Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Jag använder Chromium. Det är Chrome men med bara lite mindre Google

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bytte till brave för en månad sedan, som chrome, fast bättre

Permalänk
Medlem

Privat: Firefox med fallback till Brave, alt. färdigpaketerat Chromium istället i Linuxland
Jobb: Chrome och Firefox

Kanske inte pallar med Chrome/ium framöver, får se vad det blir isf...

Önskar helt klart att Brave vore renare, skulle göra det enklare att kunna rekommendera till folk som behöver något Chromium-baserat. Är ju sjukt mycket skräp integrerat som man måste stänga av (så gott det går) för att upplevelsen ska bli rimlig, efter det så är det en rätt bra upplevelse överlag, men det vill ju till att man bara matar sig igenom alla inställningspanelerna och stänger av allt som går att stänga av i princip.
Typ tävling med Edge om vem som kan leverera den mest nedskräpade standardupplevelsen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Floorp

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Thorium.
Står inte ut med Chromes nya interface, och efter de tagit bort alla möjligheter att få tillbaka gamla så kör jag Thorium.

Kommer nog aldrig vänja mig vid nya chrome interfacet, det är avskyvärt.
Har dock provat alla andra webbläsare och avskyr typ alla så kanske blir att man går tillbaka till chrome ändå om Thorium också uppdaterar till nya interface i nästa update.

Permalänk
Medlem

Primärt : Firefox
Sekundärt : Chrome
Tetriärt : Lynx

Permalänk
Medlem

Zen Browser. Baserad på Firefox, men minimalistisk och allmänt nice. Minimalismen gör sig bra om man surfar med någon vim-addon.

Körde Vivaldi en del nyligen också. Rekommenderas också. Mycket trevliga inställningsmöjligheter och överlägset bästa flikhanteringen jag sett i någon Chromium-baserad webbläsare. Fast var lättare att få till minimalistisk layout med Zen Browser, och jag föredrar Firefox-baserat.

Permalänk

Kom ihåg när jag körde Altavista och folk så testa Chrome. Ja ja tänkte jag.

Man brukar pratat milli och nanosekunder. Jag testade sökningar, ladda upp bilder samt köra YouTube. Här pratar vi om sekunder snabbare, Altavista fick samma dag i graven hos mig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Uppdateras det fortfarande?

IBrowse och Miami TCP/IP-stack körde man minns jag

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vågar folk inte vara ärliga eller ska jag höja min nivå av respekt jag har för andra medlemmarna här? Att bokstavligen hälften kör Firefox känns både orimligt och glädjande

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ja, senaste versionen kom i december -23.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kom ihåg när jag körde Altavista och folk så testa Chrome. Ja ja tänkte jag.

Man brukar pratat milli och nanosekunder. Jag testade sökningar, ladda upp bilder samt köra YouTube. Här pratar vi om sekunder snabbare, Altavista fick samma dag i graven hos mig.

Vad pratar du om? Altavista var en sökmotor.

Permalänk
Medlem

På datorn endast Firefox.
På mobilen Edge, Kiwi browser och Duck duck go för olika ändamål. Jag brukade använda Firefox där också men för ett par år sen sabbade man hur flikar öppnas och att det inte går att sortera dem (lär mig gärna hur om jag har fel!) så jag blev "tvingad" att byta.

Permalänk
Medlem

Ungoogled chromium, med automatiska uppdateringar via winget. Appen ligger oftast inte speciellt långt efter Googles egna webbläsare gällande uppdateringar.

https://github.com/ungoogled-software/ungoogled-chromium

Firefox i all ära, men oj vad upplevelsen är bättre överlag när man använder en webbläsare baserat på chromium.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vågar folk inte vara ärliga eller ska jag höja min nivå av respekt jag har för andra medlemmarna här? Att bokstavligen hälften kör Firefox känns både orimligt och glädjande

Kanske många har Firefox på datorn men nästan allt surf görs från mobilen. Jag har för mig att det har framgått någonstans att de flesta besök på Sweclockers görs med Safari på iOS.

Jag kör Firefox på iPhone också men kan inte påstå att det alltid är en helt stabil upplevelse tyvärr. Kanske mycket görs för Chromiumbaserade webbläsare?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrivet av soderkvist:

Kanske många har Firefox på datorn men nästan allt surf görs från mobilen. Jag har för mig att det har framgått någonstans att de flesta besök på Sweclockers görs med Safari på iOS.

Jag kör Firefox på iPhone också men kan inte påstå att det alltid är en helt stabil upplevelse tyvärr. Kanske mycket görs för Chromiumbaserade webbläsare?

Även skillnad på alla besökare och vilka besökare som svarar på denna fråga.
Skulle inte bli jättechockad om svaren är i stort sanna men att statistiken över alla besök ser ganska annorlunda ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Traditionellt har ju alla webbläsare på Ios varit Webkit-baserade (dvs Safari-innanmätet i ett annat skal, om man vill hårddra det).
Nu har väl den begränsningen lyfts av Apple (iom v 17.4), men enbart för EU-marknaden, och vet inte om någon faktiskt nyttjar detta ännu.

Dvs, om det finns någon webbläsare på din Iphone som fungerar (inklusive Chrome!) så är det förmodligen något annat än att mycket görs för Chrome/ium som är själva problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stationärt: Firefox (och Vivaldi vid sidan av)
Mobilt: Firefox + Firefox Focus (och Vivaldi vid sidan av)

Skrivet av lord_dubbdäck:

Lustigt sammanträffande, just idag sparkade jag igång WinUAE för första gången på 13 år, mountade mina gamla Amiga-drives och vid uppstart lade jag märke till just IBrowse och Miami i ToolManager-ribban jag uppenbarligen använde på slutet av 90-talet.

För övrigt uppdateras tydligen IBrowse fortfarande, senast för mindre än ett år sen:

https://en.wikipedia.org/wiki/IBrowse

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Dator: Chrome / Firefox / Edge
Mobil: Chrome

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Dator: Waterfox / Firefox

Mobil: Waterfox.

Började använda firefox sommaren 2003 och har hållt fast vid den, men senare för ca 12-14år sedan så ville jag ha en 64bit variant så då provade jag Waterfox och där är jag numera fast föredrar den.

Gillar inte Google's monopol och deras påtvingande reklam, och efter man helt förbjöd adblockers samt att man agerar lite som trojansk häst när det rör insamlandet av användares surfvanor mm.

Och Microsoft Edge den har jag avinstallerat helt med samt blockerat installation av den.

Så summa summarum så stödjer jag Firefox och Thunderbird mer med öppen källkod, och de värnar om din integritet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Magisk fork till firefox https://zen-browser.app/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

nedre högra hörnet i FF --> "reklamrutor", va fan är det bara jag som får det?

Jag ser då ingen reklam i Firefox och inte alls i nedre högra hörn. Låter som om du fått in något skit i datorn eller liknande. Ladda gärna upp en bild på din reklam i Firefox.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör Zen browser i min desktop (linux) men vanliga firefox på min mac på grund av att zen browser inte är signed på mac och därav fungerar inte 1password

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Körde enbart firefox för typ ett år sedan. Hade en del problem med långsamma uppstarter och initiala laddtider. Så testade lite annat.

Arc testade jag ett tag. På min mac fungerar det väldigt bra och gillar det. Clean webbläsare. Även om jag inte riktigt lärt mig workflowet helt. På windows är det inte samma kvalitet ännu.

Testade Zen som ju är Arc för Firefox typ. Men det var alldeles för buggigt och inte alls den upplevelsen jag ville ha.

Gick tillbaka till FIrefox för typ 2-3 månader sedan och blev positivt överraskad. För något har de gjort med den sen jag använde den senast. Flyter på sjukt bra nu. Blir nog att exklusivt köra firefox från och med nu iom hur google beter sig gällande chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

nedre högra hörnet i FF --> "reklamrutor", va fan är det bara jag som får det?

Jag tror du har varit inne och aktiverat/tillåtit att några sajter får skicka notiser till dig.

Bara googlade och tog första träffen, men tror det pekar dig i rätt riktning https://gravitec.net/blog/how-to-disable-firefox-notification...

Permalänk
Medlem

Edge, Chrome på stationära.
På telefonerna: Chrome

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cho-Arrim:

Försökte använda firefox under en lång tid, men den hade ofta problem att ladda vissa sidor (stod bara och tuggade men provade jag samma länk på chrome eller edge så funkade det direkt), så till slut gav jag upp och återvände till chrome. Trist

Skrivet av Brallan_86:

det måste bero på någon inställing du kör på eller haft på. har inte haft några problem alls med FireFox alls. då har jga kör det sen det kom ut...

Samma här. Förstår inte riktigt vad folk menar när de säger "problem med att ladda sidor" eller att fler sidor krånglar. Vilka sidor?
Har aldrig haft problem med det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Samma här. Förstår inte riktigt vad folk menar när de säger "problem med att ladda sidor" eller att fler sidor krånglar. Vilka sidor?
Har aldrig haft problem med det heller.

Nej, jag har också få problem med Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Firefox för hela slanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Privat: Firefox med fallback till Brave, alt. färdigpaketerat Chromium istället i Linuxland
Jobb: Chrome och Firefox

Kanske inte pallar med Chrome/ium framöver, får se vad det blir isf...

Önskar helt klart att Brave vore renare, skulle göra det enklare att kunna rekommendera till folk som behöver något Chromium-baserat. Är ju sjukt mycket skräp integrerat som man måste stänga av (så gott det går) för att upplevelsen ska bli rimlig, efter det så är det en rätt bra upplevelse överlag, men det vill ju till att man bara matar sig igenom alla inställningspanelerna och stänger av allt som går att stänga av i princip.
Typ tävling med Edge om vem som kan leverera den mest nedskräpade standardupplevelsen?

Gillar också ett rent gränssnitt utan massa onödigt. Lyckats få Firefox att se ut exakt som jag vill. Vissa saker behöver man gå in i userchrome.css för att få bort men den möjligheten finns inte på många andra webbläsare vad jag vet.