Analys av HDR samt WCG (Nördvarning)

Permalänk
Bildexpert

Inugami-ke no ichizoku (Kadokawa Entertainment)

HDR10
Mastering display luminance level: 1000 nits white level, 0,0001 nits black level
MaxCLL: 872 nits
MaxFALL: 192 nits

Förmodligen är detta en film som ingen av er som läser har hört talats om, än mindre sett. Ichikawa Kon är ju egentligen mest ihågkommen för sina krigsskildringar, historiska draman och OS-filmer. Inugami faller inte in i någon av dessa kategorier alls. Jag brukar säga att det är en "Giallo som om den vore gjord av Ozu", bara för att ge folk en uppfattning om vad det är för film.

Filmen restaurerades i 4K av Imagica år 2021 då originalnegativet på 35mm användes som utgångsmaterial. Den ska tydligen vara skjuten i normalbild (1,37:1) och avsedd att visas upp i 1,5:1, vilket den gör här. Lite udda då formatet är så knutet till stillbildsfotografering. Väldigt snyggt är det i vart fall.

Ljussättningen är i överlag ganska konservativ med en låg snittljusnivå som i stort påminner om SDR. Samtidigt tillåts högre toppar att dra iväg mot ca 3-400 nits och rullar snyggt av utan att klippas på något vis. Mycket behagligt. Det som sticker ut mest är en tillbakablick som avsiktligt har mycket stark kontrast, där man troligtvis har försökt efterlikna hur intrycket skulle upplevas i en biograf (om än med högre ljusstyrka). Till skillnad från många andra japanska filmer håller även svärtan en låg nivå och bidrar till ett gott kontrastintryck. Färgerna är också dem nästan uteslutande inom BT.709 med några få, knappt märkbara undantag.

Det stora problemet är brusreduceringen. För den med ett skarpt öga är det uppenbart att exponeringen skiftar mellan scenerna och antagligen har man i efterhand försökt mildra skillnaderna så mycket som möjligt. Dessvärre har det lett till att filmkornen hålls på en minimal nivå och, även om de inte är helt borta, ofta orsakar en tämligen soft bild.

Givetvis är det inte samma katastrof som tidigare slaktade T2, men ändock ett tydligt exempel på hur en i övrigt väldigt fin film kvaddas på ett onödigt sätt. Känns inte riktigt rätt med tanke på dess höga pris trots att det är en rentav fantastisk film.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709)

Dold text
Permalänk
Medlem

Appropå både Aliens o Terminator 2 så fick jag precis den här rekommenderad o kom direkt o tänka på den här tråden. Har inte sett nån av 4K-utgåvarna av dom själv men efter att ha sett det här så kommer jag hålla mig kvar vid 1080p. AIn har ju fått gå helt bärsärk o förstört hur mycket som helst.
Vad har hänt med Cameron egentligen? Börjar han bli gammal o gaggig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Appropå både Aliens o Terminator 2 så fick jag precis den här rekommenderad o kom direkt o tänka på den här tråden. Har inte sett nån av 4K-utgåvarna av dom själv men efter att ha sett det här så kommer jag hålla mig kvar vid 1080p. AIn har ju fått gå helt bärsärk o förstört hur mycket som helst.
Vad har hänt med Cameron egentligen? Börjar han bli gammal o gaggig?
https://www.youtube.com/watch?v=BxOqWYytypg

Tack för klippet. En bra sammanfattning. Jag tror problemet är att Cameron helt enkelt inte bryr sig, i kombination med att han är för gammal för sina verks bästa.

Permalänk
Bildexpert

Spears & Munsil UHD Benchmark 4K (Spears & Munsil)

HDR10 samt Dolby Vision och HDR10+
Mastering display luminance: 10000 nits white level, 0.0050 nits black level
MaxCLL: 10000 nits
MaxFALL: 1667 nits

Tidigare i veckan sågs jag och @Laxpudding över en lunch och diskuterade lite om hur tonmappning av ljusa scener ofta skiljer sig mellan TV-apparater när HDR används. Då Spears & Munsils Benchmark har använts av otaliga recensenter, inklusive mig själv, kändes det inte mer än rätt att titta närmre på filmen. Jag vill poängtera att detta är den uppdaterade utgåvan av Spears & Munsil som släpptes förra året, där demofilmen skiljer sig en del jämfört mot 2019 års utgåva. Dumparna nedan är tagna från titeln med Dolby Vision. För att se hur ens bildvisare hanterar exakt samma källa med statisk metadata skall man välja att spela upp den med 10000 nits white level.

Föga förvånande så finns det praktiskt taget ingen display som ens kan komma i närheten av att spegla vad denna demo tillåter: Ljusstyrkan hamnar som mest på 10,000 nits och det på ett mycket indiskret vis, samtidigt som svärtan i de mörka scenerna är rentav kolsvarta. Det kontrastomfång som krävs för att visa upp scenerna exakt såsom de är mastrade är vad jag känner till inte ens möjligt att uppnå i dagsläget. Istället blir man uppenbarligen beroende av att tonmappningen blir acceptabel.

När man kikar närmre på både vågform och heatmaps blir det uppenbart varför man HDR i princip aldrig ser ut såhär: Det är vansinnigt ljust och skjuter iväg med många tusen nits i nästan varje scen. Det är som gjort för att tappa hakan helt enkelt. Men jag tänker också att man lätt gör sig själv och ens anläggning en otjänst genom att se detta som en absolut måttstock. Även om filmen kan uppvisa kvaliteter hos en bildvisare så kan den också påvisa svagheter som, i andra fall, kanske inte ens går att lägga märke till annat än i de mest extrema exemplen. Spännande är det i vilket fall.

Färgerna är faktiskt förvånansvärt reserverade i många av sekvenserna, vilket visserligen går hand i hand med den höga luminansen. Det är inte överdrivet ofta som den hamnar utanför BT.709, även om det finns gott om tydliga exemplen på det. Jag gillar ändå att den är lite konservativ i färgmättnaden.

Är det fortfarande en bra referens? Absolut! Man kan upptäcka väldigt mycket om hur en TV presterar med denna film som annars vore svårt, eller kanske rentav omöjligt, att sätta fingret på. Men jag tar den ändå för vad det är och känner inte att det är någon större förlust att de flesta filmer, katalogtitlar som nya, sällan når dessa höga nivåer.

För att underlätta analys provar jag, utöver bilderna nedan, att dela albumen på Google Drive. Ni får gärna komma med åsikter och förslag hur ni vill att jag ska sköta delning framöver då jag har märkt att Imgbb inte är särskilt stabil.

De tonmappade exemplen som förekommer är i 3840x2160 pixlars upplösning och är till för att ge en ungefärlig uppskattning av hur ljus, färg och skärpa ser ut på filmen.

Heatmaps

Dold text

Färganalys

Dold text

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Triangle of Sadness (Alamode film, HDR10 samt HDR10+)

Master display luminance: 1000 nits white level, 0.0001 nits black level
MaxCLL: 945 nits
MaxFALL: 247 nits

Jämförd mot

Triangle of Sadness (The Criterion Collection, BT.709)

Triangle of Sadness spelades in digitalt och i postproduktionen togs två masters fram. Ena i BT.709 för hemmabruk och andra i DCI-P3 för biodistribution. Dessa är de enda två masters som Östlund själv har varit involverad i.

En mer detaljerad intervju om den digitala ljussättningen för filmen finns att läsa i följande länk: https://postperspective.com/tints-color-and-post-for-palme-do...

Det här är första gången jag direkt jämför två UHD-BD:s mot varandra, och skälet är mycket enkelt: Det är endast Criterions utgåva av dessa två som är godkänd av regissören själv.

Inför detta inlägg har jag nyligen pratat med ansvariga för produktionen om det hela och delat med mig av analyserna. Jag har även gått igenom bildegenskaperna med vår egen Pyoko om detta och fått hans feedback, vilket har varit en god tillgång. Jämförelserna har varit nitiska och utförts på både en gammal Sony BVM (för att i högsta grad se BT.709 med naturlig power law) och en Panasonic OLED.

För att kunna redovisa min analys behöver jag således gå igenom Criterion först, då den uttryckligen fungerar som en referensmall för hur filmen skall presenteras i en hemmamiljö.

Triangle of Sadness har ett tydligt modern, ”rent” utseende med ofta lågt brusgolv och relativt dämpade medelnivåer. Högdagrarna är tydligt komprimerade för att undvika klippning men samtidigt ge mellandagrar tillräckligt med utrymme för att bli ljusa nog vid behov.

Mörka scener tenderar att ha låga skuggnyanser som är försiktigt urskiljbara, vilket bidrar till att bilden uppfattas som kontrastrik och gör det digitala bruset mindre märkbart. Inget klipps men många scener är tydligt anpassade för en mörk miljö, till skillnad från många moderna filmer som har en mer mörkgrå svärta vilken höjer alla mörka detaljer. Således är detta ingen film som gör sig särskilt bra i suboptimala rum, men desto bättre i en renodlad hemmabio eller vardagsrum med kontrollerat ljusinsläpp..

Färgerna drar i regel mot ett varmare håll men det finns tydligt neutrala scener samt en del som är desto kallare. Filmen får således ett tämligen stort svängrum där många nyanser och toner nyttjas genom filmen. En del scener har en hög mättnad men inget tycks riktigt klippa heller, vilket tyder på en bra försiktighet i relation till färgomfånget. Viss data finns i WTW men är ofta marginellt.

Kortfattat har ett kompetent och välgjort arbete genomförts med både hög integritet och god hänsyn till källmaterial liksom konstnärlig intention. Det är lugnt, snyggt och stabilt. Vad som gäller den tyska utgåvan är det desto svårare att vara nådig.

Filmens colorist, Oskar Larsson, har meddelat mig att varken han eller Fredrik Wenzel (filmens fotograf) har haft någon som helst involvering i den tyska utgåvan eller hur HDR har implementerats.

Heller finns inga uppgifter att Östlund skulle ha haft något med denna utgåva att göra. Med andra ord har implementeringen av HDR här skett helt på improvisatorisk basis och på intet sätt tagit någon hänsyn till regissörens ursprungliga avsikt. Detta nämndes tidigare i min utläggning om så kallad ”fejkad HDR” när jag analyserade Oppenheimer, men jag har inte haft möjligheten förrän nu att titta närmre på vad som faktiskt har hänt.

Det är uppenbart att det har skett en konvertering från den befintliga mastern i BT.709 till BT.2100. Det dynamiska omfångets faktiska innehåll är detsamma (om man räknar med WTW förstås), men högdagrarna är kraftigt höjda och expanderade.

Vad som gäller topparna i ljus så talar heatmapsen sitt tydliga språk: Den är överjäkligt ljus och ofta uppgår himlar och ljusreflektioner till flera hundratals nits - inte sällan strax runt 1000 för den delen. Snittljuset är ofta högt med starka toppar och en OLED-TV kommer att dämpa ljusstyrkan i överlag tämligen rejält.

Samtidigt uppstår också posterisering i flertalet scener då bitdjupet inte längre räcker till. Det är svårt att få fram i heatmaps men blir väldigt distraherande när man faktiskt tittar på själva filmen.

Det uppenbarar sig också att svärtan är markant höjd och att skuggnyanser har ljusats upp i mörka scener. Filmen förlorar mycket av sin kontrast då samtidigt som digitalt brus framhävs tydligare. Det blir snabbt distraherande och även posterisering i form av grön band uppstår lätt vid skuggnyanser om hudtoner finns med. Märks särskilt tydligt vid scenen med notan.

Färgerna har i många fall något lägre mättnad, vilket jag tänker hör ihop med både den högre luminansen och det faktum att man har konverterat en mindre färgrymd till en större. Exempelvis kan lampskärmar som i BT.709 har en varm ton se något mer neutrala ut i HDR. Det finns även exemplen på färger som hamnar utanför BT.709 men är oftast begränsade och ser generellt sett inte särskilt fel ut.

@Pyoko tolkade innehållet på liknande sätt som mig och skrev följande.

Vad jag gissar hänt är att någon kört en slags SDR->HDR-konvertering som expanderat highlightsen. I vanliga fall när man gradear SDR så kommer highlightsen vara komprimerade med något som approximerar en logaritmisk kurva. Om datan inte är för klippt och du har tillräckligt mycket bitdjup i källmaterialet, så kan man i teorin applicera inversen av den kurvan, dvs. exponentiellt "dra ut" de högre värdena, för att få tillbaka ett högre omfång.

Det är ju så både HDR för konsument och de flesta professionella kamerorna fungerar: datan sparas med en specificerad logaritmisk kurva då det är mer effektivt, sen applicerar man matematiska inversen för att få tillbaka de riktiga linjära ljusförhållanden. När en kreativ grade väl gjorts kommer man förstås aldrig komma tillbaka till något som är tekniskt korrekt, och det blir en ren gissningslek att försöka reversera den, så det kan lätt bli lite knas, men något mer "HDR:igt" kan man få till.

Som ett experiment provade jag själv att konvertera Criterion från BT.709/power law 2.4 till BT.2100/1000 nits i Davinci med Color space conversion. Likheterna är mycket tydliga jämfört mot den tyska.

Jag gillar inte att ge tummen ner, men här måste jag göra det. Denna implementering av HDR är så pass godtycklig och improvisatorisk att det på många basala sätt skiljer sig kraftfullt från Östlunds intention, åtminstone såsom vi känner den. En konvertering lik Ghost Dog, Oppenheimer eller Knives out hade i högsta grad kunnat godtas, men de är också konservativa av en anledning. Här är det inte så.

Skippa den tyska. Helt och hållet. Criterion gör rätt i mån av bild.

Den enda nackdelen med Criterion är att den inte innehåller Dolby Atmos-spåret utan filmen är begränsad till DTS-HD MA 5.1. Dessutom går det inte att inaktivera undertexterna i de (få) repliker som är på svenska, även om undertexterna ska vara helt avstängda enligt spelaren. Ett märkligt drag från Criterion.

Album för samtliga kategorier.

Heatmaps HDR

Dold text

Heatmaps SDR (100 nits white level, 2.4 power law EOTF)

Dold text

Färganalys

Dold text

Dold text

Criterion

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Happiness (The Criterion Collection, HDR10 samt Dolby Vision FEL)

Mastering display luminance: 1000 nits white level, 0.0001 nits black level
Ingen metadata för MaxCLL eller MaxFALL

Happiness spelades in på 35mm med kameror och optik från Panavision. Råfilmen är från Kodak och framkallades på DuArt Film Laboratories i New York. Någon mer info om filmsort (hastighet, vitbalans etc) lyckas jag inte hitta men baserat på kornstrukturen och färgerna tycks den mestadels vara skjuten på något motsvarande Eastmancolor 5274 (dvs 200T). Detta kan dock vara en felaktig iakttagelse från min sida och blir gärna rättad om någon har annan info.

Filmen har en tydligt återhållsam ljusstyrka som praktiskt taget aldrig passerar 200 nits. Snittljuset är begränsat och lyckas ge filmen ett dämpat intryck med djup svärta. Skuggnyanser tenderar att vara väldigt mörka, märks tydligt i exempelvis bild nummer 12. Då min Panasonic OLED tenderar att göra de mörkaste skuggnyanserna något för mörka vid Dolby Vision gjorde jag några jämförelser mot att använda HDR10, vilket faktiskt kunde visa sig vara till sistnämndas fördel. Brukar inte vara något problem generellt sett, men vissa extremfall kan förstås uppstå såsom här.

Färgerna håller sig i regel inom BT.709 men passerar utanför. Det är tydligt på utformningen av cyan att ljussättningen har gjorts i DCI-P3 och den går således inte utanför det. Som väntat får färgerna ett stort ”andrum” då de aldrig hamnar på gränsen av färgomfånget samtidigt som mättnaden kan nyttjas på ett snyggt, rikt vis.

Det är svårt att inte koppla Hoffmans karaktär till hans egna öde, även om det kanske är lite väl hårt i retrospektiv. Finns ju egentligen rätt många aspekter i filmen som är väldigt problematiska i övrigt och det tar verkligen emot att se den och känna empati för alla dessa tragedier. Å andra sidan är ju det också filmens främsta styrka. Oavsett vilket så är det en värdig UHD i samlingen och väl värd väntan, ty denna film under lång tid endast funnits på DVD.

Album.

Heatmaps:

Dold text

Färganalys:

Dold text

Dold text
Permalänk
Bildexpert

True Lies (Buena Vista, HDR10 samt Dolby Vision FEL)

Mastering display luminance levels: 1000 nits white, 0.0001 nits
MaxCLL: 201 nits
MaxFALL: 201 nits

Vad händer om man korsar James Camerons envishet med Peter Jacksons kontroversiella (snällt uttryckt) arbetsflöden samt kryddat med en tight deadline? Svaret finner ni längst ner.

Nu har ju både Cameron och Jackson varit uppe till diskussion så pass mycket att man tänker att det inte går att tillföra så värst mycket mer. Och efter att jag såg denna tragedi kände jag inget annat än hopplöshet och lade den åt sidan. Men efter Camerons uttalande om att vi bildnördar tydligen måste flytta ut ur morsans källare och hålla käften, så säger jag ifrån.

Jag tänker inte låta mig tystas. Jag tar strid. Denna kamp angår inte bara mig, utan även våra barn och framtida generationer. Jag tänker inte låta Cameron skriva om historien och tro sig segra.

Den som kontrollerar filmen, kontrollerar hela universum... Eller vad var det Sean Young sa i Dune?

Utan att gå in i några större detaljer om produktionens tekniska detaljer (nej, jag orkar inte rabbla upp allt) så spelades True Lies in huvudsakligen på Super35 med komposition avsedd Cinemascope med common-top, samt med VFX inspelat på VistaVision (horisontellt liggande 35mm med åtta perfs per ruta) med varierande råfilm vars ASA samt vitbalans varierat mellan 50D och 500T. Under lång tid har filmen som bäst funnits på D-Theater, vilket har lett till att de flesta fått se filmen på DVD.

Nu när den äntligen finns på UHD-BD visar det sig tyvärr inte vara värt väntan på långa vägar. Utgångsmaterialet ska tydligen ha varit en scanning av negativet i 4K, men många steg i arbetsflödet har passerats och vad som finns kvar är en enda stinkande soppa.

Likt Terminator 2 finns en mycket påtaglig mängd brusreducering som har kraftigt minskat mängden filmkorn. En försiktig approach hade visserligen varit helt förståelig, då råfilmerna varierat i hastighet och antagligen har källmaterialet haft mycket olika förutsättningar av flera orsaker, men här hålls kornen på en närmast minimalistisk nivå. Fullt lika illa som Terminator 2 är den inte, det vågar jag säga, men fortfarande väldigt osnyggt. Ibland ges även intrycket att grövre korn finns kvar, samtidigt som detaljer skrubbats bort och gjort Arnold till vaxdocka, hemhörandes på ett ledsamt museum. Maken till menlöshet får man leta efter.

Utöver det tycks någon form av adaptiv överskärpning ha applicerats. Och kära nån, om vi ska tro Cameron och Jackson tycks den vara här för att stanna, åtminstone i deras filmer... Det såg vi även i Terminator 2, men här tycks den vara ännu värre faktiskt. Här har överskärpningen använts för att kompensera för tagningar som är ur fokus vilket skapar ett mycket konstlat, ojämnt utseende både vad som gäller MTF-kurva och kornen (de som finns kvar det vill säga). Detta skapar i praktiken ännu mer distraktion när filmen visas på en anläggning där skillnaden mellan HD och UHD är mer påtaglig.

Överskärpningen ska enligt uppgift vara AI-baserad och byggd på maskininlärning. Bildexempel nummer 27, ty detaljerna i Arnolds ansikte framhävs på ett sätt som inte alls matchar hur den ursprungligen såg ut. Ytterligare ett exempel i mängden på den hårfina skillnaden mellan artificell intelligens och genuin dumhet.

Och HDR? Vart tog den vägen?

Filmen har begränsade toppar som sällan passerar cirka 250 nits samtidigt som snittnivån är tämligen förhöjd, vilket ofta ger intrycket av en kontrastfattig bild. Nattscener är egentligen de enda som påvisar en vettig kontrast i mån av svärta, men topparna är fortfarande begränsade.

Samtidigt påvisar många scener så gott som ingen roll-off alls, utan högdagrar klipper riktigt hårt och gör ljusa partier matta. Detta märks genom hela filmen, där bildexempen 5 respektive 15 påvisar problemen på mest uppenbara vis. Filmen ser rentav amatörmässig och billig ut, vilket inte alls matchar dess ambitiösa produktionsnivå.

För mig råder det inget tvivel om att detta är frågan om en HDR till SDR-konvertering. Denna hårda klippning ska inte ens kunna uppstå vid en korrekt konvertering från Cineon Log till PQ såvida ingen har klantat sig rejält (är väl bara att låta den kotten åka ut med huvudet före i så fall, men detta tycks ju vara helt avsiktligt enligt Cameron ändå).

Färgerna är också en märklig historia. Filmen har en blandad ljussättning som mixar mellan varmt och kallt, och jag får nog ändå säga att de har lyckats helt okej trots en ojämn balans mellan hög respektive låg färgmättnad. Ändock intressant att endast toner nära orange och teal tydligt passerar BT.709:s legala omfång, vilket känns lite väl modernt för en film från 1994. Nåväl.

Nej, detta går helt enkelt inte. Cameron visar ingen som helst respekt för sina fans (inte för att jag är en av dem) eller integritet för sitt egna arbete. På sätt och vis tycker jag synd om alla som varit involverade i detta, men med tanke på den enorma kritikerstorm det resulterat i så har jag ett uns av HOPP att dessa katastrofmasters är undantag ur reglerna. Dessvärre tror jag att det är helt kört för The Terminator, som släpps senare i år.

Ryktet säger tyvärr att även David Fincher har anpassats till samma mentalitet och restaureringen av Se7en är tydligen lika välsignad (dvs inte alls). Vi får väl se när den kommer på UHD.

Och vad var svaret på den inledande frågan?

You're fired.

Album.

Heatmaps:

Dold text

Färganalys:

Dold text

Tonmappad (BT.2100 till BT.709):

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Showgirls (Vinegar Syndrome, HDR10)

Mastering display luminance level: 1000 nits white level, 0.0001 nits black level
MaxCLL: 1000 nits
MaxFALL: 400 nits

En demonstration av Berkleys skådespelartalanger får man tidigt i scenen där hon uttrycker sitt vrede genom att ilsket spruta ketchup över sina pommes frites. /Leonard Maltin

Showgirls spelades in på 35mm (Eastman 5298, 500T) samt enstaka sekvenser på 16mm (Ektachrome, dvs reversal). Kameran i fråga var en Arriflex 35-BL4 med optik från Zeiss. Sfäriska objektiv användes och kompositionen gjordes för Cinemascope genom common-top i Super35.

Denna restaurering genomfördes i samband med dess 20 årsjubileum under uppsyn av Verhoeven själv. Jag såg den på 4K DCP år 2017 och det var en av de mest generade bioupplevelserna jag har haft (på Cinemateket, till råga på allt), men blev ändå fascinerad över dess hyfsat ”seriösa” skildring av vuxenindustrin i Las Vegas. Bilden minns jag tydligt som kontrastrik, färgstark och finkornig. Väldigt fin och häftig att uppleva på stor duk. Och med Vinegar Syndromes utgåva har det visat sig bli minst lika trevligt hemma också.

Många scener sticker snabbt iväg i topparna men passerar sällan mer än cirka 500 nits. Det är mycket tydligt att ljuskällor och reflektioner på Las Vegas-strippen står för en stor andel av alla peaks, men snittnivåerna är fortfarande tillräckligt återhållsamma för att bibehålla ett bra intryck genom hela filmen. Svartnivån är låg och ger, tillsammans med mörka lågdagrar, upphov till ett bra kontrastomfång.

Viss klippning tycks uppstå vid de allra ljusaste topparna om man granskar dem med vågformsmonitor, men är desto mindre märkbart i praktiken. Tvärtom rullas högdagrar av hyfsat väl och det ”fria” omfånget leder till att filmens blooming syns på ett naturligt, vackert sätt.

Färgerna går åt alla håll och håller inte tillbaka i mån av mättnad. Samtidigt har coloristen haft den goda smaken att hålla mättnaden i schack vid högre luminans, vilket gör att färgerna aldrig framstår som skrikiga eller överdrivna. Väldigt tydligt är det ändå att färgerna hamnar en bit utanför BT.709 i många scener, inte minst vad som gäller cyan, rött och gult. Det fungerar riktigt bra och ger filmen ett fräscht utseende.

Showgirls är en film som många älskar att hata. Och egentligen kanske det inte är så konstigt. Den är ju som bekant allt annat än rumsren och var en av två filmer som körde produktionsbolaget (Carolco) i botten på grund av dess undermåliga biljettförsäljning samt starka kritik, fastän filmen blev en succé på hemmavideo i efterhand.

Jag skulle nog vilja hävda att Showgirls inte är en erotisk film, även om den innehåller mycket erotik. Verhoeven klär av USA och Las Vegas. Den amerikanska drömmen är död. Det som finns kvar är unket och fult. Den kanske inte är lika vass som Robocops satir över kommersialisering eller Starship Troopers parodi av militariseringen, men den har ändå många unika egenskaper som jag uppskattar.

Många intressanta bildexemplen har utelämnats på grund av dess explicita natur.

Album.

Heatmaps:

Dold text

Färganalys:

Dold text

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

True Lies (Buena Vista, HDR10 samt Dolby Vision FEL)

Mastering display luminance levels: 1000 nits white, 0.0001 nits
MaxCLL: 201 nits
MaxFALL: 201 nits

Vad händer om man korsar James Camerons envishet med Peter Jacksons kontroversiella (snällt uttryckt) arbetsflöden samt kryddat med en tight deadline? Svaret finner ni längst ner.

Nu har ju både Cameron och Jackson varit uppe till diskussion så pass mycket att man tänker att det inte går att tillföra så värst mycket mer. Och efter att jag såg denna tragedi kände jag inget annat än hopplöshet och lade den åt sidan. Men efter Camerons uttalande om att vi bildnördar tydligen måste flytta ut ur morsans källare och hålla käften, så säger jag ifrån.

Jag tänker inte låta mig tystas. Jag tar strid. Denna kamp angår inte bara mig, utan även våra barn och framtida generationer. Jag tänker inte låta Cameron skriva om historien och tro sig segra.

Den som kontrollerar filmen, kontrollerar hela universum... Eller vad var det Sean Young sa i Dune?

Utan att gå in i några större detaljer om produktionens tekniska detaljer (nej, jag orkar inte rabbla upp allt) så spelades True Lies in huvudsakligen på Super35 med komposition avsedd Cinemascope med common-top, samt med VFX inspelat på VistaVision (horisontellt liggande 35mm med åtta perfs per ruta) med varierande råfilm vars ASA samt vitbalans varierat mellan 50D och 500T. Under lång tid har filmen som bäst funnits på D-Theater, vilket har lett till att de flesta fått se filmen på DVD.

Nu när den äntligen finns på UHD-BD visar det sig tyvärr inte vara värt väntan på långa vägar. Utgångsmaterialet ska tydligen ha varit en scanning av negativet i 4K, men många steg i arbetsflödet har passerats och vad som finns kvar är en enda stinkande soppa.

Likt Terminator 2 finns en mycket påtaglig mängd brusreducering som har kraftigt minskat mängden filmkorn. En försiktig approach hade visserligen varit helt förståelig, då råfilmerna varierat i hastighet och antagligen har källmaterialet haft mycket olika förutsättningar av flera orsaker, men här hålls kornen på en närmast minimalistisk nivå. Fullt lika illa som Terminator 2 är den inte, det vågar jag säga, men fortfarande väldigt osnyggt. Ibland ges även intrycket att grövre korn finns kvar, samtidigt som detaljer skrubbats bort och gjort Arnold till vaxdocka, hemhörandes på ett ledsamt museum. Maken till menlöshet får man leta efter.

Utöver det tycks någon form av adaptiv överskärpning ha applicerats. Och kära nån, om vi ska tro Cameron och Jackson tycks den vara här för att stanna, åtminstone i deras filmer... Det såg vi även i Terminator 2, men här tycks den vara ännu värre faktiskt. Här har överskärpningen använts för att kompensera för tagningar som är ur fokus vilket skapar ett mycket konstlat, ojämnt utseende både vad som gäller MTF-kurva och kornen (de som finns kvar det vill säga). Detta skapar i praktiken ännu mer distraktion när filmen visas på en anläggning där skillnaden mellan HD och UHD är mer påtaglig.

Överskärpningen ska enligt uppgift vara AI-baserad och byggd på maskininlärning. Bildexempel nummer 27, ty detaljerna i Arnolds ansikte framhävs på ett sätt som inte alls matchar hur den ursprungligen såg ut. Ytterligare ett exempel i mängden på den hårfina skillnaden mellan artificell intelligens och genuin dumhet.

Och HDR? Vart tog den vägen?

Filmen har begränsade toppar som sällan passerar cirka 250 nits samtidigt som snittnivån är tämligen förhöjd, vilket ofta ger intrycket av en kontrastfattig bild. Nattscener är egentligen de enda som påvisar en vettig kontrast i mån av svärta, men topparna är fortfarande begränsade.

Samtidigt påvisar många scener så gott som ingen roll-off alls, utan högdagrar klipper riktigt hårt och gör ljusa partier matta. Detta märks genom hela filmen, där bildexempen 5 respektive 15 påvisar problemen på mest uppenbara vis. Filmen ser rentav amatörmässig och billig ut, vilket inte alls matchar dess ambitiösa produktionsnivå.

För mig råder det inget tvivel om att detta är frågan om en HDR till SDR-konvertering. Denna hårda klippning ska inte ens kunna uppstå vid en korrekt konvertering från Cineon Log till PQ såvida ingen har klantat sig rejält (är väl bara att låta den kotten åka ut med huvudet före i så fall, men detta tycks ju vara helt avsiktligt enligt Cameron ändå).

Färgerna är också en märklig historia. Filmen har en blandad ljussättning som mixar mellan varmt och kallt, och jag får nog ändå säga att de har lyckats helt okej trots en ojämn balans mellan hög respektive låg färgmättnad. Ändock intressant att endast toner nära orange och teal tydligt passerar BT.709:s legala omfång, vilket känns lite väl modernt för en film från 1994. Nåväl.

Nej, detta går helt enkelt inte. Cameron visar ingen som helst respekt för sina fans (inte för att jag är en av dem) eller integritet för sitt egna arbete. På sätt och vis tycker jag synd om alla som varit involverade i detta, men med tanke på den enorma kritikerstorm det resulterat i så har jag ett uns av HOPP att dessa katastrofmasters är undantag ur reglerna. Dessvärre tror jag att det är helt kört för The Terminator, som släpps senare i år.

Ryktet säger tyvärr att även David Fincher har anpassats till samma mentalitet och restaureringen av Se7en är tydligen lika välsignad (dvs inte alls). Vi får väl se när den kommer på UHD.

Och vad var svaret på den inledande frågan?

You're fired.

Album.

Heatmaps:

Färganalys:

Tack för analysen och jag är helt med dig. Den är en katastrof. Dock är Aliens ännu sämre i min mening. Tragiskt att Cameron inte har ögonen med sig längre.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag håller med om att HDR kommer med nya utmaningar, men jag måste invända mot inledningen. SDR är redan det en riktigt stinkande soppa. Det märks kanske inte lika mycket på konsumentsidan, om man inte är medveten och kan se vissa problem, men på producentsidan är det väldigt invecklat och ofta helt trasigt.

Ta exempelvis ACES. Helt trasigt. Pushas hårt för att få en vidare spridning. Som konsument ser du det genom att färgerna är skit i filmerna du tittar på. Vill du producera något med ACES får du problem som inte går att lösa på ett snyggt vis.

Förvånar mig icke.
Dock kan jag väl också nämna att industrin hade problem att implentera REC 709 också. Så min gissning är att de kommer få till ACES under loppet av 10 år...innan de hittar en ny standard de vill vilja.