Följ Black Week på SweClockers

Nintendo emulerar spel på Windows-PC

Permalänk
Melding Plague

Nintendo emulerar spel på Windows-PC

Nintendo ogillar att se sina spel emulerade på annan hårdvara. På det egna museet i Kyoto gäller inte det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

It's ok when we do it.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Hahahaha tack för denna.

Det vore fint om Nintendo sålde en emulator som tog alla spel från början upp till (insert konsol som passar här).
Ett sorts paketpris. Varför inte liksom, konsolerna görs och säljs inte sedan länge.
Det vore såklart fint med en emulator som tog alla spel, men det kan vi bara drömma om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

It's ok when we do it.

Ja, dom får göra vad dom vill med sina IP:s. Dom emulerar även på en PC på sina "Mini"-konsoler.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig handlat om att de är emot emulering, det är vem som utför emuleringen under vilka omständigheter som är grejjen. De försvarar sin immateriella rätt, mer aggressivt än andra.

Sen varför de inte satsar mer på emulering för att kränga spel kan tyckas konstigt. Men det är en annan fråga.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Hembrygd:

It's ok when we do it.

Vilket är precis sanningen. De äger de intellektuella rättigheterna och kan därmed välja att göra hur de vill med detta. Nintendo har släppt produkter som emulerar både NES och SNES? Varför är detta ens märkligt undrar jag.

Att Nintendo är fullständigt rabiata mot alla emulatorer och andra hårdvaruenheter som kan emulera deras spel är ju en helt annan sak, det bygger på att Nintendo därmed förlorar sin möjlighet att tjäna pengar på sina gamla IP och licensierade spel, men att Nintendo skulle hata emulering per se är ju helt felaktigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det har aldrig handlat om att de är emot emulering, det är vem som utför emuleringen under vilka omständigheter som är grejjen. De försvarar sin immateriella rätt, mer aggressivt än andra.

Sen varför de inte satsar mer på emulering för att kränga spel kan tyckas konstigt. Men det är en annan fråga.

Fast Ryujinx var ju inte olaglig, den hade inget av Nintendos kod i sig, och de kunde inte lagligen stänga ned den.
Man kunde inte spela spelen utan att ha nycklarna för att dekryptera spelen, så det är väl dem de borde gått efter, inte emulatorn.
Men då de är så stora räckte det med att de kom till en "agreement" med utvecklaren så la han ned den.
Hot kan man ju inte kalla det för det är ju olagligt....

De lär väl inte heller använda egna emulatorer, utan tar de emulatorerna de stänger ned och använder...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hembrygd:

It's ok when we do it.

Ja det är ju faktiskt det:D

Permalänk
Medlem

Om man sammanfattar alla inlägg ovan, så har Nintendo ändå en rätt diger katalog av "bakåtkompatibla" spel, där de äldre emuleras på nyare konsoller. Virtual Console på Wii är väl öppet mål, men även på Switch och liknande lösningar. Det jag hade BESTÄMT FÖR MIG var att de "snott" från Snes9X för att lösa snes-emuleringen på wii och switch, men hittar inte en rad om det.

Måste ha drömt det, eller så var advokaterna igång igen

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilket är precis sanningen. De äger de intellektuella rättigheterna och kan därmed välja att göra hur de vill med detta. Nintendo har släppt produkter som emulerar både NES och SNES? Varför är detta ens märkligt undrar jag.

Att Nintendo är fullständigt rabiata mot alla emulatorer och andra hårdvaruenheter som kan emulera deras spel är ju en helt annan sak, det bygger på att Nintendo därmed förlorar sin möjlighet att tjäna pengar på sina gamla IP och licensierade spel, men att Nintendo skulle hata emulering per se är ju helt felaktigt.

För vems rättigheter kränker dom menar du? Jag tror inte utvecklarna som gjorde spelen skulle tjäna ett öre mer ifall Nintendo sålde spelen i emulator-form 10 år i framtiden jag tror det här med förlorade inkomster är lite strunt och handlar mera av en ursäkt för att investera i företaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Om man sammanfattar alla inlägg ovan, så har Nintendo ändå en rätt diger katalog av "bakåtkompatibla" spel, där de äldre emuleras på nyare konsoller. Virtual Console på Wii är väl öppet mål, men även på Switch och liknande lösningar. Det jag hade BESTÄMT FÖR MIG var att de "snott" från Snes9X för att lösa snes-emuleringen på wii och switch, men hittar inte en rad om det.

Inte bara du, jag va. Också ett distinkt minne om dessa, eller så har vi blivit "Mandela-effect"-erade

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Varför inte liksom, konsolerna görs och säljs inte sedan länge.

De föredrar nog att sälja samma gamla spel om och om igen.

Rätt lågbudget att emulera så pass relativt tillgänglig hårdvara (som dessutom är deras egna) på ett museum, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ju en variant av engagement bait. Du postar en så orimligt korkad premiss att många användare känner sig nödgade att svara något "Actually, Nintendo...". Det är självklart ingen nyhet att Nintendo emulerar sina spel. De har ju släppt gamla spel för nedladdning i decennier och släppt fristående retrokonsoler med emulerade spel.

Permalänk
Medlem

Jag kör emulering av Switch på min Steam Deck, jag köper dock spelen och skapar en avbild av dem. Men hade ju så klart varit bäst om Ninteno sålde sina spel på Steam eller i alla fall en egen plattform.

Permalänk

Nintendo är sånt företag man skulle nästan ha lust att bait'a genom att komma överens på förhand med ett par advokater som ogillar Nintendos tilltag på emulatorer att man delar broderligt på ersättning för "sveda och verk" i eventuell rättegång ifall man skulle börja med en ny Switch emulator, se till att man är på den rätta sidan av lagen i alla aspekter och var tydlig med dess användningsområde utåt användarna osv osv och vägra ge efter åt Nintendo mot någon summa i löfte att lägga ner utvecklingen och om de sen går så långt som till rättegång så hoppeligen då vinner man (efter att förstås ha tagit upp att de även försökt erbjuda pengar för nedläggning som en förnedrande punkt bara åt communityn).

Skulle ha säkert ha ett leende på läpparna ett år framåt efter det. Nå drömma får man ju alltid.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Personligen har jag ingen åsikt huruvida Nintendo själva emulerar eller inte. Men roligt är det med tanke på deras drakoniska inställning till det.

Lite som när en politiker blir påkommen med något den officiellt är starkt emot.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen åsikt om att Nintendo emulerar sina egna spel, däremot är det väldigt graverande att de laddar ner roms från internet som andra rippat och säljer vidare, trots att de gör allt för att bestraffa de som faktiskt dumpat de där spelen till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nintendo är sånt företag man skulle nästan ha lust att bait'a genom att komma överens på förhand med ett par advokater som ogillar Nintendos tilltag på emulatorer att man delar broderligt på ersättning för "sveda och verk" i eventuell rättegång ifall man skulle börja med en ny Switch emulator, se till att man är på den rätta sidan av lagen i alla aspekter och var tydlig med dess användningsområde utåt användarna osv osv och vägra ge efter åt Nintendo mot någon summa i löfte att lägga ner utvecklingen och om de sen går så långt som till rättegång så hoppeligen då vinner man (efter att förstås ha tagit upp att de även försökt erbjuda pengar för nedläggning som en förnedrande punkt bara åt communityn).

Skulle ha säkert ha ett leende på läpparna ett år framåt efter det. Nå drömma får man ju alltid.

Hade föredragit att göra en emulator och sedan ta pengarna. Ka-ching! Betalt för ens jobb.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KroesusSork:

Skrivet av MiniPC:

Inte bara du, jag va. Också ett distinkt minne om dessa, eller så har vi blivit "Mandela-effect"-erade

Det är inte bara du, jag kommer inte ihåg om det var specifikt Snes9X, men MVG (modern vintage gaming) tar upp detta i en video. Var att specifika buggar och brister från en viss emulator även dök upp i nintendos emulering vilket gjorde att det spekulerades att dom hade snott kod från denna. Vad jag vet är inte detta bekräftat dock.

Till nyheten, ser inte vad som är pinsamt här, Nintendo uppenbarligen älskar ju emulring med tanke på hur mycket emulerade produkter dom har. Det som dock hade vart lustigt, är om det även hade påvisats att det inte var deras egen emulator, vilket heller inte är osannolikt, har ändå svårt att se att dom skulle lägga tid på att porta någon inhouse-emulator till windows.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Hade föredragit att göra en emulator och sedan ta pengarna. Ka-ching! Betalt för ens jobb.

Många som är emulatorkodare gör nog det pga av eget intresse / passion som de brinner för på samma sätt som t.ex. många non-profit organisationer hjälper djur i nöd och det får dom att må bra själva i processen för vad de gör. Men samtidigt förstår jag om Nintendo börjar ta kontakt och hota dig som kodare osv så förstår jag nog att folk väljer att ta den lätta vägen ut då skulle gå så mycket tid och energi och troligtvis bli ganska utdragen rättegångsprocess osv. och man kan aldrig va 100% säker hur slutresultatet blir då det handlar om en ganska komplicerat tekniskt område som speciellt domare har svårt att döma.

Allt behöver ju inte handla om pengar, själv har jag skött en YouTube kanal där jag promotar producenters (speciellt nykomlingars) låtar och gjort så gratis i över 10 års tid nu och ger feedback och t.o.m. hjälper att mastra låtarna helt gratis (något jag personligen intresserar mig utav) och det ger mycket good-feel kan jag säga, mer än vad pengarna hade säkert gett mig.

Själv är jag av den starka politiska åsikten att emulatorer ska få samexistera som en datornörd som varit intresserad utav emulatorer i tidig ålder redan utan att behöva vara rädd för påtryckningar från företagen så länge man undviker att göra business av det och undviker sprida material som är copyright skyddat och eller annars bryter mot lagarna (behövs dumpa bios från din egna konsoll osv). Sen att en stor del missbrukar dem och ser sin chans att spela spel gratis på datorn utan att äga konsollen är ju ett helt annat problem men folk piratkopierar ju också PC spel till lika så inte kan man dra alla över med samma kam.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det vore fint om Nintendo sålde en emulator som tog alla spel från början upp till (insert konsol som passar här).
Ett sorts paketpris. Varför inte liksom, konsolerna görs och säljs inte sedan länge.
Det vore såklart fint med en emulator som tog alla spel, men det kan vi bara drömma om.

Det finns ju redan emulatorer och dom är gratis. Att köpa en av Nintendo tror jag inte förändrar något.
Nintendo har ju redan förövrigt emulatorer på sin online prenumeration.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen Snes9x eller dylikt som rullar...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aloysius:

Det är ju en variant av engagement bait. Du postar en så orimligt korkad premiss att många användare känner sig nödgade att svara något "Actually, Nintendo...". Det är självklart ingen nyhet att Nintendo emulerar sina spel. De har ju släppt gamla spel för nedladdning i decennier och släppt fristående retrokonsoler med emulerade spel.

Trillade rätt i fällan. Tänk att 25 år på Sweclockers inte har lärt mig nånting.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

De borde ge sig efter de som sprider ROMs, inte emulatorer. Skitdålig hantering av allt sånt här av Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ja, de gillar emulering på sina villkor (läs: när de kan ta betalt för det). Det syns ju även i form av gamla spel på nyare Nintendo-konsoler.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av xdrive:

Fast Ryujinx var ju inte olaglig, den hade inget av Nintendos kod i sig, och de kunde inte lagligen stänga ned den.
Man kunde inte spela spelen utan att ha nycklarna för att dekryptera spelen, så det är väl dem de borde gått efter, inte emulatorn.
Men då de är så stora räckte det med att de kom till en "agreement" med utvecklaren så la han ned den.
Hot kan man ju inte kalla det för det är ju olagligt....

De lär väl inte heller använda egna emulatorer, utan tar de emulatorerna de stänger ned och använder...

Har för mig det var vissa titlar både på nes mini och från wiishopen som var hämtade från någon känd romsida har jag för mig när modcomunityt finkammade koden.

Inte säker men nånstans i bakhuvudet har jag för mig kod från någon emulator även hittades i emulatorkoden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför använde de inte helt enkelt en Raspberry Pi.. ;D

Lär ju ha krånglat eller blivit uppenbart vad som var under förr eller senare även utan att nån drar ur kontrollen.

Sen kan man även fråga sig varför det ens behövdes göras. Vad är det för gamla Nintendosystem som tar USB-kontroller liksom..

Därför ganska uppenbart att upptäckaren bara ville få ut en "got ya!" av detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint