Studie: Ståskrivbord lika dåligt för hälsan som sittskrivbord

Permalänk
Medlem

Har inte dom problemen som ”tur” är, går mellan 10.000-23.000 steg på jobbet varje dag 🫣😅
Sitter vid datorn nån gång i timmen i förbifarten när fyller i kvalitetsprover efter provtagning,då är det gött att sitta nån några minuter 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

"Lika dåligt för hälsan som sittskrivbord"

Är det obligatoriskt att köra clickbait rubriker på swec nuförtiden?

Studien har sett att det inte innebär någon förbättring ur kardiovaskulärt perspektiv, och att det kan finnas en viss ökad risk för cirkulationsproblem. Det är allt.
Att ha en sittande livsstil är kopplat till en lång rad andra risk-ökningar, som cancer, depression, fetma och liknande.

Att påstå att det är lika dåligt för hälsan som sittskrivbord är ju en direkt lögn, samt inte alls vad studien kommit fram till.
Känns mer som att skribenten är den som stör sig på kontorets hurtbulle och upplevde att han fick vatten på sin kvarn.

Bra påpekat.

Dessutom förbränner man lika mycket extra kalorier av att stå en arbetsdag, som att springa fem kilometer. Det är en vinst i sig.

Jag står mycket, och känner mig mycket piggare av det. Jag får aldrig någonsin lunchkoma eller liknande trötthet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

...
Jag står mycket, och känner mig mycket piggare av det. Jag får aldrig någonsin lunchkoma eller liknande trötthet.

Håller med 100%, de få dagar då jag fastnar sittandes så känner jag hur brainfog smyger sig på efter att par timmar. Avhjälps direkt genom att ställa sig upp.

Permalänk
Medlem

För att se några hälsofördelar behöver man nog kardiovaskulär stimulans och det får nog ingen direkt av att bara stå.

Släng på ett gåband och man kan möjligtvis få den effekten, men samtidigt lär arbetsuppgifterna begränsas lite.

Det har varit känt länge att de som sitter och byter position ofta har minst problem. Att kunna stå är väl samma sak. Ett sätt att kunna avlasta en del av kroppen medan en annan belastas. Helt enkelt lite variation.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Att vara stilla är dåligt, rör på er. Det är väl samma som alltid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Att vara stillastående/-sittande gör inte oss något gott. För att kroppen ska må som bäst måste vi vara i rörelse minst 18 timmar om dygnet då urbefolkningen utvecklades genom att leva princip exakt så.

Så när kommer löpbandsanpassade skrivbordet fram?

Minst 18 är väl ändå att ta i? Så man kan inte ens följa moderna rekommendationer för sömn (vanligtvis c:a 7 tim) och motion samtidigt, om man inte går i sömnen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Min kontorsverksamhet med data är runt 3år nu, byter position för jämnan, hämtar kaffe. Rör man på sig så händer de grejer

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Testpilot

Stå, sitta, ligga, hänga upp och ned... Ställningen i sig är mindre viktig, det handlar om att undvika att vara statisk. Oavsett hur arbetsytan ser ut så är det viktigt att ta pauser för o röra på sig. Spelar ingen roll hur bra stol, ståmatta eller soffa man har.

Att stretcha är minst lika viktigt också, om det så bara är att klämma på stressbollar (håll in med ett fast grepp och släpp långsamt upp med repetition), eller något så enkelt som att lyfta armarna över huvudet och sträcka på sig en stund.

Hela poängen med ett höj och sänkbart skrivbord är just att kunna variera, inte låsa sig till en och samma position ad infinitum.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kärlekstrollet:

Så när kommer löpbandsanpassade skrivbordet fram?

Finns redan gott om gåband, perfekt att ha vid skrivbordet. Bara höja upp och börja knata medan man fortsätter med det man gjorde när arslet satt ned i stolen (förutsätter att personer som köper ett gåband även har investerat i ett höj- och sänkbart skrivbord).

Sedan finns det skrivbordscyklar också, har själv en sådan. Har en sadel och ett mer klassiskt stolsryggstöd, sedan pedaler och saknar "styre". Fungerar också ypperligt att veva benen med framför datorskärmen, aktiverar bål och ländrygg lite också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

De som kan det där med ergonomi brukar vilja mena på att den bästa arbetsställningen är nästa, andemeningen är förstås att variation är viktigare än någon specifik arbetsställning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Altså, man ska väl variera sittande och stående. Det trodde jag var hela idén med höj och sänkbart bord. Att stå upp hela tiden är ju asjobbigt, man behöver väl ingen studie för att fatta det?

Permalänk
Medlem

Man får skaffa VR-headset med virtuellt skrivbord och sprida ut allt i 360 grader så man kan göra kalisteniska övningar medans man pular med datorgörat.