Studie: Ståskrivbord lika dåligt för hälsan som sittskrivbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

"Lika dåligt för hälsan som sittskrivbord"

Är det obligatoriskt att köra clickbait rubriker på swec nuförtiden?

Studien har sett att det inte innebär någon förbättring ur kardiovaskulärt perspektiv, och att det kan finnas en viss ökad risk för cirkulationsproblem. Det är allt.
Att ha en sittande livsstil är kopplat till en lång rad andra risk-ökningar, som cancer, depression, fetma och liknande.

Att påstå att det är lika dåligt för hälsan som sittskrivbord är ju en direkt lögn, samt inte alls vad studien kommit fram till.
Känns mer som att skribenten är den som stör sig på kontorets hurtbulle och upplevde att han fick vatten på sin kvarn.

Bra påpekat.

Dessutom förbränner man lika mycket extra kalorier av att stå en arbetsdag, som att springa fem kilometer. Det är en vinst i sig.

Jag står mycket, och känner mig mycket piggare av det. Jag får aldrig någonsin lunchkoma eller liknande trötthet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

...
Jag står mycket, och känner mig mycket piggare av det. Jag får aldrig någonsin lunchkoma eller liknande trötthet.

Håller med 100%, de få dagar då jag fastnar sittandes så känner jag hur brainfog smyger sig på efter att par timmar. Avhjälps direkt genom att ställa sig upp.

Permalänk
Medlem

För att se några hälsofördelar behöver man nog kardiovaskulär stimulans och det får nog ingen direkt av att bara stå.

Släng på ett gåband och man kan möjligtvis få den effekten, men samtidigt lär arbetsuppgifterna begränsas lite.

Det har varit känt länge att de som sitter och byter position ofta har minst problem. Att kunna stå är väl samma sak. Ett sätt att kunna avlasta en del av kroppen medan en annan belastas. Helt enkelt lite variation.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Att vara stilla är dåligt, rör på er. Det är väl samma som alltid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Att vara stillastående/-sittande gör inte oss något gott. För att kroppen ska må som bäst måste vi vara i rörelse minst 18 timmar om dygnet då urbefolkningen utvecklades genom att leva princip exakt så.

Så när kommer löpbandsanpassade skrivbordet fram?

Minst 18 är väl ändå att ta i? Så man kan inte ens följa moderna rekommendationer för sömn (vanligtvis c:a 7 tim) och motion samtidigt, om man inte går i sömnen?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Min kontorsverksamhet med data är runt 3år nu, byter position för jämnan, hämtar kaffe. Rör man på sig så händer de grejer

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Testpilot

Stå, sitta, ligga, hänga upp och ned... Ställningen i sig är mindre viktig, det handlar om att undvika att vara statisk. Oavsett hur arbetsytan ser ut så är det viktigt att ta pauser för o röra på sig. Spelar ingen roll hur bra stol, ståmatta eller soffa man har.

Att stretcha är minst lika viktigt också, om det så bara är att klämma på stressbollar (håll in med ett fast grepp och släpp långsamt upp med repetition), eller något så enkelt som att lyfta armarna över huvudet och sträcka på sig en stund.

Hela poängen med ett höj och sänkbart skrivbord är just att kunna variera, inte låsa sig till en och samma position ad infinitum.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Testpilot

Finns redan gott om gåband, perfekt att ha vid skrivbordet. Bara höja upp och börja knata medan man fortsätter med det man gjorde när arslet satt ned i stolen (förutsätter att personer som köper ett gåband även har investerat i ett höj- och sänkbart skrivbord).

Sedan finns det skrivbordscyklar också, har själv en sådan. Har en sadel och ett mer klassiskt stolsryggstöd, sedan pedaler och saknar "styre". Fungerar också ypperligt att veva benen med framför datorskärmen, aktiverar bål och ländrygg lite också.

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

De som kan det där med ergonomi brukar vilja mena på att den bästa arbetsställningen är nästa, andemeningen är förstås att variation är viktigare än någon specifik arbetsställning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Altså, man ska väl variera sittande och stående. Det trodde jag var hela idén med höj och sänkbart bord. Att stå upp hela tiden är ju asjobbigt, man behöver väl ingen studie för att fatta det?

Permalänk
Medlem

Man får skaffa VR-headset med virtuellt skrivbord och sprida ut allt i 360 grader så man kan göra kalisteniska övningar medans man pular med datorgörat.

Permalänk
Medlem

gångband ftw

Vi har gångband på kontoret vid vissa skrivbord. Kör på i princip lägsta hastigheten så det är som att ta en lugn promenad. Funkar rätt bra så länge jag inte behöver skriva. Dock är de uppskattade så man får vara där tidigt om man vill ha ett sådant den dagen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Sitta ner är inga problem alls om man tar små pauser regelbundet och rör sig lite.
Kommer personligen aldrig använda stå skrivbord, tycker det är sjukt irriterande bara och ser personligen ingen fördel med det heller om man nu tar regelbundna små pauser.

Sitter man helt bläck stilla varje arbetsdag och inte tar pauser eller stretchar ut delar så ja sure, då kanske det finns en nytta med det.

Man får betydligt mer nytta för hälsan genom ta en promenad än att både stå eller sitta ändå. Statiska positioner är aldrig bra.

Permalänk
Medlem

Känner helt klart att kroppen känts bättre sedan jag skaffade ett höj och sänkbart bord och varierar under dagen, tänker mest på ryggen då.

Fast måste erkänna att jag inte har den bästa vanan, står alldeles för länge, blir ofta 4+ timmar i sträck, ioförsig står jag inte 100% still, lyssnar på musik och rör på benen och rumpan under tiden. Kommer dock börja skifta mellan att sitta och stå var 20e minut (Då jag samtidigt tar 20 sekunder för att kolla 20 meter bort (genom fönstret) på råd av optiker (och tycker det hjälper mot ögontrötthet)) så det blir mer variation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Bra påpekat.

Dessutom förbränner man lika mycket extra kalorier av att stå en arbetsdag, som att springa fem kilometer. Det är en vinst i sig.

Bra påpekat x2.

Det finns även mer saker dom inte nämner. Hållningen blir kass av att sitta, om man inte sitter som värsta stroppen. kroppen är inte gjord för att sitta på en stol längre perioder ur muskulärt synsett. Inaktiva glutes, tighta höftböjare, ihopsäckad ryggrad mm.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

"Lika dåligt för hälsan som sittskrivbord"

Är det obligatoriskt att köra clickbait rubriker på swec nuförtiden?

Studien har sett att det inte innebär någon förbättring ur kardiovaskulärt perspektiv, och att det kan finnas en viss ökad risk för cirkulationsproblem. Det är allt.
Att ha en sittande livsstil är kopplat till en lång rad andra risk-ökningar, som cancer, depression, fetma och liknande.

Att påstå att det är lika dåligt för hälsan som sittskrivbord är ju en direkt lögn, samt inte alls vad studien kommit fram till.
Känns mer som att skribenten är den som stör sig på kontorets hurtbulle och upplevde att han fick vatten på sin kvarn.

Tänk om detta inlägg kunde få samma uppmärksamhet som trådstarten/artikeln.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag kombinerar det bästa av att både sitta och stå. Jag sitter 100%, men ofta på mitt ena ben så jag får dålig cirkulation också.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Idag. Vissa kör någon timma stående vid datorn.

Framtiden. Man trycker på Autopilotknappen på datorn, sedan går man till gymmet i någon timma. Dagens efter blir man inkallad till chefen som säger, herre j-vlar vilket bra arbete du gjorde igår med din rapport. Nu kommer du få en rejäl löneförhöjning.

Det är nog väldigt långt fram i framtiden vi pratar om nu. Men man skulle kunna ha möten där man går under tiden. Månadsmöte etc skulle kunna vara såna, men man skulle ha smarta glasögon så man även fick bild.
Detsamma är om man vill läsa på om något område, så skulle man kunna lyssna på detta under tiden man gör annat. Jag har prövat på det när jag tog Microsoft Certifikat.

Jag tror på att sitta, stå och gå är det bästa. Försöka få en blandning av det, men i praktiken är det så svårt.

Men det gör ju många idag om man kör möte via t ex Teams? Vi har en del personer som är ute och går, men är med på mötet via sin telefon. Sen kan man ju diskutera hurvida ljudkvalitén är något att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

Att vara stillastående/-sittande gör inte oss något gott. För att kroppen ska må som bäst måste vi vara i rörelse minst 18 timmar om dygnet då urbefolkningen utvecklades genom att leva princip exakt så.

Finns redan.

https://www.runnersworld.com/health-injuries/g36353450/best-u...

Permalänk
Medlem

Hela grejen är väl från början baserad på bro-science och gissningar, som det mesta inom ergonomi och fysioterapi.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att man kan kombinera lättare cykling och fortfarande kunna skriva ordentligt, att gå och skriva kommer att sänka produktiviteten ordentligt och även riskera skador, inget annat än ren idioti.

Det bästa vore väl ett företag som bryr sig om sina anställda och blandar stå och stillasittande med tid för fysiska aktiviteter, eller att man jobbar hemifrån och tar tid (den man sparar att ta sig till och från jobbet) för fysiska aktiviter.

Men verkligenheten är ju något helt annat.

Permalänk
Medlem

Studie utförd av tjocka forskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hela grejen är väl från början baserad på bro-science och gissningar, som det mesta inom ergonomi och fysioterapi.

Poängen var att ens anställda fortfarande skulle vara produktiva men att de inte bara skulle sitta.

Permalänk
Medlem

Det finns inga som helst belägg för det inom forskningen att urbefolkningen var igång 18 av 24 timmar om dagen. Det innebär kronisk sömnbrist. Hur skulle de ens klarat det i en miljö med mycket sämre åtkomst till energi?

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Men det gör ju många idag om man kör möte via t ex Teams? Vi har en del personer som är ute och går, men är med på mötet via sin telefon. Sen kan man ju diskutera hurvida ljudkvalitén är något att hänga i granen.

Det är superbra på alla sätt och vis. Problemet är som sagt att ofta ska de visa något och det går att se på mobilen fast mer otympligt. Problemet är när de vill att man ska visa något.

Så man får tänka till vad det är för möten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är superbra på alla sätt och vis. Problemet är som sagt att ofta ska de visa något och det går att se på mobilen fast mer otympligt. Problemet är när de vill att man ska visa något.

Så man får tänka till vad det är för möten.

Självklart passar det inte alla möten. Detta är främst informationsmöten alá ordsallad buffé från VD:n.

Permalänk
Medlem

En art som utvecklats under tusentals år för ett liv i rörelse kommer knappast någonsin må bra av den mängden stillavarande, stående, sittande eller liggandes. Variation och aktiv fysisk träning är det enda motmedlet mot en förtvinande kropp och dess åkommor.
Det går inte att vara still på jobbet, vara still hemma och sedan gå och lägga sig om och om igen utan att förvänta sig resultat där efter.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Team mitt emellan här.

Rygglös sadelstol + sitt/ståbord inställt högre än sittande, lägre än stående. Hemma och på jobbet.

Ser dock till att ta pauser och röra på mig då och då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Klart man inte alltid ska stå. Klart man inte alltid ska sitta. Det är ju variationen man är ute efter med skrivbord som går att höja och sänka enkelt. Trodde detta var självklart?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Forskaren och läkaren i mig har kommit fram till att blandad aktivitet är bäst. för mig.
Jag använder knästol, pilatesboll samt ståbord.
Med en vanlig kontorsstol så blir jag som en säck potatis, får en oerhört dålig hållning med ont i ryggen som följd.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!