Permalänk
Medlem

Förbjud ChatGPT/AI-svar

Vissa användare verkar få fjonge av att ställa frågot till ChatGPT och kopiera in svaret för att verka smarta.

Jag tycker att detta bidrar till en sämre kvalité på forumet, det blir spammigt och massa fel info sprids. Detta borde inte tillåtas imo.

Tex:
[Oskyldig tråd som har åtgärdats av mod]

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av izzie:

Vissa användare verkar få fjonge av att ställa frågot till ChatGPT och kopiera in svaret för att verka smarta.

Jag tycker att detta bidrar till en sämre kvalité på forumet, det blir spammigt och massa fel info sprids. Detta borde inte tillåtas imo.

Tex:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724399-kan-inte-aktiv...

Ser att inläggen redan plockats bort, men om du upplever AI-skrivna svar så är det bara att anmäla.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag instämmer att raka copy-pasta ChatGPT/AI inte har något att göra på ett forum. Vad är syftet med ett forum om det ändå bara är Bot-svar. Då kan vi lägga ner forumet och bara skicka alla till en Chat-AI istället.

Vänligen använd "Anmäl" på inlägg som innefattar rak copy-pasta från AIs så löser vi moderatorer detta och tar hand om serieförbrytare. Iom copy-pasta inte bidrar till diskussionen precis som LMGTFY-länkar så tycker jag att §1.6 i forumreglerna räcker idag.

Inlägg som är något mellanting får vi diskutera huruvida vara/ickevara samt och om det behövs en separat eller förtydligad regel, jag lägger detta på agendan till nästa mod-möte.

Jag fimpade inlägg som inte uppfyllde minimihöjd på forumet i länkad tråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vissa användare verkar få fjonge av att ställa frågot till ChatGPT och kopiera in svaret för att verka smarta.

Jag tycker att detta bidrar till en sämre kvalité på forumet, det blir spammigt och massa fel info sprids. Detta borde inte tillåtas imo.

Tex:
[Oskyldig tråd som har åtgärdats av mod]

Tänkte skriva samma sak själv, och vad ser man högst upp

SWC och framförallt forumet är ju nånting vi måste vara rädda om.
Att ha nånting utanför sociala media som är så levande och med en så koncentrerad entusiasm och kunskap är redan idag nånting väldigt speciellt.

Så jag tycker nog att SWC redaktionen och forumet kan enas om att inte använda AI för artiklar eller foruminlägg.
För drar man det till sin spets (och en stor del av Internet är ju redan där) så sitter vi snart med AI skapade artiklar följt av en AI skapad diskussion enbart för att göda en illusion av engagemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tänkte skriva samma sak själv, och vad ser man högst upp

SWC och framförallt forumet är ju nånting vi måste vara rädda om.
Att ha nånting utanför sociala media som är så levande och med en så koncentrerad entusiasm och kunskap är redan idag nånting väldigt speciellt.

Så jag tycker nog att SWC redaktionen och forumet kan enas om att inte använda AI för artiklar eller foruminlägg.
För drar man det till sin spets (och en stor del av Internet är ju redan där) så sitter vi snart med AI skapade artiklar följt av en AI skapad diskussion enbart för att göda en illusion av engagemang.

Precis detta, när folk ser alla artiklar som översatts rakt av med hjälp av AI så börjar de att använda det själva för att ge svar när de precis som skribenter inte orka skriva eller lägga ner tiden.

Men med det sagt så rinner nog tiden ändå ut för de allra flesta forum, ju smartare AI blir desto mindre kommer man att behöva fråga efter hjälp på ett forum, det gäller alla sorters forum såklart inte bara här.

Då är Sweclockers inne på rätt spår med artiklar för att dra folk, men de behöver bli bättre för vem som helst kan ju be AI översätta utländska artiklar.
Lite mer grävande journalistik hade varit kul, att Sweclockers skribenter själva kontaktar techföretag och själva upprättar nyheter blandat med hämtade artiklar.
Det finns några undantag såklart, en del skribenter lägger ner lite kärlek på sina artiklar.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Men med det sagt så rinner nog tiden ändå ut för de allra flesta forum, ju smartare AI blir desto mindre kommer man att behöva fråga efter hjälp på ett forum, det gäller alla sorters forum såklart inte bara här.

Men jag tror att forum kommer att överleva, det är många som gillar det formatet och älskar att använda forum oavsätt.

Visa signatur

I use arch btw....