Koppla PS5, TV, Apple TV så allt funkar med soundbar?

Permalänk

Koppla PS5, TV, Apple TV så allt funkar med soundbar?

Hej! Jag blir galen och får inte till allt.

PS4 hade optisk möjlighet men PS5 har inte.

Jag har Samsung tv samt soundbar.
Soundbar - 2 hdmi.
Tv - 3 hdmi
Apple TV - 1 hdmi.
PS5 - 1 hdmi.

Hur jag än kopplar får jag inte till det. måste man ha en hdmi-hub kanske och hur kan man koppla den då? jag blir helt galen på allt. 😄

Tacksam för tips!

Permalänk
Rekordmedlem

Signalkällorna (PS5 och Apple TV) till tvn och hdmi arc mellan rv och soundbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din soundbar ska kopplas via hdmi till den port som heter ARC eller eARC på TVn. Koppla sedan Apple TV & PS5 till de andra hdmi-portarna på TVn.

Slutligen så väljer i tv-menyn att ljudet ska skickas ut via hdmi.

Permalänk

Jag borde testat det men jag ger det ett försök till. Kanske är det dags för ny tv istället. 😂 …eller nya ögon.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTdude:

Jag borde testat det men jag ger det ett försök till. Kanske är det dags för ny tv istället. 😂 …eller nya ögon.

Tack!

Det kan bero på
Vad har du för TV och soundbar mer specifikt?
För att bara säga Samsung TV och soundbar säger inte oss så mycket

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt typ samma problem...
Har en QN85A (NEO QLED TV) kopplad via HDMI3 (earc) till en HW-Q910A SoundBar earc porten i denna också.
Till TVn har jag även en Apple TV kopplad HDMI2 och när jag kikar på film/TV osv via den så har jag ljud TV + Soundbar (Q-Symphony).
Men när jag spelar på PS5an kopplad till HDMI1 så blir det bara (normalt/bra) ljud om det står TV, väljer jag TV + Sondbar(wifi)
blir ljudet suuuperlågt och soundbaren nämns med wifi innom paranteser.

Alla HDMI kablar som används är av modell bättre kvallisort...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Har faktiskt typ samma problem...
Har en QN85A (NEO QLED TV) kopplad via HDMI3 (earc) till en HW-Q910A SoundBar earc porten i denna också.
Till TVn har jag även en Apple TV kopplad HDMI2 och när jag kikar på film/TV osv via den så har jag ljud TV + Soundbar (Q-Symphony).
Men när jag spelar på PS5an kopplad till HDMI1 så blir det bara (normalt/bra) ljud om det står TV, väljer jag TV + Sondbar(wifi)
blir ljudet suuuperlågt och soundbaren nämns med wifi innom paranteser.

Alla HDMI kablar som används är av modell bättre kvallisort...

/Homer_S

Vad har du för ljudinställningar/ljudformat på Din TV och Playstation?

Bittstream, Pasthrue eller PCM?
Tästa att byta runt lite mellan de olika alternativen där och se vad du tycker är bäst.
Du kan ju kolla på din Apple TV och se vad den står på med

Bittstream (Dolby och DTS) och Pasthrue snabbt = med att ljudet går vidare till nästa enhet i ledet där det avkordas.

PCM är snabbt = med att ljudet avkårdas (från Dolby/DTS) av denna enhet som sedan skickar det vidare till uppspelningsenheen som då bara behöver förstärka ljudet.
Och då beroende på format stöd och vad man föredrar så har båda sina för och nackdelar.

Skälv förespråkar jag Bittstream och Pasthrue.
För jag anser att min "dyra" reciver avkådar ljudformaten bättre än min TV eller någon annan pryl och det är också ända sättet för mig att se filmer i Dolby Thrue HD med Atmos/DTS-X.
Men om du Googlar så kommer du se många som förespråkar PCM. Varför vet jag inte helt.

Men som sagt det är en smaksak så tästa och se

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vad har du för ljudinställningar/ljudformat på Din TV och Playstation?

Bittstream, Pasthrue eller PCM?
Tästa att byta runt lite mellan de olika alternativen där och se vad du tycker är bäst.
Du kan ju kolla på din Apple TV och se vad den står på med

Bittstream (Dolby och DTS) och Pasthrue snabbt = med att ljudet går vidare till nästa enhet i ledet där det avkordas.

PCM är snabbt = med att ljudet avkårdas (från Dolby/DTS) av denna enhet som sedan skickar det vidare till uppspelningsenheen som då bara behöver förstärka ljudet.
Och då beroende på format stöd och vad man föredrar så har båda sina för och nackdelar.

Skälv förespråkar jag Bittstream och Pasthrue.
För jag anser att min "dyra" reciver avkådar ljudformaten bättre än min TV eller någon annan pryl och det är också ända sättet för mig att se filmer i Dolby Thrue HD med Atmos/DTS-X.
Men om du Googlar så kommer du se många som förespråkar PCM. Varför vet jag inte helt.

Men som sagt det är en smaksak så tästa och se

Tack för svar.

Det löste sig tidigt i morse, runt 03:45
Var soundbaren som låst sig på något vis och inte ville släppa en inställning jag provade initialt.
Har aldrig varit med om att den låst sig innan, men det kunde den vist haha.
Rycka sladden o sätta i den igen gjorde susen.

Kör PCM verkar funka bäst här...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34BG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar