemet med "top versionen" (lika hjärndött namn schema på displayport) display port 2.1 80, är la att kablarna kan inte göras mer än typ 1.2m eller vad det var.
Vilket mer eller mindre tvingar än att ha sin dator på sitt skrivbord.

Borde la bli liknande problem här, att kablarna bara kan göras väldigt korta?! (än så länge?)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Meh, bara 5A vid 48V. Men visst borde folk lära sig att köpa certifierade kablar.

Jävulens advokat här men har det funnits någon större certifiering kring alla de vanliga strömkablarna vi har idag?

Känns som läran kring isolering är så välkänt att ingen kommer medvetet tillverka underdimensionerade kablar?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Jävulens advokat här men har det funnits någon större certifiering kring alla de vanliga strömkablarna vi har idag?

Känns som läran kring isolering är så välkänt att ingen kommer medvetet tillverka underdimensionerade kablar?

Visst är det så, jag tror inte heller att det är kabeln som brukar vara problemet. Det är oftast dåligt designade nätagg som är problemet, när det inte är BMS:er till batterier. Om en kabel är underdimensionerad så märker man det rätt så snabbt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pepsin:

Det är ingen fara, de kommer retroaktivt döpa om USB 2.0 till något annat så ingen förvirring alls uppstår

Precis. Den kan väl helt enkelt heta USB4 2.0 Gen 2. Och nya USB4 2.0 kan helt enkelt döpas om till USB4 2.0 Gen 6 i väntan på nästa version. Frid och fröjd. ツ

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Undrar hur det är med längd på kablarna, är det oförändrat?
Max 0,8 meter för kablar som klarar USB4 verkar det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Denna kabel kommer dröja så inih-lvete länge så det inte är klokt. Inte ens när övergången från comport till usb kom gick det undan. När usb 2.0 kom så var det trögt, usb 3.0 supertrögt. Och usb c port borde vara standard på alla datorer som säljs nu.

Vad man ska ha usb 4 2.0 kabels brandbredd till. Ta bara en kabel från laptopen till dockan. Denna ska driva 3st skärmar 4k i 166Hz, 10Gbit ethernet och någon snabb ssd och man inser nog att t.om denna kabel är för slö. Och det jag nämnde ovanför är något som ett litet barn skulle kunna ha nyttja av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Om du är ett företag som lever max ett år på den kinesiska landsbygden finns det väl enorma incitament att spara på allt, så ”varför bry sig”.

Det ser vi ju idag med alla laddare och skit folk köper på Temu mfl

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Trihxeem:

Samma med HDMI, ett jäkla feature-set?!?. Att laxpudding behöver skriva en arikel (tack btw ) för att förklara situationen är ett brutalt misslyckande för branchen.

HDMI-situationen är som skrivet busenkel idag. Man köper en kabel med Ultra High Speed-certifiering och är säkrad för allt kabeln ska hantera alla HDMI-funktioner som idag existerar, inklusive maximal bandbredd och RF-skärmning. Allt annat man funderar över handlar om vad de individuella produkterna i båda ändarna av kabeln klarar av för funktioner. Ingen utöver kalenderbitarna behöver egentligen veta något om HDMI-versioner. Thats it.

Alla diskussioner om HDMI-versioner på prylar – särskilt på kablar – och alla envist falska idéer om att HDMI-versioner är en featurelista, kompatibilitetlista eller kvalitetlista för individuella produkter är att aktivt delta i en masspsykos som går ut på att missförstå vad HDMI-versioner är för något.

Artikeln slut.

USB däremot... Popcornen är framme. Mest för att det är så illa genomtänkt nomenklatur. Om man hade kallat det USB10, USB20, USB40 och USB80 hade man inte behövt lära sig nomenklaturen utantill. Där går ju VESA åt rätt håll med Displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI-situationen är som skrivet busenkel idag. Man köper en kabel med Ultra High Speed-certifiering och är säkrad för allt kabeln ska hantera alla HDMI-funktioner som idag existerar, inklusive maximal bandbredd och RF-skärmning. Allt annat man funderar över handlar om vad de individuella produkterna i båda ändarna av kabeln klarar av för funktioner. Ingen utöver kalenderbitarna behöver egentligen veta något om HDMI-versioner. Thats it.

Alla diskussioner om HDMI-versioner på prylar – särskilt på kablar – och alla envist falska idéer om att HDMI-versioner är en featurelista, kompatibilitetlista eller kvalitetlista för individuella produkter är att aktivt delta i en masspsykos som går ut på att missförstå vad HDMI-versioner är för något.

Artikeln slut.

USB däremot... Popcornen är framme. Mest för att det är så illa genomtänkt nomenklatur. Om man hade kallat det USB10, USB20, USB40 och USB80 hade man inte behövt lära sig nomenklaturen utantill. Där går ju VESA åt rätt håll med Displayport.

Precis, då finns det något man kan köpa som uppfyller behovet. Kör ultra high speed så är problemen lösta, yay!
Endast detta jag vill ha när det kommer till USB. allt som inte är 100% ska bort.
Har man INTE en sådan kabel så är man rökt och de borde inte få säljas.

Jag la ett par dagar på att försöka få eARC att fungera mellan en TV som stödjer det och en ny sonos beam - visste inte att en kabel kunde påverka (digitalt som digitalt tänkte jag). Tror jag körde med hdmikabeln som kom med nintendo switchen. De hittade inte varandra.

Slutade med att jag kör toslink till hdmi och det funkar - men bara stereo. Nu är det för mycket meck att ta ner TVn från väggen.
fml

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

USB low speed ?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Artikeln slut.

Problemet hdmi är nog buggig hårdvara. Jag själv tappar ljud och annat mellan min AppleTv, tvn och soundbaren. Det enda billiga att byta är just hdmi kabeln som inte hjälper. Googlar man så ser man att jag ej är ensam.
Men det är lätt att gnälla på hdmi kabeln.. Istället för att i mitt fall gnälla på Apple och LG apparater.

Permalänk
Medlem

Verkar dock som marketing name faktiskt är usb80...
Så usb4 2.0 är bara specifikationen bakom...inte det kunder ska se på någon låda.
Enligt Wikipedia (sen om den är helt uppdaterad vet jag inte):

Även asymetric tranmission är coolt, 120 gigabit en väg och 40 i andra om det stämmer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sjukt förvirrande namn...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

Verkar dock som marketing name faktiskt är usb80...
Så usb4 2.0 är bara specifikationen bakom...inte det kunder ska se på någon låda.
Enligt Wikipedia (sen om den är helt uppdaterad vet jag inte):
<Uppladdad bildlänk>
Även asymetric tranmission är coolt, 120 gigabit en väg och 40 i andra om det stämmer.

Se där!

Verkade som den ändring kom till januari 2024 ifall man går på referensen på Wikipedia enligt följande PDF. https://www.usb.org/sites/default/files/usb_data_performance_...

Här finns också länk till ytterligare en PDF om USB type-c language product and packaging guidelines
https://www.usb.org/sites/default/files/usb_type-c_language_p...

"USB-IF emphasizes the importance and value of consistent messaging on USB product packaging,
marketing materials and advertising. Inconsistent use of terminology creates confusion in the
marketplace, and potentially diminishes USB-IF’s trademark rights. "

Synd att den PDF:en är fem sidor utan bilder man behöver läsa allt om och om igen och ändå är den knappt begriplig. De har en bit kvar.

Nu ska bara (host, host) en ziljon redaktörer, influensers och allmänt internet-högljudda personer börja promota rätt information, likt USB 80Gbps och istället lämna diskussionen om USB4 gen 3x1 etc. åt kalenderbitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

(..)Om man hade kallat det USB10, USB20, USB40 och USB80 hade man inte behövt lära sig nomenklaturen utantill.(..)

Showing results for UB40

Inlägget bör inte tolkas med alltför seriös ton.

Permalänk
Medlem

Det är alltså inte samma sak som USB4 Gen2, och de ska dessutom börja med assymetriska kablar och enheter som är snabbare åt ena hållet?

Rörigt är bara förnamnet