Permalänk

Moderkort/CPU från Alibaba

Hej!

Jag har sett flertalet stora youtube-kanaler länka till Aliexpress där dom menar på att både CPU och moderkort går att köpa och fungerar precis lika bra som från andra sidor.

Däremot verkar inte dessa säljare från Aliexpress skicka till Sverige och priserna är inte så värst mycket lägre heller.

Alibaba däremot. Där skiljer det sig flera hundra kronor.
Är det någon här inne som har erfarenhet av att köpa datordelar från Alibaba?

Mvh

Permalänk
Medlem

Har köpt en del därifrån för flera år sedan. Köpte ett moderkort med cpu till b.l.a en laptop. Cpu var en kraftfullare och mängden ram som var på fastlött på moderkortet var det dubbla jämfört med vad originaltillverkaren sålde. Även telefoner har jag köpt. När jag lämna in en iphone från aliexpress för batteribyte. Så skakade reparatören på huvudet och undrade var jag fått tag i denna.

Likadant med moderkortet. Jämförde man det gamla med nya så var det helt andra komponenter, fast det fungerade såvitt jag vet.

Jag personligen kommer aldrig någonsin mer köpa datordelar/elektronik från kina igen.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men AliExpress är väl för privatpersoner medan AliBaba riktar sig till B2B? AliBaba har ofta krav på en viss mängdbeställning bland annat.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Rätta mig om jag har fel men AliExpress är väl för privatpersoner medan AliBaba riktar sig till B2B? AliBaba har ofta krav på en viss mängdbeställning bland annat.

Du har rätt till viss del.
Men det finns produkter och återförsäljare på Alibaba som inte bara säljer i bulk.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Har köpt en del därifrån för flera år sedan. Köpte ett moderkort med cpu till b.l.a en laptop. Cpu var en kraftfullare och mängden ram som var på fastlött på moderkortet var det dubbla jämfört med vad originaltillverkaren sålde. Även telefoner har jag köpt. När jag lämna in en iphone från aliexpress för batteribyte. Så skakade reparatören på huvudet och undrade var jag fått tag i denna.

Likadant med moderkortet. Jämförde man det gamla med nya så var det helt andra komponenter, fast det fungerade såvitt jag vet.

Jag personligen kommer aldrig någonsin mer köpa datordelar/elektronik från kina igen.

Tack för input 🙏

Det finns något som heter "Alibaba guaranteed" där man får pengar tillbaka om inte produkten levererar det som är sagt eller om den är trasig osv.
Jag funderar om dom produkterna ändå är "safe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus021:

Tack för input 🙏

Det finns något som heter "Alibaba guaranteed" där man får pengar tillbaka om inte produkten levererar det som är sagt eller om den är trasig osv.
Jag funderar om dom produkterna ändå är "safe"

Räkna inte med någon som helst garanti från Aliexpress/Alibaba. Jag kollade också på moderkort/cpu därifrån men har läst att kvalitén kan vara katastrofalt dålig. Köpte begagnat istället, rekommenderar det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus021:

Du har rätt till viss del.
Men det finns produkter och återförsäljare på Alibaba som inte bara säljer i bulk.

Okej, det kan stämma. Vad är det för produkt som som du hittar på Alibaba och som inte återfinns på AliExpress då?

I övrigt skulle jag inte heller köpa något i komponentväg därifrån. Kinas inhemska komponenter inom highend ligger flera år efter i utvecklingen men de är duktiga på att skapa produkter som utseendemässigt är lika.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

Vem som helst kan beställa ifrån Alibaba, däremot är sidan mer riktad åt företag med minimum order quantity. De flesta personer behöver inte 1000pcs av något men har man en större beställning så är det oftast billigare på Alibaba än Aliexpress.
Gör man efterforskning, väljer en butik som excisterat i flertal år med fantastiskt betyg så är det lugnt. Finns legitima komponenter på sidan, däremot har det inte varit särskilt mycket billigare och behövs ett garantiärende så kan det nog vara knepigt, så jag har hållt mig till Svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Ganska stor risk att interna komponenter är utbytta mot billigare och sedan återförpackat. Har man otur är hela produkten en piratkopia. I vissa fall kan dessa vara lika bra som original eller t.om bättre, men YMM.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marcus021:

Tack för input 🙏

Det finns något som heter "Alibaba guaranteed" där man får pengar tillbaka om inte produkten levererar det som är sagt eller om den är trasig osv.
Jag funderar om dom produkterna ändå är "safe"

Skrivet av Mr_Flash:

Räkna inte med någon som helst garanti från Aliexpress/Alibaba. Jag kollade också på moderkort/cpu därifrån men har läst att kvalitén kan vara katastrofalt dålig. Köpte begagnat istället, rekommenderar det istället.

Aliexpress köpskydd är ett skämt. Inte värt ett smack.
Jag räknar med att jag har samma skydd som ett begagnatköp över nätet när jag handlar på Aliexpress.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin