Alla fyndtips från mellandagsrean

Microsoft undrar varför spelutvecklare överger Xbox

Permalänk
Medlem

Microsoft egna speldivision har ju själva bekymmer med att utveckla spel till sin konsol.

Ibland undrar jag om inte Microsoft i hemlighet fortfarande hatar folk som spelar dator/TV-spel. De har köpt alla dessa stora spelstudior som sedan släppt rent av outhärdligt dåliga spel gång på gång, vilket skulle kunna vara ett led i att få folk att i stället prenumerera på Office 365.

/Foliehatt av, givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad gäller för PS5/Pro då? Får man släppa spel bara till Pro?

Det tror jag inte att någon vill göra för den stora skaran kunder sitter på vanliga PS5. Att skala upp är också mycket lättare än att behöva få spel att fungera på hårdvara som ligger klart under normen för generationen (hade inte kravet funnits på att alla funktioner måste finnas på Series S kunde det gått lite bättre), så situationen är inte speciellt lika, även om det kan se så ut på ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det tror jag inte att någon vill göra för den stora skaran kunder sitter på vanliga PS5. Att skala upp är också mycket lättare än att behöva få spel att fungera på hårdvara som ligger klart under normen för generationen (hade inte kravet funnits på att alla funktioner måste finnas på Series S kunde det gått lite bättre), så situationen är inte speciellt lika, även om det kan se så ut på ytan.

Konstigt att Microsoft valde att göra Xbox S klenare än X, något jag inte ens har vetat. Jag har hela tiden trott att det bara är avsaknad av optisk enhet på S och olika design som har skiljt enheterna åt, men icke sa Nicke.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Series S, tråkiga exklusiva titlar / titlar som släpps på PC samt Gamepass.

Series S borde vara den största boven?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Xbox SX sen release och har "nöjt" mig med de spel som kommit till game pass sedan dess, det är ju den utvecklingen de drivit fram. Vill någon utvecklare tjäna pengar på Xbox så är det att släppa spelet på game pass vilket gissningsvis inte ger riktigt lika bra klirr i kassan vilket givetvis minskar incitamentet att utveckla till just Xbox.

Om man dessutom tvingas utveckla alla spel dit så att de också ska fungera på Xbox SS så blir det ju ytterligare en tröskel att ta sig över.

Jag gillar verkligen Xbox konsolen, föredrar den framför mitt PS5 och älskar Game pass men jag tror tyvärr affärsmodellen skrämmer bort utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Första problemet är väl att de måste göra så spelet fungerar på Series S annars får de inte släppa något spel öht. Det kostar extra pengar att försöka tvinga ett modernt spel att köra på dålig hårdvara.

De borde fråga varför konsumenterna inte köper deras konsol, jag har många anledningar till varför de är sämsta alternativet på marknaden.

Det är en av anledningarna till att Baldurs Gate 3 inte släpptes på Xbox då Series S inte kunde hantera spelet och Microsoft krävde att det behövde fungera på båda.

Jag tror att Microsoft satsat för hårt på Game Pass och glömt bort de fysiska spelen och utvecklarna de inte köpt upp.

Även om jag inte hoppas på det så misstänker jag att MS kommer överge konsol marknaden efter nästa generation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad gäller för PS5/Pro då? Får man släppa spel bara till Pro?

Nej.

Är ändå dock en helt annan situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

och älskar Game pass men jag tror tyvärr affärsmodellen skrämmer bort utvecklarna.

Bingo.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när de satsar så hårt på gamepass, det ger ju mycket mindre intäkter till spelföretagen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är enligt mig uppenbart vad problemet är. Series S.

Tror att Series S vart ett klart mindre problem om skillnaden mellan den och X inte legat i kritiska områden för utvecklare. Dvs läsaren, mängden lagring och sånt lull. Kanske ingår mindre tillbehör, ska aldrig säljas bundlad med spel utan bara säljas löst och enbart med en handkontroll inget annat etc. Går varmare och väsnas lite mer pga en mindre kylare kanske. Möjligen om man kan dra ner på prestandan i grafikdelen om man måste pilla på rå prestanda. Det kan utvecklare hyffsat enkelt kompensera för, bara pilla bland grafikinställningarna. Men spelen behöver inget extra jobb utöver det. Men helst...rör inte prestandan.

Men vad de istället gjorde var att sänka hastigheten på processorn, ta bort massvis med ram (kanske enbart sånt öronmärkt till grafik? Men ändå) OCH minska mängden prestanda i grafikdelen signifikant. Det blir ju typ som att utveckla till en helt annan konsol i det läget tänker jag i varje fall.

Nu är jag ingen utvecklare. Men jag kan tänka mig att problematiken ligger här. Kombinerat med lägre försäljning till Xbox så blir det ju ännu mindre intressant att lägga tid på spel till Xbox.

Visst, på PC har de drösvis med processorer och grafikkort att ta hänsyn till....stora skillnaden är ju att se ställs inte samma krav på att allt ska flyta på där för att få släppa spel dit. Bara det inte är omotiverat tungdrivet så ligger ansvaret på ägaren till PCn i övrigt. Och PC kan de enkelt uppdatera spelen till när utvecklarna vill. Till konsol ska det gå igenom en dryg process inom Sony/MS innan uppdateringar kan släppas. Till PC är det bara släppa sina hotfixes osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag tror jag inte startat min Xbox Series X på över ett år. Finns inga spela och gått över helt nu till PS5 samt PC. Blir nog igen med Xbox igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | G.Skill 48GB (2x24GB) DDR5 8000MHz CL40 Trident Z5 | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480 | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Oculus Quest 3 (128 GB) | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Den har inga exklusiva spel och således inget existensberättigande.

Räcker det inte med bäst produkt och bäst användarupplevelse och mest värde för pengarna? Jag säger inte att Xbox har allt det, men jag skulle inte välja bort en Samsung-telefon för att det saknas exklusiva appar,r det den bästa telefonen och priset är rimligt så köper jag den.

Permalänk
Medlem

Det är ett stort mysterium för mig att spelutvecklare kan skapa spel som funkar både till RTX 4080 och GTX 1650 och allt däremellan, men sliter håren när de bara har två versioner av hårdvara (X/S) att utveckla till.

Och jag har nu inte stött på någon som kräver att spel bara ska få utvecklas till RTX 4080, på PC är det så självklart att även budget-datorer ska kunna spela alla spel, dock i Low på 720p men det accepterar man ju.

Permalänk
Medlem

Tydligen är det väldigt svårt för indies att få sina spel certifierade på Xbox också https://icon-era.com/threads/xbox-wants-to-know-why-studios-a...

Permalänk
Medlem

Series S må suga för utvecklare, men för en konsument är den kanon, liten, tyst, i stort sett gratis och spelen ser i stort sett exakt lika bra ut som en Series X, går knappt att märka skillnad.

Permalänk
Medlem

Spelutvecklare optimerar spelen för den konsol där de kommer tjäna mest pengar på. Kan de inte bara porta över versionen utan optimeringar så är det kanske det inte är ekonomiskt försvarbart att ens släppa spelet på andra plattformar.

Series S har såklart en påverkan av samma anledning Sony en gång i tiden bad utvecklare optimera till PS3 först för de hade typ halva RAM-minnet att optimera till och det skulle ge multiplatform spel bättre resultat för både PS3 och Xbox 360 på den tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Först begränsar Microsoft utvecklingen av spel med att släppa en Xbox Series S, varför ska hela branschen anpassa sig för det skräpet? Det andra är att Spencer är oklar med framtiden om konsolen och konsumenten vågar såklart inte investera i maskinen.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur folk gör men problemet med att ha en budget och en stark variant av en konsol/dator är att man utvecklar till budgetvarianten så att man bara behöver utveckla en version. Det hände med commodore 128 som var bakåtskompatibel med c64. Det hände även deras ted serie där man hade en kompetent top of the line variant, men alla utvecklade till budget varianten med 16kb minne. Nu vet jag inte om det är samma här. Men dn budgetvariant är ingen bra ide.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk köper PlayStation

Permalänk
Medlem

En fråga till MS. varför sparka duktiga folk efter 18 månader, utan info vid anställningen at anställningstiden är begränsat? (som håller på med att utvikla Forza Motorsport) i MS. eget spelstudie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Det är ett stort mysterium för mig att spelutvecklare kan skapa spel som funkar både till RTX 4080 och GTX 1650 och allt däremellan, men sliter håren när de bara har två versioner av hårdvara (X/S) att utveckla till.

Och jag har nu inte stött på någon som kräver att spel bara ska få utvecklas till RTX 4080, på PC är det så självklart att även budget-datorer ska kunna spela alla spel, dock i Low på 720p men det accepterar man ju.

Håller med, men en killgissning deluxe är kanske att många använder spelmotorer likt Unity och Unreal och att dessa kanske är mer optimerade på PC? Att det kanske inte är lika lätt att påverka prestandan när det kompileras till Xbox?

Som sagt, killgissning.

Visa signatur

Dator