Permalänk
Medlem

Ny dator för 3D.

Tjena,

Det är dags att bygga en ny arbetshäst till dator och jag känner att jag behöver lite hjälp och tips den här gången även fast jag byggt mina egna datorer dom senaste 25 åren, får väl medge att jag inte har superbra koll på vilka komponenter som passar ihop längre och mina kunskaper är ganska medel när det kommer till byggandet men jag har iaf bra koll vilka behov jag har

Datorn kommer uteslutande användas för 3D-rendering, bildbehandling och Fotogrammetri. Jag spelar alltså inte alls även fast jag önskar att jag kunde (blir sjösjuk typ). Dom flesta beräkningarna körs via GPU men det är viktigt att hela systemet är snabbt och det finns även behov av CPU som är både snabb enkel och flertrådat. Jag har inga behov av att överklocka, kanske snarare tvärt om i så fall.

När det kommer till design som kanske inte är det viktigaste i det här fallet så får allt gärna vara svart och avskalat vilket borde vara ganska enkelt, det finns inget behov av leds och jag slipper väl helst tillverkare som har en förkärlek till Tribal-drakar. Går det att hålla sig till ett färgtema så är det såklart kul, lite nördig får man väl vara.

Det jag har idag som jag tar med mig från min nuvarande dator är följande:

1st Gainward 4090
1st 1tb M.2 som inte kommer användas till OS utan lagring av assets.
4st 3TB WD Red för lagring av projekt m.m.

Lite tankar om komponenter

GPU Behöver en till och det blir antingen ett till 4090 eller så väntar jag på 5080 & 5090, denna kommer köpas nästa år men datorn måste vara förberedd för det redan nu.

CPU Jag vill såklart ha så mycket kraft för pengarna jag kan få tag i och tänker väl att 9950x är ett bra val, fattar att många tycker man kan köpa 7950x eller 7950x3D lika gärna eller vänta på 9950x3D om det nu kommer en sån, vet faktiskt inte om det skulle göra så stor skillnad i mitt fall och som det ser ut nu så handlar det väl om några hundralappar i prisskillnad?

Kylning Har alltid kört Stora Noctua-fläktar men senaste datorn har en Corsair AIO-kylare jag är väldigt nöjd med så jag tror jag vill ha något liknande, kanske kör samma helt enkelt eller om det är kampanj på någon liknande.

Moderkort Det här med moderkort är en djungel för mig just nu känner jag, antar att det är AM5 jag ska ha men om man ska köra med 650, 670, 870 och om det ska vara ett E på slutet eller inte är lite suddigt. Det enda jag vet är att GPUerna gärna får ha lite space mellan sig vilket vissa modeller iaf ser ut att supporta, tycker väl att moderkort för 5000-8000kr känns lite sådär...

Systemdisk 1TB har fungerat bra hittills men det vore kul med något riktigt snabbt här.

Minnen Behöver 128gb men det beror lite på priset faktiskt.

PSU Har 1000w idag men har en känsla att jag behöver gå upp till 1200w eller kanske t.o.m 1600w?

Chassi Chassit behöver väl vara modell större och helst ha plats för många 3.5"-diskar, gillar Fractal såklart och vill ha så lite detaljer som möjligt, less is more. Djuddämpning och bra luftflöde är viktigt dock och verkligen inget krav att köra Fractal men byggkvaliten är viktig.

Jag inbillar mig att man kan landa på ett pris som är 22-25k utan grafikkorten men det kanske är lite naivt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Tjena,

Det är dags att bygga en ny arbetshäst till dator och jag känner att jag behöver lite hjälp och tips den här gången även fast jag byggt mina egna datorer dom senaste 25 åren, får väl medge att jag inte har superbra koll på vilka komponenter som passar ihop längre och mina kunskaper är ganska medel när det kommer till byggandet men jag har iaf bra koll vilka behov jag har

Datorn kommer uteslutande användas för 3D-rendering, bildbehandling och Fotogrammetri. Jag spelar alltså inte alls även fast jag önskar att jag kunde (blir sjösjuk typ). Dom flesta beräkningarna körs via GPU men det är viktigt att hela systemet är snabbt och det finns även behov av CPU som är både snabb enkel och flertrådat. Jag har inga behov av att överklocka, kanske snarare tvärt om i så fall.

När det kommer till design som kanske inte är det viktigaste i det här fallet så får allt gärna vara svart och avskalat vilket borde vara ganska enkelt, det finns inget behov av leds och jag slipper väl helst tillverkare som har en förkärlek till Tribal-drakar. Går det att hålla sig till ett färgtema så är det såklart kul, lite nördig får man väl vara.

Det jag har idag som jag tar med mig från min nuvarande dator är följande:

1st Gainward 4090
1st 1tb M.2 som inte kommer användas till OS utan lagring av assets.
4st 3TB WD Red för lagring av projekt m.m.

Lite tankar om komponenter

GPU Behöver en till och det blir antingen ett till 4090 eller så väntar jag på 5080 & 5090, denna kommer köpas nästa år men datorn måste vara förberedd för det redan nu.

CPU Jag vill såklart ha så mycket kraft för pengarna jag kan få tag i och tänker väl att 9950x är ett bra val, fattar att många tycker man kan köpa 7950x eller 7950x3D lika gärna eller vänta på 9950x3D om det nu kommer en sån, vet faktiskt inte om det skulle göra så stor skillnad i mitt fall och som det ser ut nu så handlar det väl om några hundralappar i prisskillnad?

Kylning Har alltid kört Stora Noctua-fläktar men senaste datorn har en Corsair AIO-kylare jag är väldigt nöjd med så jag tror jag vill ha något liknande, kanske kör samma helt enkelt eller om det är kampanj på någon liknande.

Moderkort Det här med moderkort är en djungel för mig just nu känner jag, antar att det är AM5 jag ska ha men om man ska köra med 650, 670, 870 och om det ska vara ett E på slutet eller inte är lite suddigt. Det enda jag vet är att GPUerna gärna får ha lite space mellan sig vilket vissa modeller iaf ser ut att supporta, tycker väl att moderkort för 5000-8000kr känns lite sådär...

Systemdisk 1TB har fungerat bra hittills men det vore kul med något riktigt snabbt här.

Minnen Behöver 128gb men det beror lite på priset faktiskt.

PSU Har 1000w idag men har en känsla att jag behöver gå upp till 1200w eller kanske t.o.m 1600w?

Chassi Chassit behöver väl vara modell större och helst ha plats för många 3.5"-diskar, gillar Fractal såklart och vill ha så lite detaljer som möjligt, less is more. Djuddämpning och bra luftflöde är viktigt dock och verkligen inget krav att köra Fractal men byggkvaliten är viktig.

Jag inbillar mig att man kan landa på ett pris som är 22-25k utan grafikkorten men det kanske är lite naivt.

Hejsan!

Några frågor gällande moderkort, söker du funktioner som thunderbolt 4? Om inte kanske det här vore något:

https://www.amazon.se/STRIX-X670E-GAMING-Wi-Fi-PCIe5/dp/B0BF5...

Pcie 5 iöversta sloten och pcie 4 i undre. Ska titta lite mer på moderkort senare, mest för att det är kul

När det gäller X3D processorerna ryktas de släppas den 25:e, får se om det stämmer. Tyckte jag hörde rykten att båda chipleterna i 9590X3D ska få 3D cache, isf får den iaf i vissa gamingscenarier bättre funktionalitet utan att man behöver stänga av ena chipleten. Huruvida du har nytta av 3D cache i dina laster har jag ingen aning om, bör du lätt kunna ta reda på med en enkel sökning.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Skillnaden mellan B650 och X670 är att X670 består av två B650-kretsar, och har därför dubbelt så mycket av allt (PCIe-banor, USB, etc) minus fyra PCIe-banor för att kommunicera mellan kretsarna. Detta gäller dock endast anslutningar från styrkretsen, grafikkortsportarna ansluts normalt till CPUn istället som har 16 PCIe-banor för just detta ändamål (+8 för två M.2-portar).

E-varianterna är sen precis samma styrkretsar, skillnaden är bara att de har krav på att grafikkortsporten/arna måste vara PCIe 5.0. X670E, X670, och B650E har även krav på en M.2-port med PCIe 5.0.

Och när det gäller de nya styrkretsarna så är X870E i stort sett bara X670E med krav på USB 4.0 medan X870 är B650E med krav på USB 4.0 (ja, X870 är över lag sämre än X670).

Skrivet av [SmR]BMF:

Några frågor gällande moderkort, söker du funktioner som thunderbolt 4? Om inte kanske det här vore något:

Pcie 5 iöversta sloten och pcie 4 i undre. Ska titta lite mer på moderkort senare, mest för att det är kul

Dock är den nedre porten endast PCIe 4.0 x4 och ansluten via styrkretsen, d.v.s. den delar den bandbredden med allt annat som också är anslutet via styrkretsen.

Det kan eventuellt vara bättre att kolla på ett moderkort med två PCIe-portar som är kopplade till CPUn för att kunna köra x8/x8, men det beror på hur viktigt bandbredden är för det som TS gör. D.v.s. vill man ha ett kort som får hela bandbredden från CPUn och sen får det andra nöja sig med resterna, eller vill man ha två kort som får halva bandbredden var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan!

https://www.amazon.se/STRIX-X670E-GAMING-Wi-Fi-PCIe5/dp/B0BF5...

När det gäller X3D processorerna ryktas de släppas den 25:e, får se om det stämmer. Tyckte jag hörde rykten att båda chipleterna i 9590X3D ska få 3D cache, isf får den iaf i vissa gamingscenarier bättre funktionalitet utan att man behöver stänga av ena chipleten. Huruvida du har nytta av 3D cache i dina laster har jag ingen aning om, bör du lätt kunna ta reda på med en enkel sökning.

Glhf!

Tjena,

Nej jag har inga behov av att plugga in någonting förutom mus, tangentbord och skärm egentligen.

Det där moderkortet ser ju trevligt ut! tack

Kollar man benchmarks i massa olika 3d-applikationer så ser det ut som att 7950x är snabbare än 7950x3D i det mesta förutom enstaka fall, vore dock intressant att se benchmarks med just 9950x3D om det är så pass nära.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Gainward RTX 4090 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att göra bygget mycket dyrare än så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skillnaden mellan B650 och X670 är att X670 består av två B650-kretsar, och har därför dubbelt så mycket av allt (PCIe-banor, USB, etc) minus fyra PCIe-banor för att kommunicera mellan kretsarna. Detta gäller dock endast anslutningar från styrkretsen, grafikkortsportarna ansluts normalt till CPUn istället som har 16 PCIe-banor för just detta ändamål (+8 för två M.2-portar).

E-varianterna är sen precis samma styrkretsar, skillnaden är bara att de har krav på att grafikkortsporten/arna måste vara PCIe 5.0. X670E, X670, och B650E har även krav på en M.2-port med PCIe 5.0.

Och när det gäller de nya styrkretsarna så är X870E i stort sett bara X670E med krav på USB 4.0 medan X870 är B650E med krav på USB 4.0 (ja, X870 är över lag sämre än X670).

Oh, mycket intressant! Jag är lite trög så jag får nog läsa ett par gånger så det går in ordentligt men det låter ju rätt onödigt att ens kolla på x870 moderkort i mitt fall.

Skrivet av perost:

Dock är den nedre porten endast PCIe 4.0 x4 och ansluten via styrkretsen, d.v.s. den delar den bandbredden med allt annat som också är anslutet via styrkretsen.

Det kan eventuellt vara bättre att kolla på ett moderkort med två PCIe-portar som är kopplade till CPUn för att kunna köra x8/x8, men det beror på hur viktigt bandbredden är för det som TS gör. D.v.s. vill man ha ett kort som får hela bandbredden från CPUn och sen får det andra nöja sig med resterna, eller vill man ha två kort som får halva bandbredden var?

Kikar jag på rekommendationerna på hårdvara så står det att PCIe-portarna helst ska vara 16x men att man inte ska förvänta sig någon skillnad mellan 16x och 8x, jag fattar helt ärligt inte vad skillnaden skulle vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

https://komponentkoll.se/bild/nTcAY.png

Nej absolut inte, det ser väldigt trevligt ut. Har du någon erfarenhet av det chassit, eller Phanteks överlag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Nej absolut inte, det ser väldigt trevligt ut. Har du någon erfarenhet av det chassit, eller Phanteks överlag?

Verkar ge mycket för pengarna och har fem års garanti vilket är trevligt då många bara har 1-3 år.

https://www.sweclockers.com/testpilot/38656-testpilot-phantek...

https://basic-tutorials.com/reviews/hardware-reviews/phanteks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Kikar jag på rekommendationerna på hårdvara så står det att PCIe-portarna helst ska vara 16x men att man inte ska förvänta sig någon skillnad mellan 16x och 8x, jag fattar helt ärligt inte vad skillnaden skulle vara.

Troligtvis är det i så fall bäst att välja ett moderkort som delar på PCIe-banorna från CPUn till två PCIe-portar, så att du får x8 på båda. Men det verkar vara en ganska sällsynt egenskap på AM5-moderkort, jag antar att tillverkarna prioriterar annat eftersom de allra flesta bara har ett grafikkort nu för tiden.

Ett förslag på ett sånt moderkort skulle kunna vara Asus ProArt B650-Creator. De flesta andra moderkort jag hittade kostar minst det dubbla, men det kanske finns bättre alternativ om man letar lite. Det är bara lite drygt att söka efter, man får i princip kolla upp specifikationerna för varje modell.

Men en varning för B650E AORUS ELITE X AX ICE som Alastor Moody rekommenderade, två av de tre PCIe-portarna på det moderkortet är endast PCIe 3.0 x1. De flesta andra B650-kort har åtminstone en PCIe 4.0 x4-port (d.v.s. 8x mer bandbredd), som det första förslaget i tråden.

Permalänk
Medlem

Verkar ge mycket för pengarna och har fem års garanti vilket är trevligt då många bara har 1-3 år.

https://www.sweclockers.com/testpilot/38656-testpilot-phantek...

https://basic-tutorials.com/reviews/hardware-reviews/phanteks...

Inte för att jag tror jag kommer lyckas paja något på chassit men visst känns det lite bättre att tillverkare utlovar längre garanti, verkar helt klart vara ett bra chassi om man skummat igenom. Ska läsa lite noggrannare strax.

Under en tusing var ju rätt hyggligt pris måste jag säga

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Troligtvis är det i så fall bäst att välja ett moderkort som delar på PCIe-banorna från CPUn till två PCIe-portar, så att du får x8 på båda. Men det verkar vara en ganska sällsynt egenskap på AM5-moderkort, jag antar att tillverkarna prioriterar annat eftersom de allra flesta bara har ett grafikkort nu för tiden.

Ett förslag på ett sånt moderkort skulle kunna vara Asus ProArt B650-Creator. De flesta andra moderkort jag hittade kostar minst det dubbla, men det kanske finns bättre alternativ om man letar lite. Det är bara lite drygt att söka efter, man får i princip kolla upp specifikationerna för varje modell.

Men en varning för B650E AORUS ELITE X AX ICE som Alastor Moody rekommenderade, två av de tre PCIe-portarna på det moderkortet är endast PCIe 3.0 x1. De flesta andra B650-kort har åtminstone en PCIe 4.0 x4-port (d.v.s. 8x mer bandbredd), som det första förslaget i tråden.

Tusen tack igen, jag har alltså inte ens tänkt på det här och nu vet jag iaf vad jag ska söka efter.

Proart-kortet var riktigt snyggt faktiskt även om det kanske inte spelar så stor roll.
Men här undrar jag lite om tanken är att man ska ha grafikkorten i dom 2 översta slotsen (vilket ser rätt tight ut) elelr kan man använda det översta och understa, det står ju x16 på den med men kanske är kopplat annorlunda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Tusen tack igen, jag har alltså inte ens tänkt på det här och nu vet jag iaf vad jag ska söka efter.

Proart-kortet var riktigt snyggt faktiskt även om det kanske inte spelar så stor roll.
Men här undrar jag lite om tanken är att man ska ha grafikkorten i dom 2 översta slotsen (vilket ser rätt tight ut) elelr kan man använda det översta och understa, det står ju x16 på den med men kanske är kopplat annorlunda?

Den nedersta porten är bara kopplad som x4 och går via styrkretsen istället för CPUn. Så ja, om grafikkorten inte får plats i de två övre portarna så tappar man lite poängen med det. Att hitta något moderkort där PCIe-portarna från CPUn är mer utspridda tror jag tyvärr kan bli svårt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Halloj Perost

Bra information. När det gäller Asus kortet jag länkade var ganska säker på att den undre pcie sloten hadee 16 banor pcie 4.0, antar man får läsa manualen, där verkar det som om den är 4 banor pcie 3.0 och den lilla pcie 4 banors sloten har 16 banor pcie 4.0, knasigt... Utgick ifrån att det var tvärtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj Perost

Bra information. När det gäller Asus kortet jag länkade var ganska säker på att den undre pcie sloten hadee 16 banor pcie 4.0, antar man får läsa manualen, där verkar det som om den är 4 banor pcie 3.0 och den lilla pcie 4 banors sloten har 16 banor pcie 4.0, knasigt... Utgick ifrån att det var tvärtom...

Menar du detta moderkort? Det som kan vara lite lurigt med specen där är att vad den första porten klarar beror på vilken processor man använder, d.v.s.:

Citat:

AMD Ryzen™ 9000 & 7000 Series Desktop Processors
1 x PCIe 5.0 x16 slot

AMD Ryzen™ 8000 Series Desktop Processors
1 x PCIe 4.0 x16 slot (support x8/x4 mode)*

De två övriga portarna är sen en x16-port kopplad som PCIe 4.0 x4 och en x1-port kopplad som PCIe 3.0 x1.

Något som kan vara bra att tänka på är att man aldrig kommer se ett AM5-moderkort där någon annan port än den första är kopplad som x16 eftersom CPUn inte har PCIe-banor för mer än det. Och PCIe-portarna som går via styrkretsen kommer vara max PCIe 4.0 x4 eftersom det är vad bandbredden mellan styrkretsen och CPUn är begränsad till.

Permalänk
Medlem

Som Chassi vill jag lägga min rekommendation på Corsair 7000D Airflow.
Extremt trevligt att bygga och dra kabel i samt goda möjligheter för kylning.
Sidorna hänger dessutom med gångjärn så man slipper plocka av grejorna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetworkManiac:

Tack!

Bra pris på 7950x, vet inte hur jag lyckas missa det för jag trodde skillnaden till 9950x var några hundringar. Den där disken sparar jag rakt av. insåg nu hur dyrt det var med nätagg O_o

Skrivet av _niko_:

Som Chassi vill jag lägga min rekommendation på Corsair 7000D Airflow.
Extremt trevligt att bygga och dra kabel i samt goda möjligheter för kylning.
Sidorna hänger dessutom med gångjärn så man slipper plocka av grejorna.

Oj vilken bjässe! inte för att det kanske gör nått, är det en extra plats för stående gpu i ytterkanten (röda markeringen) eller menar dom att det går att montera som den blå kanske.

EDIT

Ser nu att det går att göra så.

EDIT 2

Fläktarna skulle tydligen sitta pressade mot glaset efter lite googlande så det kanske inte är så smart ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/nTcAY.png

Fastnade lite för det där chassit men den som inte heter Ultra, såg nu att den tyvärr inte har plats för mina 4 3.5"-diskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Fastnade lite för det där chassit men den som inte heter Ultra, såg nu att den tyvärr inte har plats för mina 4 3.5"-diskar

Sätt dom i ett HDD-chassi, NAS eller dylikt?

Edit: Första jag sprang på efter googling.
https://www.amazon.se/Yottamaster-4-bay-h%C3%A5rddiskh%C3%B6l...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Sätt dom i ett HDD-chassi, NAS eller dylikt?

Edit: Första jag sprang på efter googling.
https://www.amazon.se/Yottamaster-4-bay-h%C3%A5rddiskh%C3%B6l...

Föredrar nog att ha diskarna i datorn men finns det inga alternativ så är något sånt där en lösning kanske, känns spontant som att dom flesta chassina jag varit inne och kikat på har snålt med 3.5"-platser eller så är dom enorma.

EDIT

Har ett annat litet bekymmer också som kanske är ett problem på dom flesta chassin.

Det enda moderkortet jag lyckats hitta som har det glesare mellan PCIe-slotsen är "ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO" som för övrigt är svindyrt och då får inte det nedre grafikkortet plats i detta chassi, dom tar ju 3 slots.

Drog ut 2 röda kvadrater där slotsen sitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Föredrar nog att ha diskarna i datorn men finns det inga alternativ så är något sånt där en lösning kanske, känns spontant som att dom flesta chassina jag varit inne och kikat på har snålt med 3.5"-platser eller så är dom enorma.

EDIT

Har ett annat litet bekymmer också som kanske är ett problem på dom flesta chassin.

Det enda moderkortet jag lyckats hitta som har det glesare mellan PCIe-slotsen är "ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO" som för övrigt är svindyrt och då får inte det nedre grafikkortet plats i detta chassi, dom tar ju 3 slots.

Drog ut 2 röda kvadrater där slotsen sitter.
<Uppladdad bildlänk>

Skulle något av dessa moderkort fungera?

MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Gigabyte B650 AORUS Elite AX

MSI:t ser fint ut gällande PCI-E positioneringen.

Gällande HDD-chassi så kan man ju alltid hänga det under ett skrivbord eller dylikt om man tycker att det är skrymmande?
Annars så ska väl både Fractal Design Meshify 2 XL & Corsair 7000D Airflow rymma 6st 3.5" diskar nere vid PSU:n samt bakom MB-plåten på Meshify.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Men bara PCIe 4.0 x2 på den andra porten. Och Gigabyte-kortet är ännu sämre med bara PCIe 3.0 x1 på de nedre portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Gällande HDD-chassi så kan man ju alltid hänga det under ett skrivbord eller dylikt om man tycker att det är skrymmande?
Annars så ska väl både Fractal Design Meshify 2 XL & Corsair 7000D Airflow rymma 6st 3.5" diskar nere vid PSU:n samt bakom MB-plåten på Meshify.

Det ser ut som det är 3 slots mellan PCI-E på MSI MAG B650 Tomahawk WiFi, kan ha fel dock.
Jag vågar inte chansa hur det blir med värmen men senast jag hade 2st grafikkort så nära varandra så blev det så varmt så jag fick plocka ut det ena och montera det vertikalt i fronten på datorn istället, fanns inte ens något att fästa i men det löste sig med lite friktion.

Ja det hängde lite

Gigabyte B650 AORUS Elite AX så står det x16 x4 och x1 i manualen på PCIe. Tror inte jag kan hitta något annat moderkort än ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO som kan köra x8+x8 och ha 4 slots mellan kortplatserna. Eller kan man konfigurera det så det blir 2st x8? Jag försöker fortfarande begripa Perost's kloka inlägg.

Meshify 2 XL, där fanns det plats för diskar haha! inte så dumt alls förmodligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men bara PCIe 4.0 x2 på den andra porten. Och Gigabyte-kortet är ännu sämre med bara PCIe 3.0 x1 på de nedre portarna.

Då är det ju bara X670 moderkort kvar vad jag kan se, då är ju den saken klar.
Då behöver du välja ett chassi som har lite utrymme kvar under MB. Har du kollat in de två chassina jag föreslog?

De verkar ju spontant ha en del utrymme kvar inunder, samt att de rymmer alla dina diskar.
Du får nog vara beredd på någon kompromiss med tanke på vad du ska stoppa in för saker i ett enda chassi i slutändan.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Då är det ju bara X670 moderkort kvar vad jag kan se, då är ju den saken klar.
Då behöver du välja ett chassi som har lite utrymme kvar under MB. Har du kollat in de två chassina jag föreslog?

De verkar ju spontant ha en del utrymme kvar inunder, samt att de rymmer alla dina diskar.
Du får nog vara beredd på någon kompromiss med tanke på vad du ska stoppa in för saker i ett enda chassi i slutändan.

Verkar lite så, och ProArt B650-CREATOR som perost grävde fram men då måste jag hitta på någon lösning för att hålla korten svala.

Frågade INET som rekommenderade detta chassi https://phanteks.com/product/enthoo-pro-2-server-edition-tg/
och det ser ju ut som det är gjort för detta ändamål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Gigabyte B650 AORUS Elite AX så står det x16 x4 och x1 i manualen på PCIe.

Nej, det moderkortet har en x16 som går i x16, x8, eller x4 beroende på vilken processor man använder, samt två x16-portar som går i PCIe 3.0 x1. Specen är lite rörig eftersom de listar den första porten gången flera gånger med olika processorer.

Skrivet av pixel8:

Tror inte jag kan hitta något annat moderkort än ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO som kan köra x8+x8 och ha 4 slots mellan kortplatserna. Eller kan man konfigurera det så det blir 2st x8? Jag försöker fortfarande begripa Perost's kloka inlägg.

Det moderkortet är faktiskt ett som kan köra x8+x8. Du kan dock vanligtvis inte konfigurera vilka portar som använder vilka PCIe-banor om det är det du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det moderkortet har en x16 som går i x16, x8, eller x4 beroende på vilken processor man använder, samt två x16-portar som går i PCIe 3.0 x1. Specen är lite rörig eftersom de listar den första porten gången flera gånger med olika processorer.
Det moderkortet är faktiskt ett som kan köra x8+x8. Du kan dock vanligtvis inte konfigurera vilka portar som använder vilka PCIe-banor om det är det du menar.

Ok, got it!
Vet inte vad jag menade, var nog mer en fråga angående Gigabyte B650 AORUS eftersom den togs upp.
Tack igen! förmodligen lärt mig mer av den här tråden än dom senaste årens googlande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägger in ett temporärt bygge här och hoppas få lite knäppar på fingrarna.

Här är lite tankar.

CPU
Kommer få vara lite velande mellan 9950x och 7950x men det lutar ändå mer åt 9950X.
Det mest relevanta testet jag hittat är detta då jag använder just Redshift och Cinema 4d, kan tycka 17,86 % skillnad mellan dessa är rätt mycket.

Skrivet av Användare på Redshift forum:

1. prepare scene on CPU (single-threaded), store to RAM/Scratch disk
2. sending prepared data form RAM to GPU
3. rendering on GPU (if cryptomatte, then on CPU)
4. sending data back to CPU (single-threaded), store to RAM, display in Framebuffer
5. save image on Disk (can be slow on NAT with cryptomatte)
6. report that rendering is finished after saving to disk

Chassi
Känns som ett solklart val, kommer testa att sätta GPU 2 under moderkortet med en Riser, har en liggandes som jag använt tidigare, GPUn har ju stöd bracket i bakkant och sitter fast i fronten så att PCIe kontakten inte sitter fast i chassit lär inte spela någon roll. Man får med 4 vaggor för 3.5" diskar men kan trycka i 10st tydligen vilket är perfekt.

Moderkort
Känns avskalat och kan jag köra 8x + 8x så bör det ju funka, inte sugen på att betala det dubbla för CROSSHAIR-kortet alls faktiskt.

Minne
hittade det här kittet men det är 5600ghz istället för 6000ghz som rekommenderats i tråden, bör jag byta?

Systemdisk
Verkar nice, behöver bara 1tb, kommer ha scratch disk och assets-disk på varsin M.1 med som jag redan har.

Nätagg
Kollar man runt på nätet så rekomenderas 1600w nästan uteslutande så det får bli detta eller "Seasonic Prime PX 1600W ATX 3.0" eller "Phanteks Revolt 1600W Titanium" Skulle jag springa på en rea närmsta månaden på ett "Corsair AX1600i" så får det bli den.

CPU-kylare Läste lite reviews, verkar nice, kan byta om det finns något annat svart som är bättre eller likvärdigt och billigare. (EDIT) bytte till "Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart" som rekommenderats i tråden, lite billigare.

Nu kvarstår kylningen för chassit, vet faktiskt inte vad som är smartast här men skulle detta kunna fungera?

3st 140mm i fronten som drar inåt.
3st 140mm i toppen som drar utåt (EDIT bytte till 1140mm från 3x120mm)
1st 120 i bak som drar utåt.
CPU-kylare drar bakåt.

Finns ju en panel man kan ha mellan diskarna och moderkortet med plats för 3st 140mm också men det kanske är overkill att trycka in ännu mer fläktar?

Ändringar
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen expert, men chassit är nog ett bra val, Komplett säljer liknande workstation-konfiguration med samma chassi:

https://www.komplettforetag.se/product/1225074/dator-surfplat...

(med Corsair 1600w PSU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ingen expert, men chassit är nog ett bra val, Komplett säljer liknande workstation-konfiguration med samma chassi:

https://www.komplettforetag.se/product/1225074/dator-surfplat...

(med Corsair 1600w PSU)

Nice!

Visa signatur