Permalänk

Vilken ISP tycker du är bäst?

Som rubriken lyder, vilken ISP tycker du är bäst?
Sett till pris, håller utlovad hastighet, låg ping, bra kundtjänst, etc.

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Som rubriken lyder, vilken ISP tycker du är bäst?
Sätt till pris, håller utlovad hastighet, låg ping, bra kundtjänst, etc.

Om priset inte spelar någon roll får du nog bäst helhetsresultat om du har Telia i alla led, i större delen av landet.
För mina behov verkar Bahnhof fortfarande ge mest för pengarna, men det kostar i form av högre latens (åtminstone en del av min trafik kopplas via en nod i en helt annan del av landet), och när jag fortfarande hade IP- telefoni var den måttligt pålitlig med Bahnhofs box bakom en vettig router.

Permalänk
Medlem

Telia ger bra hastighet (även om dom i många områden verkar ha cappat 5G på landsbygd till ca 50mbit på sistone) men dels sparar dom din trafikinformation (vilket delas av många) och dels stryper dom hastigheten på "obegränsade" mobila bredband efter 1,5 tb trafik.
När man lägger det på en familj och tänker OS updates, spel (PC/konsol) där en release kan vara 100gb och updates ofta är runt 30-50gb, streaming på 3-7 gb / timme per klient, spotify och annat ovanpå det.

Då känns det inte så modernt med tanke på att Telia knappast har slut på sin bandbredd från 5g masterna.

Tänker Telenor utan begränsning för 4G/5G och Bahnhof för fasta installationer.

Permalänk
Medlem

I min upplevelse spelar det nästan ingen roll i stadsnät när trafiken ska ut endast i europa.

Men försök hitta någon med en lokal-handoff för trafik.
Ska det vidare ut i världen.. Då blir det en annan femma. Haft bäst resultat med Tele2.

När jag haft problem har det alltid varit stadsnätet, inte leverantören.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Telia har i allmänhet bäst routing => lägst ping.
Med i allmänhet menas att det kanske inte har bäst ping till just din favorit spelserver.
Har man en sådan får man gå igenom de större ISP och se vilken som ger bäst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tveklöst Bahnhof, aldrig haft problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

NWT Media bredband , 271kr för 100mbit
8ms , får ca 103/102 i hastighet.
Haft snart 1 år utan några problem.

gick från bahnhof.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Helt klart Telia.

Har även Telenor och Bahnhof just nu (har fyra bostäder, vissa utan valmöjlighet).
Telia är konstant bäst och ibland billigast.

Slipper CGN, bäst routing, lägst ping, bäst support, väldigt sällan problem. Aldrig haft problem med några advokatbrev som vissa säger sig få.

Bahnhof har varit sämst av de stora, enda orsaken det är kvar är för att det står i flickvännens namn. Ett rent helvete att ha och göra med supporten (som vi behövt kontakta ofta, tog flera samtal över flera veckor bara för att uppgradera från 100Mbit till 250Mbit, sen CGN som kommer och går även fast men t.om betalat 50kr i månaden för att slippa det!).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har inget att jämföra med. Har haft Telia i en herrans massa år då det är knutit till min bostadsrättsförening som jag bor i. Funkar bra, men har en känsla av att, i princip, alla fiberlinor i Sverige är mycket stabila.

Har ingen aning om vad jag betalar för mitt bredband heller. Vet bara att det ingår ett gäng TV-kanaler också. Aldrig en enda gång kollat igenom exakt vilka kanaler jag har dock......TV-boxen brukar användas 2-3 ggr per år.

Permalänk
Medlem

Gillar obe network. Publik IP och gratis AzireVPN

Permalänk
Medlem

När jag hade öppet fiber så tyckte jag @Obenet var bra. Ingick 4 publika IPn om jag inte minns fel.
Suverän support

Glömde och var sen med att betala flera gånger och inte en enda dröjsmål vad jag minns

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråd rensad på en hel massa offtopic och gnäll.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Representant
Skrivet av kinkyboo:

När jag hade öppet fiber så tyckte jag @Obenetwork var bra. Ingick 4 publika IPn om jag inte minns fel.
Suverän support

Glömde och var sen med att betala flera gånger och inte en enda dröjsmål vad jag minns

Känns så onödigt att skicka påminnelseavgifter och dröjsmålsavgifter. Ibland glömmer man och vi brukar bara påminna så brukar 95% av alla sådana där frågor hanteras direkt.

Skrivet av Zaynee:

Gillar obe network. Publik IP och gratis AzireVPN

Helt rätt!

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem

Kört Bahnhof senaste åren. Nu går flytten om en månad till BRF med Teliaavtal..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Har haft, Bahnhof, Comhem (förr), Telia, Telenor (i form av Bredbandsbolaget) och Bredband2. Hade problem med Telenor (Bredbandsbolaget som det hette då) runt 15 år sedan för de hade någon extra brandvägg som la till en 50 ms på spelpingen. Annars har jag inte märkt av någon märkvärd skillnad mellan operatörerna.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt märkligt att vi 2024 inte har valfrihet att välja vilken ISP vi vill i byar och städer.
Jag har förståelse för att det är annat ute i obygden.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bahnhof utan tvekan. Har däremot haft (tvingat att ha) Telia nu under 2 år, har aldrig haft strul med dem. Men Bahnhof vinner pga integriteten.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Har man stadsnät kan man lika gärna ta den billigaste då alla är snarlika. Det är extremt sällan man har problem, och de gånger det är problem påverkar det alla kunder oavsett vilken leverantör man har.

Har haft Bahnhof en tid men de har tyvärr bland den sämsta supporten. Brukar maila dem för skojs skull när stadsnätet ligger nere, och i snitt tar de 6-8 dagar på sig att svara, varvid problemet oftast redan har löst sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Tveklöst ingen av dom. Aldrig tyckt nån stuckit ut med att göra nånting bättre. Prishöjningar för existerande kunder som inte reflekteras i nykundspriser sysslar dessutom alla dessa med.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Kör med Obe och är tok nöjd. Publik IP adress och väldigt bra å snabb support. Aldrig några konstigheter. Flyttar jag kommer jag definitivt välja dom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har man stadsnät kan man lika gärna ta den billigaste då alla är snarlika. Det är extremt sällan man har problem, och de gånger det är problem påverkar det alla kunder oavsett vilken leverantör man har.

Har haft Bahnhof en tid men de har tyvärr bland den sämsta supporten. Brukar maila dem för skojs skull när stadsnätet ligger nere, och i snitt tar de 6-8 dagar på sig att svara, varvid problemet oftast redan har löst sig.

Njae det beror ju på vad du har för behov, om du behöver publik ip så jag erbjuder inte alla detta tex.

Permalänk
Medlem

Har Bredband2, och alltid haft dem sedan de köpte upp vår gamla lokala leverantör typ 10+ år sedan. Så jag vet inte om jag tycker de är bäst egentligen, utan jag har bara fortsatt med dem för jag har inte haft något emot dem...
De få gångerna jag varit i kontakt med kundtjänst har det gått bra dock. De har bla tagit bort CGNAT o sånt för mig.
Så jag fortsätter köra med dem tillsvidare. Hade någon annan leverantör dykt upp och varit billigare hade jag nog bytt!

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Väljer Telenor då vi har dem här, aldrig haft avbrott från deras sida. Går genom BRF:en

Permalänk
Medlem

Obenet för Publik IP adress, gratis AzireVPN och bra support.

Visa signatur

Gigabyte B550 Gaming X V2 - AMD Ryzen 5 5600X - Corsair Hydro H100x - Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600 Mhz - Kingston Renegade Fury 4TB - Kingston KC2500 2TB - Corsair RM750 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0 - Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Den som är billigast och erbjuder publik IP.
Brukar byta under Black Friday varje år.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Haft Comhem Koax, Telia FiberLAN och nu Bahnhof via stadsnät. Är mest nöjd med Bahnhof.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med Ownit. Det bara fungerar och har gjort så i många år. Har 1000 / 1000. Enda att klaga på är att jag inte har IPv6.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll då stadsnätet ändå har monopol och kan därför använda vilka metoder de vill.
Att bråka om vilket tåg man ska ha köra på rälsen spelar ganska liten roll om rälsen är trasig.

Edit:
Det står därför mellan Tele2 Koax, telia ADSL eller 4G för 5G är inte utbyggt nog än.
Så därför blir det Tele2's Koax, för Telia's ADSL är för slött och 4G är både för slött och för instabilt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har haft de flesta och samma "skit" med alla.

Enda som haft en liten fördel är Telia då de haft lägst ms i spel. Antar de har bäst routing som de typ alltid haft.

Jag tar det som är billigast, för som sagt så är det i det stora hela skitsamma vilken isp man har.

Senaste åren har det varit det som många gör, byta varje år mellan Telenor och Telia med deras BF erbjudande som gäller 12 mån.

Sen om de finns någon som använder sig av CGNAT och tar betalt för blir av med det så är det ju inget man vill ha direkt.

Permalänk
Medlem

Samma skit. Sitter i stadsnät. Obefintlig konkurrens, känns som ett oligopol. Haft många operatörer.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6