Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Har "jämför" (lista alla egenskaper för 2 st produkter) försvunnit???
Edit: Websidan har inte det längre men i appen kan man jämföra. :/

Verkar fungera fortfarande för mig, men man kan inte göra det direkt utan behöver klicka på den där ikonen efter 'Sortera' för att kunna markera de man vill jämföra. Den som ser ut som en våg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Frågor till er i tråden:
Skulle ni betala för att använda en motsvarighet till prisjakt som fungerade på bra vis?
Vad skulle ni kunna betala?

Jag tror det är svårigheten i detta som gör att sidan inte utgår från konsumenten, utan istället från företagen som betalar.

Jag skulle nog kunna betala upp till 100:-/mån för att få tillbaka gamla prisjakt utan sponsrade annonser osv. Kanske med någon form av rabatt om man själv lägger till många egenskaper på produkter för att hjälpa andra.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar fungera fortfarande för mig, men man kan inte göra det direkt utan behöver klicka på den där ikonen efter 'Sortera' för att kunna markera de man vill jämföra. Den som ser ut som en våg.

Jag såg den inte förrens du påpekade den. Den är flyttad och de har tagit bort texten. Förut stod det jämför och den var på samma rad som Filter, pris inklusive frakt mm valen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag skulle nog kunna betala upp till 100:-/mån för att få tillbaka gamla prisjakt utan sponsrade annonser osv. Kanske med någon form av rabatt om man själv lägger till många egenskaper på produkter för att hjälpa andra.

OK. Får man ihop 500 pers som kontinuerligt betalar för detta så kan man få efter moms avdragen ca 40 000 kr i månaden för att driva denna sidan då. I handen kanske man får ut ca 20 000 kr i månaden för att jobba med det då, utan att räkna in vad ev. serverhyror och administration kostar. Swec är ju fyllt av duktiga personer som borde kunna ta denna platsen enkelt?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

OK. Får man ihop 500 pers som kontinuerligt betalar för detta så kan man få efter moms avdragen ca 40 000 kr i månaden för att driva denna sidan då. I handen kanske man får ut ca 20 000 kr i månaden för att jobba med det då, utan att räkna in vad ev. serverhyror och administration kostar. Swec är ju fyllt av duktiga personer som borde kunna ta denna platsen enkelt?

Det svåra vore ju att komma åt alla prislistor osv. känns ju värdelöst att behöva scrape:a alla sidor helatiden

Permalänk
Skrivet av Naki:

Tack!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkII | Intel i7 8700 | Gigabyte Z370N WIFI | Samsung 960 EVO NVMe 250GB | Samsung 970 EVO NVMe 1TB | Gigabyte GeForce RTX 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 2x8GB | Noctua NH-L12 | Corsair SF600 600W | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ingen annan pristjänst på nätet tar betalt av användarna. Varför? För att ytterst få är intresserade av att betala för sådana tjänster. Enda sättet att finansiera en sådan tjänst är via företagen som finns med på sidan, på ett eller annat sätt.

Den som tror att man smäller ihop en sådan här tjänst på några veckor eller månader har garanterat aldrig utvecklat något mer avancerat än en ToDo-app. Det krävs hundratals, men mer troligt tusentals, utvecklingstimmar. Annars skulle nätet krylla av diverse prisjaktstjänster

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

ytterst få är intresserade av att betala för sådana tjänster. Enda sättet att finansiera en sådan tjänst är via företagen som finns med på sidan, på ett eller annat sätt.

Ja precis, där i ligger problemet. Konsumenter vill ha bra tjänster utan att betala. Det blir då att företagen får bra tjänster istället, eftersom det är dom som betalar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det svåra vore ju att komma åt alla prislistor osv. känns ju värdelöst att behöva scrape:a alla sidor helatiden

Det vore ju i företagens egna intresse att uppdatera priserna där, så någon form av rapportering från företag till sidan för att detta ska fungera, som sköts av företagen vore ju optimalt.

Scrape är inte kul att hålla på med på flera sidor som dessutom uppdateras emellanåt med nya utföranden o designer... Jag håller med 100%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det vore ju i företagens egna intresse att uppdatera priserna där, så någon form av rapportering från företag till sidan för att detta ska fungera, som sköts av företagen vore ju optimalt.

Scrape är inte kul att hålla på med på flera sidor som dessutom uppdateras emellanåt med nya utföranden o designer... Jag håller med 100%

De flesta pristjänster har troligtvis stöd för produktflöden i olika format, bland annat Googles format för produktflöde, så det räcker att företagen registrerar en URL där de publicerar sitt produktflöde, så kan pristjänsterna läsa in dessa produktflöden X gånger per dygn.

Men dessa produktflöden innehåller ingen direkt produktdata utan endast referenser till produkter, lagersaldon och priser. Själva produktdatat måste man samla in själv, på något sätt.

Det är lockande att tillåta användare att fylla på med data, men hur säkerställer man att det är korrekta data? Med stor sannolikhet kommer någon (människa eller script) att börja skjuta in felaktiga data i syfte att manipulera eller förstöra, så man måste ändå verifiera att det data som matas in stämmer och matas det in tusentals uppgifter om dagen, så har man häcken full.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det är lockande att tillåta användare att fylla på med data, men hur säkerställer man att det är korrekta data?

Säkerställs genom belöningssystem av användare som är skötsamma t.ex.

Jag tror nog dom flesta kan ha översyn med att viss produkt-data är fel om det innebär att tjänsten inte blir enormt dyr och segdriven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gamla prisjakt tillät användare att fylla på och ändra data. Jag tyckte det fungerade relativt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Prislistor är helt öppet sedan Google Shopping blrv poulärt, ska finnas öppna APIer på de flesta sidor

Problemet är att synka så ett en viss produkt är samma sak hos flera affärer och att alla egenskaper är likvärdiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Google Shopping

Där är ju ersättaren, helt färdig. Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

DuckDuckGo Shopping funkar också bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Google tillsammans med Klarna appen som numera har Pricerunner inbyggt har tillsammans nästan helt ersatt Prisjakt för min del.

Det har på sistone diskuterats om att det var bra när användare kunde lägga in produktegenskaper. Detta fick mig atr nostalgiskt tänka på när jag var med och tävlade om en anställning som databasansvarig hos Prisjakt. Då gick tävlingen ut på att fylla i så många produktegenskaper som möjligt och den som vann skulle få jobbet i övrigt inga andra kompetenskrav dvs en udda anställningsprocess som var lite kul. Tyvärr blev det aldrig nån som fick nån anställning. Den gick upp i rök på nått mystiskt vis vilket gjorde folk upprörda med rätta.

Jag bojkottade siten en tid efter detta 😄

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Google tillsammans med Klarna appen som numera har Pricerunner inbyggt har tillsammans nästan helt ersatt Prisjakt för min del.

Det har på sistone diskuterats om att det var bra när användare kunde lägga in produktegenskaper. Detta fick mig atr nostalgiskt tänka på när jag var med och tävlade om en anställning som databasansvarig hos Prisjakt. Då gick tävlingen ut på att fylla i så många produktegenskaper som möjligt och den som vann skulle få jobbet i övrigt inga andra kompetenskrav dvs en udda anställningsprocess som var lite kul. Tyvärr blev det aldrig nån som fick nån anställning. Den gick upp i rök på nått mystiskt vis vilket gjorde folk upprörda med rätta.

Sneaky av PJ... Det var riktigt omoraliskt agerat

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Joakim Ågren:

Kul för dem att få en massa gratis slavande.. :/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Schibsted skall sälja liket:

https://www.di.se/nyheter/schibsted-saljer-prisjakt-och-lendo...

Skall bli intressant om någon vill ta över och utveckla istället för att avveckla. Får de med gamla koden så har de ju redan en stor uppgradering från dag 1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skall bli intressant om någon vill ta över och utveckla istället för att avveckla. Får de med gamla koden så har de ju redan en stor uppgradering från dag 1.

@Edin: Geeks, ska ni ta över vraket?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hahahahaha, rätt åt dem.

Undrar om de tjänade någonting på sidan, tycker det enda de gjorde var att göra den sämre.
Och nu får väl alla göra nya konton igen...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Überklass:

@Edin: Geeks, ska ni ta över vraket?

Jag har föreslagit något liknande vid flera tillfällen. Exempelvis TV-guiden skulle kunna bli något helt annat på en helt annan nivå med en sådana databas i grunden. Då kan man göra bildsskärmsguiden, laptopguiden, mobilguiden, GPU-guiden, mobo-guiden etc.

Då måste man skippa tanken på att fortsätta med bromssystem (110 163 produkter), tvättkorgar (148 produkter) och paraplyer (319 produkter) som Prisjakt idag har muterat till. En muterad blobb som sväller över kanterna. Finns mycket att skära bort för att komma tillbaka till kärnan, det vill säga produkter som eftersöks av entusiaster.

Det är nog ett vrak på alla sätt. Schibstedt vill antagligen ha väldigt mycket betalt där nuvarande kodbas/lösning är ju en stark försämring som vi konstaterat. Där kan det nog var bättre att anlita de som ursprungligen kodade första prisjakt att upprepa sina bravur och börja om från början.

Permalänk
Medlem

Minns, för kanske drygt 5 år sen, när man kunde jämföra ett dussin produkter samtidigt. Perfekt om man har millimeterkrav på datorchassin t ex. Those were the days...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Minns, för kanske drygt 5 år sen, när man kunde jämföra ett dussin produkter samtidigt. Perfekt om man har millimeterkrav på datorchassin t ex. Those were the days...

Ja, det kommer också ihåg. Är det begränsat nu? För jämförelse finns fortfarande kvar (dock bara med en ikon knapp nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja nu kan du bara se 4 produkter samtidigt, men under en tid kunde man använda classic.prisjakt.nu som funkade fint att jämföra så många produkter man ville. Extra piffigt om man har ultrawide skärm då websidan blir bred därefter.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Enviro

Köpdags!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

@Edin får jag låna företagskortet?

Permalänk
Medlem

Har de helt tagit bort möjligheten att jämföra från produktsidan nu? Tidigare ändrade de så man var tvungen att klicka på en ikon som liknade en våg, både på kategori och produktsidan. Nu ser jag inte alls den funktionen på produktsidan, bara på kategorisidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har de helt tagit bort möjligheten att jämföra från produktsidan nu? Tidigare ändrade de så man var tvungen att klicka på en ikon som liknade en våg, både på kategori och produktsidan. Nu ser jag inte alls den funktionen på produktsidan, bara på kategorisidan.

Nej? För mig finns den på produktsidan

Ikonen är precis under hjärtikonen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? För mig finns den på produktsidan
<Uppladdad bildlänk>
Ikonen är precis under hjärtikonen

Weird, men tack. Då får jag felsöka lite mer.