Krönika: Youtube Premium Lite är en halvhjärtad kompromiss

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Youtube Premium Lite är en halvhjärtad kompromiss

Youtube Premium Lite ser ut att återvända, men med en skvätt reklam. Det får André att yttra "ursäkta, men vad fan".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, vart är vi påväg.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Evga 780 OC - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Tyckte premium lite var en perfekt kompromiss, men istället ska de in och försöka mjölka ur ännu mer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Men orka, sluta använd tjänsten om ni inte vill betala…
Är så trött på dessa bait nyheter eller vad vi skall kalla det.

Permalänk

Har ni tänkt på att många tjänster finansieras av reklam på rent tveksamma grunder? När jag ser irriterande reklam blir jag mindre benägen att köpa produkten och associerar den med irritation. Ändå är det den skiten som ska finansiera tjänsten.

En annan tanke är att reklamen kanske borde visas vid sidan om videon, varför påtvinga den på abonnenten eller hindra användaren från att se videon? Det borde i teorin gagna både marknadsföringen och associationen till den. Man blir helt enkelt mindre störd och irriterad. De som använder adblockers kommer ju aldrig vara villiga att stänga av den ändå. Bättre att mötas halvvägs. Och 69/mån är alldeles för högt. 49 med mycket sparsam mängd reklam per visad timme av innehåll samt att reklamen huvudsakligen inte hindrar mig från att se innehållet. Annars blir det fortsatt adblock från min sida, sorry YT.

Permalänk

Ett problem är ej frihandel. Historisk att aktörer inte har alla produkter på alla marknader beror på att det är väldigt kostsamt att införa allt. Nu kan de ha en server i usa och sedan kan folk oavsett var i världen de bor se på filmer från denna.
Men det gillar de ej. De vill skapa en massa mindre marknader där de kan maximera priserna överallt.

Hade denna regionsspärr tagits bort så hade det genast varit svårare för dem att ha de höga priserna.

Jag tycker många filmtjänster inte är så dåliga om de hade haft usas filmutbud.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triton242:

Men orka, sluta använd tjänsten om ni inte vill betala…
Är så trött på dessa bait nyheter eller vad vi skall kalla det.

Krönikor kallas det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Tyckte premium lite var en perfekt kompromiss, men istället ska de in och försöka mjölka ur ännu mer.

Samma här, la ner youtube-tittandet när de tog bort lite-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men orka, sluta använd tjänsten om ni inte vill betala…
Är så trött på dessa bait nyheter eller vad vi skall kalla det.

Youtube skapar inget content på Youtube, och de betalar knappt de som gör det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Youtube skapar inget content på Youtube, och de betalar knappt de som gör det heller.

De tar ju inte heller betalt av innehållsskaparna alls, så det finns ju flera sidor av det hela...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men orka, sluta använd tjänsten om ni inte vill betala…
Är så trött på dessa bait nyheter eller vad vi skall kalla det.

Håller med såtillvida att det som faktiskt skulle fungera om man vill få till förändring är att folk skulle ta sig i kragen och välja bort de tjänster de inte gillar istället för olika varianter på att "planka".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kommer inte betala för att få reklam tryckt i nyllet - tvärtom, jag vill slippa den !, så enkelt är det.

Det uppmanar mig istället till att jävlas tillbaka och försöka kringgå geo-locks eller blockera reklam 🤷🏼‍♂️

Uppror !! 🪓 🤬

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om Youtube bara tänkte till lite så skulle de kunna lösa det här med adblocks och reklam.
Om du väljer att inte ha premium så kan t.ex. följande gälla
1. Endast 30% av video längden kan ses av användare som inte betalar, används av t.ex. Sam Harris m.fl.
2. Alla kanaler finns inte tillgängliga (algoritm baserat, vissa av dina favoriter kan du inte se).
3. När du söker så begränsas sökresultatet.

Inte så svårt igentligen.

Permalänk
Medlem

Hade premium Lite förut men nu kommer jag knappast att skaffa det. Jag står hellre ut med reklam än att betala för att se reklam. Inte en chans.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Betalade för Youtube Premium Lite innan, efter det försvann bytte jag till Firefox+uBlock Origin. Ser inte att jag börjar betala igen om inte tjänsten är likvärdig eller bättre än innan.

Permalänk
Medlem

Hoppas det någon gång kommer en värdig konkurrent till youtube, som det är nu gör de ju lite som de vill och kommer fortsätta så tills verklig konkurrens infinner sig. Nu håller dom bara på och väger och testar sig fram hur dom får in mest pengar, via prenumerationer eller reklam, eller som krönikan handlar om både ock.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att göra som vissa spelmotorer gör. Gratis för icke kommersiellt bruk samt upp till en viss nivå, sen får de som vill ladda upp betala licens. Dvs man flyttar över betalningen till de som faktiskt tjänar pengar på tjänsten.

Men youtube används på så olika sätt av olika personer.Det känns lite fel på något sätt att det dyker upp lika mycket reklam i de olika fallen nedan. Även om youtube vill ha in pengar för tjänsten och tjänar mer på alt 2.

Kenta 62 lägger upp en video där han ligger under bilen med telefonen och visar hur man kan få loss en drivaxel.

Klickbaitklippen utan substans av valfri stor-tubare som drar in 100-tals miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Betalade för Youtube Premium Lite innan, efter det försvann bytte jag till Firefox+uBlock Origin. Ser inte att jag börjar betala igen om inte tjänsten är likvärdig eller bättre än innan.

Jag kör Chrome och uBlock, fungerar lika bra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Om Youtube bara tänkte till lite så skulle de kunna lösa det här med adblocks och reklam.
Om du väljer att inte ha premium så kan t.ex. följande gälla
1. Endast 30% av video längden kan ses av användare som inte betalar, används av t.ex. Sam Harris m.fl.
2. Alla kanaler finns inte tillgängliga (algoritm baserat, vissa av dina favoriter kan du inte se).
3. När du söker så begränsas sökresultatet.

Inte så svårt igentligen.

Redigt korkade förslag om jag får säga det själv !

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller med såtillvida att det som faktiskt skulle fungera om man vill få till förändring är att folk skulle ta sig i kragen och välja bort de tjänster de inte gillar istället för olika varianter på att "planka".

Ja det har jag försökt trycka på i några år men jag kämpar ett förlorande krig uppenbarligen.

Netflix ökar sina intäkter och tjänar mer pengar varje månad så gnället om att det är för dyrt verkar uppenbarligen bara gälla i forumkommentarerna ;=)

Swec brukar dock ta alla möjligheter att skriva o streamingpriserna för de vet att det lockar folk att avreagera sig i tråden

Permalänk
Medlem

Jag är helt beroende av alla faktaspäckade djupdykningar i olika ämnen som finns på Youtube. Historik, vetenskap, fakta, årtal, diagram. Kanaler drivna av kunniga nördar, för nördar, som jag.

I den mån övriga streamingtjänster har faktaprogram öht så är det nästan alltid bara med ett långsamt, ytligt "TV för hela familjen"-koncept som jag har tröttnat på att kolla på sedan länge.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Ett alternativ är ju att göra som vissa spelmotorer gör. Gratis för icke kommersiellt bruk samt upp till en viss nivå, sen får de som vill ladda upp betala licens. Dvs man flyttar över betalningen till de som faktiskt tjänar pengar på tjänsten.

Men youtube används på så olika sätt av olika personer.Det känns lite fel på något sätt att det dyker upp lika mycket reklam i de olika fallen nedan. Även om youtube vill ha in pengar för tjänsten och tjänar mer på alt 2.

Kenta 62 lägger upp en video där han ligger under bilen med telefonen och visar hur man kan få loss en drivaxel.

Klickbaitklippen utan substans av valfri stor-tubare som drar in 100-tals miljoner.

1 miljon views av HELA ditt klipp genererar lite norr om 1000usd, 1060usd. Så 100 tals miljoner har inte ens Gangnam style genererat 😂😂😂
Så rent tekniskt betalar redan de professionella YT kanalerna till Google och du måste ha över 1000 prenumeranter och x antal timmar streams för att ens kunna börja få betalt.

Permalänk

Då lär tjänsten dö ut för oss som inte använder det rill "skval" utan för att ibland kolla instruktionsvideos etc. Detsamma för folk som använder tjänsten sällan. Och det blir nog inte ekonomiskt gynnsamt för YT och öppnar upp för konkurrenter. (Det senare vore iofs positivt).

Skrivet av LeifSandvik:

Om Youtube bara tänkte till lite så skulle de kunna lösa det här med adblocks och reklam.
Om du väljer att inte ha premium så kan t.ex. följande gälla
1. Endast 30% av video längden kan ses av användare som inte betalar, används av t.ex. Sam Harris m.fl.
2. Alla kanaler finns inte tillgängliga (algoritm baserat, vissa av dina favoriter kan du inte se).
3. När du söker så begränsas sökresultatet.

Inte så svårt igentligen.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

1 miljon views av HELA ditt klipp genererar lite norr om 1000usd, 1060usd. Så 100 tals miljoner har inte ens Gangnam style genererat 😂😂😂
Så rent tekniskt betalar redan de professionella YT kanalerna till Google och du måste ha över 1000 prenumeranter och x antal timmar streams för att ens kunna börja få betalt.

Ja, jag tänkte mera på hela "företaget inkomster" med youtube som primär/huvuddel av företagsmodellen. Säger absolut inte att alla tjänar dom pengarna men visst fan finns det folk som drar in 100m med youtube som primärfokus. Oavsett så tror jag du förstår min poäng men jömförelsen mellan Kenta och valfri stor-tuber (Mr.... Drar väl in ofantliga summor tex).

Permalänk
Medlem

Jag kollar Youtube i stort sett bara från jobbet och där finns ju inga adblockers. Det roliga är att firman tycks köra över finska servrar så all reklam är på finska och jag fattar alltså ingenting av vad som sägs och nästan inget av produkterna i reklamen finns i Sverige

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men orka, sluta använd tjänsten om ni inte vill betala…
Är så trött på dessa bait nyheter eller vad vi skall kalla det.

Tack. Precis. Hur jävla snål får man va.

Permalänk

Rimlighet

Som jag sagt förut - hade det kostat 29:- per månad hade jag betalat det. Men när utsagon är att det "kostar mindre än ett öre att visa en reklam för annonsköparen"... (I och för sig för en vanlig reklam, men ändå... Och plus inflation då så det är väl 3 öre)
Oavsett hade 29kr fortfarande varit en ökning med flera hundra procent i deras inkomster, men det räcker visst inte för de giriga grisarna. Så då får det helt enkelt vara.

Jag hade GLADELIGEN betalat exakt lika mycket de får för reklamen istället, VARJE gång det kommer reklam. Per-per-not-view, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag håller med, vart är vi påväg.

Till kabel tv om folk försätter acceptera kompromisserna, dem försöker introducera reklamabonnemang för att stegvis höja priserna där du betalar fullt pris och får reklam.

Permalänk
Medlem

Släpp sargen o skaffa youtube premium!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Youtube skapar inget content på Youtube, och de betalar knappt de som gör det heller.

Then don’t pay
Svårare är det inte.