Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Dreamhack, Birdie, LanBIT med flera har gett datorintresserade möjlighet att mötas och skapa minnen tillsammans. Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte stort lan men kopplade samma 2 dator korsad nätverks kabel.
Detta i samband med första demo av Batterield kom ut.
Galet häftig upplevelse då.

Glömmer aldrig.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Starta Warceaft III
Ta ut skivan
Nästa persons tur att starta med skivan

Permalänk
Medlem

De lokala lanen med kompisar var långt viktigare än de stora lanen. Blev svårt med sammanhållningen när det fanns så mycket annat att göra

Många lan med Sven Co-op, WC3 custom games, BF2, …

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror många kommer hålla de mindre lanen varmt om hjärtat alltså… ❤️

Sedan är det något speciellt med Dreamhack osv också, men det är som att jämföra en EM-match med knattefotboll ⚽️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Remedy solnahallen 2003 första riktiga lan partyt.
Demozone sjukt hög musik, riktiga datanördar över allt , gigabit internet på riktigt, igen sömn på 72 timmar , spex och annat kul störredelen av dagarna. Inte direkt focus på gaming utan på kodande och annat skoj.

Permalänk
Medlem

Detta var mitt bästa: https://youtu.be/r9X3K2dRMdM?si=0Ks6iU-lA8nO3G5a

Var där alla dagar. Många av mina kompisar flashar förbi i reportaget. Minnen, minnen..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hade en grupp vänner som annordnade mindre (15-30 pers) LAN under hela högstadie och gymnasietiden, så de ligger varmast om hjärtat. Allt från LAN i gamla industrilokaler mitt i vintern till LAN utomhus i partytält. Annars Dreamhack 2002 och 2003, körde med en bil full med kompisar och sov inget från när jag åkte hemifrån (Hudiksvall på den tiden) till jag kom hem igen.

Permalänk
Medlem

Hade alltid dator hos nån annan eller deras datorer hos mig. 3-12 pers. Hela 90talet var ett LAN för mig.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

LAN med polare i tonåren källaren eller garaget spela cs och äta pizza och dricka gott.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag var på lan med totalt 3 personer. Det var väldigt kul och vi körde koaxkabel mellan datorerna. Half life hade precis släppts och vi körde det. Alien versus predator körde vi oxå. Voodoo kort var det bästa man kunde ha. Jag körde trackball och när jag var iväg och fikade så tog någon min trackboll kula och jag körde bara tummen ner i hålet som blev och alla skrattade. Det fina var att det inte var så mycket tävlande och prestige. Man var på lan för att ha kul.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovan så var de små LAN:en med kompisarna de bästa. Som minst 4 pers (tror det bara var en gång), i regel typ 8-10 personer i kvarterslokalen med nätverkskabel dragen hem till en kompis för att få internetuppkoppling. Mycket onyttig mat och godis och inte mycket till sömn, men fan vad kul vi hade.
Blandat med spel, mycket CS (långt innan Source och Global Offensive), en del BF1942 och liknande från den eran.

Typ halva lokalen:

Har bara varit på ett större LAN, Birdie 13 (2003). Var även på Birdie 15 (2005) men bara som gäst, dvs utan dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Var på ett lan i Helsingfors på jag gissar sent 80-tal, tjänade en slant på att sälja beg 3.5” disketter kommer inte ihåg vad det hette

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Alla de små lanen var ju så klart trevliga. Vi arrangerade mängder med sådana i lokaler och bygdegårdar vi hyrde. Vi hade alla slö uppkoppling ute på bygden, oftast 56k men ganska sent började några få av oss få ADSL. Då blev det också en viktig knutpunkt för att dela grejer med varandra, förutom spelandet då.

Men ett minne som sticker ut är nog på den tiden när jag moddade, byggde chassin och kylningsanordningar. På Dreamhack något år var det en äldre herre i vitt skägg som knackade mig på axeln när jag satt vid min dator. Han frågade om jag ville ställa ut min dator på Tekniska museet i en utställning i Sthlm. Blev glad och tackade ja där och då. Sedan efter några månader kom han upp och hämtade min dator i sin röda 850, som hade gått en lång slinga runt i Sverige för att plocka upp allas verk. Fint minne som startade med DH.

Permalänk
Hedersmedlem

Sommarstuge-LAN sommaren 1999. Satt ute i farmors sommarstuga med två kompisar. Lanade hela natten. Quake II, Starcraft och NFS3.

I modern tid är det retrolanen som är mest minnesvärda. Snart är det dags för 1999-lan så nu byggs det Athlon slot A inför det lanet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har knappt några. CRT:s var för tunga att bära, sen kom internet så jag slösade bort min ungdom via 56k istället.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja, men alla "LAN" när Amigan fortfarande var en stor del av Demo-scenen.

Minns The Party i Aars, Danmark 1997(?), Dreamhack '98 i Borlänge samt Hype i Malmö.

Just på väg hem från The Party så blev jag stoppad av polisen mitt i natten utanför Helsingborg. De undrade varför jag körde omkring i en bil full med datorer

Annars är bästa LAN (läs Internet) när man satt på högskolan runt 1994 och spelade MUD på sena nättena.

Permalänk
Medlem

Det var nog när vi satt i tidtagarbussen och spelade Doom multiplayer på kvällarna, efter all databehandling var färdig för dagen på Vindelälvsloppet. Minns inte exakt vilket år men mitten av 90-talet var det iaf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk

Avslöjar man att man är gammal om man avslöjar att första datorerna som vi hade kopplades ihop med 10Mbit coax nätverkskort/kablar som behövde termineras 😅

Ethernet nätverkskablar började bli vanligt ganska kort tid senare iofs 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Första större lanet antagligen.
Bor i en mindre/mellanstor kommun. Men vi hade flera organisatörer utav LAN möte här.
Jobbade extra efter skolan på Kjell o Company och en anställd där introducerade mig till LAN världen.
Och det var ju en extrem upplevelse, så många folk med datorer på ett o samma ställe. Spelturneringar som var så sjukt roliga och herregud vad det fanns saker att "hitta" på FTP servern
Efter det var jag på mer eller mindre vart enda LAN möte som fanns i kommunen tills LAN dog ut och alla la ner verksamheterna.
Var ett par hundra deltagare oftast.

Här är en bild från den tiden, 1999. Första Lanet, där jag också kom 2a i Half-Life DM turnering, så första pokalen av många sen

Var även med på intervju i lokaltidningen 2002

Har bilder som organisatörerna tog ifrån typ 10 lan, men önskar man hade haft ifrån alla lan. Saknar säkert 20 lan man ej har kvar bilderna :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Avslöjar man att man är gammal om man avslöjar att första datorerna som vi hade kopplades ihop med 10Mbit coax nätverkskort/kablar som behövde termineras 😅

Ethernet nätverkskablar började bli vanligt ganska kort tid senare iofs 😊

Hehe precis så!
De första lanen körde vi med Thin-net. drygt när någon mitt i kedjan behövde åka hem tidigare än de andra mitt i en match. Samt när man behöver kopiera filer från en en dator långt bort kedjan.

Sen körde vi med 10mbit HUB, mycket smidigare inkoppling men när någon försökte kopiera filer samtidigt som vi andra försökte spela så blev laggade det fruktansvärt.
När vi väl fått tag i riktiga swichar och började ta steget till 100mbit och dedikerade Linux servrar både för spel och filer blev det kul på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Inte stort lan men kopplade samma 2 dator korsad nätverks kabel.
Detta i samband med första demo av Batterield kom ut.
Galet häftig upplevelse då.

Glömmer aldrig.

Vi körde ett korsat noll modem seriellt.
Använde en jordad elkabel för det var den ländsta kabeln vi kunde få tag på då.
Samt att den hade tre ledare..^^

Windows 3.11 och det enda multispelargamet var något kortspel... Vad jag kommer ihåg = )

Hade inte många datorer på jobbet back then 94 eller så. Å ingen av dem var kopplade till något nätverk.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det hände att jag tog datorn på en skottkärra och rulla bort den ett par hundra meter till min kompis. Fick gå två gånger engång med den feta svin tunga CRT-skärmen och sen en gång med dator och tillbehör

Jag var på LAN var och varannan helg under 98-2001
Och satte upp både små och halvstora LAN partyn, först i källare hos kompisar och sen bostadsrättsförenings festlokaler och skolmatsalen.
Vi hyrde även en Event lokal på kronprinsen i Malmö och körde LAN där ett par gånger.

Kan definitivt säga att det jag lärde mig då i tonåren med nätverk, EL och eventplanering har jag stor nytta av i mitt på mitt jobb idag.

Permalänk
Medlem

Lanhost i och runt Lidköping runt år 2000 nånting. Jag i kepan och glasögonen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX3090
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Skrivet av arowicki:

Hehe precis så!
De första lanen körde vi med Thin-net. drygt när någon mitt i kedjan behövde åka hem tidigare än de andra mitt i en match. Samt när man behöver kopiera filer från en en dator långt bort kedjan.

Sen körde vi med 10mbit HUB, mycket smidigare inkoppling men när någon försökte kopiera filer samtidigt som vi andra försökte spela så blev laggade det fruktansvärt.
När vi väl fått tag i riktiga swichar och började ta steget till 100mbit och dedikerade Linux servrar både för spel och filer blev det kul på riktigt!

Ja hub körde man ju länge innan switchar började komma ner rimligt i pris 😊 innan dess fick man skrika "vem fan är det som laddar ner!?!" när det inte gick att spela samtidigt. Coax fanns väl inte hubbar / switchar till ens så man var väl tvungen att seriekoppla I ringnät om jag minns rätt? Skönt att det inte bara är jag som börjar bli till åren. Det här var väl typ runt 1996 om jag minns rätt ☺️

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Att man klädde en skottkärra med kuddar för att frakta sin värdefulla dator och skärm i, det blev några kilometer. Inte fanns det någon bil xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De lokala lanen med kompisar var långt viktigare än de stora lanen. Blev svårt med sammanhållningen när det fanns så mycket annat att göra

Många lan med Sven Co-op, WC3 custom games, BF2, …

Oh, Sven Co-op. Vilka fantastiska minnen det ger!

Vi lanade mycket hemma hos en kompis Andreas/Andy, därför blev namnet på våra lan Landy. Det sitter kvar än idag.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Bästa minnet var nog min 1 GB microdrive jag tog med till ett LAN-party runt millenieskiftet. Helt fantastiskt hur mycket data det gick att få in på så liten plats, nästan 700 stycken 3.5-tums disketter!

Permalänk
Rekordmedlem

Innan lan (på offlinetiden) så var det trevligare och Marauder användes flitigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.