Fjärrstyrda grenuttag över ethernet

Permalänk
Medlem

Fjärrstyrda grenuttag över ethernet

Hej,

Jag är på jakt efter fjärrstyrda grenuttag över ethernet.

Kan tyvärr inte använda mig av wifi annars hade det funnits en uppsjö av lösningar. Vill kunna bryta strömmen och sätta på enskilda portar i grenuttaget genom ethernet anslutning.

Helst minst 2-3 portar per grenuttag annars bör det fungera med multipla grenuttag per nätverk.

Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Hej,

Jag är på jakt efter fjärrstyrda grenuttag över ethernet.

Kan tyvärr inte använda mig av wifi annars hade det funnits en uppsjö av lösningar. Vill kunna bryta strömmen och sätta på enskilda portar i grenuttaget genom ethernet anslutning.

Helst minst 2-3 portar per grenuttag annars bör det fungera med multipla grenuttag per nätverk.

Tacksam för tips.

Det finns åtminstone varianter på temat för enterprisemarknaden. Kanske kan vara värt en flukt om det nu ligger inom budgetramarna.

https://www.kvm-switch.de/en/IP-Power-Lines-PDU/

Hittar du inget intressant där hjälper det väl dig i alla fall en bit på vägen med terminologi för vidare efterforskningar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Kan tyvärr inte använda mig av wifi"

Betyder det att alla trådlösa protokoll är uteslutet? Zigbee, Zwave och Thread+Matter är ju alternativ annars.

Permalänk
Medlem

som ovan nämner så har ju båda ikea och hue gateway med ethernet och sedan uttag som använder zigbee. Men även massa andra alternativ inom kategorin också.

Permalänk
Medlem

Måste det vara ethernet hela vägen till uttaget, eller skulle tex KNX funka?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Eventuellt skulle gå att lösa det med en gateway some kör håller i nätverket och att de andra är trådlöst anslutna till just det nätverket om protokollen bara kan styras för att stänga av och sätta på enheter.
Viktiga är att det inte ska gå att ta sig in på nätverket genom den här anslutningen därför jag kände att det är lite säkrare med ethernet. Däremot så kan jag inte sätta upp en vanlig wifi router och koppla in varje enhet på .

Har kollat lite på PDUer men det drar iväg så jäkla snabbt i pris, är lite mer ute efter en budgetlösning :).
Är 6 enheter som jag behöver koppla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Tack för alla svar.

Eventuellt skulle gå att lösa det med en gateway some kör håller i nätverket och att de andra är trådlöst anslutna till just det nätverket om protokollen bara kan styras för att stänga av och sätta på enheter.
Viktiga är att det inte ska gå att ta sig in på nätverket genom den här anslutningen därför jag kände att det är lite säkrare med ethernet. Däremot så kan jag inte sätta upp en vanlig wifi router och koppla in varje enhet på .

Har kollat lite på PDUer men det drar iväg så jäkla snabbt i pris, är lite mer ute efter en budgetlösning :).
Är 6 enheter som jag behöver koppla in.

I så fall så låter ju KNX bättre än att köra ethernet till uttaget. För vad hindrar någon att skruva ut uttaget och ansluta sin enhet till ethernet-kabeln? (är i betydligt enklare än att ta sig in på ett wifi)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

I så fall så låter ju KNX bättre än att köra ethernet till uttaget. För vad hindrar någon att skruva ut uttaget och ansluta sin enhet till ethernet-kabeln? (är i betydligt enklare än att ta sig in på ett wifi)

Flera olika alarm och hög säkerhetsklassad byggnad så det är lättare att ta sig in på ett trådlöst nätverk än med kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Flera olika alarm och hög säkerhetsklassad byggnad så det är lättare att ta sig in på ett trådlöst nätverk än med kabel

kan mycket väl vara sant.

Oavsett lösning du väljer så låter det som att det är nätverkets säkerhet som är viktigast. Då skulle jag nog avråda från att ha en massa nätverksuppkopplade enheter och försöka minimera det. dvs ha någon typ av knx/zigbee/z-wave hubb som i sin tur kommunicerar med och styr uttagen.
På det viset minimerar du attackvektorn till en enhet.
Sen bör den enheten ligga på ett eget vlan så det inte kommer åt andra saker på nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle säga att KNX springer iväg. En IP-gateway, och brytaktor samt uttag blir nog som att köpa en pdu med nätverk.

Vet inte mer alternativ. Om det ska vara en lösning som är lokal och inte beroende på molnet

Permalänk
Rekordmedlem

Om man vill ha det "kabelstyrt" och verkligen nätverksfritt så sätt ett relä/kontaktor som reglerar strömmen.
Det är ju i princip inte svårare att dra en styrkabel än en lankabel.
En typ mellanpropp för 12V triggerstyrning >
https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits-and-boards/audiophoni...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blev ett par PowerBox från Netio till slut, enklaste alternativet för att klara av kraven på strömmatning och lankabel.

Tack för alla förslag, bra att veta framåt.